Preskočiť navigáciu 
Úvodná stránka Verzia pre tlač 
Mapa stránky RSS 
English

5. Rozvoj demokracie, politického systému a práva


Programové vyhlásenie vlády SR od 13. 12. 1994 do 30. 10. 1998


Základným a trvalým cieľom vlády je demokratický právny štát, založený na politickej a ekonomickej pluralite, na základných sociálnych istotách, na humanizme a porozumení, národnostnej, etnickej a náboženskej tolerancii. Efektívne fungujúce demokracie sú charakterizované stabilným jednoznačným horizontálnym vymedzením a rešpektovaním kompetencií jednotlivých častí štátnej moci. Vláda podporuje parlamentnú demokraciu, v ktorej výkonná moc vychádza z legislatívnej väčšiny. Bude akceptovať názory opozície prospešné pre spoločnosť, vytvorí priestor aj pre menšinové názory záujmových skupín, ktorý im umožní uchádzať sa o ich podporu alebo ich akceptovanie.

V záujme stabilizácie politického života vláda pripraví novelizáciu zákona o politických stranách, volebných zákonov do Národnej rady Slovenskej republiky a obecných zastupiteľstiev. Za nevyhnutné považujeme urýchlené prijatie nového rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky a zákona o strete záujmov.

V nadväznosti na politickú a ekonomickú transformáciu spoločnosti vláda sa bude zasadzovať za racionálne inštitucionálne usporiadanie a efektívne fungovanie verejnej správy. To predpokladá predovšetkým vytvorenie modernej a efektívnej miestnej správy. V súlade s Európskou chartou miestnej samosprávy nadviažeme na doterajšie pozitívne prvky fungovania samosprávy miest a obcí. Budeme presadzovať ďalšie posilňovanie jej kompetencií súčasne s postupným zlepšovaním jej finančných podmienok.

Budeme pokračovať v prácach na reforme verejnej správy schválenej Národnou radou Slovenskej republiky v roku 1994 s cieľom vytvoriť taký systém správy, ktorý by lepšie slúžil potrebám občanov a bol jednoduchší i finančne menej náročný.

Vychádzajúc zo skúseností z doterajšej deľby kompetencií medzi štátnou správou a samosprávou, vypracujeme návrh na ich racionálnejšiu deľbu, vrátane prvkov horizontálnej integrácie štátnej správy, s cieľom posilniť koordinačné funkcie štátu v území. V popredí bude čo najefektívnejšie priblíženie správy vecí verejných k občanovi. Vo formovaní vzťahu k samospráve miest a obcí uskutočníme postupnú funkčnú decentralizáciu výkonnej moci. Za cieľ si kladieme vytvorenie nového územno-správneho členenia Slovenskej republiky. Budeme vychádzať zo spoluzodpovednosti štátu za spoločenskú súdržnosť a koordináciu sociálnoekonomického rozvoja. Tým prispejeme k mobilizácii ekonomického a ľudského potenciálu v územných celkoch. Popri týchto aktivitách vláda bude presadzovať skvalitnenie profesnej úrovne aparátu štátnej správy a samosprávy. Legislatívne zabezpečí primerané sociálnoprávne postavenie zamestnanca v oblasti verejnej správy. Vláda bude vytvárať inštitucionálne predpoklady pre širšiu účasť občanov na politickom a verejnom živote. To si vyžiada väčšie zapojenie občanov do rozhodovania vo veciach územnej samosprávy, rozvíjania rôznych prvkov záujmovej samosprávy /ako napr. profesných komôr, verejnoprávnych korporácií, charitatívnych, športových, kultúrnych a vzdelávacích ustanovizní/. Popri týchto aktivitách vláda bude presadzovať odbyrokratizovanie a skvalitnenie profesnej úrovne aparátu štátnej správy.

Pri rozvíjaní právneho štátu bude vláda pokračovať v dobudovávaní nášho právneho poriadku na princípoch demokracie a humanizmu. Bude dbať o to, aby sa rešpektovala zvrchovanosť zákona a aby všetky orgány štátnej správy náležite vykonávali právne predpisy, uplatňovali svoje právomoci len zákonnými metódami a konali len čo im zákon dovoľuje. V záujme toho zdokonalí kontrolný systém v rámci štátnej správy.

