Preskočiť navigáciu 
Úvodná stránka Verzia pre tlač 
Mapa stránky RSS 
English

Prepis tlačovej konferencie po skončení 114. rokovania vlády SR


Silvia Glendová, hovorkyňa vlády SR

Dovoľte, aby som vás privítala na tlačovej konferencii po rokovaní vlády Slovenskej republiky. O priebehu rokovania vás bude v krátkosti informovať predseda vlády Slovenskej republiky. Nech sa páči.

 

Robert Fico, predseda vlády SR

Ďakujem pekne.

Prajem vám pekný deň.

Dovoľte mi stručnú informáciu po rokovaní vlády.

Keďže sa vláda dnes zaoberala viac ako štyridsiatimi štyrmi alebo štyridsiatimi piatimi bodmi, vybral som si na účely dnešnej tlačovej konferencie tie návrhy dokumentov alebo zákonov, ktoré sú asi najpodstatnejšie. Opäť platí, že pokiaľ máte otázky týkajúce sa iných bodov, buď to postavte formou otázky, alebo kontaktujte príslušného ministra, ktorý za daný bod programu zodpovedal.

Asi takou najočakávanejšou právnou normou, ktorou sa dnes vláda Slovenskej republiky zaoberala, bol návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon o stavebnom dôchodkovom sporení. Ide o avizované otvorenie druhého piliera. Chcem potvrdiť, vážené dámy a páni, že dnes vláda schválila tento návrh zákona s tým, že nadobudnutie účinnosti zákona navrhujeme 15. novembra 2008 a uzatvorenie druhého piliera by nastalo opäť k 30. júnu 2009. Čiže ide o obdobie približne sedem a pol mesiaca, počas ktorého sa budú môcť ľudia slobodne rozhodnúť, či chcú znášať riziká spojené so sporením v druhom pilieri, alebo či z tohto druhého piliera odídu. Opakujem ešte raz, nesiahame na nič, na žiadne úspory, nikoho sa nijakým spôsobom nedotýkame, iba dávame ľuďom možnosť, aby zvážili, či riziká, a najmä tie veľké, ktoré dnes prináša svetová finančná kríza, sú únosné a či radšej nedajú prednosť šetreniu si na dôchodok v bezpečnejšom prvom pilieri. Ja už nechcem opakovať tie údaje, sú všeobecne známe. Všetky fondy prerábajú, pretože ak odrátame poplatky a odrátame ešte od toho infláciu, tak zistíme, že dokonca aj konzervatívne fondy sú dnes v strate, sú tu už aj závažné zistenia, že peniaze z dôchodkových správcovských spoločností boli investované do bánk, ktoré skrachovali. Nejde o malé sumy peňazí. Z tohto titulu musia mať možnosť občania Slovenskej republiky rozhodnúť sa, čo urobia, ako budú reagovať na túto finančnú krízu.

Rovnako sme schválili návrh, aby tento návrh zákona bol v Národnej rade Slovenskej republiky prerokovaný v skrátenom legislatívnom konaní.

Dnes sme sa zaoberali opäť správou o vývoji na trhoch a o kríze. Chcel by som zopakovať stanovisko vlády Slovenskej republiky, ktoré je nemenné a je totožné s našimi závermi z mimoriadneho rokovania vlády, ktoré sa uskutočnilo v sobotu. Bankový sektor na Slovensku považujeme za zabezpečený a stabilný. Pokiaľ ide o najohrozenejší segment, naďalej trváme na tom, že sú to dôchodkové správcovské spoločnosti, ktoré vykazujú najväčšie riziká do budúcnosti.

Plne sa pripájam k stanovisku Európskej komisie, ktorá skonštatovala, že pôvod tohto finančného nešťastia je v Spojených štátoch amerických. Plne sa prikláňam k výzvam Európskej komisie, aby predovšetkým Spojené štáty americké prijali rozhodnutia, ktoré zabránia ďalšiemu šíreniu finančnej krízy na európsky kontinent, a musia americkí politici niesť zodpovednosť za to, čo nekontrolovaný a neregulovaný bankový, finančný trh v Spojených štátoch amerických spôsobil. Rovnako oceňujem, s akou intenzitou a s akou energiou Európska komisia vstupuje do tejto problematiky, a jasne sa ukazuje, že Európa so svojimi kritériami, ktoré sú pre Európu typické, bude mať v týchto ťažkých časoch určitú výhodu v porovnaní s tým, ako sa vyvíjala situácia v Spojených štátoch amerických.

