Preskočiť navigáciu 
Úvodná stránka Verzia pre tlač 
Mapa stránky RSS 
English

Prepis tlačovej konferencie po skončení 126. rokovania vlády Slovenskej republiky


 Silvia Glendová, hovorkyňa vlády

...(prerušený záznam, pozn. prep.)... na tlačovej konferencii po rokovaní 126. schôdze vlády Slovenskej republiky, o jej priebehu vás bude informovať predseda vlády Slovenskej republiky Robert Fico. Pán premiér, nech sa páči.

 

Robert Fico, predseda vlády

Ďakujem pekne, prajem vám pekný deň a dovoľte mi, aby som vás osobitne informoval o jednom bode rokovania vlády Slovenskej republiky, v rámci ktorého som poskytol vláde informáciu, ako budem ako predseda vlády Slovenskej republiky reagovať na šesť požiadaviek, ktoré krátko po stretnutí v Komárne mi formou listu predložil maďarský partner, predseda maďarskej vlády, pán Gyurcsány. Predpokladám, že tieto požiadavky sú dostatočne známe, ale ja by som predsa len si ich dovolil zopakovať a rovnako odpoviem, ako sa k tejto požiadavke konkrétne postavíme a ako budem aj informovať maďarského premiéra. Prvá požiadavka zo strany maďarského premiéra bola, aby boli vyzdvihnuté menšinové kultúrne a vzdelávacie inštitúcie pri poskytovaní podpory zo strany štátu a Európskej únie a aby sa to dokonca aj upravilo v právnych normách, ako on píše, vysokej právnej sily. Tu odpovedáme, a v tomto duchu pôjde aj príslušná korešpondencia do Budapešti, tak, že práva osôb, ktoré patria k národnostným menšinám, sú naozaj chránené na Slovensku nielen ústavou, ale aj ďalšími právnymi predpismi a tento systém právnej úpravy je jeden z najkvalitnejších v Európe. Plne vychádza zo štandardov a preto nevidíme žiadnu potrebu pre prijímanie akejkoľvek novej legislatívy. Pokiaľ ide o prioritné financovanie menšinového vzdelávania a kultúry, to žiada takisto v tej prvej požiadavke pán Gyurcsány, tu informujeme, že Slovenská republika sa významnou mierou zúčastňuje na financovaní činností maďarského menšinového školstva, ako aj na financovaní kultúrnych aktivít maďarskej menšiny. V oblasti vzdelávania je najlepším dôkazom uvedenej skutočnosti vysoký počet škôl, na ktorých prebieha vzdelávanie v maďarskom jazyku a financovanie maďarskej menšinovej kultúry sa uskutočňuje v rámci grantového programu Kultúra národnostných menšín, ktorý koordinuje ministerstvo kultúry. Tento systém je mimoriadne transparentný a s jeho fungovaním sú dokonca spokojní aj zástupcovia maďarskej menšiny. Nebudeme robiť ani žiadne výnimky, pokiaľ ide o projekty v oblasti maďarského menšinového vzdelávania a kultúry, pretože projekty musia byť rovnocenné. Z toho dôvodu, ako som už povedal, naša odpoveď na požiadavku pána Gyurcsánya je negatívna. Druhá požiadavka pána Gyurcsánya, citujem: „Keďže považujem za potrebné a podporujem, aby sa v učebniciach, ktoré sa používajú na maďarských školách na Slovensku, bez obmedzení mohli používať všeobecne prijaté zemepisné názvy, navrhujem, aby sme v obidvoch krajinách umožnili, ak je treba aj novelizáciou právneho predpisu, aby sa na školách v menšinovom vzdelávaní mohli slobodne, bez rozdielov používať učebnice, ktoré boli vydané, povolené, používané v druhej krajine aspoň ako učebná pomôcka.