Preskočiť navigáciu 
Úvodná stránka Verzia pre tlač 
Mapa stránky RSS 
English

7. 3 Vnútorný poriadok a bezpečnosť


Vnútorný poriadok a bezpečnosť sú dôležité atribúty, ktoré si musí každý demokratický, právny  a konsolidovaný štát chrániť. Vláda SR si to nielen uvedomuje, ale považuje  za mimoriadne dôležité presviedčať svojimi činmi občanov Slovenskej republiky o schopnosti štátu budovať usporiadanú spoločnosť, v ktorej bude nezákonnosť   nahrádzaná dodržiavaním zákona a v ktorej budú chránené životy, zdravie, majetok, práva a slobody občanov. V reálnom živote je to  najmä bezpečnosť a ochrana pred zločinnosťou všetkého druhu, kriminálnymi živlami i páchateľmi drobnej kriminality, výrobcami i distribútormi drog, osobami, ktoré ohrozujú mravnú výchovu maloletých, porušovateľmi verejného poriadku, agresívnymi a nedisciplinovanými vodičmi v cestnej premávke. Vláda SR sa zaväzuje, že urobí maximum pre bezpečie a ochranu občanov a ich rodín, pokojný život v obciach a mestách, pre ich nerušenú prácu a odpočinok.
Vláda SR prijme nový  program boja so zločinnosťou. Program bude odrážať zmeny vo vývoji a štruktúre zločinnosti, nové podmienky a možnosti boja so zločinnosťou v období členstva Slovenskej republiky v európskych a transatlantických štruktúrach, kvalitatívne zmeny v trestnoprávnych  predpisoch, vo formách a metódach odhaľovania a objasňovania kriminality, ako aj v uplatňovaných prostriedkoch a postupoch polície.
Vláda SR bude každoročne hodnotiť spôsobilosť rozhodujúcich orgánov štátu včas a účinne reagovať na hrozbu možného teroristického útoku a na následky takéhoto útoku. V kontexte s úlohami Národného akčného plánu boja proti terorizmu prijme nevyhnutné opatrenia na zlepšenie pripravenosti štátu predvídať a odvracať hrozbu teroristického útoku a odstraňovať jeho následky. Vláda SR pripraví návrh zákona o boji s terorizmom. Vytvorí vhodné mechanizmy pre zlepšenie koordinácie, spolupráce a súčinnosti medzi spravodajskými službami, políciou a ďalšími relevantnými orgánmi. V boji s terorizmom a organizovaným zločinom plnia dôležité úlohy špecializované útvary a zložky. Vláda SR bude i naďalej podporovať ich činnosť.
Vláda SR sprísni postup proti extrémizmu. Nebude tolerovať žiadne protizákonné aktivity  členov a prívržencov extrémistických skupín a hnutí a rozhodne bude konať tam, kde bude ohrozený pokoj a poriadok, práva a slobody osôb z dôvodu ich národnostnej, rasovej, či inej odlišnosti. Pripraví návrh zákona o boji proti extrémizmu porovnateľný s právnou úpravou boja proti tomuto negatívnemu javu v demokratických štátoch Európy. Vytvorí podmienky na personálne i finančné posilnenie bezpečnostných štruktúr boja s týmto negatívnym javom.
Vláda SR si je dobre vedomá toho, že závažná ekonomická kriminalita a korupcia ohrozuje základné princípy sociálne orientovaného, ekonomicky prosperujúceho, stabilného, právneho  a vo svete uznávaného štátu. Urobí nevyhnutné kroky na zvýšenie úspešnosti práce orgánov, ktoré sa zúčastňujú na odhaľovaní a objasňovaní tejto trestnej činnosti. Vyhodnotí účinnosť špeciálnych právnych nástrojov a inštitúcií v boji proti najzávažnejšej ekonomickej kriminalite a korupcii. Vláda SR nedopustí politické ovplyvňovanie ich činnosti. Vyvinie maximálne úsilie, aby nadobudol účinnosť zákon o preukazovaní pôvodu majetku a aby sa jeho mechanizmy čo najskôr začali v praxi uplatňovať. V záujme efektívneho boja s korupciou vláda SR podnikne kroky na prijatie legislatívnych a technických podmienok potrebných na skrátenie času od odhalenia a objasnenia protiprávneho konania po jeho potrestanie. Znižovaním byrokracie, skvalitnením legislatívy v oblasti verejnej správy a správneho konania bude vytvárať podmienky na obmedzovanie priestoru pre korupciu.