Druhý veľmi dôležitý návrh zákona, ktorým sme sa dnes zaoberali, bol návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o verejnom obstarávaní. Tento návrh zákona predložil predseda Úradu pre verejné obstarávanie spoločne s ministrom dopravy. Nechcem ísť do všetkých detailov, ale spomeniem predovšetkým jeden. Účelom je, aby sa prestal zneužívať systém rôznych námietok a opravných prostriedkov, štátu tak unikajú obrovské sumy peňazí. Ako príklad by som uviedol tender na elektronické mýto. Elektronické mýto malo začať fungovať 1. januára 2009. Vzhľadom na zneužívanie zákona a opakované podávanie námietok sa posúva realizácia začiatku elektronického mýta až na 1. január 2010, a štát vďaka tomuto odkladu prichádza o miliardy korún, ktoré mohol použiť napríklad v oblasti dopravy. Sám pán predseda Úradu pre verejné obstarávanie konštatoval, že je to v dôsledku zneužívania zákona predovšetkým v oblasti podávania námietok. Preto bola v tomto duchu prijatá právna úprava, ktorá, samozrejme, umožňuje podávanie námietok, opravných prostriedkov, ale v rozumnej miere a najmä to znemožňuje zneužívanie, ktoré sme sledovali doteraz. Keďže štátu boli spôsobené veľké hospodárske školy a ďalšie hospodárske školy by odkladaním zavedenia elektronického mýta, ale aj v iných prípadoch hrozili, máme všetky dôvody podľa príslušného zákona na skrátené legislatívne konanie. Preto sme požiadali aj v tomto prípade, aby návrh zákona bol prerokovaný v Národnej rade v skrátenom legislatívnom konaní.

Rád by som vás ešte informoval aj o tom, že dnes sme prijali rozhodnutie, keďže sa vytvorila veľmi priaznivá atmosféra, aby Slovenská republika kandidovala ako štát, v ktorom bude sídlo pre agentúru pre koordináciu energetických regulátorov. Je to také paradoxné, pretože sú rozdielne názory na regulačnú politiku, ktorú robí Slovenská republika, ale dnes to považujeme za určitú mieru ocenenia a uznania, že Slovensko sa môže uchádzať o túto významnú pozíciu, pretože inak by sme nepodávali takúto kandidatúru, pokiaľ by sme nepociťovali, že je tu podpora, predovšetkým je tu podpora určitej odvahe, ktorú máme niektoré veci pomenúvať veľmi presne v oblasti súboja s energetickými monopolmi. Dúfam, že táto kandidatúra bude úspešná, čo by bolo, opakujem, veľkým uznaním regulačnej politiky Slovenskej republiky a osobitne Úradu pre reguláciu sieťových odvetví.

Z takých zaujímavostí: Po včerajšom stretnutí so športovcami, ktorí sa zúčastnili na XIII. paralympijských hrách v Pekingu, som dnes informoval vládu, že doplatíme určitú sumu peňazí medailistom, pretože nechceme, aby boli také veľké rozdiely medzi športovcami, ktorí sa zúčastnia riadnych olympijských hier, a športovcami, ktorí boli úspešní na paralympijských hrách. Hoci bola taká predstava, že prvý víťaz paralympijských hier bude možno Číňan alebo niekto iný, bola to Slovenka, reprezentácia Slovenskej republiky týmito športovcami bola fantastická. Preto si myslím, že je správne pristúpiť k vyplateniu určitej sumy. Ja to vyplatím  z rezervy predsedu vlády, aby sme aspoň trošku tie rozdiely, ktoré sú medzi športovcami, zmiernili.

Rovnako bolo dnes uložené podpredsedovi vlády a ministrovi školstva, aby predložil do vlády Slovenskej republiky návrh zákona, ktorý by umožňoval vyplácanie renty k dôchodku tým, kto budú nositelia olympijských medailí. Máme na mysli predovšetkým olympijské hry, nositeľov všetkých druhov medailí (bronzové, strieborné, zlaté) a bez rozdielu, či ide o olympijského víťaza, to znamená, zdravého športovca, alebo ide o víťaza na paralympijských hrách. Chceme takýmto spôsobom motivovať ľudí, aby videli, že pokiaľ budú reprezentovať a mať vynikajúce svetové výsledky, že štát si to bude vážiť v podobe renty, ktorá bude zodpovedať slovenským finančným a ekonomickým pomerom.

