2.7 Pôdohospodárstvo
Programové vyhlásenie vlády SR od 13. 12. 1994 do 30. 10. 1998
V agropotravinárskej koncepcii sú založené podmienky na udržanie rovnovážnosti a stability potravinového trhu, potravinovej bezpečnosti štátu, ekonomickej a ekologickej stability, regionálnej vyváženosti podnikania v poľnohospodárstve a udržania vidieckeho osídlenia. Kľúčovým bodom je hospodárne využívanie existujúceho technologického a stavebného potenciálu, poľnohospodárskej pôdy a ľudských zdrojov v podmienkach podnikateľskej súťaže rovnako pre všetky formy podnikania na pôde. Koncepcia ráta s prepájaním poľnohospodárskej prvovýroby so spracovateľským priemyslom.
V lesníckej politike ide o zachovanie, ochranu a zveľaďovanie lesov na princípe trvalo udržateľného rozvoja prírodných zdrojov. Zvýraznia sa verejnoprospešné funkcie lesa uskutočňovaním ekologických foriem obhospodarovania, pri rešpektovaní rovnoprávnosti vlastníckych vzťahov k lesom a demokratického princípu všeobecného užívania lesov.
Vodohospodárska politika je v koncepcii orientovaná na ochranu zdrojov povrchových a podzemných vôd so zreteľom na plynulé zásobovanie a hospodárne využívanie pitnej a úžitkovej vody.
Ochranu, zveľaďovanie a hospodárne využívanie poľnohospodárskej a lesnej pôdy, lesov a vodných zdrojov považuje vláda za trvalú úlohu. O privatizácii štátnej pôdy sa neuvažuje.
V prvej fáze realizácie princípov koncepcie spolu s pragmatickými opatreniami a krokmi vlády v rokoch 1993 a 1994 sa darí zastaviť hospodársky rozklad predovšetkým poľnohospodárstva, naštartovaný v roku 1991. Svedčí o tom i skutočnosť, že kým v roku 1992 až 90 % podnikov bolo na pokraji bankrotu, za rok 1994 takmer polovica poľnohospodárskych družstiev a tretina štátnych majetkov hospodári so ziskom. Sledujeme cieľ, aby podobne ako v najvyspelejších štátoch Európskej únie, bol aj v našich podmienkach minimálne 70 - 80 percentný podiel subjektov hospodáriacich na pôde schopných reprodukcie. Neneplnili sa politicky presadzované zámery násilnej likvidácie veľkovýroby. Tradície slovenského družstevníctva majú 150. výročie práve v roku 1995 a v perspektíve predstavujú jednu z vhodných foriem hospodárenia na pôde. Rozvíjať chceme aj ďalšie formy obchodných spoločností a individuálneho hospodárenia.
V ďalšej fáze bude potrebné v záujme konsolidácie a postupnej stabilizácie hospodárenia v pôdohospodárstve dôsledne pokračovať v aplikácii zásad schválených koncepcií. Vyžaduje to nielen zavŕšenie transformácie a privatizácie, ale aj relatívnu stabilitu ekonomických a obchodných nástrojov, harmonizovaného legislatívneho rámca a obnovu investovania. Stabilizácia hospodárenia v pôdohospodárstve je podmienená zavŕšením zásadných transformačných pohybov a harmonizáciou ekonomických, obchodných, legislatívnych, inštitucionálnych a ďalších riešení s Európskou úniou.
V tomto duchu má vláda ambíciu pripraviť v tzv. Zelenej správe v roku 1998 aj aktualizáciu celej dlhodobej koncepcie a stanoviť tak princípy trvalej stabilizácie rezortu. To si žiada neodkladné organizačné opatrenia na získanie podmienok a kvantifikáciu dopadov vstupu Slovenskej republiky do Európskej únie v tejto najcitlivejšej oblasti integrácie v Európe vôbec - v agropotravinárstve.
V oblasti legislatívy sa preto vo fáze konsolidácie budú riešiť najmä čiastkové zákony, ako zákon o usporiadaní pozemkového vlastníctva a zákonné zavŕšenie transformácie poľnohospodárskych družstiev. Ďalšie legislatívne normy závažného charakteru /kódexy/ ako napr. zákon o poľnohospodárstve sa vypracujú vo vecnom a časovom súlade s prácami na harmonizácii našej legislatívy a hospodárskych kritérií s normami Európskej únie.