Vláda SR v oblasti protidrogovej politiky štátu bude vychádzať z konvencií OSN, osobitného Valného zhromaždenia OSN v roku 1998 a Európskej stratégie boja proti drogám na roky 2005 - 2012 a Európskeho akčného plánu na roky 2005 - 2008.
Vláda SR vytvorí priestor pre účinnejšie reagovanie na prejavy ekologickej kriminality a na požiadavky súvisiace s ochranou strategických objektov v Slovenskej republike.
 Vláda SR pokladá prevenciu kriminality za základ trestnej politiky štátu. Pripraví novú stratégiu prevencie kriminality a zavŕši legislatívny proces zabezpečenia prevencie prijatím návrhu zákona o prevencii kriminality. Bude venovať zvýšenú pozornosť sociálnej prevencii ako výrazu starostlivosti o najviac ohrozené skupiny obyvateľstva (deti a mladiství, starší ľudia,  týrané a zneužívané ženy). Prijme systém finančného zabezpečenia programov prevencie a pričiní sa o to, aby sa prevencia kriminality stala záležitosťou celospoločenskou.
Do popredia záujmu celého trestného systému vláda SR kladie starostlivosť o obete trestných činov. Vláda SR rozšíri a spresní podmienky odškodňovania obetí trestných činov štátom.
Vláda SR zabezpečí vypracovanie a schváli národnú stratégiu riadenia a ochrany hranice Slovenskej republiky po vstupe do Schengenského priestoru. Zabezpečí dobudovanie ochrany štátnej hranice s Ukrajinou na hranicu schengenského typu.
Vláda SR rešpektuje úlohy a postavenie obecnej polície. Vyhodnotí poznatky a skúsenosti z uplatňovania zákona o obecnej polícii a navrhne aktuálne zmeny platnej právnej úpravy.
Vláda SR bude dôrazne presadzovať uplatňovanie  osvedčených i nových preventívnych opatrení v záujme bezpečnosti a plynulosti premávky na pozemných komunikáciách, ale aj prísne postihy v prípadoch závažného porušenia pravidiel cestnej premávky. Urobí potrebné kroky k tomu, aby sa Slovenská republika priblížila  k cieľu vytýčenému Európskou komisiou znížiť do roku 2010 počet usmrtených pri dopravných nehodách na polovicu.
V oblasti vydávania osobných dokladov formátu EÚ vláda SR splní záväzky, ktoré Slovenská republika prijala. Systém vydávania osobných dokladov musí vychádzať v ústrety občanom a nesmie viesť k neefektívnemu vynakladaniu rozpočtových prostriedkov.
Vláda SR prijme ďalšie potrebné opatrenia na premenu Policajného zboru na moderný, racionálne usporiadaný, funkčný a akcieschopný ozbrojený bezpečnostný zbor, garantujúci práva, istoty a bezpečnosť občanov Slovenskej republiky. Medzi  priority vlády SR bude patriť dosiahnutie plnej kompatibility a schopnosti štruktúr Policajného zboru kooperovať s európskymi policajnými zbormi, zlepšenie pripravenosti polície bojovať  s korupciou, organizovaným zločinom a drogovou kriminalitou, zrýchlenie a zefektívnenie procesu skráteného vyšetrovania a vyšetrovania,  zvýšenie spoľahlivosti pri poskytovaní služieb občanom a prehĺbenie dôveryhodnosti polície. Dominantným prvkom v priamom výkone služby sa musí stať vzťah medzi slušným občanom a slušným policajtom  budovaný na princípoch rešpektovania osobnosti, základných práv a tolerancie. Súčasne však treba posilniť postavenie policajta a zvýšiť jeho právnu ochranu vo vzťahu medzi policajtom a osobou porušujúcou zákon.
Vláda SR bude dbať o to, aby riadiace orgány Policajného zboru venovali väčšiu pozornosť špecifikám bezpečnostnej situácie a podmienkam práce jednotlivých okresných riaditeľstiev Policajného zboru. Oprávnené požiadavky a potreby, vychádzajúce z vlastných analýz a projektov okresných riaditeľstiev Policajného zboru, treba starostlivo posudzovať pri prijímaní riadiacich rozhodnutí. Pozornosť sústredí i na optimalizáciu riadiacich vzťahov v rezorte, najmä na postavenie prezídia Policajného zboru v štruktúre ministerstva a v riadení Policajného zboru. Bude potrebné vykonať korekciu nesprávnych rozhodnutí v oblasti administratívnych, personálnych a organizačných štruktúr Policajného zboru, vrátane dislokácie a územnej pôsobnosti  základných útvarov Policajného zboru.