“ Naša odpoveď je negatívna, jednoducho na Slovensku sa budú v školách používať len učebnice, ktoré boli schválené alebo odporúčané Ministerstvom školstva Slovenskej republiky. Dodávame naviac, že som spoločne s pánom Gyurcsányom schválil dokument Spoločná minulosť, spoločná budúcnosť a tu sa okrem iného v bode osem dáva ako úloha zmiešanej komisie historikov pripraviť spoločnú učebnicu k výkladu histórie našich národov, ktorá by sa mala používať ako doplnková učebnica v obidvoch krajinách, čiže odpoveď na druhú požiadavku pána Gyurcsánya je záporná. V žiadnom prípade nebudeme používať učebnice, ktoré boli schválené v Maďarskej republike, len tie, ktoré boli schválené na Ministerstve školstva Slovenskej republiky. Tretia požiadavka, citujem: „Považujem za dôležité, aby sa aspoň z oficiálneho politického života vytlačilo používanie krajných nacionalistických slov, vzbudzovanie vášne, prax urážania. Je dôležité, aby naše vzťahy charakterizovala vzájomná úcta. Navrhujem preto, aby sme prijali spoločne kódex národného národnostného správania a požiadajme našich politikov, aby jeho predpisy dodržiavali. Ďalej vytvorme na základe parity súd cti, ktorý by v prípade porušenia predpisov kódexu vyslovil svoj názor o tom, či ...(nekvalitný záznam, pozn. prep.)... nedošlo k porušeniu akéhosi kódexu.“ Naša odpoveď je, že vždy sa treba usilovať o zamedzenie používania krajných nacionalistických a rasu či národnosť urážlivých slov vo verejnom živote. Myslím si, že slovenská legislatíva je v tomto dostatočne silná a pokiaľ ide o prijatie spoločného kódexu správania sa politikov a zriadenia súdu cti, vôbec sa nedomnievame, že by vytváranie akýchsi nových štruktúr s nejasnými kompetenciami, ktoré by v podstate spochybňovali existujúce mechanizmy, že by to k niečomu viedlo. Odpoveď na tretiu požiadavku pána Gyurcsánya je preto záporná. Štvrtá požiadavka – citujem z listu pána premiéra Gyurcsánya: „Umožnime, aby jeden štát inicioval spoločné vyšetrovanie, ak usúdi, že na území druhého štátu sa objaví podozrenie z porušenia menšinových práv.“ Naša odpoveď je k otázke iniciovania spoločného vyšetrovania prípadného porušovania práv osôb patriacich k menšinám – treba uviesť, že v praxi na základe vzájomnej dohody pôsobí zmiešaná slovensko-maďarská komisia pre záležitosti menšín, ktorá bola zriadená podľa základnej zmluvy medzi Slovenskom a Maďarskom a ktorá sa už veľakrát osvedčila. V prípade individuálneho porušenia práv, ktoré sú garantované osobám patriacim k menšinám, majú však právomoc konať výlučne vecne, miestne príslušné a nezávislé a nestranné slovenské inštitúcie. Odpoveď na túto požiadavku je preto negatívna, záporná. Piata požiadavka - pán Gyurcsány navrhuje, aby slovenská vláda zvážila iniciovať zvolenie parlamentného splnomocnenca zodpovedného za národnostné a menšinové záležitosti a vytvorenie vhodného úradu pre splnomocnenca. Pokiaľ ide o ombudsmana, všetci dobre vieme, že v právnom poriadku Slovenskej republiky je inštitút verejného ochrancu práv, ktorý je budovaný na občianskom princípe a jeho úlohou je sprostredkovať vzťah medzi občanom a štátom. My považujeme inštitucionálne zabezpečenie ochrany a podporovania práv osôb patriacich k národnostným menšinám za dostatočné. Myslíme si, že reálna politika je dôležitá na ochranu práv a nie ďalšie a ďalšie inštitúcie, preto odpoveď na túto požiadavku je záporná. Posledná požiadavka je - a tu sme sa naozaj museli nad tým pozastaviť – citujem: „Tiež navrhujem, aby slovenský parlament odložil uplatňovanie, neskôr zrušil zákon, ktorý obmedzuje používanie národných symbolov na slovenských športových podujatiach“. Tu odpovedáme, pokiaľ ide o odloženie uplatňovania a neskôr zrušenie legislatívneho návrhu, ktorým sa na Slovensku obmedzuje používanie národných symbolov Maďarskej republiky na slovenských športových podujatiach, že toto nemôžeme akceptovať, táto slovenská legislatíva sa týka len vnútroštátnych športových podujatí, opakujem vnútroštátnych, a navyše je vedená záujmom zabrániť znevažovaniu štátnych symbolov ktorejkoľvek krajiny, preto odpoveď na požiadavku číslo šesť je záporná. V tomto duchu budem informovať aj pána predsedu maďarskej vlády, ale myslím