Preskočiť navigáciu 
Úvodná stránka Verzia pre tlač 
Mapa stránky RSS 
English

7. 2 Spravodlivosť


Justícia, legislatíva a väzenstvo

Vláda považuje súdnu moc a zabezpečenie jej kvalifikovaného výkonu za jednu zo svojich hlavných priorít. Rešpektuje skutočnosť, že nezávislá a nestranná justícia je neoddeliteľnou súčasťou demokratického a právneho štátu a bude vytvárať podmienky na zefektívnenie a skvalitňovanie súdneho konania a rozhodovania bez zbytočných prieťahov.
V záujme dosiahnutia týchto zámerov vláda vytvorí podmienky pre naplnenie záruk sudcovskej nezávislosti, ktorá je základom pre nestranné konanie a rozhodovanie, zároveň však bude na jednej strane zvyšovať náročnosť na kvalitu a rýchlosť  súdneho konania a rozhodovania a na strane druhej zachová sociálne istoty sudcov s cieľom maximálne stabilizovať ich spoločenské postavenie.
Druhým pólom záruk nezávislosti sudcov bude zvyšovanie nárokov aj na občiansku bezúhonnosť a etické správanie sa sudcov aj mimo pracoviska s tým, že v prípadoch zavineného porušenia týchto kritérií bude vyvodená ich zákonná zodpovednosť.
Pre sústavné zvyšovanie kompetentnosti sudcov, ale aj prokurátorov, vytvorí podmienky pre dobudovanie Justičnej akadémie Slovenska tak, aby zodpovedala požiadavkám moderného vzdelávacieho zariadenia pre rezorty spravodlivosti a prokuratúry.
Vláda sa dôrazne zasadí za potláčanie korupcie, pričom boj proti nej pokladá aj za súčasť posilnenia nezávislosti justície.