Vláda bude venovať zvýšenú pozornosť konsolidácii vidieckeho života, predovšetkým týmito aktivitami:
- oživením základnej poľnohospodárskej výroby, najmä chovom hovädzieho dobytka a oviec,
- rozvojom výroby produktov náročnejších na prácu a spracovanie ako ovocie, zelenina, hrozno, technické a liečivé rastliny,
- podporou spracovania poľnohospodárskej produkcie pre miestne trhy a výroby miestnych špecialít,
- podporou aj nepoľnohospodárskych ekonomických činností a aktivít, ako sú tradičné remeslá, kooperácie s priemyslom, regionálne služby,
- rozvojom všetkých foriem vidieckej turistiky.
V záujme stabilizácie podmienok hospodárenia vláda bude riešiť oživenie finančných tokov aj rozvojom špecifických agrárnych foriem financovania, vrátane hypotéky, zálohových nákupov úrody, rozvojom zmenkových obchodov, s využitím špecifických finančných inštitútov predovšetkým Fondu trhovej regulácie a Podporného fondu.
Stabilizáciou nástrojov hospodárskej politiky v agropotravinárskom komplexe bude vláda garantovať predpoklady na perspektívnu poľnohospodársku výrobu a realizáciu spoločensky významných funkcií poľnohospodárstva. Nástrojmi hospodárskej politiky sa budú dotvárať predpoklady na zabezpečenie trhu potravín v kvalite, sortimente a cenovej dostupnosti prednostne z domácej produkcie. V súlade s medzinárodnými dohovormi sa zabezpečí primeraná ochrana a podpora domácich výrobcov. Ochrana spotrebiteľa sa zameria najmä na výrobky, ktoré nezodpovedajú kvalitatívnemu štandardu.
V spracovateľskom priemysle bude vláda podporovať realizáciu odborových rozvojových koncepcií spracovaných podľa kritérií konkurencieschopnosti v Európskej únii.
Opatrenia hospodárskej a sociálnej politiky ako súčasti celkovej politiky vlády budú smerovať k založeniu trvalého trendu poklesu výdavkov obyvateľstva za potraviny na celkových spotrebných výdavkoch, ktoré v súčasnosti dosahujú 38 %, dlhodobo minimálne o 1 % ročne.
Vláda spoluzodpovedá za efektívny rezortný výskum a budovanie nevýrobného rezortného servisu konkurencieschopného s Európskou úniou.
Vláda urýchli proces privatizácie štátnych majetkov, podnikov služieb a potravinárskych podnikov. Na to sa príjmu opatrenia v usporiadaní pozemkového vlastníctva tak, aby sa v identifikácii vlastníctva a v evidencii pôdy vytvorili podmienky na rozvoj trhu s pôdou.
V lesnom hospodárstve vláda vo fáze konsolidácie položí dôraz na realizáciu ozdravných opatrení lesov poškodených emisiami. Spolu s konsolidáciou rozsahu a kvality pestovateľskej činnosti a obnovy porastov vláda bude podporovať aj zalesňovanie vhodných nelesných pôd. V rámci transformácie v lesnom hospodárstve sa predpokladá v zásade ukončiť reprivatizáciu lesov a privatizáciu štátnych podnikovLesostavov.
V oblasti vodného hospodárstva sa bude pokračovať vo výstavbe potrebných nadradených vodárenských sústav pre regióny a obce. Vláda považuje za nevyhnutné pokračovať v dostavbe Vodného diela Gabčíkovo pri zvýšenom ohľade na ekologické potreby priľahlého územia. S podporou vlády sa ráta pri ďalšom využívaní hydroenergetického potenciálu riek a pri dopravnom využití rieky Váh. Prevodom vodovodov, kanalizácií a čistiarní odpadových vôd do majetku obcí a privatizáciou štátnych podnikov vodární a kanalizácií sa vytvoria stabilné predpoklady rozvoja tohoto odvetvia.