Pokiaľ ide o ďalšie body, prerokovali sme novelizáciu Trestného poriadku. Pani ministerka Tomanová predložila niekoľko zákonov zo sociálnej oblasti. Návrh zákona predkladal minister zdravotníctva. Bolo tých bodov naozaj veľmi, veľmi veľa, ale na účely dnešnej tlačovej konferencie si myslím, že by tieto základné informácie na úvod postačovali.

A teraz by som odpovedal na pár vašich otázok, ak budete mať záujem.

 

Silvia Glendová, hovorkyňa vlády SR

Pán Dobšinský.

 

Braňo Dobšinský, Slovenský rozhlas

Dobrý deň prajem.

Dobšinský, Slovenský rozhlas.

Ja mám dve otázky, pán premiér. Môžem ich položiť postupne. Vy teda hovoríte, že vláda ide otvárať druhý pilier, pretože je najohrozenejším segmentom finančného trhu, hovoríte, že je nevýnosný, hovoria to aj tie čísla. Druhá vec je ale, že tá finančná kríza, a pripustili ste to aj vy v Slovenskom rozhlase, môže recesiou nepriamo ohroziť aj prvý pilier, to znamená, zamestnanosť atď. Na druhej strane hovoríte, že ten druhý pilier je nebezpečný. Ja sa teda pýtam: otvárate pilier, zatvoríte ho potom po tých siedmich mesiacoch, čo ďalej? Aké reformy druhého alebo povedzme aj toho prvého piliera vláda pripraví, aby reagovala na túto krízu?

Potom položím druhú otázku.

 

Robert Fico, predseda vlády SR

Predovšetkým chceme, aby ľudia mali možnosť sa vyhnúť dôsledkom krízy. Otvárame druhý pilier kvôli kríze a kvôli tomu, že nikto nevie odhadnúť, ako sa bude vyvíjať trh, na ktorom pôsobia práve dôchodkové správcovské spoločnosti. Podstatné je aj to, že nikto nespochybnil čísla, ktoré sme uviedli, pretože tie čísla boli uvedené Asociáciou dôchodkových správcovských spoločností. My sme ich nečerpali z vlastných štatistík, ale z toho, čo povedali samotné dôchodkové spoločnosti. Zatiaľ sme neprehodnotili hospodársky rast na rok 2009, a pokiaľ ide o východiská zostavovania štátneho rozpočtu, sme na tých istých číslach, ktoré sme mali pred niekoľkými mesiacmi. Všetci, samozrejme, pripúšťajú, že riziko zníženia hospodárskeho rastu tu určite je, ale nie je také, aby to ohrozilo šetrenie v prvom pilieri, ktorý bol zhodnotený viac ako 7 %-ami, kým v druhom pilieri, teda v súkromných dôchodkových správcovských spoločnostiach došlo k mínusovým hodnotám, teda k stratám. Znovu pripomínam: zisky dôchodkových správcovských spoločností rastú, pretože majú poplatky, a neuveriteľne zarábajú, ale peniaze ľudí, o ktoré sa majú starať, strácajú. Čo to je za logika? Ako to je možné, že ten, kto spravuje, zarába na poplatkoch obrovské peniaze, a peniaze, o ktoré sa má starať, strácajú. V takejto situácii chceme, aby ľudia mali možnosť sa rozhodnúť, čo urobia.

Pokiaľ ide o vašu otázku, budeme ďalej predkladať návrhy. Som zvedavý, ako na to zareagujú dôchodkové správcovské spoločnosti. My sa opäť chceme vrátiť k myšlienke jedného garantovaného fondu. Teda okrem konzervatívneho, rastového a vyváženého by mal existovať aj garantovaný. No som teraz zvedavý, ako dôchodkové správcovské spoločnosti zareagujú, keď budú musieť ľuďom garantovať všetko to, čo tam ľudia majú uložené, aká bude reakcia, či teda budú takisto aktívne pôsobiť na mediálnom trhu, ako pôsobia teraz. Ďalej je veľký problém s právnym zabezpečením tohto druhého piliera. To je dlhodobá agenda. My sme už niečo urobili, naviac, zásahy boli urobené, ten pilier je už zdobrovoľnený, odteraz už sa neukladá ďalším kategóriám ľudí, aby zo zákona povinne vstúpili do piliera. Čiže prvé zásahy urobené boli. Ale v tomto okamihu je najlepšou ochranou ľudí, ak sa sami rozhodnú, a musia túto možnosť mať. Popritom pôjde aj druhá línia, a to je línia vlády, aby sme vytvorili v tomto systéme primerané ochranné prostriedky. Ale odmietame politiku plných brúch dôchodkových správcovských spoločností a znehodnocovania peňazí sporiteľov. Toto je politika, ktorá s touto vládou nesmie mať nič spoločné.