Justícia

Vláda zabezpečí vyhodnotenie stavu slovenskej justície z pohľadu vymožiteľnosti práva a plynulosti súdneho konania, vykonanie analýzy reštančných vecí na súdoch a posúdenie dôvodov zistených prieťahov v konaní, vrátane vyhotovovania súdnych rozhodnutí, nevylučujúc vyvodenie zákonnej zodpovednosti proti osobám, ktoré neprimerané prieťahy zavinili. Následne pripraví súbor zásadných organizačných, systémových a materiálnych opatrení na zamedzenie opakovania zistených nedostatkov, vrátane zvýšenia počtu sudcov na nevyhnutnú dobu a  pre každého sudcu sprístupnenie zásadných rozhodnutí Súdneho dvora Európskych spoločenstiev a Európskeho súdu pre ľudské práva v slovenskom jazyku.
Vláda SR vykoná potrebné opatrenia na postupné materiálne osamostatnenie Najvyššieho súdu Slovenskej republiky od ministerstva spravodlivosti. Stanoví systém a postup, ktorý vráti najvyššiemu súdu účel a význam jeho konštituovania a zaradenia v systéme súdov Slovenskej republiky a preskúma možnosti vytvorenia samostatného Najvyššieho správneho súdu s tým, že správnu agendu na prvom a druhom stupni by naďalej vybavovali okresné a krajské súdy.  Prijme opatrenia na to, aby vecná príslušnosť súdu začínala na okresnom súde ako súde skutkovej inštitúcie, krajský súd sa stal odvolacím súdom a najvyšší súd súdom dovolacím, zjednocujúcim a zovšeobecňujúcim interpretačnú a aplikačnú prax súdov nižších stupňov.
Dôsledne prehodnotí reformu organizačnej štruktúry súdov vrátane odôvodnenosti zrušenia niektorých okresných súdov, ktoré spôsobilo občanom zvýšené finančné výdavky, aj sťaženie komunikácie s príslušným súdom, teda sťaženie prístupu k spravodlivosti. Bude  vykonaná aj analýza radikálneho zvýšenia súdnych poplatkov v predchádzajúcom období, ktoré útočí na ústavnú zásadu "...každý sa môže domáhať svojho práva na nezávislom a nestrannom súde..." a vytvára stav,  že spravodlivosti sa môže dovolávať iba ten, kto má peniaze. Preto vláda počas celého volebného obdobia nielenže nepristúpi k zvyšovaniu súdnych poplatkov, ale naopak, tam, kde to bude efektívne, pristúpi k ich zníženiu (napr.           v konaní na ochranu osobnosti).
Vláda vytvorí podmienky na zvyšovanie objektívnej informovanosti o súdnych konaniach a rozhodnutiach, kontrolu výkonu súdnictva verejnosťou vytváraním podmienok na postupné uverejňovanie rozsudkov súdov všetkých stupňov, ako aj zverejňovanie zoznamov súdnych pojednávaní a vyhlasovania rozsudkov na internete. Tým zároveň prispeje k predvídateľnosti poskytnutia práva a spravodlivosti - s ambíciou pozitívne ovplyvňovať úroveň právneho vedomia občanov, aj úroveň právneho prostredia, t. j. úcty k právu a rešpektovaniu princípu právneho štátu, vrátane ústavného princípu prezumpcie neviny.
Vláda bude podporovať zachovanie nezávislého postavenia verejného ochrancu práv (ombudsmana), aj postavenie Súdnej rady SR a navrhne rozšírenie ich právomocí tak, aby boli ombudsman aj Súdna rada oprávnení podať na Ústavný súd SR návrh na začatie konania o súlade právnych predpisov.
Vláda zachová doterajšiu podobu a postavenie prokuratúry, vrátane zachovania sociálnych istôt prokurátorov.
Podporí orientáciu súdov a prokuratúr na čo najširšie využívanie zákonných odklonov pre meritórne a spravodlivé vybavenie vecí od procesne a tým aj časovo a finančne náročného kontradiktórneho súdneho konania.
Vláda bude presadzovať využívanie alternatívnych trestov vykonávaných na slobode, ktoré významnou mierou odbremeňujú verejný rozpočet od výdavkov na väzenstvo.
Vláda vytvorí podmienky na vykonanie podrobnej analýzy činnosti a vyhodnotí činnosť špeciálnych právnych nástrojov a inštitúcií v boji proti najzávažnejšej ekonomickej kriminalite a korupcii najmä z hľadiska finančnej a materiálnej nákladovosti, pracovnej zaťaženosti, efektívnosti a vecnej opodstatnenosti. Navrhne opatrenia, ktoré zabránia diskriminácii v sudcovskom a prokurátorskom stave  a pre budúcnosť vylúčia politické zasahovanie do práce orgánov ochrany práva.

Správa  súdov a súdni úradníci

Zvýšenú pozornosť bude vláda venovať otázkam zefektívnenia výkonu správy súdov, vrátane ustanovenia do riadiacich funkcií, s koncentrovaním sa na postupné dobudovanie moderne vybavených pracovísk súdov, ktoré poskytnú potrebné podmienky pre výkon súdnictva v oblasti materiálneho vybavenia súdov, fungujúceho systému informačných technológií, metód zhromažďovania a prenosu údajov a informácií potrebných na zabezpečenie chodu súdov a nakladanie s nimi. Vyhodnotí možnosti vylepšovania vybavenia ďalších pojednávacích miestností technickým zariadením umožňujúcim nahrávanie  a  elektronický   podpis  úkonov  v  súdnom konaní s cieľom napomôcť zrýchleniu kontradiktórneho súdneho pojednávania, ako aj na vytvorenie trvalého informačného systému zameraného na sledovanie  reštančných vecí na súdoch všetkých stupňov.
Vláda vytvorí podmienky na vyhodnotenie systému a činnosti vyšších    súdnych    úradníkov  a    prijme   opatrenia    na   sfunkčnenie a skvalitnenie ich činnosti aj činnosti probačných a mediačných úradníkov so zámerom, aby efektívnejšie prispievali k výkonu súdnictva v rozsahu upravenom zákonmi.