si, že  bolo úplne zrejmé vzhľadom na obsah týchto požiadaviek, že nie je dôvod, aby sme pristupovali k nejakým úpravám, pretože právna úprava ochrany práv príslušníkov národnostných menšín je na európskej úrovni. Toto je bod, o ktorom som informoval členov vlády, aby teda vedeli, aká odpoveď pôjde pánovi predsedovi vlády Maďarskej republiky. Z ostatných bodov vlády - ak si myslíte, že sú témy, ktoré by bolo treba komunikovať - schválili sme pomoc vo výške asi 170 mil. Sk investičnú pre spoločnosť Magneti Marelli Powertrain, ide o spoločnosť, ktorá vytvorí asi 200 pracovných miest, bude to na východnom Slovensku v priemyselnom parku Kechnec. Zaoberali sme sa vážnou témou pripravenosti Slovenska na implementáciu klimaticko-energetického balíčka, dokonca kvôli tomuto sme museli urobiť aj určité úpravy z hľadiska konania snemu strany Smer – sociálna demokracia v sobotu, pretože musím ísť urgentne do Poľska na rokovanie krajín V4 s francúzskym prezidentom, kde Slovensko veľmi vážne bojuje za to, aby boli zohľadnené všetky kroky, ktoré sme urobili na začiatku 90. rokov pri plnení Kjótskeho protokolu, a jednoducho nebudeme súhlasiť s dokumentmi, pokiaľ nebudú tieto naše kroky zohľadnené v podobe, ktorá už je do určitej miery aj na papieri a ktorá postupne získava podporu aj ďalších a ďalších krajín. Rovnako je tu veľmi zaujímavá informácia, ktorú dnes poskytol minister výstavby a regionálneho rozvoja, že pokiaľ ide o čerpanie prostriedkov zo štrukturálnych fondov v programovom období 2004 až 2006, vzhľadom na veľký tlak aj z ďalších členských štátov príde s vysokou pravdepodobnosťou rozhodnutie Európskej komisie, že tieto zdroje sa budú môcť čerpať až do júna 2009, čo je výborná správa pre všetkých, pretože budeme môcť zabezpečiť maximálne čerpanie týchto zdrojov. Riešili sme problematiku výstavby diaľnic, pretože včera sme mali rokovanie s Európskou bankou pre obnovu a rozvoj, pokiaľ ide o financovanie diaľnic. Chcem zopakovať, že je vysoko hodnotená pripravenosť Slovenskej republiky na PPP projekty, vysoko, s tým, že dnes EBRD, ktorá má záujem financovať tieto PPP projekty v prípade R1 sumou až 150 mil. euro, nás požiadala o niektoré ďalšie dodatky, pokiaľ ide o proces EIA, teda hodnotenie vplyvov projektu na životné prostredie, ale zdá sa, že R1 by mala byť v poriadku aj z hľadiska finančného. Teraz sa ešte pokúšame pretlačiť, aby Európska investičná banka zvýšila podiel spolufinancovania zo 700 mil. euro na 1 miliardu, pokiaľ ide o D1, plus teda bude aj primeraná účasť Európskej banky pre obnovu a rozvoj, ja som bol s včerajším rokovaním mimoriadne spokojný, pretože pokiaľ prejavuje o PPP projekty záujem takáto významná banka, potom bude jednoduchšie, hoci je obrovský problém zohnať peniaze, z komerčných bánk získať príslušné zdroje na financovanie týchto významných projektov. Z ostatných bodov - to už bola bežná agenda, bežná agenda okrem prípadu návrhu legislatívnych, inštitucionálnych a ekonomických opatrení na zmiernenie a následné zastavenie podkôrnikovej kalamity v smrečinách na Slovensku. Viete, že to je téma, ktorá vládu zaujíma z toho dôvodu, že hrozí obrovská katastrofa, pokiaľ by sme to nechali tak, ako to navrhujú ochranári, preto ministerstvo pôdohospodárstva a ministerstvo životného prostredia predložili materiál, ktorý získal podporu vo vláde, čiže budú môcť tieto ministerstvá teraz konať tak, aby sa ďalej táto kalamita nerozširovala. Ide už o kalamitu podkôrnika, ktorá je väčšia, ako bola samotná kalamita, ktorá zlikvidovala obrovské množstvo lesa, keď došlo k veternej smršti vo Vysokých Tatrách. Toto sú základné body, ktoré boli predmetom rokovania vlády. Nech sa páči, ak máte nejaké otázky.

