Preskočiť navigáciu 
Úvodná stránka Verzia pre tlač 
Mapa stránky RSS 
English
30.03.2007

Záznam z rokovania Rady vlády SR pre regionálnu politiku a dohľad nad štrukturálnymi operáciami

Dátum: 30. marca 2007
Miesto rokovania: ÚV SR, Bratislava
Prítomní: podľa prezenčnej listiny

Program :

1.    Aktuálny stav kontrahovania a čerpania štrukturálnych fondov v programovom období 2004-2006 (predkladá ÚV SR)
2.    Príklad dobrej praxe z implementácie SOP Poľnohospodárstvo a rozvoj vidieka (predkladá MP SR)
3.    Informácia Centrálneho koordinačného orgánu o vyhodnotení  pripomienok Európskej komisie k Národnému strategickému referenčnému rámcu na roky 2007 – 2013 vo vzťahu k regionálnym aspektom a informácia o regionálnych alokáciách za jednotlivé operačné programy na úrovni NUTS-II (predkladá  MVRR SR)
4.    Zapojenie regiónov do systému implementácie Regionálneho operačného programu  a zapojenie bratislavského regiónu do systému  implementácie Operačného programu Bratislavský kraj
              - za RO  (informuje MVRR SR)
              - za SORO (spoločné stanovisko predkladá zástupca VÚC)
              - za BSK (stanovisko predkladá zástupca BSK)
5.    Rôzne

Priebeh rokovania:

Rokovanie Rady vlády SR pre regionálnu politiku a dohľad nad štrukturálnymi operáciami otvoril a viedol Dušan Čaplovič, podpredseda vlády SR pre vedomostnú spoločnosť,  európske záležitosti, ľudské práva a menšiny.

1. Aktuálny stav kontrahovania a čerpania štrukturálnych fondov v programovom období 2004-2006 (ÚV SR)

I. Zemko, ÚV SR uviedol stav kontrahovania podľa OP a jednotlivých priorít,  regionálne aspekty realizácie projektov štrukturálnych fondov podľa ITMS, čerpanie prostriedkov štrukturálnych fondov voči EK vo vzťahu k pravidlu n+2 voči záväzku 2004 a  voči záväzku 2005 (stav k 16.3. 2007). Viď materiál ÚV SR.

D. Čaplovič, PPV uviedol, že dňa 26. 3. 2007 rokoval so zástupkyňou Rakúska p. Schilhavou, ktorú požiadal o pomoc pri riešení problémov v čerpaní FP v rámci INTERREG IIIA. Bolo dohodnuté, že z našej strany bude oslovený VÚC Trnava na výraznejšiu spoluprácu s Burgenlandom. Upriamil pozornosť na vyťaženosť pracovníkov v rámci JPD Cieľ 3, kde v rámci MŠ SR pripadá na jedného pracovníka  70-80 projektov.

J. Kvarda, TSK uviedol, že VÚC Trnava má zoznam projektov v rámci INTERREG IIIA, ktoré sú schválené a čakajú na podpis ministra. VÚC Trnava rokovalo s veľvyslancom p. Veselým na urýchlenie procesu.

I. Štefanov, MVRR SR  uviedol, že v poslednom období sa zvýšilo čerpanie v rámci  JPD Cieľ 2 na 11,27%, v súčasnosti z hľadiska n+2 za roky 2004 až 2005 je čerpanie 36,98%, s predfinancovaním 46%. MVRR SR nepredpokladá komplikácie v rámci  JPD Cieľ 2.

V. Turský, MP SR uviedol, že v rámci SOP PaRV sú požiadavky na zvýšenie FP. MP SR by požadovalo súhlas na nadkontrahovanie cca 7%.

K. Kukučková-Tomková, MVRR SR na návrh M. Mušku, ohľadom návrhu na sledovanie dodržiavania zazmluvnených termínov zo strany štátnych orgánov voči konečným prijímateľom pomoci  uviedla, že CKO súhlasí s návrhom. Pri príprave nového programového obdobia  sa CKO snaží procesy nastaviť tak, aby sa prípady nedodržiavania termínov vyskytovali čo najmenej.   