 

Braňo Dobšinský, Slovenský rozhlas

Otázkou je aj, či nemôžete znížiť poplatky.

Ale druhá otázka, ktorú chcem položiť v súvislosti teda s tou krízou atď., ale týka sa vlastne slovenskej politickej scény, je, ako potom hodnotí predseda vlády tú skutočne v tomto prípade zázračnú ruku finančného trhu v prípade financovania vily predsedu HZDS pána Mečiara. Tam ide o 60-násobné zhodnotenie akcií, či je to podľa vás v poriadku.

 

Robert Fico, predseda vlády SR

Zopakujem stanovisko, ktoré som poskytol médiám včera. Presadzoval som a budem presadzovať zákon o preukazovaní pôvodu majetku, ktorý bude obsahovať aj retroaktivitu a ktorý bude obsahovať presun dôkazného bremena na človeka, ktorý má povinnosť vysvetliť pôvod svojho majetku. Týmto mojím stanoviskom dávam odpoveď na všetky vaše otázky, ktoré sa týkajú kohokoľvek, je to úplne jedno, o koho v danom prípade ide. Čakáme všetci na odpoveď Ústavného súdu Slovenskej republiky, ako sa vysporiadať s faktom, že dnes je tu nález, ktorý hovorí o tomto zákone, že je protiústavný, a súčasne je tu návrh obísť nález Ústavného súdu zmenou formy zákona. To je taký vážny zásah do ústavného systému Slovenskej republiky, ak by sme obišli nález Ústavného súdu len tým, že zmeníme formu zákona, že je k tomu podľa mňa treba prijať nejaké výkladové stanovisko Ústavného súdu. To je moja jasná odpoveď na akúkoľvek otázku. Ja som vždy za tento zákon bol, viem, že sa mnohým nepáči, že sa ho mnohí boja, hoci treba pripomenúť, že sa týka naozaj iba veľkých finančných obnosov, obyčajní ľudia sa vôbec nemusia obávať tohto zákona. Ide o sumy v miliónových sumách, ktoré nevie niekto preukázať. Človek, ktorý si postavil vlastnými rukami chatu alebo rodinný domček, sa vôbec tohto zákona obávať nemusí. Treba sa obávať predovšetkým takých prípadov, kde má niekto majetok v desať-, dvadsať-, tridsať-, stomiliónových hodnotách a má problém odpovedať na otázku, ako k týmto peniazom došiel. Pokiaľ nebude v zákone o preukazovaní pôvodu majetku dôkazné bremeno prenesené na osobu, ktorá má preukazovať, a súčasne nebude retroaktivita, tak zákon nebude efektívny. Môžeme ho prijať, môžeme, ale bude sa týkať iba do budúcnosti, a potom ho ani nemusíme v podstate príliš prijímať, pretože už dnes máme v trestnom zákone, že keď štát preukáže vinu niekoho zo spáchania trestného činu, tak popritom mu môže uložiť aj taký trest, ktorý okrem iného znamená prepadnutie majetku alebo prepadnutie veci. Dôkazné bremeno je životne dôležité, aby bol zákon ako taký efektívny.

 

Braňo Dobšinský, Slovenský rozhlas

Morálne je to v poriadku, tá akcia... ... (Nekvalitný záznam, pozn. prep.) ...?

 

Robert Fico, predseda vlády SR

Ja nie som finančný expert na veci, ale povedal som veľmi jasne: som za preukazovanie pôvodu majetku, a pokiaľ ide o morálku, tieto otázky treba klásť tým osobám, ktoré sa..., alebo sú konfrontované s takýmito otázkami. Klaďte ich tomu, komu patria. Začal by som u pána Mikloša, možno.

 

Silvia Glendová, hovorkyňa vlády SR

Ďalšia otázka, TA3.

 

Redaktorka, TA3

... (Nekvalitný záznam, pozn. prep.) ...

