Preskočiť navigáciu 
Úvodná stránka Verzia pre tlač 
Mapa stránky RSS 
English

Prepis tlačovej konferencie po skončení 119. rokovania vlády SR


Silvia Glendová,  hovorkyňa vlády

Dobrý deň, dovoľte aby som vás privítala na tlačovej konferencii po rokovaní vlády Slovenskej republiky, o jej priebehu vás bude informovať predseda vlády Slovenskej republiky Robert Fico. Pán premiér, nech sa páči.

 

Robert Fico, predseda vlády

Vážené dámy a páni, prajem vám pekný deň a dovoľte mi, aby som vás informoval o dnešnom rokovaní vlády, ktoré, ako viete, začalo trochu v netradičnom termíne kvôli tomu, že sme chceli nadviazať bezprostredne po príchode na Slovensko zo zahraničnej cesty na rokovanie vlády a vytvoriť si tak priestor na ďalšie dôležité rokovania, ktoré musia dnes pokračovať. Všetky rozhodnutia, ktoré dnes diskutujeme a prijímame na vláde Slovenskej republiky, podriaďujeme jednému jedinému cieľu a to je minimalizovať riziká, ktoré so sebou prináša naozaj kríza nemajúca obdobu. Dokonca dnes už aj krajiny juhovýchodnej Ázie začínajú pociťovať vplyv finančnej a hospodárskej krízy, čo len potvrdzuje, že žiadna krajina, nech je akokoľvek silná a vzdialená, nemá šancu sa vyhnúť dôsledkom rôznych špekulatívnych operácií, poklesov búrz a akcií. A aj z tohto dôvodu som veľmi rád, že Slovensko je naďalej vnímané ako krajina, ktorá zvláda procesy, ktoré v iných krajinách spôsobujú obrovské turbulencie. Veľmi podstatné je, že sme sa rozhodli ísť do eura 1. januára 2009 a že sme na tento účel urobili všetko pre to vrátane obmedzovania výdavkov, držania inflácie pod kontrolou a plnenia ďalších kritérií. Ak sa pozrieme na okolité štáty, najmä na Maďarsko – ale dnes musím povedať, že došlo k znehodnoteniu národnej meny aj v Poľsku, aj v Českej republike, o ostatných krajinách radšej ani nechcem hovoriť, chcem sa porovnávať s tými štátmi, ktoré sú nám najbližšie – Slovenská republika sa drží zatiaľ veľmi dobre. Máme pod kontrolou bankový systém, monitorujeme ho. Zagarantovali sme ľuďom 100 % vklady, zrušili sme spoluúčasť. Pokiaľ ide o dopady v hospodárskej oblasti, tie sa prejavujú len alebo teda predovšetkým v oblasti priemyslu automobilového, ale to je daň za koncentráciu tohto priemyslu, ku ktorej došlo v predchádzajúcich rokoch na Slovensku, a na toto všetko vláda veľmi aktívne reaguje. Aj teraz budeme diskutovať na tému disponibilných pracovných miest v tých lokalitách Slovenska, kde došlo alebo dochádza k znižovaniu výroby, dochádza pod vplyvom recesie v automobilovom priemysle k tlaku na znižovanie produkcie. Preto by som dnes hodnotil stav Slovenskej republiky ako najlepší z regiónu V4 a myslím si, že patríme aj medzi najlepších, pokiaľ ide o ostatné krajiny, ktoré vstúpili do Európskej únie spoločne s nami v roku 2004. Hovorím to na základe faktov, objektívnych skutočností a hodnotení, nehovorím to preto, že som predsedom vlády Slovenskej republiky v tomto období. A v tomto úsilí vláda Slovenskej republiky bude pokračovať aj ďalej. My sme v duchu toho, čo som teraz povedal, dnes rokovali na vláde o viacerých aspektoch výstavby diaľnic, pretože považujeme výstavbu diaľnic za jeden z obrovských rozvojových programov, ktorý môže nahradiť prípadné výpadky, ku ktorým by mohlo dôjsť v hospodárskej oblasti vzhľadom na recesiu automobilového priemyslu. S potešením chcem konštatovať, že pokiaľ ide o záväzky, ktoré sme si dali v programovom vyhlásení vlády Slovenskej republiky, tieto budú prekročené. Teda dokončíme a odovzdáme viac kilometrov diaľnic a rýchlostných komunikácií, ako je naplánované v programovom vyhlásení vlády. Na druhej strane, máme ambíciu ísť ešte ďalej a finančná kríza nám spôsobuje ťažkosti, pokiaľ ide o získanie peňazí cez PPP projekty. To je jednoducho