Preskočiť navigáciu 
Úvodná stránka Verzia pre tlač 
Mapa stránky RSS 
English
23.03.2009

Záznam z rokovania Rady vlády SR pre regionálnu politiku a dohľad nad štrukturálnymi operáciami

Dátum: 23. marca 2009

Miesto rokovania: ÚV SR, Bratislava

Prítomní: podľa prezenčnej listiny v prílohe

 
Program :
 

1.      Problematika dočerpania štrukturálnych fondov za programové obdobie 2004 – 2006 (MF SR)

2.      Implementácia a stav čerpania finančných prostriedkov zo štrukturálnych fondov a Kohézneho fondu programového obdobia 2007 – 2013(MVRR SR, MF SR)

3.      Informácia o spätnom overení verejného obstarávania v rámci realizácie projektov spolufinancovaných z ERDF a Kohézneho fondu v programovom období 2004 – 2006 (MVRR SR)

4.      Problematika novelizácie zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie z pohľadu  projektov spolufinancovaných zo ŠF a KF (MŽP SR)

5.      Informácia o stave pripravenosti veľkých projektov v rámci OP Životné prostredie v programovom období 2007 – 2013 a problematika vodárenských spoločností (MŽP SR)

6.      Informácia o stave pripravenosti veľkých projektov v rámci OP Doprava v programovom období 2007 – 2013 (MDPT SR)

7.      Zabezpečenie sledovania regionálnych alokácií v rámci jednotlivých operačných programov v programovom období 2007 – 2013(CKO MVRR SR)

8.      Implementácia eurofondov v SR z pohľadu regionálnej samosprávy (VÚC)

9.      Implementácia eurofondov v SR z pohľadu miestnej samosprávy (ZMOS)

Implementácia Programu rozvoja vidieka na roky 2007-2013 (MP SR)

Informácia o vzniku medziregionálnej skupiny Podunajsko v rámci Výboru regiónov (ÚV SR)

Rôzne
 

Priebeh rokovania:

 

Rokovanie Rady vlády SR pre regionálnu politiku a dohľad nad štrukturálnymi operáciami otvoril a viedol Dušan Čaplovič, podpredseda vlády SR pre vedomostnú spoločnosť, európske záležitosti, ľudské práva a menšiny. Požiadal zúčastnených, aby boli vo svojich vyjadreniach konkrétny a jasný. V prípade, že sa v niektorom z bodov nenájde zhoda, predsedajúci tento bod vyčlení z rokovania. Potrebné je prerokovávať jednotlivé body tak, aby sa našiel vzájomný konsenzus pri odporúčaní pre vládu SR.

 

1.      Problematika dočerpania štrukturálnych fondov za programové obdobie 2004 – 2006 (MF SR)

Dušan Čaplovič, PPV uviedol, že k 16.3.2009 čerpala SR z obdobia 2004 až 2006 za všetky programové dokumenty finančné prostriedky na úrovni 96,85 %. Je možné konštatovať, že vzhľadom na posun termínu obdobia oprávnenosti výdavkov do 30.6.2009 existuje reálny predpoklad vyčerpania plnej výšky záväzku. Treba zároveň uviesť, že konečnú výšku čerpania negatívne ovplyvní aj výška možných nezrovnalostí a finančné korekcie. Toto môže znížiť výšku čerpania prostriedkov EÚ. PPV SR sa v poslednom čase dvakrát stretol s komisárkou D. Hubner, jedenkrát za prítomnosti predsedu vlády SR R. Fica. Komisárka D. Hubner uviedla, že SR v čerpaní FP patrí k lepšiemu priemeru EÚ. Potrebné, je však zrealizovať všetky FP do 30. 6. 2009.

 

F. Palko, MF SR uviedol, že konečné čerpanie FP bude závisieť od korekcií, ktoré budú znamenať zníženie celkového čerpania. Potrebné je vyčerpať ešte viac ako 55 mil. € za JPD Cieľ 3, EQUAL, SOP ĽZ a SOP PaS. 100%-né čerpanie majú SOP PaRV, JPD Cieľ 2 a INTERREG IIIA Rakúsko-SR, nad 100% čerpajú OPZI, INTERREG IIIA Poľsko-SR, INTERREG IIIA SR-ČR a INTERREG IIIA MR-SR-Ukrajina.

 

D. Ács, MVRR SR uviedol, že v súčasnosti nevieme odhadnúť výšku korekcií a prípadné nové projekty by boli financované z jednotlivých kapitol ministerstiev. Analýza rezortov ukazuje, že cca 15% FP sa dá nahradiť novými projektmi. Stojí za zváženie, či SR vyvinie úsilie na zakontrahovanie tých projektov, ktoré boli už zrealizované a aby finančné prostriedky ostali v rámci SR.  

 

D. Čaplovič, PPV uviedol, že touto problematikou sa pravidelne zaoberá koordinačná porada členov vlády SR zodpovedných za čerpanie eurofondov a boli pridelené rezortom konkrétne úlohy, ktoré sa kontrolujú. K tejto problematike sa pripravuje materiál na rokovanie vlády SR v polovici mesiaca apríl 2009.

 
Záver:

Rada vlády SR pre regionálnu politiku a dohľad nad štrukturálnymi operáciami:

1/ berie na vedomie predložený materiál „Problematika dočerpania štrukturálnych fondov za programové obdobie 2004 – 2006“.

 

2.      Implementácia a stav čerpania finančných prostriedkov zo štrukturálnych fondov a Kohézneho fondu programového obdobia 2007 – 2013(MVRR SR, MF SR)

 

D. Čaplovič, PPV SR uviedol, že EK za účelom zmiernenia dopadov hospodárskej a finančnej krízy navrhuje zvýšiť zálohové platby poskytnuté členským krajinám. MF SR pripravilo materiál Analýza možností úpravy Systému finančného riadenia na programové obdobie 2007 – 2013. Cieľom Analýzy je zistiť možnosti rýchlejšieho využitia prostriedkov zálohových platieb a flexibilnejšie vyplácanie finančných prostriedkov prijímateľom na realizáciu projektov.

