Preskočiť navigáciu 
Úvodná stránka Verzia pre tlač 
Mapa stránky RSS 
English

4.3 Školstvo, vzdelávanie, veda, šport a mládež


Programové vyhlásenie vlády SR od 13. 12. 1994 do 30. 10. 1998


Vláda si uvedomuje skutočnosť, že rozhodujúcim predpokladom duchovného rozvoja a hospodárskej prosperity nášho štátu je účinný program pokračovania obnovy výchovno-vzdelávacej sústavy. Dôležité je uznanie rozličností názorov a slobody myslenia za východisko všetkých obsahových zmien vo výchove a vzdelávaní mládeže.

Otvorenie slovenskej spoločnosti svetu ukázalo, že v konfrontácii vedomostnej úrovne obstáli naši občania v porovnaní so zahraničím veľmi dobre. Preto pri pokračovaní programu obnovy výchovno-vzdelávacej sústavy bude sa vláda opierať o jej preukázané prednosti. Pôjde o to, aby sa nielen zachovali, ale aj znásobili tie vlastnosti, ktoré vytvárali vedomostný základ duchovného rozvoja občanov a aby tento základ bol porovnateľný s európskou úrovňou.

Za jednu z priorít bude vláda považovať rozvoj osobnosti učiteľa a posilnenie jeho spoločenského postavenia, morálneho a hmotného ocenenia i sociálnych istôt. Vláda si kladie za úlohu prispieť k zabezpečeniu pokojného pracovného ovzdušia na školách podporou personálnej politiky, ktorej jediným kritériom sa stane odbornosť a mravná bezúhonnosť. Rozhodujúce bude hľadať i v podmienkach ekonomickej transformácie všetky možné zdroje na diferencované zvýšenie miezd pedagogických pracovníkov s preferovaním najkvalifikovanejších a najkvalitnejších pedagógov. V spolupráci s odbormi navrhne časový harmonogram riešenia mzdových problémov školstva.

Vláda bude pokračovať vo vytváraní primeraných podmienok na rovnoprávnu existenciu štátnych, cirkevných a súkromných škôl.

Zvýšenú pozornosť zameriame na vypracovanie systému starostlivosti o nadané a talentované deti a mládež. Budeme vytvárať osobitné podmienky na zabezpečenie prístupu týchto žiakov k vzdelaniu podporujúcemu rozvoj ich talentov a schopností.

Pre žiakov zo sociálne slabších rodín zabezpečíme primeranú štátnu podporu na všetkých typoch škôl.

Dôslednú starostlivosť bude vláda venovať výchove a vzdelávaniu zdravotne postihnutých detí a mládeže. Podporí proces ich integrácie so zdravou populáciu formou stavebných, technických a prevádzkových opatrení.

V súlade s potrebami spoločnosti a medzinárodnými dokumentami bude vláda vytvárať pružný a variabilný školský systém, porovnateľný so systémom edukačne vyspelých krajín. Vláda podporí tvorbu základných učebníc a pomôcok, ktoré smerujú k prehĺbeniu národnej hrdosti a vedomia slovenskej štátnosti.

Od vysokého školstva, ktoré pripravuje pedagógov, bude vláda požadovať absolventa schopného uskutočňovať výchovno-vzdelávací systém prípravy žiaka ako občana Slovenskej republiky. V súlade s týmto a na základe všeobecne uznávaných medzinárodných dokumentov bude vláda na jazykovo zmiešanom území Slovenskej republiky vytvárať podmienky pre dôsledné osvojenie si štátneho jazyka. V tejto súvislosti podporíme konštituovanie dvojjazyčného alternatívneho vyučovania na štátnych školách pôsobiacich na jazykovo zmiešanom území Slovenska.

Naďalej budeme podporovať rozvoj predškolských zariadení za predpokladu ich efektívneho využívania zameraných na rozvoj socializačných a vzdelávacích činností. Rovnako budeme podporovať predškolskú prípravu detí pred vstupom do základnej školy.

Cieľom vlády je umožniť žiakom ukončenie povinnej deväťročnej školskej dochádzky na základnej škole pri rešpektovaní ich individuálnych osobitostí a schopností. Bude vytvárať podmienky aj na to, aby čo najväčšie percento mládeže absolvovalo dvanásťročnú školskú dochádzku. Zvýšenie kvality výchovno-vzdelávacej činnosti budeme realizovať obsahovými zmenami s využitím humanizácie a demokratizácie pedagogického procesu.

Vláda bude pokračovať v tvorbe variabilného systému stredného školstva v súlade s potrebami spoločenskej praxe a regiónov. Zvýšenú pozornosť budeme venovať celému systému umeleckého školstva.

