Preskočiť navigáciu 
Úvodná stránka Verzia pre tlač 
Mapa stránky RSS 
English

Prepis audiozáznamu tlačovej konferencie po skončení kontrolného dňa na Ministerstve hospodárstva SR


Tlačový tajomník
... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ...
Takže, pán premiér, máte slovo.

Robert Fico, predseda vlády SR
Ďakujem pekne.
Prajem vám všetkým pekný deň.
Na úvod tejto tlačovej konferencie, ktorá sa koná po stretnutí v rámci kontrolných dní, ktoré absolvujem na jednotlivých ministerstvách, chcem zablahoželať pánovi ministrovi, pretože, ako som sa práve dozvedel, už je rekordérom, lebo vraj priemerná dĺžka životnosti ministra hospodárstva je 8,6 mesiaca. V danom prípade pán minister ťahá už dva roky a, myslím si, že má aj všetky predpoklady, aby vytvoril rekord, ktorý sa bude ťažko prekonávať v budúcnosti.
Teraz ale vážnejšie.
Vážené dámy a páni,
ministerstvo hospodárstva nie náhodou bolo zaradené spolu s ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny na záver tejto, nazvime to kontrolnej misie, pretože je to ministerstvo, ktoré je pre úspech tejto vlády a celej vládnej koalície mimoriadne dôležité. Preto sme dnes nešli do nejakých detailov, ktoré by nás zbytočne zaťažovali, ale hovorili sme o strategických veciach na najbližšie dva roky plus mal som aj jednu drobnú výhradu, o ktorej by som vás rád informoval.
Požiadal som pána ministra, aby naďalej vykonávalo ministerstvo hospodárstva takú politiku, ktorá zabezpečí vysokú dynamiku hospodárskeho rastu Slovenskej republiky. To je prvá zásadná priorita, na ktorú sa minister a jeho ministerstvo musia sústrediť v nasledujúcich dvoch rokoch. Zatiaľ, ako dobre viete, je dynamika hospodárskeho rastu postavená predovšetkým na investíciách. Ja som si nechal vytiahnuť aj niektoré informácie, ako teda vyzeráme s investíciami, pretože často sme obviňovaní, že veci nezvládame. Dovoľte mi dve krátke porovnania, aby ste mali možnosť informovať verejnosť aj veľmi konkrétne.
Od 1. januára 2001 do 30. júna 2006 bolo vybavených 21 žiadostí a vláda poskytla investičné stimuly v celkovej výške okolo 16,5 miliardy korún (to nie je teraz podstatné), ale tieto investičné stimuly majú vytvoriť v nejakom časovom horizonte 14.097 pracovných miest. Čiže 1. január 2001 až 30. jún 2006 21 investičných stimulov, 14 tisíc pracovných miest. Od 1. 7. 2006, ako sme nastúpili, do 31. 12. 2007 sme vo vláde schválili 63 investičných stimulov, ktoré majú vytvoriť 20.686 pracovných miest. Tak nech, prosím, nikto nerozpráva, že investície sú iba záležitosťou niekoho iného, naviac prichádzajú sofistikované investičné veci, ako napr. Samsung a Sony, a práve tieto investície budúci rok budú určite významnou hybnou silou dynamiky hospodárskeho rastu. Čiže dosiahnutie vysokej dynamiky hospodárskeho rastu, aby Slovensko naďalej patrilo medzi lídrov v Európskej únii, pokiaľ ide o výšku hospodárskeho rastu, čo je jediná cesta, ako sa približovať k životnej úrovni krajín Európskej únie.
Po ďalšie chcem povedať, že dnes ministerstvo hospodárstva disponuje 16 projektmi alebo návrhmi na investičné stimuly, ktoré by bolo treba vybaviť. Mňa veľmi teší, že 12 z týchto investičných stimulov je orientovaných smerom na východné Slovensko, a dohromady, ak sa to podarí zrealizovať, by malo byť znovu vytvorených ďalších 10 tisíc pracovných miest. A pokiaľ ste si všimli, tak významne rastie dynamika zamestnanosti na Slovensku. Je to určite výsledok aj týchto aktivít.