 

D. Ács, MVRR SR uviedol, že materiál je rozdelený na 3 tematické časti, ktoré sa zameriavajú na stav v oblasti vyhlasovania výziev, stav v oblasti kontrahovania a stav v oblasti čerpania finančných prostriedkov. Celkový objem alokovaných finančných prostriedkov na vyhlásené výzvy predstavoval 2,9 mld. €. K 13. 3. 2009 bolo v rámci 11 operačných programov Národného strategického referenčného rámca zazmluvnených 632,9 mil. €, čo predstavuje 4,72 % alokácie na programové obdobie 2007 – 2013. Slovenská republika čerpala za všetky operačné programy vo výške 34,4 mil. € z celkového záväzku 11,36 mld. €, čo predstavuje čerpanie na úrovni 0,30 %. Celkové čerpanie aktuálneho záväzku v zmysle pravidla n + 3 je na úrovni 8,33 %. Čerpanie bude akcelerovať, čo je potrebné a nevyhnutné aj z dôvodu, že EP v súvislosti s hospodárskou krízou zvažuje prehodnotenie finančnej perspektívy a bude sa prihliadať na čerpanie FP.

 

M. Muška, ZMOS, uviedol, že v prvom programovom období mestá a obce nezlyhali. Čerpanie FP je ovplyvnené čerpaním z technickej asistencie (40%) a projektmi na podporu zamestnanosti. Ostatné čerpanie je mimoriadne nízke. Vzhľadom na krízu je potrebné zásadne prehodnotiť obsah operačných programov, prípadne NSRR. ZMOS vyslovuje požiadavku na otvorenie NSRR v roku 2010 a nastaviť čerpanie FP, zameranie OP a nastavenie finančných mechanizmov. ZMOS-u sa nepáčia reklamy na eurofondy. Približne 900 obcí je vyčlenených z možnosti čerpania FP EÚ. Niektoré rezorty dodnes dlhujú 12 až 16 mesiacov platby za schválené projekty.

 

M. Belica, NSK uviedol, že systém nastavenia ROP je veľmi netransparentne nastavený. Osobne musí získavať informácie ako člen monitorovacieho výboru a nemá informácie ako sa situácia vyvíja v Nitrianskom kraji. Začína sa nerešpektovať princíp kohézie a existujú obavy, že niektoré veci sa už nebudú dať napraviť. Porušujú sa dohodnuté alokácie v neprospech chudobnejších regiónov. Zo 150 projektov v Nitrianskom kraji bolo iba 40 úspešných. Nie je možné, aby kraj nemal možnosť dočerpať viac ako 0,5 mld. Sk. V priebehu poslednej výzvy v rámci ROP sa menia pravidlá, čo vyvoláva negatívny postoj starostov. Podľa analýzy Nitriansky a Košický kraj prídu o značnú čiastku FP z dôvodu, že úradníci na ministerstve neusledovali alokované finančné čiastky.

 

Z. Trebuľa, KSK uviedol, že súhlasí s vyjadreniami M. Mušku a M. Belicu. Objem zazmluvnenia FP 4,62% je nízky. Požiadal, aby boli údaje uvádzané podľa regiónov, nakoľko existujú signály, že sú preferované kraje a utláčané kraje. Podľa informácií, ktoré si získali VÚC podľa zákona 211/2000 Z. z. (o slobode informácií) je to aj realita.

 

D. Čaplovič, PPV SR  uviedol, že o problematike je pomerne dôsledne informovaný aj predseda vlády SR. Požiadal MVRR SR, aby štruktúrovane vypracovalo v rámci ROP informácie o tom, do ktorých regiónov boli nasmerované finančné prostriedky. Dôsledne je potrebné dodržiavať uznesenia vlády SR z výjazdového zasadnutia v Sobranciach, podľa ktorého má ísť 37% FP na východné Slovensko.

 

D. Ács, MVRR SR uviedol, že EK umožnila z dôvodu hospodárskej krízy riešiť niektoré opatrenia skôr ako v strednodobom hodnotení. CKO sa nebráni otváraniu operačných programov na základe kvalitných štúdií. MVRR SR napráva situáciu v oblasti reklám. Žiadna obec nie je vylúčená z podpory eurofondov. O probléme je možné diskutovať. Diskusia pri tvorbe regionálnych alokácií bola veľmi dlhá a možno nebola veľmi šťastná. Chýbala hĺbková analýza jednotlivých regiónov.

 

V. Tomanová, MPSVR SR uviedla, že MPSVR SR otvára opatrenie „Infraštruktúra zariadení sociálnych služieb“. Koncepcie musia byť na úrovni VÚC a nie je možné, aby sa k týmto výzvam nedostali obce v menším počtom obyvateľov ako 5 tis. Toto je obsiahnuté aj v memorande podpísaným predsedom vlády SR a ZMOS. Potrebné je zo strany MVRR SR urobiť kroky tak, aby sa budovalo to čo je potrebné a nie to čo nie je potrebné. Na pripomienku D. Ácsa ohľadom spomalenia čerpania FP pri nastavení indikátorov do 5 tis. obyvateľov pre nové objekty a nepripravenosti stratégie MPSVR SR pre ROP uviedla, že MPSVR SR požiadalo v mesiaci september 2006 MVRR SR o podpísanie dohody o spolupráci, tak ako s MH SR. MPSVR SR má 16 listov, v ktorých opakovane upozorňovalo, že nie je potrebné 30 nových veľkokapacitných zariadení, ale potrebuje malokapacitné zariadenia pre osoby s duševnými poruchami s kapacitou 5-6 miest.

 

D. Čaplovič, PPV SR  uviedol, že je potrebné pred prerokovávaním v Rade vlády SR predkonzultovať problematiku na bilaterálnej úrovni. Úradníci na ministerstvách sú povinní rešpektovať uznesenia vlády SR a nevytvárať si vlastné paralelné štruktúry. Závery z rokovania Rady vlády budú predložené predsedovi vlády SR.

 
Záver:

Rada vlády SR pre regionálnu politiku a dohľad nad štrukturálnymi operáciami:

1/ berie na vedomie predložený materiálImplementácia a stav čerpania finančných prostriedkov zo štrukturálnych fondov a Kohézneho fondu programového obdobia 2007 – 2013“

2/ odporúča MVRR SR vypracovať informácie v rámci ROP o štrukturálnom nasmerovaní finančných prostriedkov do regiónov.