Vláda bude pokračovať v plnení koncepcie stabilizácie súdnictva a zabezpečí jeho funkčnosť. Bude vytvárať politické, právne, organizačné, personálne a materiálno-technické garancie nezávislého postavenia súdov a sudcov. Bude vychádzať z toho, že v právnom štáte treba zabezpečiť nielen nezávislosť a nestrannosť súdov, ale aj efektívny výkon súdnictva. V záujme zrýchlenia výkonu súdnych rozhodnutí vláda sa pričiní o dokončenie legislatívnych prác na návrhu zákona o súdnych vykonávateľoch.

Vláda bude dbať o to, aby sa prostriedkami, ktoré zákon zveruje štátnej správe súdov, dosiahla plynulosť, efektívnosť a dôstojnosť súdneho konania. Pripraví návrh sudcovského kódexu, ktorý dorieši statusové otázky sudcov a justičných čakateľov.

Vláda, reflektujúc želanie spoločnosti, očakáva od prokuratúry, že bude dôsledne uplatňovať všetky svoje zákonné oprávnenia na ochranu práv a zákonom chránených záujmov štátu, fyzických a právnických osôb. Predpokladáme, že prokurátori budú pružnejšie a nekompromisnejšie reagovať na prejavy nezákonnosti. Vláda pripraví rekodifikáciu právnej úpravy postavenia a úloh prokuratúry tak, aby v nadväznosti na rekodifikáciu trestného práva procesného prispela k zvýšeniu podielu na plynulom a spravodlivom fungovaní systému trestnej justície a na ochrane občanov.

V nadväznosti na mieru získaných bezpečnostných garancií a stabilnú politickú orientáciu na transatlantické a európske bezpečnostné štruktúry, ako aj ekonomické možnosti štátu vláda bude iniciovať rozpracovanie dlhodobého plánu rozvoja armády a riadenia jej ľudských zdrojov s cieľom vybudovať relatívne malú a primerane vyzbrojenú armádu, ktorá úrovňou svojej pripravenosti bude garantom obrany štátu, jeho suverenity a územnej integrity.

Považuje preto za potrebné pokračovať v transformácii Armády Slovenskej republiky bez zníženia jej bojaschopnosti, vrátane prehodnotenia funkčnosti systému jej mobilizačného doplňovania, v ktorom významné miesto bude patriť útvarom a zväzkom domobrany. Pri modernizácii armády bude preferovať zapojenie domácich výrobcov špeciálnej techniky a materiálov všetkého druhu potrebných na obranu štátu.

Pripravenosť príslušníkov armády na plnenie úloh sa bude zvyšovať postupnou profesionalizáciou vybraných funkcií, prijatím novej zákonnej úpravy priebehu služby a služobných pomerov.

Sústredí pozornosť na riešenie problémov vojenskej disciplíny a príčin narušovania medziľudských vzťahov v Armáde Slovenskej republiky. Bude dbať o komplexné skvalitnenie prípravy ľudského potenciálu, o zvýšenie odbornej a fyzickej pripravenosti, všeobecnej, jazykovej a vojensko-vlasteneckej výchovy vojakov. Umožní postupné zavedenie duchovnej služby.

Vláda bude hľadať účinné prostriedky a cesty potláčania kriminality. Riešenie uvedených problémov sa podmieňuje aj vytvorením optimálnej organizačnej štruktúry orgánov polície na úrovni centra i regiónov, s presným určením ich kompetencií a osobnej zodpovednosti riadiacich pracovníkov. Budú prijaté opatrenia na zníženie administratívnej zaťaženosti policajného zboru s cieľom postupne presunúť niektoré správne agendy do oblasti verejnej správy. V záujme priblíženia výkonu policajnej služby občanom sa dôraz položí na decentralizáciu niektorých policajných činností z centra na nižšie organizačné stupne a na posilnenie právomocí služby finančnej polície. Prehĺbením spolupráce s európskymi policajnými organizáciami a policajnými zbormi sa vytvoria vhodné podmienky na boj s organizovaným zločinom.

Vláda pripraví a bude dôsledne presadzovať komplexný program "čistých rúk". V tomto smere je nevyhnutné eliminovať korupciu, ako aj všetky formy nestatočného nadobúdania majetku, nech sa ho dopúšťa ktokoľvek. V prvom rade pôjde o zvýšenie morálky a disciplíny, o bezúhonnosť a nepodplatiteľnosť v štátnych orgánoch. To umožní aj pozitívne ovplyvňovanie disciplíny, morálky a statočnosti občanov. V tejto súvislosti sa stane prínosom aj urýchlené prerokovanie a prijatie zákona o strete záujmov.