D. Čaplovič, PPV uviedol, že je vhodná priama konzultácia  s konkrétnymi zodpovednými osobami. Dôležitá je koordinácia aj s MF SR.

Záver:

Rada vlády SR pre regionálnu politiku a dohľad nad štrukturálnymi operáciami:
1/ berie na vedomie predložený materiál „Aktuálny stav kontrahovania a čerpania štrukturálnych fondov v programovom období 2004-2006“
2/  odporúča obsah predloženého materiálu zahrnúť do materiálu na rokovanie vlády SR „Aktuálne problémy štrukturálnych fondov a Kohézneho fondu pre programové obdobie 2004 – 2006 s identifikovaným priamym finančným dopadom“.
 

2. Príklad dobrej praxe z implementácie SOP Poľnohospodárstvo a rozvoj vidieka (MP SR)

V. Turský, MP SR uviedol, že implementácia SOP Poľnohospodárstvo a rozvoj vidieka vychádzala  zo skúseností implementácie predvstupového programu SAPARD, ktorý sa napriek rôznym kritikám osvedčil. MP SR sa rozhodlo pokračovať pri SOP PaRV aj s poučeniami z implementácie programu SAPARD. Systém vyhodnocovania  na základe jasne definovaných kritérií sa osvedčil. Ukazuje sa ako systém, ktorý najviac minimalizuje subjektívne hľadisko pri výbere projektov, je flexibilnejší, pružnejší, čo potvrdil aj audit riadiacich a kontrolných systémov SOP P-RV zo strany EK, vykonaný v máji a júni 2006. Výsledok bol bez zásadných zistení.

I. Oravec, SPPK pripomenul, že v minulosti bolo rezortu pôdohospodárstva odobratá časť FP s odôvodnením, že nebudú schopní čerpať FP. Keď rezort čerpal FP, rezort bol následne obvinený, že má veľa FP. Uviedol, že by bolo vhodné zhodnotiť čerpanie FP za rok 2006, prehodnotiť terajšie čerpanie FP z dôvodu, aby sa nestalo že FP sa nedočerpajú. Popritom zostanú projekty v zásobníku projektov na MP SR.

M. Janušek, MVRR SR  uviedol technické pripomienky k materiálu a prílohám.

F. Palko, MF SR uviedol, že MF SR považuje SOP PaRV za úspešný. Upozornil však , že nie je vždy dodržiavaná lehota na preplácanie  FP pre KP 30 dní.


Záver:
Rada vlády SR pre regionálnu politiku a dohľad nad štrukturálnymi operáciami:
1/ berie na vedomie predložený materiál „Príklad dobrej praxe z implementácie SOP Poľnohospodárstvo a rozvoj vidieka.“



3. Informácia Centrálneho koordinačného orgánu o vyhodnotení  pripomienok Európskej komisie k Národnému strategickému referenčnému rámcu na roky 2007 – 2013 vo vzťahu k regionálnym aspektom a informácia o regionálnych alokáciách za jednotlivé operačné programy na úrovni NUTS-II (MVRR SR)