 

Robert Fico, predseda vlády SR

Môžeme isť po otázkach, ak dovolíte.

Pani redaktorka, ja nie som úplný expert na verejné obstarávanie, ani sa nechcem do tejto polohy stavať. Podstata novelizácie..., sú tam tri také základné body, ale ten najpodstatnejší je práve zneužívanie námietok. Ako som bol informovaný, tie námietky v poslednom čase už išli do technologických riešení. Jednoducho námietky sa už podávali nie proti priebehu verejného obstarávania, ale proti technologickému riešeniu, ktoré bolo vybrané. Tak okrem iného sa toto zužuje, je tam presne stanovený rámec, s čím sa môže obrátiť, s akou námietkou, akonáhle tá námietka je vybavená, všetko končí. Plus, ak si dobre pamätám, je tam zvýšená, myslím, kaucia pri podávaní námietok, čo takisto si každý musí zvážiť, lebo akonáhle námietka je vyhlásená za vyriešenú a nevyhovie námietke, tak táto kaucia prepadá v prospech štátu. Je to princíp, ktorý sa uplatňuje aj v iných krajinách. Teda cesta zastavenia zneužívania podávania námietok a rôznych opravných prostriedkov, toto je hlavný dôvod, pre ktorý predseda Úradu pre verejné obstarávanie podal tento návrh. A nepoznám tú sumu presne, ale ide o niekoľko miliárd, o ktoré štát prišiel pri mýte.

 

Redaktorka, TA3

Ešte ak môžem, k skládke v Pezinku ... (Nekvalitný záznam, pozn. prep.) ..., ktorí bojujú proti tejto skládke ... (Nekvalitný záznam, pozn. prep.) ..., na čom ste sa dohodli, a zrejme už padla aj nejaká hlava ... (Nekvalitný záznam, pozn. prep.) ...

 

Robert Fico, predseda vlády SR

Ja som dnes prijal (hoci ide o regionálny problém; ja by som bol rád, keby sme vnímali skládku v Pezinku ako regionálny problém) už druhýkrát pána primátora a aktivistov. Nepoznám krajinu, kde by až takto ďaleko sa dostala vec, pretože bola významným spôsobom politizovaná, predovšetkým proti vláde Slovenskej republiky, prijal som so všetkou úctou petíciu, ktorá nám bola doručená na Úrade vlády, bola prevzatá príslušnými pracovníkmi, hovoril som s pánom primátorom aj s aktivistami. Zhodli sme sa na tom, a oni s tým súhlasili, že všetko, čo sme sľúbili Pezinku, bolo urobené zo strany vlády. Podali sme podnet na Generálnu prokuratúru, rovnako inšpekcia životného prostredia zrušila rozhodnutie, ktoré sa týkalo odkladného účinku niektorých rozhodnutí, plus sme dokonca poslali v jednom okamihu aj políciu, keď bolo evidentné, že sa postupuje v rozpore so zákonom. Keby bola monarchia na Slovensku alebo kráľovstvo, tak si viem predstaviť, že by kráľ alebo monarcha mohol povedať, že „poručím vetru a dažďu a všetko zmením“, ale toto jednoducho na Slovensku nie je. Treba rešpektovať, že podali Pezinčania, tí, čo sú proti skládke, žalobu na súd na preskúmanie rozhodnutí v správnom konaní a podali ešte podnet, taký špeciálny, veľmi zvláštny, ale je možný, na ministra životného prostredia. Ministrovi životného prostredia som dnes povedal a požiadal som ho, aby v termíne do 9. októbra navštívil Pezinok, aby sa priamo na mieste oboznámil s vecou, aby mohol kvalifikovane o veci rozhodnúť, aby to nebolo iba o podkladoch, ktoré dostane od svojich zamestnancov na ministerstve životného prostredia, ale bolo to aj o podkladoch, ktoré mu dajú predstavitelia mesta Pezinok a ľudia, ktorí sú proti tejto skládke. A povedal som ministrovi životného prostredia: „Pán minister, nikoho nepočúvajte, len rozhodnite tak, ako to považujete v danej veci za správne.“ Minister životného prostredia je zo Slovenskej národnej strany, myslím si, že je dostatočne mimo celého prípadu, môže o veci rozhodnúť objektívne a kvalifikovane. Ja naozaj verím, že sa tak aj v krátkom čase stane. Rovnako by som asi očakával od Generálnej prokuratúry viac aktivít v tomto duchu, pretože vláda nemá také kompetencie, ako má generálny prokurátor, v správnom konaní. Ak generálny prokurátor zaujal nejaké pozície, možno treba, aby ich bližšie vysvetlil, že čo teda, prečo je to všetko v poriadku alebo prečo všetko v poriadku nie je. Myslím si, že sme sa korektne dnes rozišli aj s pánom primátorom aj s aktivistami, a ja si počkám na výsledok, ktorý mi oznámi pán minister životného prostredia.