Legislatíva

Vláda prispôsobí svoj legislatívny program najmä prioritám vládneho programu s cieľom znížiť počet vládnych legislatívnych návrhov a zvýšiť ich kvalitu. Legislatíva musí výrazne prispieť k právnej istote a právnej stabilite a zníženiu prieťahov v súdnom konaní, bezproblémovej aplikácii práva, nie však s možnosťou rozmanitej interpretácie. Pokiaľ ľudia majú poznať právo, nemôže sa každú chvíľu a v krátkom čase právo meniť.
Vláda vylúči rezortný záujmový a unáhlený prístup k príprave zákonov a nastávajúce obdobie racionálne využije na prípravu primárne takých zákonov, ktoré sú nevyhnutné z hľadiska členstva v EÚ. Predloží návrhy najdôležitejších zákonov na verejnú diskusiu a podporí prijímanie zákonov v skrátenom legislatívnom procese výlučne v prípadoch splnenia zákonných podmienok na takýto postup.
Vláda zabezpečí analýzu súčasného systému a obsahu právneho poriadku Slovenskej republiky, predovšetkým v oblasti občiansko-právnej, obchodnej, správnej a trestnej a na základe zisteného stavu predloží do legislatívneho procesu zmeny predovšetkým tých zákonov, ktoré sú v protiklade s požiadavkou efektivity výkonu spravodlivosti.  V rámci tejto aktivity vytvorí podmienky na vyhodnotenie poznatkov súdov, prokuratúr a polície z interpretačnej a aplikačnej praxe pokiaľ sa týkajú ustanovení trestných kódexov účinných od 1. januára 2006 a v prípade potreby prednostne navrhne konkrétne legislatívne zmeny v Trestnom zákone i  Trestnom   poriadku    tak,   aby   lepšie  a  viac  napomáhali   zrýchleniu a zjednodušeniu trestného procesu, ako aj  odstráneniu možností rôzneho výkladu paragrafovaných noriem týchto zákonov.
Vláda vykoná analýzu účinnosti doterajšieho systému bezplatnej právnej pomoci a podľa jej výsledkov prijme opatrenia na zdokonalenie takejto právnej pomoci pre chudobných s cieľom vytvoriť právnu rovnosť medzi občanmi a podporí všetky možnosti mimosúdneho riešenia sporov.
Vláda preskúma možnosti a dopady vytvorenia takých legislatívnych podmienok, aby Ústavný súd SR mohol v rámci konania o ústavnej sťažnosti podľa čl. 127 Ústavy SR, ako aj v rámci iných konaní, rozhodovať aj o súlade právnych predpisov a na základe výsledkov analýzy navrhne riešenie.

Väzenstvo

Vláda bude vytvárať materiálne podmienky pre výkon väzby a výkon trestu odňatia slobody s dôrazom na prehlbovanie humanizácie ich výkonu, vrátane vytvárania moderného a efektívneho systému výkonu väzby porovnateľného s európskym štandardom, ktorý rešpektuje príslušné medzinárodné konvencie a súčasne zohľadňuje kultúrne a spoločenské špecifiká Slovenska. Bude venovať sústavnú pozornosť zamestnávaniu odsúdených so zameraním na vytváranie pracovísk v ústavoch Zboru väzenskej a justičnej stráže tak, aby sa prehlbovali  pracovné návyky u odsúdených a súčasne sa zabezpečovalo plnenie príjmovej časti rozpočtu Zboru väzenskej a justičnej stráže. Vyvinie aktivity zamerané na zainteresovanie štátnych, dobrovoľných a charitatívnych organizácií do postpenitenciárnej starostlivosti, na dobudovanie efektívneho bezpečnostného systému, zaručujúceho ochranu objektov Zboru väzenskej a justičnej stráže, súdov a prokuratúr, ako aj na zachovanie sociálnych istôt príslušníkov Zboru väzenskej a justičnej stráže SR.
Osobitnú starostlivosť bude vláda venovať mladistvým obvineným a odsúdeným. Bude presadzovať aktivizáciu špeciálneho režimu pre tieto osoby s dôrazom na jeho výchovno-pracovný charakter a s orientáciou na prevenciu opätovnej trestnej činnosti.
Vláda bude v rámci zamestnanosti osôb odsúdených na trest odňatia slobody presadzovať, aby väzenské pracoviská aktívnejšie participovali na realizácii vhodných štátnych zákaziek.

#