Druhá priorita, kde som požiadal pána ministra, je otázka energetickej bezpečnosti, ale to vás pravdepodobne nikoho neprekvapuje, s tým, že máme určité záväzky, pokiaľ ide o obnoviteľné zdroje. Ja to nespochybňujem, ale tie Slovensko nevytrhnú z biedy. Slovensko vytrhne z biedy naozaj len výstavba takých energetických zdrojov, o ktorých dnes veľmi otvorene hovorí už aj Európska rada. Doprial by som vám, vážené dámy a páni, byť na poslednej Európskej rade, s akou otvorenosťou a s akým entuziazmom hovorili všetky štáty o jadre. Jadro prežíva úplnú renesanciu v oblasti Európskej únie, a preto aj Slovenská republika, ak si chce zabezpečiť svoje veci, nemôže ísť inou cestou ako jadrom. K tomu netreba viacej hovoriť. O našich projektoch viete, či už ide o Mochovce alebo ide o Jaslovské Bohunice, kde na jeseň budeme robiť ďalšie významné rozhodnutia, pokiaľ ide o výstavbu piateho bloku, ktorý v Jaslovských Bohuniciach pôsobí.
Ďalej som požiadal pána ministra, lebo tu som trochu nervózny, pokiaľ ide o vyjednávanie dlhodobého kontraktu s Ruskou federáciou na dodávku zemného plynu. Tu čas uteká. Požiadal som ministra, nech tomu venuje vážnu pozornosť. Viem, že to je komplikované, je to komplikované aj preto, lebo do toho vstupujú už noví vlastníci Slovenského plynárenského priemyslu a SPP ako taký, ale štát musí veľmi do tohto vstupovať, pretože potrebujeme vedieť, na čom sme, čo sa vyjednalo s Ruskou federáciou, ako to bude ovplyvňovať pomery na trhu a s cenami.
Ďalej som požiadal pána ministra, a v tomto si myslím, že pán minister si úlohy plní, aby bol významným nástrojom súboja vlády s monopolmi. On je takýmto významným nástrojom súboja s monopolmi, musí v tom pokračovať, pretože niekedy do týchto súbojov musím zasahovať aj ja, ale na tej základnej úrovni to musí byť minister hospodárstva, ktorý pôjde do razantných konfliktov s novými majiteľmi energetických monopolov, či to je SPP, či to je ENEL, pretože tu je najviac to, čo môžeme pre ľudí na Slovensku urobiť. Je to obrovský rozdiel, a vy to určite dobre viete, ako sa správa táto vláda k sprivatizovaným akciovým spoločnostiam, ako sa správala predchádzajúca vláda, a verím, že aj my máme významný podiel na tom, že ako-tak sa držia cenové pomery, pokiaľ ide o plyn, elektrinu, hoci je teraz ťažká doba, a uvidíme, ako sa bude vyvíjať cenová politika v najbližšom období.
Tretia vec, kde som požiadal pána ministra o aktivitu a prioritu, je vysoká úroveň ochrany spotrebiteľa v súvislosti so zavedením eura, a to je tiež úloha, o ktorej dostatočne často hovoríme, ale tu chcem od ministra, pretože ministerstvo financií je trochu konzervatívnejšie v tomto, minister hospodárstva je určite v tomto modernejší a pružnejší, a preto čakám, že bude zohrávať úlohu lídra v oblasti ochrany spotrebiteľa pri prípadných špekuláciách, ktoré by sa v súvislosti so zavedením eura mohli objaviť.