 

Silvia Glendová, hovorkyňa vlády SR

Nech sa páči, televízia Markíza.

 

Andrea Šprochová, TV Markíza

Dobrý deň!

Andrea Šprochová, televízia Markíza.

Pán premiér, ja predsa len by som teda ešte rada vás poprosila o odpoveď na tú druhú časť otázky, teda či naozaj už došlo k odvolaniu niekoho v tomto prípade. Hovorí sa totiž o šéfovi krajského stavebného úradu p. Manovi, ktorému ste dnes schválili odmenu za zodpovedné plnenie svojich úloh. Čiže kto je tým človekom, ktorý odchádza, a prečo? A potom by som ešte rada položila druhú otázku.

 

Robert Fico, predseda vlády SR

Je nejaký problém, že vláda schválila pánovi Manovi odmenu?

 

Andrea Šprochová, TV Markíza

Nie. Len sa pýtam, že ak teda ste ho odvolali...

 

Robert Fico, predseda vlády SR

Aby sme nerobili nejaké spojenia, ktoré nemajú nič spoločné. Mali sme dnes okrem iného na vláde aj pridelenie štandardných odmien, ktoré sa dávajú predsedom krajských stavebných úradov, a za to, že vykonávali svoju prácu, dostali určitú odmenu. To nemá nič spoločné so skládkou. Bol by som veľmi rád, keby ste to ani nespájali.

Na druhej strane vás môžem informovať, že požiadal práve človek, o ktorom ste hovorili, o odstúpenie z funkcie, a nikto mu v tom brániť nebude.

 

Andrea Šprochová, TV Markíza

Čiže bola to z jeho strany žiadosť.

 

Robert Fico, predseda vlády SR

Ja som odpovedal veľmi jasne.

 

Andrea Šprochová, TV Markíza

Ďakujem.

A ešte teda poprosím odpoveď na druhú otázku. Dnes ste schválili aj kontrolu rozpočtov nad súkromnými poisťovňami alebo súkromných poisťovní, tak prečo ste vlastne pristúpili k takémuto kroku a či sa možno neobávate arbitráží, ktoré by z toho mohli vzniknúť?

 

Robert Fico, predseda vlády SR

Arbitrážami tu straší už neviem kto, a my sa arbitráží neobávame. Považujem tento krok za správny, a treba sa možno spýtať ministra zdravotníctva, aby išiel do odbornej argumentácie. Ja by som chcel povedať, a to je veľmi zaujímavé, že dnes začína pôsobiť na slovenskom trhu súkromných zdravotných poisťovní poisťovňa, ktorá jasne vyhlásila, že ona rešpektuje právne predpisy, ktoré hovoria, že zisk sa nebude vytvárať a že všetky peniaze sa musia vrátiť naspäť do zdravotného systému. Rovnako skonštatovali, že pokiaľ ide o nastavený správny fond, je to dostatočné na fungovanie súkromnej zdravotnej poisťovne. Ak tak môže robiť jedna súkromná zdravotná poisťovňa, prečo by to nemohli robiť aj iné? Pokiaľ ide o vzťah štátu a trhu, poznáte náš názor. My si myslíme, že štát musí kontrolovať a regulovať. Veď keď už dnes čítam vyjadrenia niektorých svetových politikov (najnovšie som čítal stanovisko od pána francúzskeho prezidenta, ktorý povedal niečo o tom, že aký to je nezmysel spoliehať sa na slobodný trh, voľný trh, všetko treba regulovať a kontrolovať), tak je to prejav našej oficiálnej politiky. My neprichádzame s touto politikou ako s reakciou na najnovšiu krízu, ku ktorej došlo. Od samého začiatku, ako sme nastúpili do vlády, sme tvrdili, že štát musí plniť významné kontrolné a regulačné úlohy, a tak sme sa aj správali, a tak sa aj správať budeme. Sme veľmi radi, že došlo na naše slová v tomto období, keď celý svet zrazu začína regulovať a kontrolovať a znárodňovať a vyvlastňovať. Zrazu je to niečo normálne a hovoria to aj tí najpravicovejší a najliberálnejší politici. Preto ja s týmto krokom súhlasím a pokiaľ ide o nejaké odborné veci, poprosím potom pána ministra zdravotníctva, pokiaľ by ste ho kontaktovali.