fakt, ktorý my ovplyvniť nevieme, aj preto sa nám o niekoľko mesiacov celý proces stále posúva, zatiaľ to máme naplánované tak, že výstavba východnej časti diaľnice a rýchlostnej komunikácie Nitra smerom na Zlaté Moravce a Zvolen by mala byť začatá v januári a vo februári už budúceho roku, čo nie je také zlé. Za predpokladu, opakujem, že finančná kríza úplne nezmarí tento projekt a banky budú pripravené zafinancovať výstavbu diaľnic na Slovensku. Rokovanie dnes bolo o tejto téme prerušené s tým, že o 14 dní minister dopravy spoločne so splnomocnencom vlády predložia, nazvem to, kuchárku - kuchárku, kde bude presný postup finančný, vecný, časový, čo všetko nás čaká do roku 2010, a najmä eliminácia rizík, ktoré sú spôsobené predovšetkým finančnou krízou. Chcem poďakovať aj ministrovi a splnomocnencovi, mali sme naozaj dlhú diskusiu na tému diaľnice a o 14 dní bude táto kuchárka, teda presný postup, predložený aj médiám, aj verejnosti. Urobili sme to, čo sme sľúbili, na rok 2009 sme nezvýšili diaľničné známky pre malé autá, teda, myslím, do 3,5 tony. Museli sme to dnes prerátať na eurá, keď sme to vyrátali, je to presne, ak si teda dobre pamätám, 1099,50 Sk, tá známka je teraz 1100 Sk, čiže nezvyšujeme diaľničné známky - presne tak, ako sme povedali, nemôžeme teraz ľudí zaťažovať ďalšími a ďalšími platbami. Pokiaľ ide o autá nad 3,5 tony, to už ide skôr do podnikateľského prostredia, tam máme jeden problém s tým, že elektronické mýto by mohlo začať už 1. 10. 2009. A ak by sme zaviedli elektronické mýto 1. 10. 2009 a mali by sme súčasne ročné známky pre nákladné autá, tak tie posledné dva mesiace by nám to elektronické mýto bolo nanič, pretože by sme ho nemohli zužitkovať, lebo ľudia si zaplatili už používanie diaľnic alebo podnikatelia na celý rok. Preto ešte v komunikácii s Európskou komisiou sa bude riešiť, že či pôjdeme cestou jednomesačných diaľničných známok, ako to potom urobíme aj vo vzťahu k elektronickému mýtu. Pokiaľ by bolo jasné, že dôjde až k otvoreniu elektronického mýta 1. januára 2010, tak nemáme s tým žiadnu ťažkosť. Tu sa ale ukázalo, čo urobia obštrukcie vo verejnom obstarávaní. Niekoľko miliárd korún bolo Slovensko ochudobnené preto, lebo neúspešní uchádzači jeden za druhým podávali ďalšie a ďalšie námietky, a preto tá právna úprava, ktorá v Národnej rade Slovenskej republiky je schvaľovaná, má dnes obrovský význam. Dôležitý materiál, ktorým sme sa zaoberali, bol materiál o intervenčných nákupoch obilia a kukurice. Dohodli sme sa - veľmi oceňujem iniciatívu ministra pôdohospodárstva, rovnako oceňujem iniciatívu ministra financií, že sa dohodli a v spolupráci s generálnym riaditeľom Slovenského pozemkového fondu, ktorý má k dispozícii určité zdroje, uvažujeme o intervenčnom nákupe kukurice a obilia v objeme viac ako 1 mld. Sk, čo teda bude určite významný krok k udržaniu cenovej stability, pretože v opačnom prípade by naši poľnohospodári mohli mať obrovské ťažkosti. Sami vidíte, čo je to za nezmysel. Minulý rok ceny prudko išli hore, pretože bolo málo obilia. Teraz je nadprodukcia obilia a kukurice a je s tým obrovský problém, štát musí intervenovať a má minister pôdohospodárstva v tomto plnú podporu. Bolo prijaté uznesenie, minister financií, šéf SPF - Slovenského pozemkového  fondu, minister pôdohospodárstva - akonáhle tie zdroje budú k dispozícii cez Slovenský pozemkový fond, takéto intervenčné nákupy cez Správu štátnych hmotných rezerv aj urobia. Dovoľte mi, aby som v kontexte finančnej hospodárskej krízy, ktorej sa toľko venujeme a naozaj na ňu neustále reagujeme, ešte zareagoval aj na spôsob, akým možno bola slovenská verejnosť informovaná o mojej poslednej zahraničnej ceste do Vietnamu. Vážené dámy a páni, ak si myslíte, že tým, že ma