Rád by som uviedol aj jednu vec, kde som povedal, že nie som celkom spokojný, a to je otázka toho, ako pracujeme s ľuďmi, ktorých sme nominovali do podnikov s majetkovou účasťou štátu. Mám teraz na mysli napríklad sprivatizované podniky, kde má štát nejakú účasť. Ministerstvo sa stretáva s týmito ľuďmi na pravidelnej báze, trikrát do roka sú určité rokovania zorganizované, ale to je málo. Jednoducho ja nepociťujem..., to nie je chyba ministra, len som požiadal ministra, aby sa na to pozrel. Ja nepociťujem, že títo ľudia, ktorí sú nominovaní za štát, vždy zastupujú štát. Viete, ľahko si takéhoto človeka kúpite, keď sedí ako zástupca štátu v sprivatizovanej firme, kde sa točia miliardy, no tak mu dajú peknú odmenu, dajú mu pekné auto, dajú mu pekný telefón, dajú mu tamto, ono, peknú sekretárku, a zrazu nejako zabúda na to, že je tam za štát a že by mal reprezentovať štát. Požiadal som pána ministra, aby nastavil a pripravil aj na rokovanie vlády kritériá hodnotenia týchto ľudí, ako pracujú, čo robia a čo urobili pre štát v týchto podnikoch, ďalej kritériá ich finančného ohodnocovania. Lebo my potom hasíme veci, za ktoré nemôžeme; ak si vyplatia členovia predstavenstva, kde dominuje zahraničný partner, vysoké odmeny, tak sa to automaticky vzťahuje aj na členov predstavenstva, ktorí sú za štát. Ale to musí skončiť. Napríklad akceptujem názor, ktorý bol dnes povedaný, že tieto peniaze by automaticky mali ísť od štátneho rozpočtu. Prečo by nominant štátu mal brať niekoľkomiliónové odmeny, keď tam zastupuje štát?! Čiže pôjdeme s týmito kritériami prvýkrát v histórii, nikto sa o to nepokúsil, my však nepodávame návrhy na nomináciu týchto ľudí, aby si tam z toho urobili Klondike, ale preto, aby reprezentovali štát. Nech za to dostanú normálnu, primeranú odmenu, aby to bolo pre nich dostatočne atraktívne, že zastupujú záujmy štátu, ale nemôže to byť ich súkromný Klondike, a najmä nemôže to byť priestor na to, aby sa nechali skorumpovať, prípadne iným spôsobom ovplyvniť zo strany zahraničných partnerov. Rovnako som požiadal pána ministra, aby pripravil na základe takéhoto hodnotenia potom aj prípadné personálne návrhy, pokiaľ ide o výmeny, a sám sa chcem s týmito zástupcami štátu stretnúť, je to možno, neviem, 50 – 60 ľudí, takých kľúčových, ktorých si zavoláme a s ktorými chcem na túto tému veľmi jasne hovoriť.
Druhá vec je: stále nevidím dostatočnú dynamiku, ale je to aj otázka peňazí, bavili sme sa na tému poukážok v rámci cestovného ruchu. Je to téma, ktorá bola otváraná už minulý rok. Požiadal som ministerstvo hospodárstva, aby cez svoje špecializované inštitúcie, cez SACR, ale aj cez ďalších pracovníkov, ktorí sú na ministerstve hospodárstva, na tejto téme intenzívne popracovali v tom, či by sme boli schopní predstaviť tento produkt už na budúci rok. Ide o podporu domáceho cestovného ruchu, o produkt, ktorý je založený na určitých zvýhodneniach zamestnávateľov a zamestnancov, a produkt, ktorý by mohol pomôcť oživiť cestovný ruch, pretože podľa informácií, ktoré máme, je to stále tak, že ľudia na Slovensku míňajú viac peňazí a strávia viac dní, pokiaľ ide o dovolenku, v zahraničí ako doma. Je to niekoľkonásobne viac dní a peňazí, ako je to doma na území Slovenskej republiky. Ak sa postupne bude zlepšovať ekonomická a sociálna situácia, na čo sú všetky predpoklady, dá sa očakávať, že sa ešte bude zvyšovať tento počet ľudí, ktorí svoju dovolenku trávia vonku. Preto musíme zatraktívniť aj možnosť stráviť pár dní dovolenky v slovenských rekreačných zariadeniach alebo v zariadeniach, ktoré možno aj vybudovali cudzí investori, ale ktoré sú na území Slovenskej republiky. Toto je veľmi dôležité pre mňa, pretože ja nepotrebujem koncepcie..., povedal som na rokovaní dnes, že keby sme všetky koncepcie podpory cestovného ruchu, ktoré boli napísané od roku 1990, dali na stôl, tak nevidíme cez tieto koncepcie, toľko toho je. Poďme na konkrétne opatrenia. Tak ako sme včera povedali, že chceme ísť na osobitný transfer do rozpočtu, pokiaľ ide o podporu niekoľkých drevených kostolíkov, tak poďme na konkrétne veci, a to sú aj tieto poukážky, ktoré môžu cestovnému ruchu pomôcť.