 

Andrea Šprochová, TV Markíza

Ďakujem.

 

Silvia Glendová, hovorkyňa vlády SR

Pani Dibáková.

 

Jana Dibáková, TV Joj

Dobrý deň prajem.

Pán premiér, ja sa chcem opýtať ešte na Elektru. Vzhľadom na to, že Vladimír Mečiar nie je len taký radový majiteľ haciendy, ale je vaším koaličným partnerom, či nie je namieste pri takom vážnom podozrení pýtať sa ho na to, ako to bolo v skutočnosti, a vzhľadom na to teda, že je to váš koaličný partner. A okrem toho, je pre vás Vladimír Mečiar naďalej dôveryhodný, keď ste sa oboznámili s tým, ako tá transakcia prebehla?

Ďakujem pekne.

 

Robert Fico, predseda vlády SR

Zodpovedám za vládu Slovenskej republiky a ja nevidím pána Mečiara v mojej vláde, že by sedel. Pán Mečiar je predseda koaličnej politickej strany, a tak ako ja nesiem zodpovednosť za stranu SMER – sociálna demokracia, on nesie zodpovednosť za Hnutie za demokratické Slovensko. Tak ako ja nesiem zodpovednosť za moje osobné a súkromné veci, zodpovednosť za osobné a súkromné veci nesie v danom prípade sám pán Mečiar. Znovu odpovedám – som za zákon o preukazovaní pôvodu majetku, ktorý by všetko vyriešil.

 

Jana Dibáková, TV Joj

Ak dovolíte, len doplním otázku. Prepáčte, budem trošku sugestívna. Ale nie je to potom trochu alibistické z vašej strany, ak vy s Vladimírom Mečiarom spoluvládnete, potom sa od týchto vecí dištancovať, nechať to vysvetľovať iba Vladimíra Mečiara a hovoriť o tom, že chcete prísny zákon o preukazovaní pôvodu majetku?

Ďakujem.

 

Robert Fico, predseda vlády SR

Pani redaktorka, mňa zaujímajú výsledky tejto vlády a tie sú podľa môjho názoru podstatne lepšie, ako ste očakávali v roku 2006. Robíme rozhodnutia a kroky, o ktorých sa nikomu ani nesnívalo, počnúc eurom, Schengenom a ďalšími a ďalšími. Mojou úlohou bolo v roku 2006 zostaviť vládnu koalíciu, o ktorej som bol presvedčený, že bude funkčná, že bude plniť Programové vyhlásenie vlády. V roku 2006 som mal k dispozícii nie veľa možností. Rozhodol som sa spolupracovať s dvoma legitímnymi politickými stranami, na čele ktorých stoja legitímni predsedovia politických strán. A v tomto duchu pristupujem k nim aj v tomto okamihu. Ani jeden z nich nebol odsúdený, ani jeden z nich nebol obvinený z nejakého trestného činu, ja nemám dnes dôvod vynášať súdy nad kýmkoľvek takéhoto charakteru. Preto opakujem: zákon o preukazovaní pôvodu majetku by bolo riešenie. Považujem však súčasnú vládnu koalíciu za najlepšie riešenie pre Slovensko, pretože ak zoberiete mieru politickej stability na Slovensku...; pozrite sa, čo sa deje v zahraničí, nech mi ešte niekto z Rakúska rozpráva o Slovenskej národnej strane, tak sa mu jednoducho pozriem priamo do očí a poviem mu, že nech je radšej ticho, pretože v Rakúsku v podstate pravicoví nacionalisti vyhrali voľby, keď sa zrátajú ich hlasy. Preto ja si svojich koaličných partnerov vážim za to, akým spôsobom plnia Programové vyhlásenie vlády a kde sa dnes Slovensko nachádza z hľadiska finančnej stability, medzinárodného postavenia a ďalších a ďalších vecí.

 

Silvia Glendová, hovorkyňa vlády SR

Posledné dve otázky.

Denník Pravda.

