Preskočiť navigáciu 
Úvodná stránka Verzia pre tlač 
Mapa stránky RSS 
English

2.5 Doprava a spoje


Programové vyhlásenie vlády SR od 13. 12. 1994 do 30. 10. 1998


Rozvoj dopravy a spojov bude vláda realizovať podľa zámerov obsiahnutých v Zásadách štátnej dopravnej politiky a Koncepcii dopravy a spojov do roku 2000, ktoré vláda schválila v marci a auguste 1993.

Vláda bude dbať o to, aby sa v zmysle Zásad štátnej dopravnej politiky vytvárali rovnaké podmienky na podnikanie bez ohľadu na formu vlastníctva a druh dopravy, harmonizovali podmienky vstupu na dopravný trh, rovnako hodnotili a hradili výkony vo verejnom záujme a prednostne využívali progresívne dopravné systémy.

Vláda bude vytvárať podmienky na vybudovanie takej dopravnej a spojovej infraštruktúry, ktorá zvýrazní význam geografickej polohy Slovenska tak, aby sa Slovensko stalo zaujímavé nielen pre tranzitnú dopravu, ale i cestovný ruch. Rozvojovým programom dopravnej infraštruktúry sa vytvorí štartovacia základňa na rozvoj obchodných vzťahov medzi východom a západom. Vláda pripraví program dobudovania diaľničnej siete a modernizáciu železničnej siete pri rešpektovaní medzinárodných záväzkov.

V oblasti železničnej dopravy bude vláda vytvárať podmienky na lepšie využívanie tohto druhu dopravy vzhľadom na jej ekologické prednosti. V súlade s celosvetovými tendenciami bude vláda transformovať a reštrukturalizovať železnice na organizáciu obchodného typu, ktorá bude schopná v podmienkach pôsobenia trhových mechanizmov poskytovať efektívnejšie a kvalitnejšie prepravné služby. Konkrétne kroky na dosiahnutie tohto cieľa stanoví program transformácie a rozvoja ŽSR do r. 2000, ktorý vláda prijme v r. 1995.

Prioritne vláda zabezpečí:

  • modernizáciu severojužného koridoru Balt - Jadran (BratislavaŽilina - Čadca - Skalité - Zwardoň) prepojením cez novobudovaný železničný hraničný priechod Bratislava Petržalka - Kittsee (Parndorf),
  • zlepšenie prepravných podmienok západ - východ najmä efektívnejším využívaním prevádzkových kapacít medzi SR a Ukrajinou, širokorozchodnej trate a zrýchlením a skvalitnením osobnej dopravy medzi Bratislavou a Košicami,
  • modernizáciu zariadení východoslovenských prekladísk, ktoré slúžia ako náš suchozemský prístav,
  • modernizáciu a elektrifikáciu severojužného ťahu Plaveč - KošiceČaňa,
  • modernizáciu a obnovu mobilného parku, najmä vozňov osobnej dopravy,
  • prípravu a realizáciu modernizácie ďalších železničných koridorov cez našu republiku a s tým súvisiacu modernizáciu uzlov a priechodových staníc v súlade s pripravovanými projektami v rámci EÚ a medzinárodnými dohodami,
  • prípravu koncepcie budúceho možného prepojenia Bratislavy s východnou hranicou nášho štátu novou vysokorýchlostnou traťou.

V spolupráci so susednými štátmi vláda vytvorí podmienky na uľahčenie a urýchlenie prechodnosti hraníc v medzinárodnej železničnej doprave, najmä v oblasti colného a pasového odbavovania cestujúcich a prepravovaných tovarov.

V záujme ekologizácie dopravy vláda podporí rozvoj kombinovanej dopravy a za tým účelom vytvorí podmienky na realizáciu programu podpory kombinovanej dopravy. Vláda zavedie systém objednávky výkonov vo verejnom záujme na realizáciu nových systémov kombinovanej dopravy.

Význam geografickej polohy Slovenska a jeho hospodárskeho rozvoja podporíme dostavbou diaľničnej siete.

V roku 1995 bude dokončený diaľničný úsek D1 Hrádok - Hybe a v nasledujúcich rokoch diaľničný obchvat Trenčína, prejazdné úseky ciest v Liptovskom Mikuláši, Martine, Lučenci a preložky ciest v Spišskej Novej Vsi a Košickej Belej. Začne sa výstavba diaľníc a úsekov ciest, ktoré riešia prepojenie na medzinárodnú európsku cestnú sieť, predovšetkým diaľníc zaradených do medzinárodných dopravných koridorov. Za prioritný cieľ vláda považuje tranzitné prepojenie sever
# juh. Výstavba prepojenia diaľníc D2 a D61 na území Bratislavy na diaľničnú sieť Rakúska a Maďarska sa začne už v tomto roku. Ďalšími významnými diaľničnými stavbami sa stanú diaľnica D61 v úseku Horná Streda - Trenčín a tunel pod Braniskom.