S potešením konštatujem, že pán minister naplnil úlohu znižovania počtu pracovníkov – na nejakých 19,7 %. Je to veľmi dobré, pretože je to rezort, ktorý má obrovské pôsobnosti, a napriek tomu sa mu to podarilo, čo treba oceniť, toto znižovanie počtu pracovníkov.
Myslím si, že nikto z vás nepochybuje ani o tom, že minister má moju plnú dôveru, veľmi dobre sa mi s ním spolupracuje a tvoríme niekedy tandem, ktorý je naozaj veľmi tvrdý pri rokovaniach, ale inak to nejde, pretože v opačnom prípade by nás, najmä majitelia energetických monopolov, zožrali, a to si my v žiadnom prípade nemôžeme dovoliť.
Pán minister, ďakujem veľmi pekne. Toľko z mojej strany.
Čiže toto sú priority, ktoré očakávam od pána ministra. Na toto sa treba sústrediť. Ministerstvo bude plniť aj ďalšie úlohy, ktoré má podľa zákona, ale toto sú veci na nasledujúce dva roky do parlamentných volieb v roku 2010.
Toľko z mojej strany.
Neviem, či pán minister chce niečo podať ... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ...

Tlačový tajomník
... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ...

Ľubomír Jahnátek, minister hospodárstva SR
Ja možno ešte pár údajov, ktoré by boli potrebné pre médiá.
Za hodnotené obdobie dvoch rokov ministerstvo hospodárstva vypracovalo 21 zákonov, z toho 9 úplne nových a 12 noviel zákonov. Bolo vypracovaných 13 nariadení vlády Slovenskej republiky, 16 vyhlášok ministerstva hospodárstva, štyri výnosy ministerstva hospodárstva. Takisto bolo vypracovaných 6 stratégií rozvoja, 13 politík rozvoja a 12 koncepčných materiálov. Podrobne o týchto veciach sme vás priebežne v priebehu dvoch rokov informovali, samozrejme, tieto informácie bližšie dostanete aj na našej internetovej stránke, poprípade vám ich môžeme aj teraz nechať. Nechcem zdržiavať, myslim si, že skôr je tu priestor pre otázky.
Chcem len potvrdiť, že sami vidíte, to rokovanie bolo asi dvojhodinové, bolo veľmi dynamické, nedržali sme sa ani nejakého pripraveného scenára, hoci, samozrejme, sme mali nejaký scenár nastolený. Pán premiér išiel úplne naostro a myslím si, že dve hodiny bola veľmi dynamická výmena informácií a otázok.
To je všetko.

Tlačový tajomník
Dámy a páni, priestor na otázky. Požiadam vás, aby ste sa predstavili... ... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ...

Redaktor, SITA:
Dobrý deň! ... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ... SITA.
Pán premiér, chcel by som sa vás spýtať, či by ste už mohli prezradiť, ako budú vyzerať v budúcom roku... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ... ceny energií, zemného plynu ... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ...