 

pani Tódová

Dobrý deň, pán premiér, ja by som sa chcela spýtať na pána ministra Janušeka – vy keď ste odvolávali pána Izáka, tak ste povedali, že síce jeho konanie bolo v súlade so zákonom, ale v rozpore s etickými pravidlami – nemyslíte si, že to, že ten tender za 3,6 miliardy bol zverejnený iba na nástenke, nikto sa vlastne nemal šancu o ňom dozvedieť, bol tam iba jeden uchádzač, čo sú vlastne ľudia blízki pánovi Slotovi, že toto je v takom rozpore s etickými pravidlami, že by ste mali konať?

 

Robert Fico, predseda vlády

Nechajte už na mne, aby som ja zhodnotil, že kedy budem a ako budem konať. Po prvé - nikdy ani opozícia, ani médiá nebudú určovať moje tempo rozhodnutí a myslím, že som bol veľmi jasný a presný. Úrad pre verejné obstarávanie napriek tomu, že sa už k tejto téme raz vyjadril, je to taká zvláštna situácia, pretože Úrad pre verejné obstarávanie naozaj vydal listom určité stanovisko k tomuto procesu a skonštatoval, že z hľadiska zákonov aj použitá metóda bola v súlade so zákonmi Slovenskej republiky, napriek tomu teda sa robí opakovaná kontrola, čo je dobré, nech to úrad prešetrí poriadne. Rovnako Najvyšší kontrolný úrad koná - ani Úrad pre verejné obstarávanie, ani Najvyšší kontrolný úrad nie sú podriadené zložky vlády Slovenskej republiky. Je to komplikovaná vec a ja nebudem konať na základe tlaku, ktorý vy vyvíjate, alebo na základe tlaku opozície. Povedal som, že počkám na stanoviská kontrolných orgánov a na základe stanovísk týchto kontrolných orgánov, ktoré sa vyjadria ku všetkým aspektom výberu, sa rozhodnem, opakujem, ak tam budem vidieť porušenia, tak pána ministra Janušeka odvolám. Neviem, či ešte mám byť jasnejší v týchto stanoviskách. Ja potrebujem stanoviská ÚVO a potrebujem stanovisko Najvyššieho kontrolného, ale myslím, že to je celkom korektné.

 

pani Tódová

Pán premiér, ale z hľadiska zákona to naozaj mohlo byť v poriadku, lebo pred rokom bohužiaľ platil taký zákon, ale ja sa vás pýtam na etiku a morálku.

 

Robert Fico, predseda vlády

Namáhate sa zbytočne, už som na vašu otázku odpovedal. Ďalšia otázka, nech sa páči.

 

pani Schniererová

Ja sa chcem tiež na tú istú tému opýtať - pán Slota včera priznal, že má...(nekvalitný záznam, pozn. prep.)...

 

Robert Fico, predseda vlády

Na otázky tohto typu som už odpovedal, opakujem ešte raz - čakám na stanovisko Najvyššieho kontrolného úradu a na stanovisko Úradu pre verejné obstarávanie. Ak sa zistia porušenia, pána Janušeka odvolám. To je moje oficiálne stanovisko, ktoré tu teraz dávam. Na druhej strane musím povedať, a vy ste veľmi nekorektne informovali o tejto skutočnosti, že Úrad pre verejné obstarávanie dal stanovisko k tejto súťaži alebo k tomuto spôsobu obstarania a keď si pozriete, čo je v tom liste napísané, tak tam bolo napísané, že aj spôsob, akým sa bude vyberať, aj postup je v súlade so zákonom. Ale ja chcem, aby Úrad pre verejné obstarávanie sa pozrel na to ešte raz.

 

pani Schniererová

Ale moja otázka je, či ...(nekvalitný záznam, pozn. prep.)...

 

Robert Fico, predseda vlády

Ja som na vašu otázku už odpovedal v otázke vašej kolegyne, pani kolegyne zo Sme. Ja si počkám na stanoviská, a to je opäť jediné, čo vám môžem na to povedať - a na základe týchto stanovísk sa rozhodnem, ak dovolíte.

 

Miro Kern, denník Sme

Ja som sa ešte chcel spýtať na nejaké detaily ohľadom Tiposu – chcel som sa spýtať, že prečo vlastne vláda presadila novelu Občianskeho súdneho poriadku, keď z tej dohody o urovnaní vlastne vyplýva, že nám ani dovolanie nepomôže od plnenia záväzkov. Neviem, či ste to videli, asi ste to videli, lebo hovoril o tom pán Kažimír, je to v článku 4 písané - to je prvá otázka. A druhá otázka je, že či ste teda vedeli o tomto fakte, že z tej dohody o urovnaní vyplýva to, že nám ani dovolanie nepomôže. A - kedy ste vlastne videli tú zmluvu? Lebo pán Kažimír hovoril, že ste tú zmluvu videli.

 

