Preskočiť navigáciu 
Úvodná stránka Verzia pre tlač 
Mapa stránky RSS 
English

3. Sociálne vzťahy


Programové vyhlásenie vlády SR od 13. 12. 1994 do 30. 10. 1998


Politické, hospodárske a sociálne zmeny od roku 1989 ovplyvnili život a sociálnu úroveň občanov. Sociálne orientovaná ekonomika, úlohy štátu a jeho orgánov, transformácia sociálnej sféry budú zabezpečené komplexne a koncepčne v rámci rozvojovej stratégie spoločnosti.

Doterajší vývin sociálnej úrovne ľudí prinášal v prevažnej miere negatívne dopady na životnú úroveň, sociálnu odkázanosť občanov, nezamestnanosť, ohrozenie rodín, prehĺbila sa sociálna nespravodlivosť v tvorbe a rozdeľovaní prostriedkov. Vláda si je plne vedomá, že sociálne postavenie občanov je v mnohých oblastiach na hranici sociálnej únosnosti. Zároveň však konštatujeme, že slovenská spoločnosť má dostatok vnútorných síl, prostriedkov a spôsobov, ako prekonať súčasný stav, a v duchu Ústavy Slovenskej republiky zabezpečiť dôstojný život všetkých občanov, dodržanie a rozvoj dosiahnutej úrovne hospodárskych a sociálnych práv, ich garantovanie uplatňovaním nástrojov sociálnej politiky štátu.

Koncepčný a komplexný prístup vlády bude smerovať predovšetkým k dosiahnutiu súladu medzi rozvojom ekonomického, sociálneho a kultúrneho potenciálu spoločnosti a postavením občanov. Pôjde o urýchlené riešenie aktuálnych sociálnych problémov ľudí, o sociálnu politiku, ktorá bude eliminovať a rešpektovať sociálne dôsledky nevyhnutných štrukturálnych zmien spoločnosti a o vybudovanie dlhodobých základov sociálnej sféry na desiatky rokov, v súlade s dosiahnutou úrovňou svetovej a európskej sociálnej a právnej kultúry.

Pripravíme na ratifikáciu ďalšie medzinárodné dokumenty z oblasti sociálnych a hospodárskych práv občanov, vrátane Európskej sociálnej charty.

Koncepčnosť a komplexnosť sociálnych zmien v spoločnosti bude vláda orientovať na princípoch rozvojových trendov v hospodárstve i v sociálnej sfére. Vláda si je vedomá sociálnych dopadov ekonomického rozvoja, zmien vo vlastníckych pomeroch a vzťahoch, vrátane privatizácie a ich dôsledkov v sociálnej štruktúre spoločnosti.

Rozvojová sociálna stratégia vlády v prvej etape pôsobenia bude spočívať v riešení sociálnych problémov už pri príprave návrhu štátneho rozpočtu na rok 1995 a v naplnení kontinuity koncepcie transformácie sociálnej sféry. Rozhodujúce kroky tejto koncepcie predpokladáme uskutočniť už v priebehu roku 1995 a pri príprave štátneho rozpočtu na rok 1996. Sme presvedčení, že sociálna transformácia vytvorí v druhej etape podmienky pre prechod na koncepciu rozvoja ľudských zdrojov Slovenskej republiky.

Základným strategickým zámerom vlády v oblasti sociálnej politiky, rovnako ako v prípade vlády Slovenskej republiky, ktorá vzišla z parlamentných volieb v roku 1992, bude prechod od štátneho paternalizmu k sociálne spravodlivo usporiadanej spoločnosti a k posilňovaniu osobnej a skupinovej spoluzodpovednosti občanov za svoj sociálny osud. Chceme v tomto zmysle prispieť k riešeniu sociálnych problémov všetkých občanov, ale zároveň pre nové generácie položiť základ tej sociálnej sféry, ktorá bola obdobím totalitného spoločenského zriadenia prerušená.

Podstatou štátnej sociálnej politiky bude skutočnosť, že jej základným článkom a zároveň adresátom je rodina, ktorá musí spolu s vlastnou zodpovednosťou za svoju budúcnosť cítiť pomoc a podporu štátu ako permanentný proces Vláda vytvorí podmienky pre zabezpečenie sociálnych potrieb rodiny vlastnými silami, ale aj vplyvom štátu na ochranu ohrozených rodín. Základom bude koncepcia štátnej rodinnej politiky, nová úprava rodinného práva vrátane nových prístupov k adopcii, výživnému a náhradnej rodinnej výchove, štátnej sociálnej podpory a pomoci, zabezpečenia výchovy a výživy detí, prípravy mladej generácie na povolanie a uplatnenie sa v spoločnosti. Súčasťou týchto opatrení bude nová právna úprava postavenia žien, mladistvých a osôb so zmenenou pracovnou schopnosťou v práci a živote.

V priebehu roku 1995 vláda pripraví transformáciu súčasného systému sociálneho zabezpečenia do systémov sociálneho poistenia, štátnej sociálnej podpory a sociálnej pomoci. Po príprave legislatívnych základov v 2. polovici roku 1995 uskutočníme finančné, organizačné a inštitucionálne opatrenia na rozhodujúcu účinnosť nových pilierov sociálnej architektúry od roku 1996. Urýchlene pripravíme základy doplnkových a nadštandardných poisťovacích systémov, koncepčné riešenie podmienok pre razantný vstup neštátnych subjektov v sociálnej sfére, nový model životného minima, valorizácie a indexácie sociálnych dávok, koncepcie štátnej politiky ochrany a integrácie zdravotne postihnutých a starých občanov, komplexnej bytovej politiky /sociálneho bývania, bývania mladých rodín a pod./.