Robert Fico, predseda vlády SR
Je tu Úrad pre reguláciu sieťových odvetví a čakáme, aké návrhy budú podané, ale ja by som to v danom okamihu nechcel teraz komentovať, pretože vy ste už veľakrát strašili, že čo bude, a nebolo. Počkajme si, ale, prosím vás, nesprávajte sa ako pán Mikloš, ktorý tvrdí, že politika tejto vlády sú vysoké ceny potravín a pohonných hmôt. On asi spadol z Mesiaca, veď dnes je to taký problém v Európe, že k tomu zasadajú najvýznamnejšie inštitúcie európske. Ale počkajme, my nie sme nervózni. V danom okamihu sa neodvážim nič komentovať, čakáme na návrhy. Len, prosím, neplašte, nestrašte. Lebo už na prvých stránkach niektorých novín bolo, čo všetko pôjde hore, a nakoniec nešlo nič. Počkajme si, my vyvinieme maximálne úsilie, aby sme ľudí na Slovensku chránili, hoci sa nachádzame v ťažkom prostredí, ktoré dnes určite nechce nikto spochybňovať, že to tak je. Takáto kríza, aká je v cenách pohonných hmôt, takáto kríza, aká je v cenách potravín v Európe, pravdepodobne, v tej modernej, ešte ani nebola, keď hovorím o Európskej únii ako takej. Pokúšame sa na to reagovať. Mňa predovšetkým fascinuje to, že všetci producenti ropy hovoria, že nie je dôvod na takéto vysoké ceny, a vysoké ceny sú. Teraz sa zisťuje, ako zapôsobí na cenu ropy záväzok zvýšenej ťažby ropy v Saudskej Arábii a v niektorých ďalších krajinách, pretože ak po takejto správe nedôjde k upokojeniu trhu, to len potvrdí, že za cenami ropy sú len a len špekulácie, nič iné. Pretože ak producenti hovoria, že ropy je dosť a niet dôvodu na takúto paniku s cenami, tak potom tam je asi niečo iné.
Ja som vo svojom vystúpení na Európskej rade povedal aj to, že čím ďalej, tým viacej sa potvrdzuje, že za vysokými cenami ropy a potravín môžu byť rôzne fondy, ktoré prechádzajú z rizikových oblastí, ako sú povedzme teraz nehnuteľnosti, do komodít, a práve investovanie do potravín a do ropy spôsobilo určité navyšovanie cien. Európska rada o tom chvíľu hovorila, že či by nemalo byť úlohou Európskej únie, Komisie a členských štátov ponúkať vhodné príležitosti na investovanie pre tieto fondy, aby sa nešpekulovalo v komoditách, ale nech povedzme idú do financovania infraštruktúry krajiny alebo do iných projektov, kde by tieto peniaze neovplyvňovali nárast cien potravín alebo pohonných hmôt.
Ďalej sme hovorili o krátkodobých opatreniach. Ja znovu opakujem, že my budeme zvažovať dodatočné zdaňovanie energetických monopolov. Budeme zvažovať. Veď treba sa pozrieť na vývoj zisku v týchto monopoloch, kde sa nachádzajú, treba sa pozrieť na to, či umelo neznižujú zisk, aby preukázali, že dnes na to nie je priestor. Musíme sa naozaj baviť aj o tom, ako ľuďom pomôžeme, ak sa nájdu v ťažkej sociálnej situácii, pretože požiadal som o to ministerstvo financií a budeme sa tým zaoberať, že či je tu nejaký nadpríjem, pokiaľ ide o dane, ak je taký nadpríjem, treba ho použiť spätne cez princíp solidarity k tým ľuďom, ktorí to potrebujú. Ten, kto zarába stotisíc korún, tak ten asi nepotrebuje, aby sme mu pomáhali, ale ten, kto je na dôchodku a má desaťtisícový dôchodok a má auto, tak pravdepodobne patrí do pozície človeka, ktorý by už stál za to, aby sme rozmýšľali, ako mu pomôcť. Alebo mladá rodina, ktorá má príjem, s malými deťmi, a nachádza sa v ťažkej sociálnej situácii. Sú to veci, na ktoré budeme určite reagovať.