3/ odporúča MVRR SR vykonať opatrenia v rámci „Infraštruktúry zariadení sociálnych služieb“ tak, aby bolo možné dostať sa k  výzvam obciam s menším počtom obyvateľov ako 5 tis. 

 

3.      Informácia o spätnom overení verejného obstarávania v rámci realizácie projektov spolufinancovaných z ERDF a Kohézneho fondu v programovom období 2004 – 2006 (MVRR SR)

 

D. Ács, MVRR SR uviedol, že cieľom materiálu je podať informáciu o stave v oblasti spätného overenia verejného obstarávania v rámci realizácie projektov spolufinancovaných z Európskeho fondu regionálneho rozvoja a Kohézneho fondu v programovom období 2004 – 2006. Materiál taktiež informuje o krokoch, ktoré boli vykonané zo strany slovenských orgánov, ako aj Európskej komisie v rámci spätného overenia verejného obstarávania. Niektoré projekty, ktoré boli financované z EÚ nie 100%-ne naplnili legislatívu ES. Auditné útvary Európskej komisie vykonali viacero auditných misií v Slovenskej republike, ktoré odhalili vysoký počet opakujúcich sa prípadov nesúladu s platnými pravidlami verejného obstarávania a poukázali na nedostatky pri prvostupňových overovaniach verejného obstarávania, pričom niektoré z nich mali systémový charakter. Spätným overovaním bol zisťovaný rozsah chýb. 

 

B. Angyal, ÚVO uviedol, že zákon č. 253/2003 Z. z. bol plne aproximovaný s vtedy platnými smernicami ES upravujúcimi oblasť verejného obstarávania a včas bola implementovaná každá smernica ES. V súčasnosti prebieha od 13. 3. 2009 do 2. 4. 2009 MPK, nakoľko ÚVO chce implementovať v súvislosti s revíznymi postupmi a chce riešiť v súlade s uznesením vlády SR koncesiu na služby. ÚVO považuje vyskytnuté chyby v predchádzajúcom období za chyby na strane obstarávateľov s používaním zákona o verejnom obstarávaní.

 

D. Čaplovič, PPV SR  uviedol, že na koordinačnej porade členov vlády SR zodpovedných za čerpanie eurofondov dňa 23. 3. 2009 pracovníčka ÚVO uviedla, že existuje aj poslanecká novela zákona o VO.

 
Záver:

Rada vlády SR pre regionálnu politiku a dohľad nad štrukturálnymi operáciami:

1/ berie na vedomie predložený materiály „Informácia o spätnom overení verejného obstarávania v rámci realizácie projektov spolufinancovaných z ERDF a Kohézneho fondu v programovom období 2004 – 2006“ a „Problematika novelizácie zákona o verejnom obstarávaní z pohľadu projektov spolufinancovaných zo ŠF a KF“

 

4.      Problematika novelizácie zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie z pohľadu  projektov spolufinancovaných zo ŠF a KF (MŽP SR)

 

J. Chrbet, MŽP SR uviedol, že cieľom predkladaného materiálu je informovať o problematike novelizácie zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie z pohľadu projektov spolufinancovaných zo štrukturálnych fondov a Kohézneho fondu. Materiál obsahuje aj informácie o krokoch, ktoré vykonalo MŽP SR v súvislosti s upozorneniami na nesprávnu transpozíciu Smernice Rady 85/337/ES z 27. júna 1985 o posudzovaní vplyvov niektorých verejných a súkromných projektov na životné prostredie v znení smernice Rady 97/11/ES. V súlade s Plánom legislatívnych úloh vlády SR na rok 2008 bola vypracovaná novela zákona, ktorou sa mení a dopĺňa zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Účelom novely zákona je potreba dôslednej transpozície smernice v oblasti posudzovania vplyvov na životné prostredie, na ktorú SR upozornila Európska komisia výzvou z 31. januára 2008. Predmetom novely zákona je najmä spresnenie postupu pri zmenách navrhovaných činností, vrátane spresnenia postupu o rozhodovaní, ktoré z činností neuvedených v prílohe zákona podliehajú posudzovaniu. Zároveň EK požaduje riešiť aj problematiku účasti verejnosti nie priamo v procese posudzovania vplyvov na ŽP, ale v rámci povoľovacích procesov konkrétnych projektov podľa príslušných zákonov. Ministerstvo životného prostredia SR odporúča, aby Centrálny koordinačný orgán v spolupráci s vecne príslušným útvarom Ministerstva životného prostredia SR zodpovedným za posudzovanie vplyvov na životné prostredie vypracoval usmernenie pre riadiace orgány operačných programov.

 
Záver:

Rada vlády SR pre regionálnu politiku a dohľad nad štrukturálnymi operáciami:

1/ berie na vedomie predložený materiál „Problematika novelizácie zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie z pohľadu  projektov spolufinancovaných zo ŠF a KF“

 

5.      Informácia o stave pripravenosti veľkých projektov v rámci OP Životné prostredie v programovom období 2007 – 2013 a problematika vodárenských spoločností (MŽP SR)

 

J. Chrbet, MŽP SR uviedol, že Ministerstvo životného prostredia SR ako riadiaci orgán pre Operačný program Životné prostredie zverejnilo oznam o predkladaní projektových zámerov veľkých projektov. Prijatých bolo celkovo 22 projektových zámerov veľkých projektov v celkovej predpokladanej výške finančných prostriedkov 1,26 mld. €. MŽP SR predpokladá, že do konca roku 2009 predloží Európskej komisii 5 veľkých projektov. Dňa 19.2.2009 sa uskutočnilo aj rokovanie podpredsedu vlády SR D. Čaploviča s komisárkou D. Hübner v Bruseli. Na uvedenom rokovaní D. Hübner na otázku ako chce EK zabezpečiť rovnaký prístup k všetkým členským štátom EK uviedla, že v priebehu dvoch týždňov by členské štáty mali obdržať usmernenie EK, ktoré by sa malo plne zhodovať s podmienkami, ktoré v tejto súvislosti schválila slovenská vláda SR uznesením 394/2008. K dnešnému dňu však nebol na MŽP SR doručený žiadny návrh usmernenia EK. Na otázku M. Belicu, ohľadom ekologických problémov a rizík z titulu nedostatočnej kanalizácie v Nitrianskom kraji uviedol, že ešte väčší problém z vodnými tokmi je na východe SR. MŽP SR situáciu analyzuje a je v jednaní s vodárenskými spoločnosťami, aby pripravovali projekty.