M. Janušek, MVRR SR  uviedol, že dňa 27. 2. 2007 otvorila Slovenská republika oficiálne negociácie s Európskou komisiou k Národnému strategickému referenčnému rámcu SR na roky 2007 – 2013. Na stretnutí boli prítomní zástupcovia všetkých riadiacich orgánov operačných programov, orgánu auditu a certifikačného orgánu, zástupcovia regionálnych a miestnych samospráv, reprezentatívnych združení zamestnávateľov, zamestnancov a neziskových organizácií. Negociácie sa uskutočnili na základe pozičného dokumentu Európskej komisie k NSRR SR na roky 2007 – 2013, ktorého obsahom sú pripomienky EK. Súčasťou pripomienok EK bolo aj jasnejšie precizovať  niektoré časti v NSRR vo vzťahu k regiónom,  mestám a spôsobu zapojenia regiónov do celého procesu implementácie. Predkladaný materiál uvádza jednotlivé stanoviská CKO. V súčasnosti sa pripravuje aktualizovaná verzia NSRR, ktorá bude reflektovať na všetky pripomienky vznesené počas negociácií. Potvrdil vyjadrenia  P. Chudíka v oblasti rómskej problematiky.
P. Chudík, PSK uviedol, že jednou z požiadaviek EK je indikatívna alokácia podľa regiónov v rámci ŠF, nielen v rámci ROP. Navrhol podobný postup aj v rámci KF. Napr. v rezorte dopravy je vyčlenené v rámci diaľnic do PSK iba 7% FP a požiadal o prehodnotenie. Upozornil na veľký problém v rómskej problematike v budúcnosti, keď v okrese Vranov sa rodí 50% detí rómskej národnosti. Uviedol, že okrem ROP neboli VÚC zapojené do žiadneho OP.
K. Kukučková-Tomková, MVRR SR uviedla, že NSRR definuje MRK ako jednu z horizontálnych priorít.  Na CKO sú údaje o regionálnych alokáciách za jednotlivé RO, avšak ešte sú predmetom rokovaní s partnermi. Údaje budú do NSRR doplnené. EK nepožaduje regionálne alokácie na KF, CKO išlo v tejto oblasti nad rámec požiadaviek EK. V tejto časovej etape ešte nie je možné zadefinovať stav administratívnych kapacít.
M. Muška, ZMOS uviedol, že materiál je vyhýbavý a bez príspevkov VÚC a krajských miest. V materiáli nie je  uvedené ako bude využitá TP pri viacerých častiach úloh regiónov. Ocenil, že ZMOS môže byť zúčastnený na rokovaniach  partnerstva a MV. Navrhol využitie TP na budovanie regionálnych, miestnych  administratívnych kapacít.

V. Bajan, BSK uviedol, že VÚC už  potrebujú poznať aspoň orientačnú predstavu CKO o alokáciách v regiónoch.

I. Štefanov, MVRR SR uviedol, že v rámci ROP boli vypracované tri tabuľky, avšak nedošlo k spoločnej dohode VÚC. Údaje sú indikatívne. So zástupcami VÚC sa intenzívne rokuje.

D. Čaplovič, PPV uviedol, že je potrebné urobiť kroky za účelom obojstrannej spokojnosti a úspešnosti čerpania FP. Regionálne aspekty je nevyhnutné sledovať nielen v ROP ale aj ostatných operačných programoch, pretože každá aktivita má svoju priestorovú resp. regionálnu dimenziu.


Záver:
Rada vlády SR pre regionálnu politiku a dohľad nad štrukturálnymi operáciami:
1/ berie na vedomie predložený materiál a  odporúča obsah predloženého materiálu zahrnúť do materiálu na rokovanie vlády SR „Aktuálne problémy štrukturálnych fondov a Kohézneho fondu pre programové obdobie 2004 – 2006 s identifikovaným priamym finančným dopadom“.



4.  Zapojenie regiónov do systému implementácie Regionálneho operačného programu  a zapojenie bratislavského regiónu do systému  implementácie Operačného programu Bratislavský kraj
              - za RO  (MVRR SR)
              - za SORO (zástupca VÚC)
              - za BSK (zástupca BSK)

D. Čaplovič, PPV uviedol, že  hlavným poslaním štrukturálnych fondov je znižovať rozdiely medzi regiónmi v rámci SR a v rámci EÚ.