A, úprimne, ja som sklamaný z rokovania Európskej rady. Presne, ako som predpokladal, dominovala téma Lisabonu, kde si myslím, že jediný spôsob, ako treba pomôcť Írsku, je urobiť Európsku úniu atraktívnejšou. O nič iné tu nejde. Ak si niekto myslí, že zmení voliča, alebo že zrazu z ničoho nič volič zmení názor, je na veľkom omyle. Pokiaľ nebudú ľudia veriť v Európsku úniu, v jej schopnosti, tak ťažko očakávať nejaké zásadné zmeny v správaní sa konkrétneho voliča. To je jedno, či ide o Írsko alebo o ktorúkoľvek inú krajinu. Ja nechcem dopredu hovoriť, ja očakávam veľmi nízku účasť pri voľbách do Európskeho parlamentu, pretože Európska únia a jej orgány sú vnímané ako prebyrokratizované, Európsky parlament takisto.
Takže pokiaľ ide o ceny, skúsme rokovať, tvrdo pracovať. Len nestrašte ľudí, prosím vás, nestrašte ich! Viem, že pre vás je dobrá správa vtedy, keď pes pohryzne človeka, a nie keď človek..., opačne, keď človek pohryzne psa, a nie vtedy, keď opačne. Ale poprosím vás, nestrašte!

Redaktor
... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ... či by ste mohli povedať, v ktorých podnikoch máte pocit, že štátni nominanti si to viac užívajú... ... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ...

Robert Fico, predseda vlády SR
Aby ste zase nevymýšľali Ameriku, ale veď je to vec, ktorá je od samého začiatku, ako boli podniky sprivatizované, problém. My to len otvárame dnes, lebo máme iný vzťah k energetickým monopolom, ako mala predchádzajúca vláda. My chceme byť s týmito energetickými monopolmi v neustálom konštruktívnom konflikte. Používam tento výraz „v konštruktívnom konflikte“. Chceme na ne vytvárať neustále tlak. Vieme na ne vytvárať tlak priamo cez vládu, ale chceme vytvárať tlak aj cez ľudí, ktorí sú nominovaní do týchto orgánov. Ja sám to vidím, pán redaktor, keď napríklad tlačíme na monopoly kvôli cenám, že nie vždy cítime podporu ľudí, ktorí sedia v týchto inštitúciách za štát. Preto musí prísť k nejakému definitívnemu rozhodnutiu, lebo podniky boli privatizované v rôznych rokoch, SPP bol privatizovaný (v roku 2004?) v roku 2002. Čiže je to už dnes šesť rokov. My musíme povedať, ako ďalej. Pokiaľ ide o spôsoby, ako naložiť s odmeňovaním a s hodnotením, na prvom mieste bude hodnotenie týchto ľudí, výmena týchto ľudí, ak je to nevyhnutné, a potom budeme hovoriť aj o určitých kritériách, ako majú byť ohodnocovaní. Pretože je rozdiel, ak je napríklad stopercentná štátna akciová spoločnosť, na ktorú má vplyv štát, a viete, že sme hasili nejaké veci, ja som kvôli tomu aj niektorých ľudí povyhadzoval z funkcií v Košiciach, kde štát teda to môže v nejakom okamihu skontrolovať, hoci my sme o tom vo vláde vôbec ani nevedeli, to si riešil Fond národného majetku a ďalšie inštitúcie, a je rozdiel, ak ide napríklad o predstavenstvo SPP, ktoré má (koľko sedem ľudí má, alebo koľko ľudí má predstavenstvo?)..., sedem ľudí má, myslím, predstavenstvo SPP, z toho sú štyria za zahraničných vlastníkov (za Ruhrgas a Gaz de France) a traja sú za štát. Tam sa to odhlasuje, možnože hlasujú..., neviem, ako hlasujú aj inak tí naši za štát, ale odhlasujú sa nejaké odmeny pre všetkých členov predstavenstva. Ale my tam nedávame toho človeka, aby si zobral niekoľkomiliónovú odmenu. My ho tam dávame, aby reprezentoval štát, aby zastupoval štát za odmenu, ktorá je primeraná tomu, ako sa na Slovensku normálne pracuje. Ak dnes minister robí za nejaký plat, tak asi by nemal mať nominant štátu v nejakom podniku väčšiu odmenu, ako je ministerský plat, veď to naozaj už stráca na logike. Ja nechcem hovoriť, že to bude kritériom, ministerský plat, ale nemôžu to byť miliónové odmeny. A ak sa rozhodnú v tom predstavenstve tí menšinoví, ktorí ovládajú vďaka predchádzajúcej vláde, lebo takto krásne zorganizovali celú privatizáciu, že budú vyplatené nejaké odmeny v takejto výške, tak sa stanoví pravidlo, že pôjdu naspäť do štátneho rozpočtu a budú použité na niečo iné. To sú rôzne možnosti, my v tom chceme trošku urobiť poriadok, lebo je to také chaotické, a nepredbiehal by som, počkajme si, dostal to minister ako úlohu, predloží to, ideme teraz do finišu, pokiaľ ide o tento polrok. Ešte budeme mať výjazdové zasadnutie vlády, posledné, 14. júla alebo 16. júla v Topoľčanoch, tam skončíme, potom budú nejaké dva – tri týždne voľna, a zase v auguste budeme pokračovať ďalej.

