Preskočiť navigáciu 
Úvodná stránka Verzia pre tlač 
Mapa stránky RSS 
English

5. 1 Výchova a vzdelávanie


Vláda považuje výchovu a vzdelávanie slovenskej spoločnosti za základný prostriedok jej ďalšieho rozvoja a rozhodujúcu podmienku jej úspešného adaptovania sa v integrujúcom európskom priestore. Vzdelávanie a výchova sa bude rozvíjať v duchu moderných európskych a svetových trendov a národných, sociálnych a kresťanských tradícií, pri rešpektovaní svetonázoru a uplatňovaní princípov demokracie. Dominantnú úlohu pri vzdelávaní zohráva štát, pričom postupuje v koordinácii so samosprávnymi krajmi, obcami a občanmi.
Vláda vytvorí podmienky na skvalitnenie výchovy a vzdelávania na všetkých typoch škôl k národným, historických a kultúrnym hodnotám a vlastenectvu. Z toho dôvodu finančne podporí učebnicovú literatúru, časopisy, poznávacie exkurzie, výskumné projekty a ďalšie tvorivé aktivity zamerané na poznávanie osobností slovenského historického, politického, literárneho a kultúrneho života, ktoré spoluvytvárali zložité dejiny modernej slovenskej štátnosti.
Vláda SR si uvedomuje, že najmä vzdelávanie má nepopierateľne pozitívne efekty na ekonomiku štátu, na jeho hospodársky rast, na rozvoj sociálnej dimenzie, na kvalitu života, ako aj na rast profesionálnej úrovne. Plne akceptuje fakt, že vzdelávanie významne pomáha pri riešení rozvoja miestnej zamestnanosti, pri oživovaní rozvojových aktivít obcí, malých regiónov s nízkym stupňom územnej a kvalifikačnej mobility pracovných síl. Vláda si tiež uvedomuje, že vzdelávanie napomáha k uplatneniu sa v politickom systéme modernej demokracie, pri zvyšovaní miery kritickej  vnímavosti vo verejnej sfére. Vzdelanie tiež zvyšuje prevenciu pred negatívnymi spoločenskými javmi, pomáha pri riešení otázok solidarity, spravodlivosti, humanity, historickej, kultúrnej, národnej a občianskej identity a vlastenectva.
Vláda SR bude skvalitňovať podmienky národnostného školstva, najmä vo výučbe v materinskom jazyku všetkých národnostných menšín v rámci Európskej charty regionálnych a menšinových jazykov. Výučba v jazyku národnostnej menšiny však nemôže ísť na úkor kvality výučby štátneho slovenského jazyka. Za dôležitú oblasť skvalitnenia vedomostného potenciálu vláda považuje princíp celoživotného vzdelávania. Tento princíp sa dostal aj do priorít Lisabonskej stratégie reagujúcej na premeny trhu práce, sociálnu súdržnosť a rozvoj moderných technológií. Vláda SR mieni pozdvihnúť vzdelanosť a schopnosť jej uplatnenia na najvyšší stupeň spoločenských hodnôt. Preto podporí vzdelanosť, vedu a výskum a informačné technológie ako základné predpoklady pre formovanie vedomostnej,  informačnej a kultúrnej spoločnosti v Slovenskej republike.
Základom vzdelávacích aktivít je škola. Jej úlohou je pripravovať deti a mládež pre život a prácu v nových podmienkach európskeho trhu práce. Právo na kvalitnú výučbu znamená, že škola sa musí stať priestorom samostatnosti, tvorivosti, moderných metód výchovy a vzdelávania. Vláda si plne uvedomuje, že podmienkou zvyšovania kvality vo vzdelávaní je zlepšenie spoločenského a ekonomického postavenia pedagógov, zlepšenie ich pracovného prostredia a regenerácie pracovnej sily. Vláda SR sa sústredí na koncepčné riešenie dopadov nepriaznivého demografického vývoja. Cieľom vlády SR je postupne dosiahnuť v tomto volebnom období priemerný plat v školstve na úrovni priemerného platu v národnom hospodárstve. Vláda SR vytvorí také legislatívne a ekonomické rámce, aby učitelia v čo najväčšej miere  spĺňali odborné a morálne predpoklady na výkon tohto náročného povolania. Vláda bude podporovať vzdelávacie programy pre učiteľov na všetkých stupňoch škôl a vypracuje koncepciu kariérneho rastu učiteľov. Vláda podporí vznik stavovskej komory pedagogických pracovníkov v školstve. Vo vzdelávaní sa budú uplatňovať európske legislatívne normy. Ak sa má vzdelávací systém ďalej rozvíjať, je treba odstrániť dlhodobé zaostávanie jeho financovania.
Vláda SR uplatní v školstve viac zdrojové financovanie s cieľom postupného dosiahnutia úrovne 5 % HDP. Kľúčové bude vytvorenie systému efektívneho a zmysluplného čerpania európskych fondov v oblasti vzdelávania, vedy a výskumu. Vláda bude presadzovať zásadné zmeny v legislatíve a prerozdelení finančných prostriedkov - inteligentných investícií, aby bolo možné vykonávať nasledujúce rozhodnutia vo všetkých súčastiach školstva, vo vede a technike, ako aj v  športe a pri práci s mládežou.
Vláda SR sa zaväzuje, že zefektívni riadenie a správu školstva. Prehodnotí sa činnosť a kompetencie krajských školských úradov s cieľom prenesenia výkonu štátnej správy na orgány územnej samosprávy.