kritizujete za návštevu vo Vietname, že škodíte mne a Smeru - možno áno, možno nie - škodíte predovšetkým ľuďom tohto štátu. Budem expresívny, môžete to kľudne použiť - len idiot môže na prvú stranu napísať, že kvôli svetovej kríze prichádzajú stovky ľudí o prácu a na druhej strane len idiot môže napísať, že Fico naháňa kšeft J&T vo Vietname za viac ako miliardu. Ak naháňam niekomu kšeft, tak to je 2200 zamestnancov SES Tlmače, ktoré môžu získať zákazku na desať rokov. Dnes práve je obdobie, kedy musíme chodiť do zahraničia a hľadať alternatívy pre naše výrobné podniky, pretože Európa je v takom probléme, v akom je. To, čo tým chcela novinárka alebo novinár povedať, že naháňame niekomu kšefty? Čo je to za kšeft? Je to projekt, za ktorý by ktorýkoľvek premiér ktorejkoľvek krajiny do Vietnamu išiel a by zaň bojoval. Ide o 2200 ľudí a kotle na obrovskú elektráreň v rámci konzorcia Škoda Plzeň v hodnote, ktorá zabezpečí prácu pre 2200 ľudí na desať rokov. Naozaj som do určitej miery prekvapený touto mierou informovania, pretože my sme tam zase prišli poslední, všetci sú tam. Dzurindova vláda zrušila veľvyslanectvo v krajine, ktorá má 86 mil. obyvateľov, ktorá má obrovský hospodársky rast a obrovské možnosti ekonomickej a hospodárskej spolupráce. V krajine, vážené dámy  a páni, kde ministri vedia po slovensky a po česky, lebo študovali v Československu. A idiot napíše, že idem robiť kšeft pre J&T! Aký kšeft ja robím pre J&T? Čo je to za kšeft, keď podporujem veľké zákazky veľkých slovenských firiem, ktoré sú tu? Rovnako sme podpísali významné dohody, ktoré sa týkajú zákazu dvojitého zdanenia, bojovali sme proti sociálnemu dumpingu a zase to poviem teraz - len idiot z Nového Času môže napísať, že som išiel do Vietnamu, aby som naháňal pracovné sily naspäť na Slovensko z Vietnamu a že si nevšímam 10 % nezamestnaných na Slovensku. Kto si prečítal oficiálne správy, vie, čo som hovoril a povedal som to veľmi presne. Nech sa páči, ale len za predpokladu, že budú mať rovnaké pracovné, sociálne a iné podmienky, aby nedochádzalo k sociálnemu dumpingu a ohrozovaniu zamestnancov na Slovensku. Tak presne opačne - my bojujeme za slovenských zamestnancov, aby neboli ohrozovaní lacnou pracovnou silou a idiot z Nového Času napíše, že si nevšímame 10 % nezamestnaných ľudí. To predsa nie je normálne, čo sa deje, a trochu ma prekvapuje, že takýmto spôsobom sa dnes informuje verejnosť o aktivitách vlády Slovenskej republiky. Prepáčte, len idiot z denníka Sme môže napísať, že sme si nechali vynoviť za 30 mil. Sk nejaký tunel, ktorý je vraj klimatizovaný. Choďte sa tam pozrieť! Aký klimatizovaný tunel? Chodba pod zemou, cez ktorú vedú trúbky a drôty, ktoré spájajú jednu budovu s druhou budovou a je tam havarijný stav. V roku 2006 sme museli zatvoriť niekoľko sociálnych zariadení v tejto budove, lebo boli horšie ako na železničných staniciach - v takom stave nám odovzdal budovu Mikuláš Dzurinda. A my to opravujeme, lebo je tu havarijný stav - a idiot z denníka Sme napíše, že Fico si dal postaviť klimatizovaný alebo vynoviť klimatizovaný tunel, aby sa mohol pohodlne prechádzať z jednej budovy do druhej. Každé ráno a vždy na Úrad vlády chodím z jednej budovy do druhej, ale chodím cez záhradu, či prší alebo neprší. Chcel by som samozrejme na tieto veci reagovať a budem reagovať aj v podobe sťažností a právnych krokov, ale verte mi, neškodíte mne, neškodíte Smeru, ale škodíte ľuďom a to je veľmi zlé, ak takéto nezmysly, takéto vyslovené klamstvá tu píšete. Ak je tu niekto z Hospodárskych novín - len idiot môže napísať, že stopa vedie k Ficovi, lebo ľudia na Slovensku strácajú prácu. Čo to je za nezmysel? A keď si prečítate ten článok, tak všetci tam hovoria o tom, že je kurz koruny, a hovoria o tom, že