Robert Fico, predseda vlády

Ja by som chcel predovšetkým sa vás spýtať, že či ste vy väčší právnik, ako je generálny prokurátor. Dal generálny prokurátor podnet? Aspoň to potvrďte, lebo ja som sa ho nepýtal na to. Dal podnet generálny prokurátor? Ja mám informáciu, že dal. Ak generálny prokurátor dal podnet, viete, čo ten podnet znamená v praxi? Že sa zastavila vykonateľnosť právoplatného rozsudku Najvyššieho súdu Slovenskej republiky, čiže stalo sa presne to, čo sme potrebovali na základe príslušnej novelizácie. Ak generálny prokurátor je presvedčený, že existuje všetko pre to, aby mohol podať podnet, tak berte, prosím, stanovisko generálneho prokurátora a prestaňte sa hrať na väčších právnikov, ako je generálny prokurátor. Je dobré, že je podnet podaný, je pozastavená vykonateľnosť. Národná rada rozhodla o tejto kauze, Národná rada jasne preukázala, že plnú zodpovednosť za kauzu nesie Ivan Mikloš - tým, že vec nevyriešil, keď mal možnosť riešiť. Po druhé sa preukázalo, že je úplne absurdné odvolávať ministra vtedy, ak je na stole právoplatný a vykonateľný rozsudok Najvyššieho súdu Slovenskej republiky. A po tretie - opätovne aj tu pred vami protestujem - v pondelok bola zvolaná vláda Slovenskej republiky, v pondelok predseda Národnej rady Slovenskej republiky zvolal na 18. hodinu schôdzu. Všetci sme prišli, len neprišiel predkladateľ, pán Mikloš, pretože bol na módnej prehliadke Orange aj s pani Radičovou. Ja si jednoducho vyprosujem, aby tu niekto zneužíval Ústavu Slovenskej republiky, podával návrhy na zvolávanie mimoriadnych schôdzí a potom, keď tam má prísť a má rokovať, ide na módnu prehliadku, ako to bolo v prípade pána Mikloša a pani Radičovej. Čiže pokiaľ ide o túto kauzu, plná zodpovednosť Ivana Mikloša - plná zodpovednosť, trestné oznámenie, pokiaľ ide o navádzanie, pokiaľ ide o spôsob, ako sa vysporiadať s touto kauzou - však teda hoďme do konkurzu Tipos a založí sa nejaká nová firma. Po ďalšie - je absurdné odvolávať ministra kvôli tomu, že realizoval právoplatný a vykonateľný rozsudok. Pokiaľ ide o zmluvu, zmluva viedla k vykonaniu rozsudku Najvyššieho súdu, nie je tam žiadna novácia ani nič iné, to už včera pochopili aj opoziční poslanci, lebo sa vôbec touto témou podstatne ani nezaoberali, a generálny prokurátor potvrdil podaním podnetu, že to je jediná cesta, ako zachrániť peniaze, ktoré majú ísť z ministerstva financií na Tipos.

 

Miro Kern, denník Sme

Takže sa vás ešte možno na doplnenie spýtam teda ako právnika, že či si myslíte - alebo myslíte si, že je pravdepodobné, že by to dovolanie mohlo viesť k tomu, že by sme neplatili žiadne peniaze? Na váš osobný názor.

 

Robert Fico, predseda vlády

Samozrejme, inak by sme to neurobili, samozrejme. Ale na druhej strane to môže viesť k tomu, že zaplatíme viacej. A potom vám všetkým budeme ďakovať.

 

Miro Kern, denník Sme

Jasné a ešte ste mi neodpovedali, že kedy ste konkrétne videli vy tú dohodu o urovnaní, lebo pán Kažimír hovorí, že ste ju videli.

 

Robert Fico, predseda vlády

Až keď sa to medializovalo všetko a keď to bolo vonku, ja som nemal dôvod sa zaoberať touto kauzou.

 

Miro Kern, denník Sme

Takže po tom, ako vláda navrhla novelizovať OSP, hej?

 

Robert Fico, predseda vlády

Keď sa novelizoval Občiansky súdny poriadok, samozrejme, už sme vedeli, ja som vedel, čo je v zmluve, samozrejme.

 

Miro Kern, denník Sme

Takže predtým než OSP ste videli tú zmluvu, hej?

 

Robert Fico, predseda vlády

Pán redaktor, 17.45 sme rozhodli a 17.42, neviem, to sú také otázky, zase, viete, začínate vytvárať nejaký obraz neviem čoho. Je absurdné, je vôbec absurdné, akým spôsobom ste informovali o tejto kauze. Ja sa vôbec nečudujem, pán redaktor, že vás už tak málo ľudí číta. Pozrite sa, koľko predáte denne výtlačkov. To je úbohé, naozaj, to už ste teda dopadli.

 

redaktorka, TA3

Ja by som sa vrátila k dnešnému rokovaniu, teda ešte môžem...

 

Robert Fico, predseda vlády

Privítal by som...

 

redaktorka, TA3

Čo sa týka diaľnic, som sa chcela opýtať - pán premiér, vy ste hovorili pred dvoma týždňami, keď jednoducho ten materiál tu bol, že PPP projekty teda neviete, áno alebo nie, lebo by sa to malo predražovať aj z dôvodu finančnej krízy. Znamená to, keď ste to dneska schválili, že áno - PPP projekty a budú sa dodržiavať tie termíny, ako sú tam uvedené v tom materiáli?