Vláda uváži možnosť prijatia komplexnej právnej úpravy urýchlenia výstavby líniových stavieb.

Na vnútroštátnych cestných ťahoch sa začne výstavba obchvatov Žarnovice, Novej Bane, Čadce, Oravského Podzámku, Tornale, Košíc a rekonštrukcie úsekov na cestných ťahoch Poprad - Kežmarok a LeviceŠahy. V súlade s prijatou koncepciou rozvoja cestných hraničných priechodov sa prednostne vybudujú cesty k plánovaným novým hraničným priechodom a na potrebnú úroveň sa upravia prístupové komunikácie na hraničné priechody do Česka. Vláda bude venovať trvalú pozornosť kvalitnej a dôslednej údržbe a opravám ciest a diaľníc na zabezpečenie plynulosti a cestnej premávky.

V oblasti autobusovej dopravy vláda:

  • pripraví zákon o cestnej doprave,
  • zavedie systém povolení na jednotlivé pravidelné autobusové linky za určených podmienok,
  • dorieši systém poskytovania neinvestičných dotácií prevádzkovateľom pravidelnej autobusovej dopravy vo verejnom záujme,
  • postupne dorieši systém poskytovania sociálnych zliav cestovného a ich nahradenia adresnými sociálnymi opatreniami pre potrebné skupiny obyvateľstva.

Vláda postupne presunie právomoci v oblasti autobusovej dopravy na regióny a obce. Bude pokračovať v transformácii š.p. SAD.

V leteckej doprave vláda vytvorí podmienky pravidelného leteckého spojenia Bratislavy a Košíc s inými štátmi. Vhodnými obchodnopolitickými nástrojmi podporí zvyšovanie podielu slovenských leteckých dopravcov na výkonoch leteckej prepravy.

Reštrukturalizáciou letísk vytvorí samostatné obchodné spoločnosti pracujúce vo verejnom záujme, ktorých prvoradým cieľom bude podpora regiónov a využitie miestneho ekonomického potenciálu pri zabezpečení efektívneho prístupu k leteckej doprave. Podporí rekonštrukciu letiska Poprad s cieľom rozvinúť cestovný ruch v regióne.

Vo vodnej doprave ako ekologicko najvýhodnejšej vláda bude dbať o rozvíjanie prepravných a prekladných kapacít tak, aby sa zvýšil jej podiel na ostatných druhoch dopráv.

Pri privatizácii š.p. Slovenskej plavby dunajskej zachová verejný charakter prístavov a vlajkového dopravcu s tým, že pozemky prístavov zostanú vo vlastníctve štátu. Vláda podporí rozvoj kontajnerizácie, kombinovanej dopravy a vybudovanie intermodálneho prekladiska v Bratislave. Vláda podporí splavnenie Váhu ako vodnej cesty medzinárodného významu v rámci integrovanej celoeurópskej siete vodných ciest.

Vláda posúdi účelnosť zväčšovania kapacity námornej flotily a zriadenie domovských prístavov.

V oblasti spojov bude vláda vychádzať z prijatej Koncepcie rozvoja spojov do roku 2000. Vláda uváži možnosť ďalšieho rozvoja telekomunikácií na báze vlastných zdrojov v kombinácii so zahraničnými. Bude pokračovať najmä v realizácii Telekomunikačného projektu I na roky 1993 - 1995 a Telekomunikačného projektu II na roky 1996 - 2000.

Vláda zabezpečí, aby sa pri distribúcii a šírení rozhlasového a televízneho signálu vychádzalo z Koncepcie pokrytia územia Slovenskej republiky rozhlasovým a televíznym signálom v časovom horizonte 19952000.

Vláda vytvorí podmienky na rozširovanie doplnkových telekomunikačných služieb, ktorých zavedenie umožňuje digitálna technológia. Po roku 1996 zabezpečí zavedenie digitálnej siete integrovaných služieb.

V roku 1995 sa začnú práce na začlenení Slovenska do paneurópskeho mobilného rádiotelefónneho systému GSM, pričom sa zabezpečí jeho celoplošné využitie na Slovensku od r.1996.

Postupnou liberalizáciou telekomunikačných služieb vytvorí podmienky na ich poskytovanie v konkurenčnom prostredí za účasti podnikateľských subjektov.

Na úseku pôšt zabezpečí vláda s cieľom zvýšiť kvalitu služieb vypracovanie projektu rozvoja poštovej služby, zavádzanie postupnej mechanizácie a automatizácie poštového styku, čo spolu s optimalizáciou poštovej siete umožní zvýšiť ochranu, objem a rýchlosť prepravy poštových zásielok.

Vláda vytvorí podmienky na dobudovanie tlačiarne štátnych cenín, čím sa zlepšia podmienky dôstojnej reprezentácie a vytvárania pozitívneho obrazu o Slovensku v zahraničí.