je strata zákaziek - a stopa vedie k Ficovi. A čo ja mám s kurzom koruny a čo ja mám so stratou zákaziek súkromných firiem v zahraničí? Ja chápem, že je hubová sezóna, že sa zbierajú hríby, prosím vás ale - ako to ešte neznamená, že budete takýmto spôsobom atakovať vládu Slovenskej republiky. Hulvátskym, idiotským spôsobom atakujete vládu Slovenskej republiky. Klamstvá, klamstvá a klamstvá - ja som vám teraz povedal vyslovené klamstvá! Len idiot zo Sme môže povedať, že som staval ambasádu v Bielorusku. Ja som staval ambasádu v Bielorusku? Tá ambasáda tam je stále, od samého začiatku. Neviem prečo a kde prišiel tento pán novinár k takémuto záveru. Používam tieto expresívne výrazy aj ich budem používať, pretože nie je možné, aby ste takto otvorene klamali v mediálnom priestore. A keď vás žiadame o reakcie, tak odmietate uverejňovať. Denník Sme – viď - na otvorené klamstvá sme požiadali, odmietli uverejniť reakciu. Odmietate uverejniť opravy, odmietate uverejniť všetky ostatné právne kroky, ktoré sú. Opakujem ešte raz - robíme kvôli kríze všetko, čo môžeme robiť. Aj cesta do Vietnamu bola súčasťou hľadania možností pre slovenský podnikateľský sektor. Minister hospodárstva bol prítomný aj pri podpise zmluvy, kde slovenská firma bude dodávať do Vietnamu komponenty, ktoré budú viesť k zmene naftových a benzínových motorov na plynové motory - opäť pomerne významná zákazka pre konkrétnu slovenskú firmu. Rokovali sme o možnostiach využiť kapacity slovenského opravárenského priemyslu vojenského na vojenskú techniku, ktorej má Vietnam ako taký neúrekom. Ale všetci sú tam - všetci sú tam nasáčkovaní, všetci do jedného. Americký prezident Bush navštívil pred pár rokmi Vietnam. Všetci tam boli. Len Fico, keď ide do Vietnamu a ide tam vláda Slovenskej republiky, tak sme najväčší hlupáci, akí môžu existovať. Prosím vás aspoň o trošku korektnosti k tejto vláde. Mám taký pocit, že k disidentom bola komunistická tlač ústretovejšia, ako ste vy ústretoví k demokratickej vláde Slovenskej republiky, vláde, ktorá bola legitímne zvolená. Toto sú veci, ktoré sa nám ťažko znášajú najmä za predpokladov, že vôbec na to nereagujete a odmietate uverejňovať opravy, ktoré sú tam. Vláda Slovenskej republiky plánuje v najbližších dňoch ďalšie kroky, ktoré sa týkajú finančnej a hospodárskej krízy. Chcem vyzvať dôchodkové správcovské spoločnosti na rokovanie, ako som avizoval, pretože dôchodkové správcovské spoločnosti namiesto toho, aby presne informovali verejnosť, v akom stave sú dôchodkové fondy, tak pokračujú vo svojej politike prekrúcania. My budeme iniciovať rokovanie v najbližšom čase a na základe týchto rokovaní prídeme aj s konkrétnymi návrhmi. Rovnako chceme opäť iniciovať v krátkom čase rokovanie sociálnych partnerov, predovšetkým zamestnancov a zamestnávateľov, v tomto prípade Združenie miest a obcí Slovenska nezohráva takú rozhodujúcu úlohu, chceli by sme hovoriť o tom, ktoré lokality Slovenska sú z hľadiska hospodárskej a finančnej krízy najohrozenejšie, teda ktoré segmenty priemyslu tam najviac do toho zapadajú. Budeme to porovnávať s možnosťami, ktoré majú Úrady práce, vieme, že je pomerne veľa disponibilných pracovných miest v určitých lokalitách, pokúsime sa, ak je to možné, ponúknuť ľuďom určitú alternatívu, ak v dôsledku krízy v oblasti automobilového priemyslu sa niečo takéto deje. Vláda Slovenskej republiky predpokladám, že aj budúci týždeň aj v mimoriadnom režime bude na niektoré procesy reagovať, ale hodnotenie, ktoré som povedal na úvod, platí. Slovensko zatiaľ vychádza z finančnej a hospodárskej krízy v porovnaní s inými krajinami – máme problémy, samozrejme, že máme – ale v porovnaní s inými krajinami zatiaľ vychádzame veľmi dobre. Nech sa páči, zopár vašich otázok.