Regionálne školstvo

Vláda si uvedomuje dôležitosť spolupráce s miestnou a regionálnou samosprávou, so Združením miest a obcí Slovenska a s Odborovým zväzom pracovníkov školstva a vedy na Slovensku v súvislosti s plnením priorít v školstve. 
Základné školstvo je "vstupnou bránou" do vzdelávacej sústavy. Od jeho úrovne sa odvíja úroveň a kvalita stredného, učňovského  a vysokého školstva. Vláda vytvorí legislatívny rámec na obsahovú prestavbu výchovy a vzdelávania na základných a stredných školách.   Vláda podporí predškolskú prípravu detí. Posúdi vyňatie materských škôl zo zákona o školských zariadeniach a ich zaradenie do školského zákona ako prvý stupeň školského systému. Vychádza pritom z poznania, že materská škola je nezastupiteľná pri príprave detí po stránke rozumovej, telesnej a socio-emocionálnej. Dôležitú úlohu má pre deti zo sociálne slabšieho rodinného prostredia a pre deti so špeciálnymi potrebami.
Vláda v legislatívnej oblasti pripraví moderný zákon o výchove a vzdelávaní ako základný predpoklad obsahovej reformy v školstve, ako aj zákon o postavení pedagogických pracovníkov a ostatných zamestnancov  pôsobiacich na všetkých stupňoch vzdelávacej sústavy. Zákon sa bude vyznačovať novým motivujúcim platovým systémom, odborným rastom a sociálnym statusom. Tým sa vytvoria predpoklady pre systémovú zmenu v obsahovej náplni školstva spojenú s prehĺbením jazykovej prípravy, rozvojom počítačovej gramotnosti a komunikačných schopností, s podstatne rozsiahlejším využitím moderných didaktických pomôcok, najmä informačných technológií a multimediálnej techniky vo vyučovacom procese. Zákon vytvorí aj podmienky pre výchovu a vzdelávanie talentovaných žiakov, znevýhodnených skupín detí, monitorovanie úrovne a kvality výchovy a vzdelávania. Vláda SR bude dbať o to, aby sa znižoval počet detí a žiakov v jednotlivých triedach.
Vláda SR zabezpečí koordináciu odborného vzdelávania a trhu práce, prispôsobenie učebných a študijných odborov jeho požiadavkám, vrátane podpory vytvorenia nových odborov. Navrhne dvojúrovňový model vzdelávacích programov na štátnej a školskej úrovni. Vláda bude podporovať združovanie rôznych stupňov odborného vzdelávania  a vzdelávacích programov s cieľom pripraviť odborníkov s lepšou adaptabilitou pre potreby praxe. Vláda zváži zavedenie motivačných kritérií pre účasť zamestnávateľských zväzov a zamestnávateľov v odbornej i praktickej príprave žiakov. V rámci financovania škôl upraví súčasnú metodiku založenú na princípe finančnej rovnosti tak, aby sa uplatnila  ekonomická náročnosť výchovno-vzdelávacieho procesu.
Vláda bude venovať pozornosť umeleckému školstvu v rámci základného stupňa umeleckého vzdelávania.  V spolupráci s rezortom práce, sociálnych vecí a rodiny zabezpečí vzdelávanie pre deti a žiakov so zmenenou pracovnou schopnosťou tak, aby našli svoje dôstojné pracovné uplatnenie v reálnom živote.