 

D. Čaplovič, PPV SR  uviedol, že neoficiálnu kópiu usmernenia bez podpisu obdržal PPV na rokovaniach s komisárkou D. Hübner. Zatiaľ je to zo strany EK nesplnené.

 

D. Ács, MVRR SR uviedol, že MVRR SR negociovalo problematiku s EK. EK prisľúbila v mesiaci september 2007, že v mesiaci október 2007 zašle prvé usmernenie, ktoré ani doteraz nebolo zaslané.

 
Záver:

Rada vlády SR pre regionálnu politiku a dohľad nad štrukturálnymi operáciami:

1/ berie na vedomie predložený materiál „Informácia o stave pripravenosti veľkých projektov v rámci OP Životné prostredie v programovom období 2007 – 2013 a problematika vodárenských spoločností“

 

6.      Informácia o stave pripravenosti veľkých projektov v rámci OP Doprava v programovom období 2007 – 2013 (MDPT SR)

 

M. Mečár, MDPT SR uviedol, že ku dňu 23. 3. 2009 v rezorte dopravy bolo na RO predložených 5 veľkých projektov, 6 malých projektov a 30 projektov TA v sume cca 22,5 mil. €. V rámci OPD bola schválená žiadosť Sverepec- Vrtižér vo výške 263 mil. €. Ďalšie žiadosti budú zasielané do EK v zmysle harmonogramu, ktorý bol schválený vedením MDPT SR. Čerpanie FP na úrovni MDPT SR podstatne narastie v prípade refundácie projektu diaľnice Žarnovica-Šášovské Podhradie.

 

D. Čaplovič, PPV SR  uviedol, že MDPT SR odovzdalo materiál na rokovanie vlády SR ohľadom časového harmonogramu prípravy, predloženia projektov Európskej komisii v rámci Operačného programu Doprava.

 
Záver:

Rada vlády SR pre regionálnu politiku a dohľad nad štrukturálnymi operáciami:

1/  berie na vedomie predložený materiál „Informácia o stave pripravenosti veľkých projektov v rámci OP Doprava v programovom období 2007 – 2013“

 
 

Implementácia Programu rozvoja vidieka na roky 2007-2013 (MP SR)

 

Zástupca MP SR uviedol, že Program rozvoja vidieka SR 2007 – 2013 bol schválený 20. novembra 2007 Európskou komisiou. Program rozvoja vidieka SR 2007 – 2013 sa realizuje prostredníctvom 4 osí, čerpanie sa podľa jednotlivých osí pohybuje od 2% až po 43%. K termínu 28.2.2009 predstavuje čerpanie 272 mil. €, čo predstavuje cca 11%. V budúcnosti nie je ohrozené čerpanie FP.

 
Záver:

Rada vlády SR pre regionálnu politiku a dohľad nad štrukturálnymi operáciami:

1/ berie na vedomie predložený materiál „Implementácia Programu rozvoja vidieka na roky 2007-2013“

 

Informácia o vzniku medziregionálnej skupiny Podunajsko v rámci Výboru regiónov

J. Oravec, primátor Štúrova uviedol, že Medziregionálna skupina Podunajsko vznikla v rámci Výboru regiónov a bola iniciovaná predsedom krajinskej vlády Bádenska-Württemberska P. Straubom. Medziregionálna skupina Podunajsko sa stretla prvýkrát 4.12.2008. Skupina je zložená z 10 členov z podunajských regiónov Nemecka, Rakúska, Slovenska, Maďarska a Bulharska. Cieľom medziregionálnej skupiny je prispieť k tomu, aby orgány EÚ venovali Podunajsku viac pozornosti. Najbližšie stretnutie tejto skupiny sa ma uskutočniť dňa 22. apríla 2009. V ďalšom uviedol, že by bolo potrebné pripravovať koncepčné materiály z celoslovenského hľadiska.

V. Bajan, BSK uviedol, že BSK víta vytvorenie Medziregionálnej skupiny Podunajsko ako jednu z mnohých iniciatív, ktoré priebežne vznikajú v rámci Výboru regiónov.

 

M. Belica, NSK uviedol, že je potrebné podporovať takéto aktivity a iniciatívy, hlavne ak prinesú finančné prostriedky do SR.

 

D. Čaplovič, PPV SR  uviedol, že bol oslovený ministerkou pre európske záležitosti Bavorska, ktorá iniciuje aj splavnenie Dunaja. Pripravuje sa zasadnutie Dunajskej komisie. V ďalšom uviedol, že zvolá pracovnú skupinu, ktorá by bola vytvorená so zástupcov MZV SR, MDPT SR, MŽP SR, MH SR, MVRR SR, pripadne MK SR. Jedným z bodov rokovania by bolo príprava pohľadu SR na ďalšie programové obdobie po roku 2013.

 

J. Kvarda, TSK uviedol, že TSK podporuje vytvorenie Medziregionálnej skupiny Podunajsko.

 

D. Ács, MVRR SR uviedol, že podporuje takéto aktivity a iniciatívy. Zúčastnil sa bilaterálnych rokovaní so zástupcami Francúzka a teritoriálna súdržnosť sa stane tretím pilierom kohéznej politiky, v ktorej budú podporované podobné typy projektov. MVRR SR začína spracovávať národnú stratégiu regionálneho rozvoja, ktorá by mala obsahovať podobné námety.

 

I. Rybárik, MH SR uviedol, že vláda SR schválila v roku 2007 novú stratégiu rozvoja cestovného ruchu do roku 2013 a štátnu politiku v oblasti rozvoja cestovného ruchu.