M. Janušek, MVRR SR  uviedol, že proces prípravy ROP a OP BK prebiehal v zmysle príslušných uznesení vlády SR v gescii MVRR SR, pričom počas celého procesu bol dôsledne uplatňovaný princíp partnerstva v súlade s príslušnými nariadeniami ES, priebežne prijímanými uzneseniami vlády SR a usmerneniami Centrálneho koordinačného orgánu. MVRR SR v procese prípravy východísk pre ROP, OP BK a NSRR komunikuje so širokým spektrom sociálno- ekonomických partnerov. Základnou východiskovou platformou na prípravu OP v pôsobnosti MVRR SR sú pracovné skupiny, v rámci ktorých sú prerokovávané a pripomienkované všetky dôležité aspekty pripravovaných programových dokumentov. Na základe posúdenia doterajšieho procesu prípravy OP možno konštatovať, že OP v pôsobnosti MVRR SR boli pripravené za aktívnej účasti  predovšetkým samosprávnych krajov. MVRR SR  je rezortom, ktorý v najväčšej miere vytvára regiónom podmienky pre decentralizovaný systém čerpania ŠF v programovom období 2007-2013.
P. Sedláček, TrSK uviedol, že pre programové obdobie 2007-2013 je miera zapojenia VÚC do implementácie Regionálneho operačného programu čiastočne posilnená v porovnaní s programovacím obdobím 2004-2006.   Z hľadiska podielu VÚC na  implementácii zdrojov štrukturálnych fondov v SOP, OPZI a programov iniciatív Spoločenstva programovacom období 2004 – 2006 sa jedná len o promile z celkovej alokácie pre SR. Zároveň je potrebné zdôrazniť, že VÚC nemali a v novom programovacom období 2007 – 2013 opäť nemajú žiadne možnosti spolupodieľať sa na implementácii Kohézneho fondu EÚ. Kompetencie prenesené na VÚC na základe zmluv s RO boli zo strany VÚC plnené zodpovedne, a to aj napriek mnohým spoločným problémom začínajúceho sa zložitého procesu implementácie štrukturálnych fondov po vstupe SR do EÚ. VÚC v programovom období 2004 – 2006 získali cenné skúsenosti na malej vzorke podielu na implementácii, ktoré chcú v programovom období 2007 – 2013 výrazne využiť, predovšetkým v záujme rozvoja svojich regiónov a celého Slovenska. Nie vždy je toto úsilie správne pochopené, najmä u niektorých ministerstiev vykonávajúcich RO pre operačné programy. Všetkým VÚC ide najmä o to, aby pre región zabezpečili zdroje, ktoré podporia jeho rozvoj. Regionálna a obecná samospráva majú spoločnú snahu o rozvoj verejnej lokálnej infraštruktúry, ako sú školy, sociálne, zdravotnícke a kultúrne zariadenia, kultúrne pamiatky, miestne a regionálne komunikácie v správe obcí a VÚC. Zdôrazňovanie nepripravenosti VÚC na systém implementácie ŠF neobstojí. To že nie sú vybudované administratívne kapacity, nie je vinou VÚC. Doposiaľ ich nepotrebovali budovať, čo vyplývalo aj z  minimálneho zapojenia regiónov do implementácie ŠF. V programovacom období 2007 – 2013 čaká preto VÚC náročná úloha zabezpečiť potrebné administratívne kapacity v počte 30 – 35 zamestnancov (spolu 210 – 245) pre zriaďovaný SO/RO, spolu 7  na implementáciu ROP (viď materiál MVRR SR Analýza administratívnych kapacít pre programové  obdobie 2007 -2013). S tým súvisia aj zvýšenie priestorových kapacít  a materiálneho vybavenia útvarov SO/RO na VÚC. Zo strany RO pre ROP nie je doposiaľ pre VÚC poskytnutá predbežná rámcová zmluva, ktorá by im zaručila spôsob financovania vzniknutých nákladov v procese prípravy a zriaďovania SO/RO pre ROP ešte pred podpísaním oficiálnej zmluvy o SO/RO. Aj napriek vykonanej analýze potrieb finančných prostriedkov na jednotlivých VÚC nie sú doposiaľ známe jej výsledky a najmä zdroje a výška financovania. VÚC preto žiadajú 100  % (prioritná os Technická podpora  ROP  a  štátny rozpočet). VÚC sa opierajú aj o list „Zahájenie oprávnenosti operačného programu" z 9. marca 2007, ktorý zaslala EK v mene riaditeľa DG REGIO Jose  Palma Andresa na MVRR SR v časti o oprávnených nákladov ROP vzniknutých od 1. januára 2007. Súčasne s implementáciou nového programového obdobia 2007 – 2013 bude paralelne prebiehať aj implementácia skráteného programového obdobia 2004 – 2006, kde VÚC plnia predtým uvedené čiastočné kompetencie SO/RO a realizáciu schválených projektov vlastných zariadení. VÚC považujú za  zásadný nedostatok rozdelenie implementácie ROP cez  SO/RO na úrovni MVRR SR (APRR) a na úrovni NUTS III (VÚC v cieli Konvergencia) a sú za model so SO/RO len na úrovni VÚC. VÚC sú jednotne presvedčené, že by túto úlohu zvládli, čím by sa  v primeranom rozsahu zabezpečoval aj deklarovaný cieľ vlády SR o decentralizácii systému implementácie ŠF a KF v programovacom období 2007 – 2013.  Z celkovej alokácie 1, 399 mld. EUR na podporované oblasti ROP budú regióny implementovať približne 50 %, čo z hľadiska celkovej alokácie ŠF pre NSRR 2007 – 2013 predstavuje  len 6 %-ný podiel VÚC. Zmeniť navrhovaný stav zapojenia VÚC na implementácii ŠF a KF môžu aj iné operačné programy NSRR 2007 -2013  tým, že delegujú na regióny niektoré činnosti vlastných SO/RO v podporovaných oblastiach  v súlade s kompetenciami regionálnej a miestnej samosprávy. Sú to najmä OP Vzdelávanie, OP Konkurencieschopnosť a hospodársky rast, OP Zdravotníctvo a OP Informatizácia spoločnosti.  Za základné predpoklady a požiadavky realizácie zapojenia VÚC do implementácie ROP považujú VÚC podpísanie zmluvy  medzi VÚC a MVRR SR o vytvorení SO/RO na úrovni NUTS III; vytvorenie SO/RO s dostatočnými administratívnymi kapacitami a materiálnym vybavením na úradoch VÚC; finančné zabezpečenie SO/RO z prioritnej osi ROP - Technická podpora  a štátneho rozpočtu z hľadiska všetkých oprávnených nákladov vzniknutých od 1. januára 2007, vrátane nákladov pri príprave a zriaďovaní  SO/RO ešte pred jeho certifikáciou; zabezpečenie princípu partnerstva v procese prípravy ROP a nadväzujúcich dokumentov, najmä interný manuál procedúr každého SO/RO, Programový manuál ROP a pod.; vytvorenie optimálneho modelu regionálnych alokácii ROP pre jednotlivé podporované oblasti s dodržaním princípom solidarity smerom k slabším regiónom (na základe vzájomnej dohody predsedov VÚC s ministrom výstavby a regionálneho rozvoja); zo strany RO skvalitniť prípravu  smerom k VÚC pri metodickom vedení procesu vytvárania SO/RO  (nemalo by  sa stať, aby v priebehu dvoch týždňov RO prezentoval dve rozdielne predstavy o organizačnom začlenení SO/RO na úradoch VÚC); realizovať uznesenie vlády  SR č. 1005 zo 6.12.2007,  ktorým  bola uložená úloha pre RO spolupracovať s VÚC pri vypracovaní IMP; VÚC odporúčajú, aby RO predložil návrh harmonogramu a obsahový plán  vzdelávania pre prípravu administratívnych kapacít pre SO/RO na úrovni NUTS III. K zásadným  požiadavkám  realizácie zapojenia VÚC do implementácie  ostatných  OP  patrí delegovať na regióny  niektoré činnosti vlastných SO/RO v podporovaných oblastiach  v súlade s kompetenciami regionálnej a miestnej samosprávy,  najmä OP Vzdelávanie, OP Konkurencieschopnosť a hospodársky rast, OP Zdravotníctvo a OP Informatizácia spoločnosti; na základe princípu partnerstva zapojiť VÚC do procesu prípravy všetkých programových manuálov  OP NSRR 2007 – 2013; VÚC spoločne deklarujú nesúhlas s vytvorením OP Zdravotníctvo, ktorého infraštruktúra jednoznačne má byť oprávnenou oblasťou v ROP. Uviedol, že všetky ostatné VÚC podporujú stanovisko BSK.
I. Štefanov, MVRR SR  uviedol za ROP, že s VÚC sa uskutočňujú pravidelné stretnutia. Dňa 2. 3. 2007 sa na pracovnom stretnutí budú VÚC predstavené konkrétne návrhy na budovanie SORO. MVRR SR je zodpovedné ako RO pre ROP v zmysle zákona za správny spôsob implementácie do regiónov. Z EK došiel list o admisibilite ROP a OP BK. Požiadavky na refundáciu FP budú napĺňané. Splnomocnenie o delegovaní právomocí budú VÚC od MVRR SR mať. MVRR SR má záujem na dobudovaní administratívnych kapacít na VÚC.  