 

Lukáš Milan, denník Pravda

Dobrý deň prajem.

Lukáš Milan, denník Pravda.

Pán premiér, chcem sa opýtať, chcem sa vrátiť ešte na chvíľočku k druhému pilieru. Jednoduchá otázka: Kto by podľa vás mal vystúpiť z toho druhého piliera, keď bude teraz otvorený? Ktoré cieľové skupiny, alebo kto teda?

 

Robert Fico, predseda vlády SR

My sme si nepostavili žiadne cieľové skupiny, pretože tu ani tak nejde teraz o to, aby sme presne pomenovali skupiny ľudí, ktorým sa to neoplatí, alebo ktoré v žiadnom prípade si nenasporia v druhom pilieri. Chceme, aby si každý zvážil riziko. Opakujem ešte raz: všetky fondy sú stratové. Aká je perspektíva, že sa to zmení? Kto vedel, že budú padať 160-ročné banky? Nikto to nevedel. Nič sme neurobili, na nikoho sme nesiahli, nech sa páči, šesť mesiacov alebo sedem mesiacov, uvažujte, ľudia, čo chcete. Chcete znášať riziká, znášajte. My sme urobili všetko pre to, aby ste ich znášať nemuseli, otvorili sme pilier a umožnili sme vám z tohto piliera vystúpiť a napríklad šetriť cez Sociálnu poisťovňu na svoj dôchodok. Toto je filozofia vlády, ktorú sme prijali v súvislosti s druhým pilierom. Otvárame druhý pilier len preto, lebo je to najohrozenejší segment. A prosím, napíšte to znovu...; nechcete to písať. Dôchodkovým správcovským spoločnostiam rastú bruchá, ľudia, ktorí tam majú peniaze, chudnú a najmä chudobnejú, pretože ich peniaze sú znehodnocované. Čo je to za systém? Pochopil by som, keby sa zisky dôchodkových správcovských spoločností vyvíjali zle, ale o peniaze ľudí by bolo postarané dobre. Tak potom načo bol tento systém postavený? Aby zarobili dôchodkové správcovské spoločnosti? Samozrejme. Samozrejme, o toto presne išlo. A dostať pod kontrolu posledné verejné zdroje. Takúto politiku odmietame, my rešpektujeme druhý pilier, nikto ho neruší, nikto ho nelikviduje. Ľudia si môžu ďalej šetriť, len chceme, aby si sami povedali, či tak naozaj chcú.

 

Lukáš Milan, denník Pravda

A ešte mám jednu otázku k tej druhej téme, ktorá tu bola.

Pán premiér, pôjdete ešte niekedy na rokovanie koaličnej rady do Elektry, ako to už raz bolo?

 

Robert Fico, predseda vlády SR

Pán redaktor, už sa redaktori denníka Pravda vysporiadali s tým, že vaši majitelia poslali blahoprajný telegram Hitlerovi v súvislosti s Mníchovskou dohodou?

 

Lukáš Milan, denník Pravda

Prepáčte, pán premiér, ja nie som kompetentný odpovedať na túto otázku. Ale pýtal som sa, či pôjdete ešte niekedy do Elektry na koaličnú radu, ako už raz bola.

 

Robert Fico, predseda vlády SR

Pán redaktor, denník Pravda je denník, ktorý by mal podľa mňa zmeniť názov, ale to je vaša(?) vec, pretože z denníka, ktorý bol niekedy umiernený a predovšetkým silne sociálne cítiaci, sa stal jeden konzervatívny, neoliberálny denník. Ja to rešpektujem, máte nových vlastníkov, ktorí sú napojení na maďarské extrémne politické sily, ale najmä, a to je úžasné, máte majiteľov, ktorých rodina poslala blahoprajný telegram Hitlerovi, keď došlo k anexii Československa. Tak, prepáčte, vaše moralizovanie na adresu vlády alebo niekoho iného je naozaj veľmi, veľmi ďaleko od reality.

Veľmi pekne vám ďakujem.

 

Lukáš Milan, denník Pravda

... (Nekvalitný záznam, pozn. prep.) ...

 

Silvia Glendová, hovorkyňa vlády SR

Ďakujeme, pán Milan.

 

Robert Fico, predseda vlády SR

Ďakujem veľmi pekne.

 

Silvia Glendová, hovorkyňa vlády SR

Ďakujeme za vašu účasť.

Dovidenia.

 

x x x