 

pani Maková, TV Joj

Dobrý, chcem sa len opýtať ešte k tým diaľniciam, pán Choma hovoril sám teda, že je otázne, aký bude obsah tých ponúk, ktoré vlastne sa budú otvárať, pripúšťate aj vy, že možno sa bude musieť hľadať náhradné riešenie, ak by naozaj bol problém, že tie ponuky sa neúmerne predražia práve kvôli finančnej kríze? A k tomu ešte – včera možno jedna taká idea od guvernéra Národnej banky, že možno by stálo za úvahu v rámci spolupráce alebo v rámci tej finančnej krízy, ak by sa napríklad štát s DSS-kami dohodol, že by sa vydali dlhopisy práve na výstavbu diaľnic, ale napríklad by sa to investovali, tieto peniaze do tejto oblasti - či je to podľa vás hlúposť alebo možno by to mohla byť cesta, ako vlastne si aj obojstranne pomôcť a na druhej strane by boli tie peniaze tuto na Slovensku a investovali by sa práve do tejto oblasti napríklad.

 

Robert Fico, predseda vlády

Toto je myšlienka, ktorá už je pomerne známa a my sme o nej hovorili od samého začiatku ešte pri vzniku DSS-iek. Nebránim sa, aby aj toto bolo predmetom rokovania s dôchodkovými správcovskými spoločnosťami, ak k tomu príde, ale odmietam kritiku zo strany opozície, že vláda nechráni druhý pilier - však oni ho vymysleli! Naše výhrady k druhému pilieru sú veľmi jasné od samého začiatku a opozícia, ktorá to zle nastavila, teraz vláde čosi vyčíta. Pokiaľ ide o cenu peňazí v prípade PPP projektov - akonáhle vidia finančné inštitúcie určitú mieru rizika, tak zvyšujú cenu peňazí. A najmä v tomto období je to úplne evidentné, že akékoľvek riziko, či je to otázka geológie, lebo ak je komplikovaná geológia, môžu byť vyššie náklady, vyžadujú od nás neuveriteľne detailné podklady - geologické prieskumy, archeologické prieskumy, všetko musí byť k dispozícii, aby banka mohla rozhodnúť, či pôjde alebo nepôjde do takéhoto projektu. Aj preto bolo dnes rokovanie, my si dosť sľubujeme od urýchlenia výstavby diaľnic, predovšetkým v kontexte hospodárskej a sociálnej krízy, a ja som to povedal hneď na úvod, že všetko dnes stojí na bankách - na bankách, či sú pripravené tieto projekty v tomto ťažkom čase spustiť. Hodnotenie pripravenosti ministerstva dopravy je veľmi dobré. Povedali, že rokovania ohľadne PPP projektov boli transparentné, podmienky sú dobre nastavené, teraz je to iba otázka financovania. Dnes sme v rukách finančného sektoru, finančného trhu, či takúto ponuku, ktorú štát otvára cez PPP projekty, akceptuje alebo nie.

 

Ľuba Raková, Hospodárske noviny

Dobrý deň, mám tri otázky na iný zákon, ktorý ste dnes schválili o vysporiadaní pozemkov pod budovami alebo cestami, ktoré prešli na VÚC. Prvá vec - či viete odhadnúť rozlohu týchto pozemkov, ktoré sú nevysporiadané. Druhá vec je – asi pred polrokom ste, pán premiér, hovorili, že ak by to štát mal zaplatiť, bolo by to niekoľko stovák miliárd, tak či vyčleníte peniaze pre Slovenský pozemkový fond, aby týchto vlastníkov vyplatil, keďže obce už povedali, že asi náhradné pozemky mať nebudú. A tretia vec je, že zákon zriaďuje na týchto pozemkoch vecné bremeno bez nároku na náhradu – či to nepovažujete za protiústavné. Ďakujem.

 

Robert Fico, predseda vlády

Či je niečo protiústavné alebo nie je, môže rozhodnúť len Ústavný súd Slovenskej republiky a táto téma bola predmetom rokovania vlády - presne na vecné bremeno, na ktoré sa pýtate. A informovala nás legislatíva, že už podobné mechanizmy existujú, myslím, na železnici alebo v iných oblastiach, že sa cítia pomerne komfortne, pokiaľ ide o posúdenie ústavnosti tohto postupu v súvislosti s vecným bremenom. Štát nemá miliardy korún na vysporiadavanie takéhoto vlastníctva a to by ani nebolo správne, pretože ak máte nejakú cestu a pod tou cestou je sto vlastníkov, tak snáď nebudeme teraz – a nikdy mu to nechýbalo. Tá cesta sa využívala sto, dvesto rokov a zrazu sa niekto nájde a bude trvať na tom, aby mu dal niekto peniaze, hoci sto, dvesto rokov po tej ceste chodia. Čiže skôr pôjdeme cestou náhradných pozemkov, budeme o tom rokovať ďalej, je to návrh zákona, ktorý sme predložili do Národnej rady Slovenskej republiky dnešným schválením a očakávam, že bude k nemu zaujímavá diskusia. Ale museli sme s niečím už prísť, pretože spôsobovalo to ťažkosti mestám, obciam a VÚC-kám, v tomto prípade najmä VÚC-kám pri využívaní prostriedkov z Európskej únie. Hoci už sme k tomu prijali opatrenia aj v minulosti.