 

R. Klinda, MŽP SR uviedol, že v súčasnosti už prebiehajú aktivity v nadnárodnej spolupráci v rámci operačných programov juhovýchodná Európa a stredná Európa. V rámci programu INTERREG IIIB- CADSES boli spracovávané podobné stratégie a je možné na ne nadviazať. 

 
Záver:

Rada vlády SR pre regionálnu politiku a dohľad nad štrukturálnymi operáciami:

1/ berie na vedomie predložený materiál „Informácia o vzniku medziregionálnej skupiny Podunajsko v rámci Výboru regiónov“.

 

7.      Zabezpečenie sledovania regionálnych alokácií v rámci jednotlivých operačných programov v programovom období 2007 – 2013(CKO MVRR SR)

 

D. Ács, MVRR SR uviedol, že cieľom predkladaného materiálu je podať informáciu o mechanizme, ktorým sa zabezpečí sledovanie a vyhodnocovanie implementácie operačných programov z regionálneho aspektu, a to vrátane dodržiavania indikatívnej alokácie uvedenej v programových manuáloch, resp. operačných programoch. Hlavný nástroj sledovania a vyhodnocovania implementácie operačných programov Národného strategického referenčného rámca z regionálneho hľadiska je výročná správa o vykonávaní operačného programu, spolu s IT monitorovacím systémom.

 

M. Sántai, MVRR SR uviedol, že problematika sledovania regionálnych alokácií je aj z úrovne CKO považovaná za veľmi dôležitú a bola upravená v usmernení CKO č. 1/2009. V usmernení sú stanovené náležitosti, ktoré musí obsahovať výročná a záverečná správa o vykonávaní operačného programu tzn., že v nej musia byť presne popísané naplnenie regionálnych alokácií za predchádzajúci rok. Správu schvaľuje monitorovací výbor. Takáto správa je najsilnejším nástrojom na sledovanie regionálnych alokácií z hľadiska usmernení na národnej úrovni. Na otázku M. Mušku ohľadom termínu zverejnenia výstupov uviedol, že k 30. 6. 2009 sa predkladajú výročné správy za rok 2008 do EK v štruktúre podľa metodického pokynu CKO.

 

V. Bajan, BSK uviedol, že BSK nemôže súhlasiť so sledovaním regionálnych alokácií ako navrhlo MVRR SR, t.j. na úrovni NUTS II. Združenie regiónov SK8 požaduje spresnenie údajov na úrovni regiónov.

 

M. Muška, ZMOS uviedol, že ZMOS požaduje aj oficiálny grafický výstup na úrovni okresov.

 

Z. Trebuľa, KSK uviedol, že je potrebné uvedomiť si, že SR má aj NUTS III a požiadal aby materiály obsahovali aj analýzy. Analýzy by mali obsahovať aj analýzu chýb, ktorých sa VÚC dopúšťali, aby sa z nich mohli poučiť a následne lepšie čerpať FP.

 

M. Belica, NSK uviedol, že NSK si vypracoval pre vlastnú potrebu analýzu podľa údajov z ITMS. Na základe analýzy s prekvapením zistil, že v opatrení 1.1 je už 95% projektov schválených. Pritom jeden kraj prečerpal 30%, iný kraj prečerpal 12%. Jedno z kritérií podľa príslušného manuálu k opatreniu 1.1, str. 80, bod h jasne uvádza  výšku alokácie pre konkrétnu výzvu (iba v prípade vyčerpania finančnej alokácie, resp. regionálnej alokácie). Pritom je alokácia v jednom kraji prekročená o 540 mil. Sk. Vyvstáva otázka, či sa budú rušiť celé projekty od istého okamihu schvaľovania umiestňovania projektov. Za rôzne malichernosti neboli schválené projekty NSK, konkrétne pre obec Kozárovce. Dokumenty vlády SR a programové vyhlásenie vlády SR uvádzajú vyrovnávanie disparít. Je otázkou, ako sa má vzniknutý stav napraviť, či vnútornou realokáciou, alebo sa zoberie tomu kraju, ktorý prečerpal svoju alokáciu. Starostovia obcí prežívajú obrovskú skepsu. V NSK iba 40 projektov zo 150 projektov bolo vybratých a viac ako 100 projektov nebolo vybratých. Pritom je 95% alokácie vyčerpanej a šesť krajov nemá naplnenú alokáciu. Žiadna komisia si nemôže dovoliť narušiť rozhodnutie predsedu vlády SR. NSK požaduje nápravu vzniknutého stavu. Podporil názor ministerky V. Tomanovej, ohľadom domovov sociálnych služieb a zatepľovania budov. Je nelogická skladba alokácií na opatrenia.

 

D. Čaplovič, PPV SR  uviedol, že navrhuje, aby Rada vlády SR prijala odporučenie na vypracovanie dôslednej analýzy a vyvodenia dôsledkov za regionálny nepomer. Takýmto spôsobom sa sotva dodrží uznesenia vlády SR z výjazdového zasadnutia v Sobranciach, podľa ktorého má ísť 37% FP na východné Slovensko. Pritom bol pred rokom na rokovaní zástupcov VÚC, podpredsedu vlády SR, ministra výstavby a regionálneho rozvoja SR s predsedom vlády SR dosiahnutý dohovor.  Otvorenie NSRR by spôsobilo zdržanie čerpania FP. Navrhol doplnenie materiálu o konkrétne grafické ukazovatele o rozdelení alokácií. Materiál by mal byť vypracovaný skôr ako k 30. 6. 2009.

 

D. Ács, MVRR SR uviedol, že MVRR SR nemá problém zapracovať do materiálov indikatívne alokácie na úrovni NUTS III u tých operačných programoch, v ktorých boli  alokácie stanovené. Taktiež by nemal byť problém so pracovaním analýzy nedostatkov, ktorú požadoval Z. Trebuľa, nakoľko ich všetky riadiace orgány v spolupráci s MF SR spracovávajú.