V. Bajan, BSK uviedol, že BSK trvá na svojom pôvodnom zásadnom stanovisku, že bude zapojený do procesu implementácie ako sprostredkovateľský orgán pod riadiacim orgánom. Zabezpečenie implementácie predpokladá BSK na základe zmluvy o delegovaní právomocí uzatvorenej s Riadiacim orgánom pre OP BK, ktorý bude vykonávať funkciu SO/RO. Takéto zmluvy budú vypracované aj s ostatnými krajmi  na úrovni NUTS 3 a nie je dôvod, aby Bratislavský kraj nezdieľal rovnaké právomoci a zodpovednosť vo vzťahu k čerpaniu ŠF ako ostatných 7 krajov Slovenska. Bratislavský samosprávny kraj žiada Vládu SR, aby zapojenie regiónov do systému implementácie Regionálneho operačného programu a zapojenie bratislavského regiónu do systému implementácie Operačného programu Bratislavský kraj malo jednotný charakter a nevidí dôvody na to, aby sa zriaďovali Sprostredkovateľské orgány pod riadiacim orgánom na úrovni NUTS III len v 7 krajoch a Bratislavský kraj bol z tohto procesu vylúčený. Takýto postup nemá žiadne odôvodnenie, logiku a napokon ani oporu v žiadnom nariadení EK. Nie je známe, že by takýto diferencovaný prístup podporovali aj hodnotitelia Operačných programov v Európskej komisii. BSK preto žiada Radu vlády SR pre regionálnu politiku, aby ako poradný orgán vlády SR prijala uznesenie, v ktorom odporúča vláde SR zjednotiť prístup v zapájaní VÚC do systému implementácie Regionálneho operačného programu  a Operačného programu Bratislavský kraj na úrovni NUTS III.   Na úrovni BSK  sú pripravené memorandá  v ktorých by BSK chcel podpísať  so štyrmi  regionálnymi združeniami dohody o spolupráci v informačnej oblasti, vzdelávaní, poradenstve  apod. BSK sa nebráni spolufinancovaniu a hľadaniu kompromisu za účelom vyčerpania 100% FP. Uviedol, že je potrebné rokovať a hľadať kompromis. BSK je pripravený k tomu pristúpiť. Nulové riešenie oddiali SR.