Vláda vytvorí právne a inštitucionálne podmienky na účinné zapojenie občanov do predchádzania kriminalite a zamedzovania porušovania verejného poriadku. Pripraví legislatívnu úpravu postavenia, konštituovania, činností civilných bezpečnostných služieb a postavenia mestskej a obecnej polície. Bude vytvárať potrebné právne a inštitucionálne predpoklady na boj s rozširovaním drog tak, aby bol garantovaný vládny protidrogový program a naplnená zodpovednosť za jeho plnenie v oblasti primárnej, sekundárnej a terciálnej prevencii, resocializácie a rehabilitácie.

V záujme zamedzenia nelegálneho pohybu a pobytu cudzincov na našom území, ako aj prieniku trestnej činnosti s medzinárodným prvkom sa vláda pričiní o skvalitnenie ochrany štátnych hraníc. Zabezpečí realizáciu migračnej politiky s osobitným zreteľom riešenia utečeneckej problematiky. V zmysle medzinárodných dohôd položí dôraz na zamedzenie všetkých prejavov rasizmu, intolerancie a xenofóbie.

Vláda bude pokračovať v uskutočňovaní schválenej koncepcie väzenstva z decembra 1993. Pri zabezpečovaní výkonu väzby sa bude dbať, aby bol rešpektovaný princíp prezumpcie neviny a základné práva osôb vo výkone väzby v rozsahu stanovenom zákonom. Vytvorí podmienky na zabezpečenie diferencovaného výkonu trestu odňatia slobody s dôrazom na zaradenie čo najväčšieho počtu odsúdených do práce ako najúčinnejšieho resocializačného prostriedku.

Vláda sa obráti na Radu Európy s podnetom na znovuposúdenie otázky, či aj v situácii, keď preventívne opatrenia a ani výnimočné tresty neznižujú vzrastajúci počet brutálne páchaných trestných činov, je opodstatnený trvalý zákaz ukladania trestu smrti, ktorý vyplýva z podpísania medzinárodných dokumentov.

V legislatívnej oblasti bude vláda pokračovať v tvorbe právneho systému zvrchovanej Slovenskej republiky so zameraním na to , aby sa náš právny poriadok vo svojich základoch stabilizoval. Bude sa podielať aj na príprave systémových opatrení na skvalitnenie legislatívneho procesu.

Vláda sa zasadí o aktualizovanie právnych predpisov vydaných orgánmi spoločného štátu, ktoré sa stali súčasťou nášho právneho poriadku a doteraz nestratili platnosť. Predovšetkým pôjde o také právne predpisy, ktoré nie sú kompatibilné s novovytváraným právnym poriadkom Slovenskej republiky a s normami Európskej únie. V záujme spriehľadnenia platného práva pre občanov vláda sa pričiní o vydávanie úplných znení novelizovaných právnych predpisov.

Významnou úlohou vlády v legislatívnej oblasti je aj zabezpečenie postupnej harmonizácie právneho poriadku Slovenskej republiky s právom Európskej únie. Táto úloha vyplýva zo zahraničnopolitickej orientácie vlády na začlenenie Slovenskej republiky do európskych integračných procesov a konkrétne z Európskej dohody o pridružení Slovenskej republiky k Európskym spoločenstvám. Predovšetkým je potrebné vytvoriť systémové predpoklady na splnenie tejto úlohy a určiť priority tak, aby sa bolo možné sústrediť na zabezpečenie vlastného posudzovania pripravovaných alebo platných predpisov z hľadiska ich zlúčiteľnosti s právom Európskej únie.

Novelizáciu, poprípade rekodifikáciu si vyžadujú najmä hmotnoprávne a procesné predpisy trestného práva. Pôjde predovšetkým o vytváranie legislatívnoprávnych opatrení, umožňujúcich najmä postih nových foriem trestnej činnosti, predovšetkým ekonomickej kriminality a nových javov v transformačnom procese pri prechode na trhové hospodárstvo.

Obdobne aj súkromné právo si vyžaduje zmeny s cieľom odstrániť jeho roztrieštenosť a neprehľadnosť. Žiadúce je zabezpečiť optimálnu prepojenosť, vzájomnú obsahovú previazanosť najmä základnej občianskoprávnej, obchodnoprávnej a pracovnoprávnej úpravy tak, aby sa vytvoril právny rámec na bezporuchové fungovanie trhového mechanizmu. Do procesu týchto legislatívnych zmien treba zaradiť aj prípravu novely zákona o medzinárodnom práve súkromnom a procesnom.