 

Robert Fico, predseda vlády

Nie, pokiaľ ide o PPP projekty, dostali sme - veď asi to nie je žiadne tajomstvo - štyri projekty, pokiaľ ide o R1. Tie projekty a tieto ponuky budú vyhodnotené do 15. decembra a potom bude tzv. finančná uzávierka do 15. januára, kedy sa definitívne odpovie, že ideme do toho z hľadiska finančného, nejdeme. Je to pre štát dobré alebo to nie je pre štát dobré. Ja sa domnievam, že treba stavať, treba tie diaľnice stavať, pretože ak pôjdeme tempom len z prostriedkov zo štátneho rozpočtu a z fondov, tak to nepostavíme ani do roku 2030. Treba stavať aj D1, aj R1 tak rýchlo, ako sa len dá. To je jediná cesta, ktorú môžeme ponúknuť. Čiže počkajme ešte tých pár dní, ktoré sú, lebo to je normálny proces, ktorý je nastavený v rámci PPP projektov. Mňa, opakujem, potešila správa Európskej banky pre obnovu a rozvoj.

 

Andrej Onufer, aktualne.sk

Prosím vás, tak by som sa chcel spýtať, teda pán premiér - ako vidíte reálne tie termíny dokončenia, čo ste vy pôvodne spomínali, do roku 2010 tých diaľnic a či už máte nejaké odozvy od tých firiem, ktoré tie projekty ponúkajú, že teda budú mať z čoho financovať tie svoje projekty, pretože – sám ste spomínali minule, že problémy sú hlavne s bankami, ktoré vzhľadom k tej finančnej kríze nie sú veľmi ochotné uvoľňovať také veľké objemy prostriedkov na financovanie diaľnic. Ďakujem.

 

Robert Fico, predseda vlády

Včera dokonca, opakujem, Európska banka pre obnovu a rozvoj povedala, že napriek vynikajúcej pripravenosti na PPP projekty máme smolu v tom, že je obrovská finančná kríza a banky sú veľmi konzervatívne v uvoľňovaní finančných prostriedkov. Napriek tomu ja verím, že R1 pôjde. Teda že pôjde R1, že vyberieme niektorý z tých projektov, ktorý bude aj dostatočne finančne krytý. Ja nekomunikujem s firmami, ja nepoznám ich stanoviská, ja sa pýtam ministra dopravy, ako to vidí, čo sa momentálne deje, ale ak by sa nám podarilo navýšiť aj spoluúčasť Európskej investičnej banky, pokiaľ ide o D1, tak predpokladám, že by aj komerčný sektor mohol mať o to väčší záujem. Jasne sme podmienili urýchlenie výstavby diaľnic PPP projektmi. Ak nebudú peniaze na PPP projekty vzhľadom na finančnú krízu, tak ideme obvyklým tempom výstavby diaľnic, teda budeme míňať len štátne peniaze a peniaze, ktoré sú z fondov, ale nebudeme môcť na to použiť súkromné zdroje, ktoré idú cez PPP projekty. Stále je to však veľmi ambiciózny plán - ak by sa nám podarilo v našom časovom harmonograme schváliť prinajmenšom tie projekty okolo R1 a D1, nastane obrovský posun. No samozrejme tunely sa postaviť nedajú, to sme povedali veľmi jasne - to sú ťažké, komplikované technologické diela, ale budú významné časti na Slovensku spriechodnené, dokonca by som povedal, že s výnimkou Donovalov sa bude dať plynule prejsť až do Košíc, ja som o tomto úplne presvedčený. Pokiaľ ide o Žilinu a tunely, to je nereálne, to sme všetci dobre vedeli, že takáto možnosť tu nie je. Ale potrebujeme získať peniaze zo súkromných zdrojov - a banky, ktoré spôsobili krízu, nám teraz robia problémy, pokiaľ ide o poskytovanie zdrojov, lebo – aby sme sa rozumeli – tie peniaze nie sú určené pre vládu. To firma, ktorá to chce postaviť, si musí nájsť finančné krytie v bankách, v súkromných bankách. Ale napriek tomu robíme obrovský kus roboty, ja musím oceniť, čo robí minister dopravy a je to významný posun dopredu.

 

pani Dibáková   

Dobrý deň prajem, chcem sa opýtať na pána Gyurcsánya - akú reakciu vôbec očakávate od pána Gyurcsánya na šesť odmietnutých bodov? A okrem toho - či to nedostáva zase slovensko-maďarskú diplomaciu a tie vzťahy na bod nula. A druhá moja otázka smeruje k pánovi ministrovi Janušekovi - máte aspoň nejakú dohodu s ÚVO a NKÚ, do kedy by vám výsledky kontrol mohli dať? Pýtam sa aj preto, či je otázka dní, týždňov alebo ...(nekvalitný záznam, pozn. prep.)... Ďakujem.