Ľubomír Jahnátek, minister hospodárstva SR
Čo sa týka mojej konkrétnej predstavy, nechcem predbiehať, ale určite bude prebiehať diskusia so strategickými partnermi s tým, že požiadame, aby tantiémy ako také neboli v týchto spoločnostiach vyplácané, ale skôr, aby tieto prostriedky boli použité napríklad na rozvoj, do investícií. V opačnom prípade, pokiaľ nebude takáto dohra(?), vieme cez zmluvy týchto nominantov zabezpečiť, aby skutočne tieto prostriedky boli odvádzané naspäť do štátneho rozpočtu, lebo tak, ako povedal aj pán premiér, myslíme si, že odmeny za členstvo v predstavenstve a v dozornej rade sú dostatočne vysoké na to, aby bol záujem týchto nominantov zastupovať štát v týchto spoločnostiach.

Tlačový tajomník:
Nech sa páči.

Redaktorka
... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ...

Robert Fico, predseda vlády SR
Pani redaktorka, kto zvyšoval spotrebné dane z pohonných hmôt, trikrát? Niekedy, nehnevajte sa, že kladiem tieto otázky, ale..., lebo niekedy už neviem, ako na to mám reagovať. Kto trikrát zvyšoval spotrebné dane z pohonných hmôt? Bola to táto vláda? Nebola. Spotrebnú daň neustále zvyšovali len a len predstavitelia predchádzajúcej vlády. Tí istí predstavitelia, ktorí zvyšovali spotrebnú daň z pohonných hmôt, majú toľko drzosti, že teraz prídu a tvária sa – „my sme tí najsociálnejší na svete, poďme znižovať spotrebnú daň!“, po tom, čo ju dostali na určitú úroveň. Preto odmietame tieto návrhy pani Radičovej, pána Mikloša. Najradšej mám, keď pani Radičová príde, že „treba urobiť toto v sociálnej oblasti“, lebo podľa nej to je sociálne a spravodlivé. Prekristapánaboha, kde bola, však bola ministerka práce, rodiny a sociálnych vecí, tak teda prečo to neurobila, keď tam bola?! Najradšej mám, keď pán Pado rozpráva čosi o cestnom zákone. A nebol náhodou pán Pado minister vnútra?“ A teraz ide kritizovať? V tom je náš problém vo vzťahu k opozícii, že keby tam bol niekto, kto nebol predtým minister, kto nemal priamo ruky v tých rozhodnutiach, ktoré my dnes naprávame, tak by sme ho museli pozorne počúvať a museli by sme oponovať. Ale ako mám oponovať pánovi Miklošovi, pani Radičovej a pánovi Padovi, keď všetci sedeli vo vláde, neurobili nič, čo mali urobiť, a dnes to žiadajú zrazu ako najsociálnejší na svete. To je prvá poznámka k týmto návrhom.