 

I. Štefanov, MVRR SR uviedol, že MVRR SR nemá problém k školskej infraštruktúre dňa 24. 3. 2009 zverejniť na internetovej stránke www.ropka.sk alokácie podľa NUTS III aj s mapou podľa okresov. Situácia nie je tak vážna, ako je popisovaná predsedom NSK. Výberová komisia úzkostlivo sleduje schválené alokácie predsedom vlády SR a ministrom výstavby a regionálneho rozvoja SR. Potrebné je uvedomiť si, že uvedené údaje sú zatiaľ indikatívne. Údaje budú zrejmé až vtedy, keď budú očistené a definitívne. V tomto čase sa ešte musí uskutočniť verejné obstarávanie, pri ktorom dochádza k finančným redukciám. V súčasnosti je schválených cca 450 projektov, ku ktorým je kontrolovaných cca 660 verejných obstarávaní. Keďže sa pri verejnom obstarávaní vyberá nižšia cena, každé verejné obstarávanie znižuje sumu a preto hovoriť v súčasnosti o konečných číslach je predčasné. Koncom mesiaca apríl, resp. v mesiaci máj 2009 vyhlási druhú výzvu na školy, v ktorej sa budú regionálne alokácie sledovať a budú sa plniť podľa schválenej dohody. Aj členovia výberovej komisie z ÚV SR môžu potvrdiť, že projekty z Nitrianskeho samosprávneho kraja mali najnižšiu úroveň a výberová komisia musela vyberať aj zo slabších projektov, ktoré ako tak dosiahli kritéria a stratégiu ROP. Za NSK bola schválená indikatívna alokácia 14,6%, bolo podaných 13,72% projektov a  finančné prostriedky boli schválené na 12,45%. Je potrebné predpokladať, že v rámci 2. výzvy budú mať projekty dostatočnú kvalitu, aby výberová komisia mohla naplniť regionálne alokácie.

 

D. Čaplovič, PPV SR  uviedol, že je potrebné, aby bola dostatočná vzájomná informovanosť a mohlo sa predísť prípadným nezrovnalostiam. Požiadal MVRR SR, aby uverejnilo údaje v rámci podopatrenia 1.1 Infraštruktúra regionálneho školstva. Bolo by potrebné, aby predseda vlády SR obdržal obojstrannú informáciu na získanie vyváženého stanoviska. Dohody sa nie vždy v plnej miere napĺňajú v celosti.

 
Záver:

Rada vlády SR pre regionálnu politiku a dohľad nad štrukturálnymi operáciami:

1/ berie na vedomie predložený materiál „Zabezpečenie sledovania regionálnych alokácií v rámci jednotlivých operačných programov v programovom období 2007 – 2013“

2/ odporúča doplniť materiál o konkrétne grafické ukazovatele o rozdelení alokácií podľa regiónov

3/ odporúča vypracovať dôslednú analýzu a vyvodiť dôsledky za vzniknutý regionálny nepomer

4/ odporúča zverejniť dňa 24. 3. 2009 na internetovej stránke www.ropka.sk alokácie podľa NUTS III a graficky podľa okresov.

 

8.      Implementácia eurofondov v SR z pohľadu regionálnej samosprávy (VÚC)

9.      Implementácia eurofondov v SR z pohľadu miestnej samosprávy (ZMOS)

     

V. Bajan, BSK uviedol, že stanovisko VÚC je súborné stanovisko jednotlivých pohľadov regionálnych samospráv. Ambíciou nebolo vypracovať zo stanovísk  sumár, nakoľko VÚC cítia problémy rozdielne. Vyskytujú sa tri zásadné problémy týkajúce sa spôsobu financovania, regionálnych alokácií a transparentnosti. Zákon NR SR č. 528/2008 Z. z. dostal VÚC do pozície väčších štatistov ako predtým.  VÚC sú súčasťou výberových komisií, podľa §14 je štatutár odvolacím orgánom. Podľa §33 sa má zverejňovať do 15 dní, avšak uskutočnilo sa 5. kolo a  k termínu 23. 3. 2009 sú zverejnené informácie iba o 3. kole. Nie je normálne, aby si volený funkcionár, akým je predseda VÚC, požadoval informácie od MVRR SR v rámci svojho regiónu na základe zákona NR SR č. 211/2000 Z. z. (o slobode informácií).Okrem MPSVR SR ako keby ostatné rezorty nepovažovali BSK za súčasť Slovenska. BSK obrdžal iba 8 mil. Sk z 830 mil. Sk alokácie na cestovný ruch.

 

Z. Trebuľa, KSK uviedol, že všetci pociťujú nedostatok finančných prostriedkov z dôvodu hospodárskej krízy. VÚC boli obviňované MVRR SR, že kvôli VÚC sa nečerpajú FP v rámci ROP. VÚC podpísali všetky dokumenty a dohovor s MVRR SR za účasti predsedu vlády SR. VÚC sa s námahou dostali do výberovej komisie, ktorá sa však po čase dostala do pozície iba poradného orgánu ministra. Výsledok je ten, že minister výstavby a regionálneho rozvoja rozhodne o tom, čo bude a nebude schválené. Dáva to priestor na dohady. Predseda KSK verí, že je rozhodnutie maximálne objektívne. Na druhej strane sú však VÚC vyradené z rozhodovacieho procesu a majú iba poradný hlas. Aj podľa zákona NR SR č. 528/2008 Z. z. by mali byť VÚC spolupracujúcim orgánom pre MVRR SR a keď sa zverejňuje výzva, mala by byť tak zverejnené aj v médiách. V praxi sa to tak nedeje. V rámci technickej asistencie nedostávajú VÚC žiadne finančné prostriedky. V rámci regionálnych TV zverejňuje iba TV Patriot zo ŽSK. K termínu 23. 3. 2009 SORO nedostali z TA finančné prostriedky na počítačovú techniku a nábytok. Jediné čo SORO dostali, je služobné auto na cestu na RO. VÚC sú veľmi blízko rozhodnutiu k podaniu návrhu na zrušenie SORO, aby MVRR SR nebolo zaťažované existenciou SORO. KSK je veľmi blízko k rozhodnutiu, že nebude brať zodpovednosť ako SORO. Kohézia, súdržnosť a hlavne partnerstvo je založené na kompromisoch. Vytvorenie partnerstva medzi MVRR SR a VÚC bolo nepodarené a hrozí rozchodom. Postupuje sa netransparentne a zahmlene. Úradníci na MVRR SR nezverejnili informácie o regiónoch na úrovni NUTS III na internetovej stránke. Pokiaľ to bude takto pokračovať, VÚC zrušia SORO nebudú brať zodpovednosť.