 

Robert Fico, predseda vlády

Pokiaľ ide o prvú otázku, dostane maďarská strana vyčerpávajúcu odpoveď, že prečo nepovažujeme tieto návrhy za návrhy, ktoré treba realizovať. Sme naozaj presvedčení, že nie vytváranie ďalších a ďalších inštitúcií, ale najmä efektívne pôsobenie tých inštitúcií, ktoré už sú, sú základom, aby sme riešili akékoľvek ťažkosti, ktoré vzniknú. Šesť požiadaviek - jednoducho nám nevyhovujú tieto požiadavky. Veď sme urobili množstvo iných rozhodnutí, informujem ho o tom, že vláda rokovala v Komárne, že sme začali prípravné práce, pokiaľ ide o most medzi Slovenskom a Maďarskom cez rieku Dunaj, o ďalších a ďalších veciach. Dnes opäť stojíme pred jedným problémom a to je dofinancovanie vysielania v maďarskom jazyku v Slovenskom rozhlase. Zase ide o sumu 40 mil. Sk, niekto má naozaj pocit, že asi vláda má tlačiareň a že len tak hocikedy bude vyťahovať peniaze. Ale budeme to musieť vyriešiť, lebo to sú status quo veci, ktoré sú tu a my nemáme dôvod tieto status quo veci porušovať. Preto sa domnievam, že máme právo takto odpovedať na týchto šesť požiadaviek, pretože - zoberte si požiadavku učebníc. Prečo by sa mali na Slovensku v slovenských školách používať učebnice, ktoré boli schválené v Maďarsku? My máme vlastný vzdelávací systém, ktorý z hľadiska poskytovania vzdelania príslušníkom národnostných menšín je naozaj nadštandardný, je európsky a dá sa porovnať s ktoroukoľvek krajinou, kde takisto vedia robiť veľmi dobrú národnostnú politiku. Ďalej používanie zástav - čo má čo robiť maďarská štátna zástava na futbalovom zápase Dunajská Streda – Slovan Bratislava? To nie je iba o tom, že chceme, aby sa takéto vnútroštátne futbalové zápasy nepolitizovali, ale aj o tom, aby sme sa vyhli útokom na tieto štátne symboly. My sme predsa sprísnili aj právnu úpravu v trestnom zákone, kde sme povedali veľmi jasne, hoci to je dnes výtržníctvo, že ak niekto zaútočí na štátny symbol, a je jedno, či je to slovenský alebo zahraničný, pôjde o trestný čin. Ďalej súd alebo tribunál cti. Čo to je, čo sme v 17. storočí? Ako zavedieme nejaké božie súdy, rytierske súboje? Jednoducho to nejde, buď platia elementárne veci alebo neplatia. Ja sa vôbec nedomnievam, že ten štandard by bol nejaký málo pozorovateľný. Na Slovensku je štandard práv príslušníkov národnostných menšín na takej vysokej úrovni, na takej, že môže byť vzorom aj pre iné krajiny. Čiže my vecne odpovedáme, ja som predsa nepovedal, že my sa tým nebudeme zaoberať. Každú jednu požiadavku, ako bola predložená, sme prebrali, je k tomu jasné stanovisko, ale jednoducho týchto šesť požiadaviek pre nás nevytvára priestor na to, aby sme na nich pracovali. Sú iné veci, na ktorých pracujeme. A druhá otázka - už sme povedali, že ja som telefonoval aj s predsedom Najvyššieho kontrolného úradu, to bolo ešte, myslím, minulý týždeň v pondelok a telefonoval som aj s predsedom Úradu pre verejné obstarávanie - nie sú nám podriadené zložky. Ja som ich samozrejme požiadal, že toto je vec, ktorú treba rozlúsknuť. Treba povedať, či bol alebo nebol porušený zákon, čo sa vlastne tam dialo v rámci tohto procesu a na základe toho ja potom prijmem rozhodnutie, ale predpokladám, že aj sám minister by okamžite zvážil svoje pôsobenie, keby došlo k tomu, že budú konštatovať tieto kontrolné inštitúcie, že došlo k porušeniu postupov. Dátum? No ja verím, že to bude vyriešené v priebehu najbližších dní. Veď predsa nebudeme to skúmať dva roky, to by sa stratil význam. Potom tie kontrolné orgány by neplnili tú funkciu, ktorú od nich očakávame, pretože niekedy na prijatie vážneho politického rozhodnutia potrebujete mať elementárne kontrolné výsledky a to je práve prípad ÚVO a prípad Najvyššieho kontrolného úradu. Ale ja nemôžem na nich tlačiť, to sú nezávislé kontrolné orgány.

 

Braňo Dobšinský, Slovenský rozhlas

Pán premiér, predsa len ja sa ešte vrátim k Tiposu, pretože tam ide o peniaze ľudí. Chcete teda povedať alebo môžete občanom garantovať, že nezaplatí štát, respektíve cez Tipos ani povedzme tú štyristomiliónovú pokutu za to omeškanie?