 

pani Beljajevová, TA3

Dobrý deň, pán premiér, hovoríte teda o tom, že by sa mohla predražiť tá výstavba diaľnic najmä v súvislosti s PPP projektmi. Už teraz ministerstvo dopravy v jednom z materiálov žiadalo 2,5-miliardové navýšenie práve kvôli PPP projektom - čiže možno čo si o tomto myslíte, či sú na to vyčlenené prostriedky. A potom mám ešte dve otázky, jedna sa týka – hovorí sa o tom, že teda treba šetriť aj v súvislosti s tou finančnou krízou, ministerstvo dopravy chce nakupovať dopravné lietadlá. Aj to vláda schválila - či si myslíte, že naozaj teraz je ten správny čas na...

 

Robert Fico, predseda vlády

Ministerstvo obrany alebo dopravy?

 

pani Beljajevová, TA3

Obrany, pardon. Chcú nakupovať lietadlá - či si myslíte, že teraz je ten správny čas. A ešte posledná otázka - do druhého čítania dnes v parlamente prešiel SMK návrh školského zákona, podporili ho hlavne poslanci Smeru, či si myslíte, že to nie je nejaká rana pod pás pánovi Mikolajovi, ministrovi.

 

Robert Fico, predseda vlády

Teraz ale neviem presne, čo bolo v tom školskom zákone, lebo ja nesedím v parlamente.

 

pani Beljajevová, TA3

Ide tam o tie názvy tých učebníc, o zmeny tých učebníc atď., vlastne SMK to navrhovalo a prešlo to do druhého čítania v parlamente, najmä s podporou poslancov Smeru. Ďakujem.

 

Robert Fico, predseda vlády

Pani redaktorka, ak je súčasťou akéhokoľvek zákona záväzok, že sa budú súčasne uvádzať slovenské a maďarské názvy, tak to je podporiteľné kedykoľvek. Ja som to sám tvrdil, že by nikomu nemalo robiť problém, ak sa napíše slovenský názov a potom sa dá do zátvorky názov podľa jazyka národnostnej menšiny. V učebnici to bolo riešené tak, že sa použili slovenské názvy a bol slovník vzadu. Takže je to potom vec, ako sa to bude v praxi realizovať, že či pôjdeme touto cestou – maďarský alebo slovenský názov priamo v učebniciach a k tomu nejaký slovník alebo to pôjde vedľa seba. Ak bol o tomto tento zákon alebo návrh zákona, tak nevidím v tom žiadny problém, ale nepoznám presný obsah, lebo ja naozaj v parlamente nesedím. Nechcem sa k tomu nejako detailnejšie vyjadrovať. Pokiaľ ide o predraženie PPP projektov - pani redaktorka, ja sa neobávam predraženia, ja sa obávam toho, že do toho banky nepôjdu vôbec. Toto je väčší problém. Ak by malo byť o čosi predražené financovanie PPP, poďme do toho. Tie diaľnice nám nikto nezoberie, ale hlavne tu budú postavené. Ak by aj mali byť drahšie ako – ja teraz nechcem hovoriť, že o koľko drahšie, že čo je tá rozumná miera - ale potom bude treba povedať, čo je rozumná miera predraženia vzhľadom na finančnú krízu, ktorá by stála za to, aby sme diaľnice dokončili. Môj strach je alebo moja obava je, že banky povedia - do tohto nejdeme, budeme sa správať veľmi konzervatívne, pôjdeme len do operácií, kde sa cítime veľmi komfortne a nič iné financovať nebudeme. Pokiaľ ide o lietadlá, na rok 2009 nie je plánovaná ani jedna jediná koruna na nákup dopravných lietadiel pre obranu - ani jedna jediná koruna v rozpočte. To je odpoveď na vašu otázku, plus veľmi intenzívne komunikujem – mal som stretnutie s ministrom obrany a hovoríme o úlohách armády v štáte, čo teda očakávame od armády, či suma 31 mld. Sk, ktorú na armádu dávame, naozaj zodpovedá tomu, čo od armády očakávame, a možno sa na mňa nahnevajú vojaci, ale im odporúčam, nech si pozrú televízny záznam vojenskej prehliadky a pochodovania vojakov, čo možno do určitej miery naznačí, čo sa asi dnes v slovenskej armáde deje, a toto sú procesy, ktoré nebudeme podporovať, buď máme profesionálnu armádu, ktorá sa bude správať profesionálne a profesionálne bude ukazovať svoju pripravenosť, alebo si potom povieme, že budeme dávať menej peňazí do slovenskej armády, sústredíme sa na jednotky, ktoré potrebujeme na plnenie úloh v zahraničí, máme jednotky OSN, máme jednotky OBSE a ďalšie a ďalšie, a plus budeme mať základnú vojenskú výbavu, ktorú štát potrebuje z hľadiska protivzdušnej obrany, prípadne nasadenia vojakov v prípade nejakých katastrof alebo prírodných nešťastí. Ale dať 31 mld. Sk do armády a vidieť chlapcov, ktorí nevedia ani pochodovať, to sa mi zdá byť trošku naozaj už prehnané. Preto minister obrany je pod obrovským tlakom. Je pod obrovským tlakom, uvedomuje si, že musí prísť s návrhmi už v priebehu roku 2009, ako znižovať výdavky slovenskej armády, pretože tieto výdavky považujeme v danom okamihu za príliš vysoké na kvalitu toho, čo dnes slovenská armáda dokáže poskytovať. Ja som možno použil viditeľný príklad, ale veď práve takéto príklady ukazujú, že čo sa asi deje.