I. Štefanov, MVRR SR  na pripomienku P. Chudíka o pokročilosti času, alokácii FP na regióny a vyčlenenia FP na cestnú infraštruktúru uviedol, že EK poukazuje na nedostatok sociálnej infraštruktúry. Chýba viac ako 1700 sociálnych domov. Každý týždeň sa hľadá na pracovných stretnutiach vhodný kompromis pri vytvorení alokácií na VÚC. Niektoré úlohy z pracovných stretnutí  VÚC neplnia v termíne, čo tiež blokuje postup. FP na TP sú vo výške 147 mil. Sk (4 mil. Eur), na 9 rokov. Takáto čiastka nestačí ani na chod RO. Je neefektívne budovať SORO v BSK, nakoľko na MVRR SR v centre BSK sú vytvorené štruktúry, ktoré sú schopné poskytnúť služby v prospech BSK. V splnomocnení pre BSK sa bude počítať pri výbere projektov, hodnotiacom procese, vo výberových komisiách, zastupovaní v MV a pod. MVRR SR bude mzdy refundovať. MVRR SR vytvára snahu na zakomponovanie zástupcov VÚC  do každého implementačného celku. Súhlasil aby sa pri regionálnych alokáciách a pri  vytváraní SORO podieľali  zamestnanci  VÚC.

F. Palko, MF SR uviedol, že prebieha systémový audit  pripravenosti RO a SORO firmou KPMG. Požiadal o ústretovosť RO a VÚC.

D. Ács, MVRR SR uviedol, že   je potrebná spolupráca na to, aby sa FP vyčerpali spoločne. V Írsku všetci ťahali za jeden povraz a preto boli úspešní. MVRR SR je okrem iného zodpovedné aj za pripravenosť VÚC. Nemal by byť technický problém na podpisovanie zmlúv  s VÚC. Potrebné sú však kvalitné regionálne plány. Bolo chybou predkladať tri tabuľky o regionálnych alokáciách. Mali byť dohodnuté kritéria. MVRR SR je zodpovedné za alokácie. Potrebná je spolupráca na úrovni SR a navzájom sa pripravovať.