 

Robert Fico, predseda vlády

Nie, určite nie. Hovorím úplne jasne.

 

Braňo Dobšinský, Slovenský rozhlas

A ešte potom len taký doplnok – vy ste povedali,  že Národná rada konštatovala, že za tú kauzu je zodpovedný Ivan Mikloš - to ste kde vzali? Lebo Národná rada odvolávala Jána Počiatka.

 

Robert Fico, predseda vlády

Ja som povedal, že ...(nekvalitný záznam, pozn. prep.)... že to vyšlo najavo.

 

Braňo Dobšinský, Slovenský rozhlas

Čiže to je váš politický názor - tak?

 

Robert Fico, predseda vlády

Samozrejme, ale ten je aj úplne jasne podložený faktami, pretože to mohol urobiť. Znovu – ja sa k tej kauze nechcem vracať, pretože je úplne absurdná. Naozaj táto kauza  je dotiahnutá do dokonalosti z hľadiska absurdity. Vy ste vôbec neinformovali verejnosť, že tu je právoplatne vykonateľný rozsudok Najvyššieho súdu. Toto je podstata celej veci - toto. Keby pán minister financií podpísal nejakú dohodu o mimosúdnom vyrovnaní ešte predtým, ako rozhodne súd, tak máte absolútne pravdu a môžeme sa o tom baviť. Ale o čom sa chceme baviť, keď je tu právoplatne vykonateľný rozsudok Najvyššieho súdu, kauza, ktorá trvá dlhé roky, predchádzajúca vláda sa na to úplne vykašľala, prišiel rozsudok Najvyššieho súdu, ktorý označuje opozícia za podvod. A to – ako to funguje, že keď sa nám nepáči rozsudok Najvyššieho súdu, tak ho označíme za podvod? Sú sudcovia, ktorí rozhodli na Najvyššom súde, podvodníci? Ani mne sa ten rozsudok nepáči, ani ja nie som nadšený, že majú ísť nejaké peniaze - aj preto sme konali. Z ministerstva financií neodíde ani koruna, pokiaľ ide o podporu Tiposu a o vysporiadanie tohto problému, ktorý je spôsobený rozsudkom Najvyššieho súdu. Ale toto nie je žiadna kauza. Tu sme sa cítili tak komfortne včera, pretože bolo úplne evidentné, že je to len snaha za každú cenu vyvolať útok proti ministrovi Počiatkovi a tento útok nemá svoje žiadne opodstatnenie. Ja si dokonca dovolím povedať, že on chránil záujmy štátu a štátnej akciovej spoločnosti Tipos v zmluve, ktorú podpisoval, chránil, pretože zachránil know-how tej spoločnosti, to nikto nehovoríte. V rozsudku Najvyššieho súdu je jasne napísané, že prichádza Tipos aj o know-how a zrazu v tejto zmluve to tak nie je. Tipos sa mohol naďalej venovať svojej činnosti, je to firma, ktorá nemá príjem 100 mil. Sk - to sú miliardové príjmy tejto spoločnosti. Preto znovu to vraciam naspäť do tej polohy, že je tu právoplatný a vykonateľný rozsudok a ak to mohol pán Mikloš vyrovnať za 21 mil. Sk, pýtam sa, prečo to neurobil? A prečo ten istý pán Mikloš teraz vyskakuje a tvári sa, že on je najspravodlivejší? A znovu to opakujem - predstavte si, že by som ja šiel na módnu prehliadku, čo by ste so mnou dorobili. A nikomu to nevadí, akože pohoda. Vláda zasadla, parlament zasadal, všetci tu podľa ústavy konáme tak, ako máme konať, veľkomožný pán Mikloš s pani veľkomožnou kandidátkou na prezidentku, pani Radičovou - namiesto toho, aby sedeli v parlamente a argumentovali, prečo schôdza nemá byť alebo má byť večer o 18. hodine, oni boli na módnej prehliadke. Tak teda to naozaj blahoželám opozičným politikom k takýmto výkonom. Toto – ja musím proti tomuto zásadne protestovať, pretože som predseda vlády. Ja som musel zvolať vládu, ja som musel zvolať ministrov, predseda Národnej rady zvolal všetkých poslancov z celého Slovenska, všetci sa ťahali zo všetkých kútov Slovenska na Národnú radu. Ale pán Mikloš a pani Radičová boli na módnej prehliadke. Ďakujem veľmi pekne.

 

Silvia Glendová, hovorkyňa vlády

Ďakujeme za účasť, dovidenia.

 

 

 

 

 


prehrať audio Prehrať audio