V učňovskom školstve a v stredných odborných školách je dôležité dosiahnuť popri udržaní vzdelanostnej úrovne aj vysokú remeselnú zručnosť a odbornú pripravenosť absolventov. Vláda podporí rozvoj učňovského školstva podľa perspektívnej potreby trhu práce a regiónov. Doriešime systém zriaďovania a financovania stredných odborných učilíšť a učňovských škôl v koordinácii s Radou hospodárskej a sociálnej dohody.

V rámci pokračovania programu obnovy výchovno-vzdelávacej sústavy bude vláda naďalej podporovať zriaďovanie osemročných gymnázií s cieľom lepšej možnosti profilovať sa podľa záujmu a nadania žiakov. Pozornosť zameriame na vytváranie predpokladov na uspokojovanie záujmu žiakov o gymnaziálne štúdium a budeme podporovať rozvoj dvojjazyčných gymnázií.

Vláda dorieši otázku transformácie vysokého školstva. Vytvorí podmienky na zvýšenie účinnosti autonómneho riadenia vysokých škôl pri rešpektovaní funkčnej intervencie štátu formou motivačných, koordinačných, finančných i legislatívnych opatrení a právomocí v súlade s potrebami Slovenskej republiky. Bude iniciovať vytvorenie nových fakúlt na vybraných vysokých školách napríklad fakulty politológie a sociálneho riadenia na Univerzite M. Bela v Banskej Bystrici, resp. reprofiláciu Trnavskej univerzity na kresťanskú.

Prístup k vysokoškolskému vzdelaniu pre všetky spoločenské a sociálne vrstvy zabezpečíme systémom pôžičiek, nadväzne na postupné zavedenie úhrady časti nákladov za vysokoškolské štúdium a poplatkov za sociálne služby študentom. Vláda prihliadne na náklady vynaložené na štúdium znížením základu na výpočet daní z príjmov rodičov. Zabezpečenie sociálneho postavenia študentov sa bude riešiť v rámci nového systému štátnej sociálnej podpory.

Vláda zabezpečí vytvorenie komplexného systému celoživotného vzdelávania dospelých, vrátane legislatívnych a finančných podmienok na jeho uskutočnenie v praxi. Táto forma vzdelávania bude vychádzať z princípov otvorenosti a umožní každému občanovi rozvíjať svoju osobnosť.

V oblasti vedy a techniky vláda novými systémovými opatreniami zabráni rozpadu výskumno-vývojovej základne na Slovensku a zabezpečí jej novú funkčnosť a stabilizáciu. V tejto súvislosti bude vláda riešiť štátnu podporu vedy a techniky tak, aby došlo k sprehľadneniu a diferencovaniu financovania základného a aplikovaného výskumu. Bude presadzovať financovanie vedy a techniky formou grantového systému, štátnych objednávok a daňových nástrojov. Vytvorí podmienky, aby časť získaných finančných prostriedkov zostala na riešiteľských pracoviskách.

Vláda zváži možnosti vytvorenia inštitúcie štátnej správy pre stratégiu rozvoja spoločnosti a vedu, ktorá by formovala zámery dlhodobej perspektívy a zabezpečovala koordináciu štátnej vednej a technickej politiky. Vláda podporí vznik Slovenskej učenej spoločnosti zo špičkových vedeckých a pedagogických pracovníkov. V pripravovanej novele zákona o vysokých školách a zákona o vede navrhneme zosúladiť systém vedeckej a pedagogickej výchovy a udeľovania vedeckých a pedagogických hodností v Slovenskej akadémii vied a na vysokých školách.

Vláda podporí rozpracovanie programu mravnej a sexuálnej výchovy primeraného vekovým úrovniam s dôrazom na prevenciu proti AIDS, bude iniciovať tvorbu dlhodobých programov proti používaniu alkoholu, tabakových výrobkov, závislosti na hrách, automatoch, drogovej závislosti a tvorbu právnej normy zameranú na tvrdší postih pre šíriteľov drog medzi mládežou.

V oblasti telesnej výchovy a športu pripravíme program ich ďalšieho rozvoja so stanovením úloh a cieľov v oblasti športu pre všetkých. V tejto súvislosti budeme osobitnú pozornosť venovať rozvoju telesnej výchovy a športu na školách, športu zdravotne postihnutých občanov, vrcholového športu a štátnej športovej reprezentácie.

Vláda podporí usporiadanie Zimných olympijských hier vo Vysokých Tatrách. V štátnej športovej reprezentácii finančne zvýhodní tie športové odvetvia, ktoré úspešne reprezentujú Slovenskú republiku.

Vláda podnieti tvorbu programov zameraných na využitie voľného času ako prevencie proti vplyvom negatívnych javov a na činnosť rôznych subjektov, zaoberajúcich sa problematikou využívania voľného času detí a mládeže. Vláda bude utvárať podmienky na zlepšenie spolupráce mládeže na medzinárodnej, národnej a miestnej úrovni tak, aby sa jej mohlo zúčastniť čo najširšie spektrum mladých ľudí.