 

D. Čaplovič, PPV SR  uviedol, že niekedy je nevyhnutnosť rozchodu v prípade, že neexistuje dialóg. V tomto prípade môže doplatiť SR a občan. Situáciu v regiónoch najlepšie poznajú VÚC a samospráva.  V ďalšom navrhol prijať odporučenie, aby si do 31. 3. 2009 každý vykonal malý vnútorný odpočet a znovu sa vrátiť k rokovaniu, aby sa skontrolovalo či sa dohodnuté veci dodržiavajú. 

 

Š. Adamec, ÚV SR uviedol, že dohovor medzi VÚC a MVRR SR sa uskutočnil a podpísal vďaka predsedovi vlády SR. Zmena v dohovore sa môže uskutočniť iba zo súhlasom predsedu vlády SR. Škoda je, že sa naakumulovali problémy, ktoré sa opäť musia riešiť zásadným spôsobom. Predkladaná správa k 1. 4. 2009 bude obsahovať problematiku tak, aby bola otvorená na úrovni vlády SR. Proces je zložitý a každý si musí svoju pozíciu ustriehnuť. Alokácie sú dané a musia sa rešpektovať. K pocitu VÚC o oslabení pozície v hodnotiacom procese zákonom NR SR č. 528/2008 Z. z. uviedol, že práce na vytvorení zákona prebiehali veľmi zložito a zodpovednosť RO musela byť nejakým spôsobom potvrdená. Pred samotným schválením je množstvo opatrení, ktoré vyplývajú z dohôd, výberových a schvaľovacích procesov. Súčasťou dohovorov bolo, že ku každej sade projektov bude prizývaný aj zástupca príslušného VÚC. Ak je tento model nefunkčný, potrebné je vrátiť sa k nemu pri prehodnotení spolupráce MVRR SR a VÚC.

 

I. Štefanov, MVRR SR na vyjadrenia V. Bajana uviedol, že 3. kolo je zverejnené na internetovej stránke, v 4. kole nebol schválený žiaden projekt a preto nebol na internete zverejnený. Informácia o tom môže byť zverejnená. 5. kolo pokračuje podľa nového systému riadenia ŠF a KF. Najskôr musí byť uskutočnené verejné obstarávanie a až následne môže byť podpísané schválenie. Vo výberovej komisii bolo vybratých 34 projektov, avšak štatutár žiadneho RO nemôže urobiť rozhodnutie. Uskutočnili sa štyri zasadnutia výberových komisií a na žiadnom sa nezúčastnil zástupca BSK. MVRR SR sa nikdy nevyjadrilo, že kvôli SORO sa nečerpajú finančné prostriedky, a že SORO je brzdou. Na výberových komisiách v zmysle dohovoru sa nič nezmenilo. Vstúpil do platnosti zákon NR SR č. 528/2008 Z. z. o eurofondoch, ktorý schválila NR SR. MVRR SR musí aplikovať jeho znenie a premietnuť ho do systému a následne do interných manuálov procedúr RO a SORO. Z TA majú v súčasnosti SORO viac finančných prostriedkov ako RO. V súčasnosti boli poskytnuté na SORO autá, výpočtová technika a nábytok. Administrovanie je nutné, pretože certifikovanie platby odsúhlasuje MF SR. Zodpovednosť od začiatku až do konca nesie RO.  RO má záujem aspoň kontrolovať nastavené procesy. Nič sa nemení na tom, čo bolo v dohovore. MVRR SR nemá záujem zasahovať do kompetencie VÚC.  Nebolo dohodnuté, že VÚC sa majú vyjadrovať ku každému projektu. Bolo dohodnuté, že k tým opatreniam, ktoré implementujú VÚC, budú mať VÚC zastúpenie vo výberových komisiách. Toto sa dodržuje.

 

D. Čaplovič, PPV SR  uviedol, že na Rade vlády SR pre regionálnu politiku a dohľad nad štrukturálnymi operáciami sa nemajú riešiť  problémy, ktoré sa majú jasne vydiskutovať. Potrebné je vrátiť sa k vyhodnoteniu a plneniu memoranda. Tiež je potrebné vysvetliť si problematiku z pohľadu zákona NR SR č. 528/2008 Z. z. o eurofondoch a hľadať možnosti, ako sa veci dajú riešiť a nehľadať dôvody, prečo sa veci nedajú riešiť. Požiadal Š. Adamca o dôsledné vyhodnotenie plnenia memoranda do 31. 3. 2009 za spolupráce VÚC, MVRR SR, MF SR a ÚV SR. V prípade, že nedôjde k náprave, potrebné je odporučiť predsedovi vlády SR opätovne zvolať stretnutie VÚC a MVRR SR.

 

P. Chudík, PSK uviedol, že nie je vhodné meniť NSRR, potrebné je zmeniť si veci na Slovensku. Zákon NR SR č. 528/2008 Z. z. o eurofondoch bol prijatý bez toho, aby ho VÚC mali možnosť pri príprave ovplyvniť. Bolo by potrebné zmeniť systém refundácie, ktorý robí problém malým obciam aj VÚC. Je to len záležitosťou dohody MF SR a MVRR SR. Tiež je problémom, že pri rekonštrukcii ciest by mal byť majetok pod cestami II. a III. triedy vysporiadaný. Rozhodnutie je iba v kompetencii RO. Systém spolupráce nemôže fungovať, keď sa predsedovia VÚC majú problém stretnúť s ministrom výstavby a regionálneho rozvoja SR. Stretnutie sa uskutočnilo iba 1x. Vážne problémy, akým je aj riešenie interného manuálu procedúr nemôžu riešiť iba úradníci MVRR SR a úradníci VÚC. Podľa zákona NR SR č. 528/2008 Z. z. o eurofondoch sa v § 14 uvádza, že RO môže zriadiť výberovú komisiu ako svoj poradný orgán. Bod č. 4 uvádza, že RO rozhodne o schválení, alebo neschválení žiadosti. O žiadosti na preskúmanie v odvolacom procese rozhodne ten istý orgán. VÚC nemali možnosť pri príprave zákona NR SR č. 528/2008 Z. z. o eurofondoch ovplyvniť tvorbu zákona, a preto vzniká názor, aby terajším spôsobom SORO fungovali. Ak majú fungovať, nech fungujú pod kuratelou MVRR SR. VÚC nechcú byť brzdou čerpania štrukturálnych fondov.