Vysoké školstvo

Vláda si uvedomuje, že vysoké školy zohrajú podstatnú úlohu v koncepcii vzdelanostnej spoločnosti. V najväčšej miere sa budú podieľať na napĺňaní základných cieľov Lisabonskej stratégie na Slovensku. V tomto smere bude potrebné vypracovať novú koncepciu vysokoškolského vzdelávania, už aj s implementovanou európskou vysokoškolskou legislatívou. Súčasťou koncepcie budú však aj  ďalšie oblasti: edukácia, inštitucionálne hodnotenie a financovanie vysokých škôl, garantovanie rovnosti šancí k vysokoškolskému štúdiu,  študentská mobilita, jazykové a digitálne kompetencie, výskum a jeho prepojenie na vzdelávací proces a aplikáciu v spoločenskom živote, zvlášť v podnikateľskom sektore. Rovnako dôležitá je tiež oblasť stratégií a priorít podpory a orientácie vedy na projekty medzinárodných programov. Dôraz sa položí na budovanie centier excelentnosti a integrovaných projektov, ktoré sú predpokladom účasti slovenských vedcov na výskumných rámcových programoch EÚ. Tieto sa všeobecne považujú za hlavné finančné a legislatívne nástroje EÚ pre implementáciu európskeho výskumného priestoru.
Vláda urobí potrebné kroky k urýchlenej diferenciácii na univerzitné a neuniverzitné vysoké školy. V snahe o dosiahnutie rastu kvality vysokoškolského vzdelávania vláda zabezpečí ich systematické hodnotenie. Bude dbať o to, aby nevznikali a nevyučovali školy bez platnej akreditácie. Zároveň podporí podstatné zvýšenie úlohy vysokých škôl v oblasti vedy a výskumu. Vláda podporí univerzitný výskum, zvýši pozornosť využiteľnosti jeho výstupov v priemysle a spoločenskej praxi.
Vláda pripraví novelizáciu vysokoškolského zákona s väzbou na vytváranie európskeho priestoru vysokoškolského vzdelávania, na nové potreby vysokého školstva a vedy. Zákon musí priniesť vyššiu mobilitu študentov, zlepšenie vzdelávacieho a vedecko-výskumného procesu s prepojením na aktuálne požiadavky praxe.  Zákon tiež vytvorí podmienky na efektívne fungovanie vysokoškolského systému, ktorý by bol plne kompatibilný s medzinárodnými štandardmi vysokoškolského vzdelávania. Vláda sa sústredí na riešenie problému viac zdrojového financovania vysokých škôl. Vláda vypracuje novú metodiku financovania štátnych a verejných vysokých škôl, nakoľko súčasná metodika neprispieva k racionalizácii a hospodárnosti vysokých škôl, ale privádza ich k podriaďovaniu sa počtu študentov. Najmä v prvých ročníkoch stúpa takto stav študentov nad možnosti vysokých škôl, klesá kvalita výučby a enormne narastá neúspešnosť štúdia. Novú metodiku financovania vláda prispôsobí ekonomickej náročnosti štúdia, kvalite vo vzdelávaní a úrovni vo vede a výskume.
Vláda nezavedie spoplatnenie dennej formy vysokoškolského vzdelávania. Bude legislatívne motivovať podnikateľskú sféru na investície do vzdelávania, vedy, výskumu a vývoja. Vláda rozšíri podmienky pre vysokoškolské vzdelanie, osobitne v oblastiach informatiky a informačných technológií, nanotechnológií a biotechnológií. Bude ďalej podporovať rozvoj základného a aplikovaného výskumu na vysokých školách, ktorý stimuluje a skvalitňuje vzdelávací proces.
Vláda si uvedomuje, že moderný integrovaný systém má rozšíriť možnosti ďalšieho vzdelávania a rekvalifikácie, predovšetkým strednej a staršej generácie, ktorá sa čoraz ťažšie uplatňuje na trhu práce. Z toho dôvodu vytvorí na vysokých školách také legislatívne podmienky, aby systém celoživotného vzdelávania zohľadňoval potreby Slovenska a aby bol pre školy ekonomicky výhodný. Vláda podporí zavedenie nových podporných programov vzdelávania pre vysokoškolský vzdelávací systém prostredníctvom sústavy štipendií, daňových zvýhodnení a úpravou mzdových podmienok. V spolupráci s profesijnými združeniami a zväzmi a súkromným sektorom bude kreovať novú formu dotácie na podporu vysokoškolských aktivít, ktoré študentom umožnia získať ďalšiu finančnú podporu na štúdium.
Vláda vytvorí podmienky pre investičné stimuly - inteligentné investície podporujúce vznik technologických inkubátorov pri vysokých školách s vysokou pridanou hodnotou. Vláda bude riešiť nízky spoločenský a sociálny status vedecko-výskumných pracovníkov a vysokoškolských učiteľov, osobitne vysokoškolských profesorov. Na nich spočíva najväčšia zodpovednosť za celkovú profiláciu a odbornú úroveň vysokého školstva na Slovensku. Nemenej významná je ich zodpovednosť za rozvoj študijných odborov, za kvalitu prepojenia medzi výskumom a vysokoškolským vzdelávaním, za úroveň medzinárodnej mobility vysokoškolskej vedy, za kvalitu vedeckých výsledkov príslušnej vysokej školy, za úroveň edukačného procesu, za prípravu doktorandov a za kvalifikačný rozvoj vysokoškolských pracovísk.

#