 

pani Beljajevová, TA3

Ak ešte môžem teda dodať - práve o to ide, že v podstate idú prepúšťať 1400 zamestnancov, teraz na druhej strane nákup dopravných lietadiel. Či to možno nie je...

 

Robert Fico, predseda vlády

Ešte raz, pani redaktorka, na nákup dopravných lietadiel nie je ani koruna v rozpočte, takže nebude nič v roku 2009 sa kupovať, pretože nemajú tam na to peniaze. Dobre? To vám garantujem, žiadne lietadlá v roku 2009 sa nebudú platiť, nič. Naviac, keby aj padlo nejaké rozhodnutie v budúcnosti, tak dajú sa tieto lietadlá lízovať, dajú sa tieto lietadlá kúpiť v neskoršom časovom horizonte, ale v tomto období – my skôr chceme ísť cestou znižovania výdavkov armády a nie zvyšovania výdavkov armády.

 

Tomáš Halan, Markíza

Dobrý deň, spomenuli ste, že môže prísť k situácii, že banky nebudú vôbec ochotné financovať PPP projekty, ministerstvo dopravy v tom materiáli jednom hovorí o tom, že ak príde čo len jedna ponuka, bude to veľký úspech. Máte pripravenú alternatívu, kde zoberiete približne tých 110 miliárd, ktoré – mali by stáť tie tri balíky PPP, či to bude zo štátneho rozpočtu alebo bude to nejakou inou formou - to je prvá otázka. Vlani ste hovorili o tom, že do Košíc by sa mal dostať motorista  v roku 2010, ako reálne to vidíte teraz...

 

Robert Fico, predseda vlády

Bez tunelov - aby to bolo teda korektné.

 

Tomáš Halán, Markíza

Hej, bez tunelov - ako reálne to vidíte teraz, keď PPP projekty sa stále odďaľujú kvôli námietkam? A ešte, pardon, tretia otázka - včera vyšli na povrch informácie, že štátny podnik Vodohospodárska výstavba prenajal na konci Petržalky pozemky za 50 halierov za meter štvorcový nejakej firme, ktorá nemá ani len telefón - či si to nejako preveríte alebo čo s týmto budete robiť, ide o lukratívne pozemky, kde oni chcú postaviť nejakú rekreačnú oblasť za nejaké 2 mld. Sk. Ďakujem.

 

Robert Fico, predseda vlády

Nemám žiadne detaily, určite sa na to pozriem, veď ja sa nevyhýbam vašim otázkam. Došiel som len ráno krátko pred rokovaním vlády zo zahraničia, ak je to téma, tak sa na to určite pozriem. Pokiaľ ide o PPP projekty, PPP projekty nemajú problém s námietkami. Verejné obstarávanie bol problém pri elektronickom mýte. PPP projekty – dnes vidím najväčší problém s financovaním, pretože banky sú opatrné a nevedia to zafinancovať. A potom je správna otázka, čo ďalej, ak by sa rozhodli, že do toho nepôjdu, pretože budú pripravené všetky tieto stavby projektovo, budú vyvlastnené pozemky, to bude hotová vec. Len potom diskutovať na tému, kde získať finančné prostriedky. Ak by k takejto situácii došlo, ťažko možno predpokladať, že by sme získali rovnaký objem finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu. To si jednoducho neviem predstaviť, lebo to sú desaťmiliardy slovenských korún. Ale chceli by sme aspoň časť z toho potom dať dohromady zo štátneho rozpočtu, z fondov Európskej únie. Opäť zotrvávam na svojom stanovisku - my sme jasne povedali, že urýchlenie výstavby diaľničnej siete je naviazané na PPP projekty. Ja sa nevyhováram, my chceme prepojiť Bratislavu a Košice bez tunelov do roku 2010. Chceme, no však prečo by sme nemali chcieť? Ale opäť oddeľujte programové vyhlásenie vlády, programové vyhlásenie vlády je v poriadku, tam ideme nad rámec programového vyhlásenia vlády. Toto je naša vnútorná ambícia. My by sme nepotrebovali ísť do PPP projektov, pán redaktor, keby sme sa chceli venovať len programovému vyhláseniu vlády. To by sme zvládli bez PPP projektov. Ale keďže chceme ísť rýchlejšie a potrebujeme väčší objem zdrojov, tak ich hľadáme v súkromnom priestore. Ak to vyjde, budem veľmi rád, pretože to naozaj urýchli procesy.