 

D. Čaplovič, PPV SR  uviedol, že PPV SR neprislúcha súdiť rozporné stanoviská. Na tomto rokovaní Rady vlády SR pre regionálnu politiku a dohľad nad štrukturálnymi operáciami bolo uvedené, že nedošlo k stretnutiu ministra výstavby a regionálneho rozvoja SR so zástupcami regionálnej samosprávy, existujú komunikatívne problémy a je možné badať nesúhlas zo strany ZMOS. Keďže na tomto rokovaní Rady vlády SR nie je zúčastnený minister výstavby a regionálneho rozvoja SR, ako podpredseda Rady vlády SR, navrhuje zrušenie 8. a 9. bodu rokovania Rady vlády SR a  presunúť ich na ďalšie rokovanie Rady vlády SR. Najskôr je potrebné do 31. 3. 2009 vykonať odpočet memoranda a uskutočniť stretnutie ministra výstavby a regionálneho rozvoja SR so zástupcami  regionálnej samosprávy a ZMOS. Jediná možnosť je, aby zástupcovia regionálnej samosprávy, ktorí vzniesli vážne pripomienky nediskutovali s generálnymi riaditeľmi sekcií, ale aby diskutovali predovšetkým s ministrom, ako zástupcom ústredného orgánu štátnej správy, ktorý nesie hlavnú zodpovednosť. PPV bude na pracovnom obede dňa 24. 3. 2009 informovať predsedu vlády SR.  V ďalšom uviedol, že poradný orgán je aj o partnerstve, nie je však možné, aby sa na poradnom orgáne vlády SR viedol dialóg medzi volenými zástupcami regiónov a úradníkmi ministerstva.

 

V. Bajan, BSK uviedol, že VÚC vítajú stanovisko PPV a predsedovia VÚC sa radi zúčastnia na rokovaní s ministrom výstavby a regionálneho rozvoja SR, i keď nespochybňujú kompetentnosť štátneho tajomníka MVRR SR. V momentálnej hospodárskej kríze je potrebné vnútorne prehodnotiť priority, nie úplne zmeniť NSRR.

 

M. Muška, ZMOS uviedol, že ZMOS víta stanovisko PPV. ZMOS získa čas na predloženie nového materiálu. Rokovanie Rady ZMOS sa uskutočnilo na druhý deň po odovzdaní materiálu „Implementácia eurofondov v SR z pohľadu miestnej samosprávy“na Sekretariát Rady vlády SR pre regionálnu politiku a dohľad nad štrukturálnymi operáciami. ZMOS súhlasí s riešením, ktoré predložil štátny tajomník MVRR SR ohľadom otvárania operačných programov na základe kvalitných štúdií. ZMOS nemá záujem na rozbíjaní NSRR. Potrebné je však reagovať na vzniknutú hospodársku situáciu. ZMOS sa domnieva, že vznikne priestor aj na predloženie materiálu, ktorý by mohol byť predložený na rokovanie vlády SR.

 

I. Štefanov, MVRR SR uviedol, že vzhľadom na hospodársku situáciu a vzhľadom na to, že EÚ vyčlenila ďalšie 2% finančných prostriedkov rozhodol RO pre ROP, že otvorí možnosť predfinancovania. Na pripomienku P. Chudíka k cestám II. a III. triedy uviedol, že MVRR SR dôsledne rešpektuje stavebný zákon. V prípade, že sa stavia nová cesta je potrebné mať vysporiadané pozemky, v prípade rekonštrukcie ciest stavebný zákon hovorí aj o dlhodobom prenájme. Tri SORO podpísali interný manuál procedúr.

 

D. Ács, MVRR SR uviedol, že vzhľadom na závažnosť stanoviska zo strany regionálnej samosprávy bude informovať ministra výstavby a regionálneho rozvoja SR o priebehu rokovania a o otvorených otázkach.

 
Záver:

Rada vlády SR pre regionálnu politiku a dohľad nad štrukturálnymi operáciami:

1/ prerušuje rokovanie k  materiálu „Implementácia eurofondov v SR z pohľadu regionálnej samosprávy“ a k materiáluImplementácia eurofondov v SR z pohľadu miestnej samosprávy“ a odporúča ich dopracovanie.

2/ odporúča  dopracovanie materiálu „Zabezpečenie sledovania regionálnych alokácií v rámci jednotlivých operačných programov v programovom období 2007 – 2013“.

3/ odporúča predložiť dopracované materiály na ďalšie rokovanie Rady vlády SR.

4/ odporúča VÚC, MVRR SR, MF SR a ÚV SR vykonať do 31. 3. 2009 vnútorný odpočet plnenia dohovoru zo dňa 21. 5. 2008.

5/ odporúča poradcovi predsedu vlády SR Š. Adamcovi v termíne do 31. 3. 2009 dôsledne vyhodnotiť plnenie dohovoru, skontrolovať dodržiavanie dohodnutých faktov a uskutočniť stretnutie ministra výstavby a regionálneho rozvoja SR so zástupcami  regionálnej samosprávy a ZMOS.

 
 
12. Rôzne.
 
K uvedenému bodu sa neuskutočnilo rokovanie.
 
 
V Bratislave dňa 23. 3. 2009
 
 

Vypracoval: Miroslav Kováč, Sekretariát Rady vlády SR pre regionálnu politiku a dohľad nad štrukturálnymi operáciami

 

Odsúhlasil: Ivan Ištvánffy, tajomník Rady vlády SR pre regionálnu politiku a dohľad nad štrukturálnymi operáciami

 

Schválil: Dušan Čaplovič, predseda Rady vlády SR pre regionálnu politiku a dohľad nad štrukturálnymi operáciami