Preskočiť na hlavný obsah
SK

Doména gov.sk je oficálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

  1. Domov
  2. Vláda SR
  3. Poradné orgány
  4. Hospodárska a sociálna rada SR

Hospodárska a sociálna rada SR

Aktualizované 23.10.2024 - zobraziť aktualizácie

Tripartizmus ako nový ponovembrový prvok má u nás históriu od roku 1990, kde v októbri prejavom slobodnej vôle troch strán - vlády, zamestnávateľov a odborov bola založená Rada hospodárskej a sociálnej dohody SR.

Partnerstvo ako životný názor, zmýšľanie, zdôrazňuje ľudskú dôstojnosť, slobodu a rovnoprávnosť. Každý zo sociálnych partnerov si základné práva nárokuje pre seba a súčasne ich priznáva druhému partnerovi, spravidla si potom sociálni partneri vzájomne uznávajú aj ďalšie individuálne i kolektívne práva a spoločensko-politické ciele. Sociálni partneri vzájomne akceptujú existenciu a hospodárske funkcie druhého, ako vecne a spoločensky oprávnené.

Sociálne partnerstvo je legitímnym priestorom autonómnosti sociálnych partnerov. Nevyhnutnou podmienkou vzniku a fungovania sociálneho partnerstva je právne vymedzený a spoločensko-politický legitímny priestor, v ktorom sa môžu sociálni partneri ako autonómni účelne organizovať a zodpovedne kooperovať. Bázu tohoto autonómneho priestoru vytvárajú základné občianske práva, zaručujúce slobodu združovania i autonómiu pri kolektívnom vyjednávaní a uzatváraní zmlúv.
Štruktúra zastupovania záujmov odzrkadľuje štruktúru spoločensko-politického systému. Stav, vývoj, rozpornosť spoločenskej štruktúry sa premieta do podoby a štruktúry zastupovania záujmov.

Vytvorenie inštitucionálnych a legislatívnych predpokladov realizácie sociálneho partnerstva je len jednou z podmienok naplnenia jeho idey a spoločenských funkcií. Druhou nevyhnutnou podmienkou je spoločenská akceptácia týchto inštitúcií - zo strany spoločenských a politických subjektov i jednotlivými občanmi. Prvá podmienka je súčasťou inštitucionálnej transformácie spoločnosti, druhá predpokladá transformáciu spoločenského vedomia a spoločensko-politickej kultúry.
V histórii bývalého spoločného štátu tripartizmus po prvýkrát vznikol v druhej polovici roku 1990 založením Rád hospodárskej a sociálnej dohody (federálnej a národných). Spoločenská situácia v tomto období si vyžiadala urýchlené založenie tripartitnej rady bez spracovania koncepčného dokumentu. Rada hospodárskej a sociálnej dohody Slovenskej republiky ako spoločný iniciatívny, konzultačný a dohodovací orgán vlády, odborov a zamestnávateľov sa výraznou mierou podieľal na formovaní hospodárskej a sociálnej politiky na makroúrovni. Charakteristickým znakom bola jeho dobrovoľnosť a hľadanie vzájomne prijateľných riešení v oblasti svojej pôsobnosti na báze vyjednávania a konsenzu.

V období vzniku tripartity bol štát ešte de facto monopolným zamestnávateľom a podnikateľom - vláda teda predstavovala aj stranu zamestnávateľov.

Rada hospodárskej a sociálnej dohody Slovenskej republiky

bola spoločným orgánom, ktorý reprezentoval subjekty tripartitných vzťahov - vládu, odbory a zamestnávateľov. Bola vytvorená na základe dohody, ktorú 30. októbra 1990 podpísala vláda SR, Konfederácia odborových zväzov SR, Konfederácia umenia a kultúry SR a Rada podnikateľských zväzov a združení (ktorá sa neskôr pretransformovala na AZZZ SR). Bola nezávislým, dohodovacím a iniciatívnym orgánom, ktorý si v procese tripartitných rokovaní kládol za cieľ dosiahnuť vzájomnú dohodu alebo zaujať zodpovedajúce stanovisko v zásadných hospodárskych, sociálnych a mzdových otázkach, v otázkach pracovnoprávnych vzťahov a zamestnanosti. Rada umožňovala vzájomne rešpektovanou formou dialógu udržať sociálny mier.

Nie vždy boli vzťahy sociálnych partnerov ideálne. Toho dôkazom bolo aj prerušenie sociálneho dialógu v roku 1997.
Odbory, ktoré s vládou prerušili sociálny dialóg , trvali na svojich podmienkach návratu za rokovací stôl. Bolo to zrušenie mzdovej reguláciu a príprava a prijatie zákona o tripartite. Mzdová regulácia bola zrušená v decembri 1998 a sociálny dialóg sa obnovil.

Ihneď po obnovení sociálneho dialógu sa začali intenzívne práce na príprave zákona o tripartite.
Zákon o hospodárskom a sociálnom partnerstve ( zákon o tripartite) bol 12. mája 1999 Národnou radou SR schválený a jeho účinnosť začala 15. júna 1999.

Zákon presnejšie stanovoval okruh prerokovávaných oblastí, definoval reprezentatívnosť sociálnych partnerov ( odborov a zamestnávateľov), stanovoval postup pri opätovnom prerokovaní materiálov a zabezpečoval finančnú stránku fungovania sociálneho dialógu na národnej úrovni.

Prijatie zákona o tripartite nesplnilo sľubované očakávania. Proces vyjednávania sa nezoperatívnil, skôr nastali problémy pri neuznášania schopnosti sociálnych partnerov na rokovaní a opakovaným prerokovávaním materiálov sa predlžoval legislatívny proces.

Účinnosť zákona o tripartite skončila k 31. 12. 2004.

V novembri 2004 sa stretli sociálni partneri na poslednom rokovaní Rady hospodárskej a sociálnej dohody SR v zmysle zákona č. 106/1999 Z.z. o tripartite a všetky strany vyjadrili záujem pokračovať v sociálnom dialógu v novej forme.

V novembri 2004 sociálni partneri podpísali Deklaráciu zástupcov vlády SR, Konfederácie odborových zväzov SR, Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení SR a Republikovej únie zamestnávateľov k budúcej forme fungovania sociálneho dialógu. Je to dokument, ktorý ukončil starú formu fungovania dialógu a naštartoval novú. Sociálni partneri sa dohodli na novom názve rady

Rada hospodárskeho a sociálneho partnerstva SR

S účinnosťou od 1. decembra 2004 bol schválený Štatút Rady hospodárskeho a sociálneho partnerstva SR, ktorý vymedzoval postavenie, hlavné úlohy, zásady činnosti a zloženie rady.

V januári 2005 bol schválený Rokovací poriadok Rady hospodárskeho a sociálneho partnerstva SR, ktorý upravoval spôsob predkladania materiálov na rokovanie rady, prípravu a spôsob rokovania rady, prijímanie záverov a vyhotovovanie záznamov z rokovania rady.

Po nástupe vlády v roku 2006 začala intenzívna príprava opäť na zákone o tripartite. S účinnosťou od 1.4.2007 platí zákon č. 103/2007 Z. z. o trojstranných konzultáciách na celoštátnej úrovni a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Hospodárska a sociálna rada SR

sa zriadila ako konzultačný a dohodovací orgán vlády a sociálnych partnerov na celoštátnej úrovni.

Sociálny dialóg je permanentný proces od jeho vzniku v roku 1990 až dodnes.
 


Aktualizované 23.10.2024 + zobraziť aktualizácie

23.10.2024
Aktualizovaný dokument "Zoznam členov"