Počas svojho pôsobenia bude vláda garantovať dosiahnuté nároky občanov v dôchodkovom zabezpečení, vrátane dôchodkového veku, skoršieho postupného odchodu do starobného dôchodku, vyrovnávanie životnej úrovne dôchodcov s ostatnými skupinami občanov. V rámci štátnej sociálnej podpory vyriešime finančné skutočnosti prípravy mládeže na povolanie.

Jednou z dôležitých úloh pri uskutočňovaní transformácie sociálneho zabezpečovania bude minimalizovanie možností vzniku a šírenia sociálno-patologických javov, ich sociálnych, zdravotných a osobnostných dôsledkov. Neustály nárast kriminality, drogových závislostí a pod. je potrebné eliminovať dôsledným zabezpečovaním systémových preventívnych opatrení, ktoré budú smerované na najohrozenejšie skupiny obyvateľstva najmä deti, mládež a rodiny, nezamestnaných či spoločensky neprispôsobených občanov.

Vláda bude vytvárať priestor na spravodlivé rozdeľovanie finančných prostriedkov a foriem sociálnej pomoci. Za sociálne nespravodlivý považujeme fakt, že dávky sociálnej starostlivosti poberajú občania, ktorí môžu, ale nechcú pracovať. Podstatou prechodu od sociálnej starostlivosti k sociálnej pomoci je zvýšenie miery sociálnej starostlivosti, odstránenie sociálneho príživníctva a objektívne posudzovanie sociálnej odkázanosti občanov.

Hospodárska politika a politika trhu práce musia zabezpečiť podporu produktívnej zamestnanosti občanov a slobodnej voľby zamestnania. Zabezpečíme skvalitnenie súčasných, ale najmä nových nástrojov aktívnej politiky trhu práce tak, aby miera nezamestnanosti v roku 1995 neprekročila priemernú úroveň 15 % a v ďalšom období sa postupne znižovala až pod 10 %. Hospodárska sústava musí každému občanovi, ktorý chce pracovať, zabezpečiť možnosť vhodného zamestnania. Budeme ochraňovať a vytvárať pracovné miesta najmä pre starších občanov, mladistvých a absolventov škôl, zdravotne postihnutých občanov, občanov uvoľnených z dôvodov štrukturálnych zmien a dlhodobo nezamestnaných občanov. Pripravíme novú koncepciu zamestnanosti, trhu práce, riadenia, organizácie a inštitúcií trhu práce. Osobitnú pozornosť bude vláda venovať regiónom so zvýšenou nezamestnanosťou.

Súčasťou sociálnej transformácie bude aj reforma pracovných vzťahov, vyjadrená najmä v novej právnej úprave Zákonníka práce, verejnej služby /vrátane zamestnancov obcí a miest/, úrazového poistenia, ako aj v skvalitnení kolektívnych pracovných vzťahov. Vláda pripraví novelu platného Zákonníka práce, v rámci ktorej zvýšime právomoci odborových orgánov a organizácií pri ich participácii na činnosti podnikov, ako aj nevyhnutné zmeny v kolektívnom vyjednávaní a jeho liberalizácii, ktoré spôsobujú problémy v spoločenskej praxi. Súčasný vývoj sociálneho dialógu vyžaduje spoločný postup vlády, odborov a zamestnávateľov pri príprave právnej úpravy tripartizmu. V oblasti tarifného kolektívneho vyjednávania prispejeme k vytvoreniu novej koncepcie mzdovej politiky, určovania postupu pri stanovení ceny práce a pri analýze mzdového vývoja, ako aj pri vzniku príslušných inštitúcií vlády, odborov a zamestnávateľov v tejto forme kolektívnych pracovných vzťahov. Urýchlene vytvoríme nové formy tripartizmu, skvalitníme činnosť Rady hospodárskej a sociálnej dohody, zabezpečíme účasť odborov a zamestnávateľov ako aj ďalších sociálnych subjektov v legislatívnej činnosti. Podporíme rozvoj tripartizmu v regiónoch i v sociálnom poistení .

V priebehu funkčného obdobia vláda zabezpečí vytvorenie komplexného informačného systému sociálnej sféry.

Pri realizácii štátnej mzdovej politiky bude vláda rešpektovať primerané proporcie medzi vývojom pracovných príjmov a produktivity práce pri posilňovaní ekonomickej funkcie mzdy. Bude podporovať a akceptovať zámery podnikateľskej sféry v príslušných dohodách so sociálnymi partnermi o diferencovanom vývoji reálnych miezd pri rešpektovaní vývoja ekonomiky štátu a prijímať preventívne opatrenia na zabezpečenie neinflačného vývoja miezd, vrátane motivácie menežmentu, ako aj väzby miezd a výkonnosti a novej koncepcie minimálnej mzdy. Sociálne partnerstvo, sociálna participácia, sociálny dialóg a sociálny mier sú základom hospodárskej a sociálnej reformy a prosperity Slovenskej republiky. Vláda považuje tieto hodnoty za významné faktory napĺňania svojich cieľov, ako aj cieľov odborových a zamestnávateľských organizácií v prospech každého občana.

Predpokladom udržania sociálneho mieru je porozumenie a duch sociálnej solidarity, ku ktorým vláda vyzýva.