Vláda SR bude dbať o to, aby v oblasti rozvoja ľudských zdrojov v rezorte ministerstva vnútra bol kladený dôraz na kvalitu ľudského činiteľa, na jeho odbornú a profesionálnu pripravenosť. Za závažnú chybu považuje neuvážené praktiky minulosti, keď sa rezort ľahkovážne zbavoval skúsených odborníkov s dlhoročnou policajnou praxou. Vláda SR podporí progresívne zmeny v rezortnej vzdelávacej sústave Policajného zboru v záujme skvalitnenia systému riadenia policajných škôl,  zlepšenia ich materiálno-technického vybavenia, stabilizácie pedagogického zboru a užšieho prepojenia policajných škôl s výkonom policajnej služby. Súčasťou starostlivosti o rozvoj ľudského činiteľa sa musí stať aj dotvorenie systému psychologickej starostlivosti o príslušníkov Policajného zboru.
Sociálny systém policajtov si zasluhuje osobitné postavenie. Vláda SR chce zefektívnením tohto  systému  nielen zachovať, ale ďalej prehĺbiť sociálne istoty policajtov, stabilizovať ich postavenie  v spoločnosti a posilniť  spoločenskú prestíž tohto povolania. Uvedomuje si, že je potrebné prehodnotiť systém odmeňovania policajtov, ktorému bude  predchádzať zavedenie ich kariérneho postupu.
Vláda SR bude požadovať reštrukturalizáciu výdavkov rozpočtu ministerstva vnútra tak, aby bol primárne a  dostatočne finančne, personálne a materiálno-technicky zabezpečený výkon služby Policajného zboru, osobitne na stupni okresu. Skvalitniť bude treba proces verejného obstarávania v rezorte. Musí byť zabezpečovaný efektívne, transparentne, v súlade so zákonom a s vysokou odbornosťou.
Vláda SR bude usilovať o väčší objem finančných prostriedkov na činnosť Hasičského a záchranného zboru. Využije na to reštrukturalizáciu použitia prostriedkov z odvodov z povinného zmluvného poistenia, resp. prípadnú možnosť  v oblasti zvýšenia odvodu komerčných poisťovní z tohto poistenia. Je to v záujme dosiahnutia vyššej úrovne protipožiarnych opatrení a záchranárskych činností, aby tieto boli poskytované s relatívne rovnakou kvalitou, efektívne, nepretržite a včas na území celej republiky.  Za osobitne závažný stav, riešenie ktorého nemožno odkladať,  považuje vláda SR nedostatočnú pripravenosť štátu reagovať  dôsledne a efektívne na prírodné katastrofy, predovšetkým povodne a zanedbanosť preventívnych krokov. Vláda SR zabezpečí v tomto smere úzku spoluprácu  príslušných zložiek rezortov vnútra, obrany a životného prostredia.  Obnovou a modernizáciou hasičskej  techniky chce vláda SR postupne dosiahnuť úroveň technického stavu a vekového priemeru približujúcu sa vyspelým krajinám Európskej únie. Vláda SR si je vedomá toho, že pre ochranu života, zdravia a majetku  občanov je potrebné vytvoriť podmienky na  zásadné zlepšenie sociálneho zabezpečenia a mzdového ohodnotenia príslušníkov Hasičského a záchranného zboru, porovnateľné  s inými bezpečnostnými zložkami štátu.
Vláda SR bude  ďalej zdokonaľovať systém civilnej ochrany obyvateľstva. Pripraví novú koncepciu organizácie a  rozvoja civilnej ochrany, ktorá určí jej ďalšie smerovanie v časovom horizonte do roku 2015. Kapacity a štruktúry civilnej ochrany musia byť pripravené na operatívnu reakciu, pružné analyzovanie a vyhodnocovanie miery ohrozenia, včasné a neskreslené vyrozumievanie a varovanie obyvateľstva a podnikanie účinných krokov na ochranu obyvateľov v prípadoch živelnej pohromy, havárie či inej mimoriadnej udalosti. Vláda SR bude pokračovať v modernizácii varovnej  a vyrozumievacej siete civilnej ochrany.
Za dôležitú úlohu pokladá vláda SR dobudovanie integrovaného záchranného systému. Ide najmä o dobudovanie komunikačnej a informačnej infraštruktúry a realizovanie zámerov ďalšieho rozvoja integrovaného záchranného systému do roku 2010.
Vláda SR uskutoční ďalšie opatrenia na zjednocovanie národných migračných politík. Pripraví podmienky na vytvorenie Imigračného a naturalizačného úradu Slovenskej republiky.

#