 

Tomáš Halán, Markíza

Iba doplňujúca otázka - myslíte si teda, že ak tie tri balíky budú schválené, nájdu sa banky, že za dva roky sa dá technicky postaviť v takom hornatom teréne severnej trasy D1 tá diaľnica do Košíc do roku 2010 – či to je technicky možné?

 

Robert Fico, predseda vlády

Pokiaľ ide o tunelovú časť, tá je najkomplikovanejšia...

 

Tomáš Halan, Markíza

...(nekvalitný záznam, pozn. prep.)...

 

Robert Fico, predseda vlády

No dobre, ale však aký má význam, ak postavíte kilometer cesty medzi dvoma horami a potom budete robiť diery do hôr? Však, ja hovorím o úseku s tunelmi. Chceli by sme poskytnúť verejnosti, pokiaľ ide o náš obraz prepojenia, predovšetkým prepojenie Bratislava – Trnava – Nitra – Zlaté Moravce – Zvolen – Banská Bystrica, na Donovaloch budeme robiť úpravy, ktoré sa budú týkať rozširovania cesty, aby tam bolo komfortné prejsť a od Ružomberka by sme chceli mať súvislý pás až do Košíc cez Prešov, to je v podstate to prepojenie Bratislava smerom na Košice. Pokiaľ ide o D1, chceme samozrejme dokončiť Považskú Bystricu do roku 2010, aby bolo plynule - sa dalo prejsť z Bratislavy až do Žiliny a tam potom nastáva tá najťažšia tunelová časť medzi Žilinou, keď pokračujeme smerom na Martin a na Ružomberok, ktorý je najkomplikovanejší, ale to vieme, to sa nedá do roku 2010, to sme nikdy ani nehovorili. Čiže naďalej tieto naše ambiciózne plány zostávajú v hre za predpokladu, že nám vyjdú PPP projekty.

 

pani Maková

Dobrý, pán premiér, ešte ste spomínali tie DSS-ky a že budete teda iniciovať nejaké to rokovanie, chcem sa len opýtať - hovorili ste teda naozaj, že je dôležité, aby boli objektívne informácie či zo strany DSS-iek, tak aj isto zo strany vlády, aby sa ľudia mohli rozhodnúť, či vystúpiť alebo vstúpiť, ak sa ten druhý pilier zas otvorí. Pokladáte za šťastné možno alebo súhlasíte s vyjadrením generálneho riaditeľa Sociálnej poisťovne, ktoré sa objavilo, o tom, že ľudia už prišli o svoje úspory? Prípadne vy ste sa ho na to nejako pýtali alebo máte aj vy takéto informácie?

 

Robert Fico, predseda vlády

Zachytil som nejakú krátku diskusiu dnes ráno na vláde, ja nechcem byť vykladačom myšlienok alebo slov pána generálneho riaditeľa, ale ak mal na mysli, že sa ich vklady znehodnotili, tak mal pravdu.

 

pani Maková

...(nekvalitný záznam, pozn. prep.)... hovorí, že ľudia už prišli, kľudne to môžete napísať, že ľudia prišli o svoje úspory. Hovorí tam o nejakých dvoch týždňoch, ...(nekvalitný záznam, pozn. prep.)...

 

Robert Fico, predseda vlády

Nie, ja by som chcel povedať, že ja nemôžem niesť zodpovednosť za výroky - neviem, ako to presne povedal pán riaditeľ. Opakujem ešte raz - zotrvávame na tom, že vklady ľudí, pokiaľ ide o druhý pilier, boli významne znehodnotené.

 

pani Maková

...(nekvalitný záznam, pozn. prep.)...

 

Robert Fico, predseda vlády

No, toto - všetko ostatné by som považoval za zbytočné strašenie ľudí.

 

pani Maková

A toto nepovažujete za strašenie, ak generálny riaditeľ...

 

Robert Fico, predseda vlády

Ale veď, som to povedal - všetko ostatné považujem za zbytočné strašenie ľudí. Podstatné je, čo sme povedali, a opierali sme sa o štatistiky Národnej banky a Asociácie dôchodkových správcovských spoločností, že vklady ľudí sú znehodnocované. Toto je náš postoj, my sme nikdy nič oficiálne nepovedali, ale naozaj by som poprosil, aby ste si to vykonzultovali s pánom generálnym riaditeľom, pretože nerád by som bol, aby sa niektoré slová posúvali do iných rozmerov.

 

Silvia Glendová, hovorkyňa vlády

Ďakujem predsedovi vlády a ďakujem vám za účasť. Dovidenia.


prehrať video Prehrať video