K. Kukučková-Tomková, MVRR SR na otázky D. Čaploviča a M. Janušeka uviedla, že informáciu  „Aktuálne problémy štrukturálnych fondov a Kohézneho fondu pre programové obdobie 2004 – 2006 s identifikovaným priamym finančným dopadom“ pripraví MVRR SR na najbližšie rokovanie vlády SR a správu týkakúca sa problémov obdobia 2007-20013 na rokovanie dňa 18. 4. 2007.

P. Chudík, PSK uviedol, že je potrebné dohodnúť sa a stretávať sa. Požiadal uskutočňovať stretnutia na úrovni predsedov VÚC, resp. zástupcov.  

p. Molnárová, KSK požiadala, aby jedným zo záverov z rokovania Rady vlády bola aj úloha pre rezorty – riadiace orgány pre jednotlivé operačné programy predložiť samosprávnym krajom pracovné verzie Programových manuálov k jednotlivým operačným programom. Cieľom  požiadavky je, aby samosprávne kraje mohli pripomienkovať pracovné verzie programových manuálov resp. navrhnúť na zapracovanie také aktivity (spolufinancované zo štrukturálnych fondov), ktoré prispejú k rozvoju regiónov, k zvýšeniu kvality života resp. k výraznejšiemu odstraňovaniu regionálnych disparít, rozvoju malého a stredného podnikania, zvyšovaniu konkurencieschopnosti regiónov a pod.

M. Prnová, MH SR uviedla,  že MH SR hľadá ťažko partnerov na inovácie. Partnerov MH SR našlo na VÚC. Spoločne navrhli národný projekt na vytváranie regionálnych inovačných centier.  Navrhla zvážiť možnosti v pripravovanom materiáli na rokovanie vlády SR za účelom, aby  sa pripravené projekty v rámci RIC bolo možné realizovať v rámci OP KaHR.

J. Kvarda, TSK uviedol, že pokiaľ sa jedná o strategické rozhodnutia je potrebný štatutár VÚC.

K. Kukučková-Tomková, MVRR SR uviedla, že je potrebné nastavovať systémy, je potrebné zvažovať veľmi veľa aspektov a pritom je potrebné posunúť sa ďalej.

D. Ács uviedol,  že v prípade ak sa nestihne do 30. 5. 2007 začať práce v rámci projektov Galanta a Šamorín, môže SR stratiť 1,2 mld. Sk a 2,1 mld. Sk v projektoch  vodárenských spoločností SSVP a PVS.

D. Čaplovič, PPV uviedol, že  je potrebné výraznejšie zapojenie VÚC do implementácie a využívania fondov EÚ. Očakáva operatívnejšiu a rýchlejšiu spoluprácu  všetkých zainteresovaných.



Záver:

Rada vlády SR pre regionálnu politiku a dohľad nad štrukturálnymi operáciami:
1. odporúča vláde SR prijať stanovisko k Regionálnemu operačnému programu a Operačnému programu Bratislavský kraj,  s cieľom kvalitatívneho vylepšenia partnerstva v oblastiach:
-tematická oblasť
-implementačná oblasť
-oblasť finančných alokácií
2. odporúča MVRR SR vypracovať a predložiť na rokovanie vlády SR dňa 18. 4. 2007  Správu o aktuálnych problémoch v príprave  na čerpanie ŠF a KF v programovom  období 2007-2013.
3. odporúča jednotlivým riadiacim orgánom operačných programov predložiť vyšším územným celkom pracovné verzie programových manuálov na pripomienkovanie.


5. Rôzne.

K uvedenému bodu sa neuskutočnilo rokovanie.


V Bratislave dňa 30. 3. 2007


Vypracoval: Miroslav Kováč, Sekretariát Rady vlády SR pre regionálnu politiku a dohľad nad štrukturálnymi operáciami

Odsúhlasil: Ivan Ištvánffy, tajomník Rady vlády SR pre regionálnu politiku a dohľad nad štrukturálnymi operáciami

Schválil: Dušan Čaplovič, predseda Rady vlády SR pre regionálnu politiku a dohľad nad štrukturálnymi operáciami