Druhá, tá sa týka samotného návrhu na dane. Európska rada odmietla ako celok ísť teraz cestou nejakého pohrávania sa s daňami (teraz hovorím vo všeobecnosti) preto, lebo to je prejav slabosti štátov. No tak špekulanti zdvíhajú ceny ropy, a my pôjdeme teraz cestou, že o korunu znížime cez spotrebnú daň liter benzínu? Do troch dní to máte naspäť, cena je tam, kde bola aj predtým a úplne sa minie účinku. Európska rada sama hovorí – „toto nie je cesta“. My hovoríme opačne, „poďme sa pozrieť na tie nadpríjmy, ak sú, ako ich dostať naspäť k ľuďom, tie nadpríjmy, prostredníctvom solidarity. Ja sa k tomuto naozaj hlásim. Poďme hovoriť o dodatočnom zdaňovaní energetických monopolov, aby boli zdroje na prípadnú kompenzáciu ľudí. To je naša cesta.
Ale ja nemôžem brať slová pána Mikloša vážne, nehnevajte sa, nemôžem. Veď je to smiešne. Je to úplne smiešne, keď dnes on po tom, čo bol minister financií, prichádza s takýmito návrhmi. Toto ja nikdy neurobím! Nikdy neskončím ako opozičný poslanec v parlamente a nikdy nebudem kritizovať nového predsedu vlády za to, čo som mohol urobiť ja. Nikdy to neurobím, to si môžete napísať, môžete to nahrať, môžete si tieto záznamy nechať na nasledujúce roky, aby ste ma mohli s týmito slovami konfrontovať. Nikdy to neurobím.
A preto pre nás je opozícia nedôveryhodná, nerobí nič iné, len sa vyhráža, vydiera a predovšetkým okrem iného organizuje zbytočné schôdze Národnej rady. O čom tá schôdzka Národnej rady zajtra bude?! O čom? Či mala jachta 11 m alebo 14 m? Či boli pekné baby alebo škaredé baby? Či bolo na lodi 62 ľudí alebo bolo 82 ľudí? O čom tá schôdza zajtra bude?! Ja naozaj neviem. Pretože dnes je úplne evidentné, že žiadna informácia neunikla. Ja čakám veľmi trpezlivo dnes na tlačovú konferenciu guvernéra Národnej banky, ktorá je, myslím, dnes poobede o 13. hodine. Tak sa ho spýtajte, spýtajte sa ho, pretože mal dosť času, postretával sa s rôznymi ľuďmi, nech vám povie, čo sa dialo 28. mája, keď sa stanovovala centrálna parita. Neviem, čo povie pán guvernér, ale ja sa pýtam, o čom je zajtrajšia schôdza Národnej rady? Ja tomu nerozumiem. Čo chcú povedať zajtra? Čo pršalo, svietilo, veľa rýb, málo rýb, malá jacuzza, veľká jacuzza? To je úplne trápne. Schôdza Národnej rady môže stáť aj milión korún. Úplne zbytočne zajtra bude na nás vylievať opozícia vedrá špiny, pretože nemajú čo ponúknuť. Hospodárstvo ide, inflácia pod kontrolou, stúpa zamestnanosť, dobrý konverzný kurz zdá sa, že sa nám podarí vyrokovať, veď nakoniec to je naša úloha, no tak za každú cenu musia s niečím prísť, aby to prekryli, aby to zhanobili. Veď je to trápne. Keby v inej krajine Európskej únie..., Slovensko v takých ťažkých časoch, ako sú teraz v Európskej únii, naplnilo maastrichtské kritériá, tak ľudia sa všetci radujú, bez ohľadu na to, či sú z opozície alebo sú z vládnej koalície. Aký sme mali priestor sa potešiť z toho, že Slovensko bolo vnímané ako krajina, ktorá dosiahla prakticky nemožné v časoch nízkeho hospodárskeho rastu a obrovskej inflácie? Veď niektoré krajiny majú 18- – 19%-nú infláciu v rámci Európskej únie. A my sme naplnili maastrichtské kritériá. Nie, musí byť mimoriadna schôdza o jachte! Nedajbože, aby niekto rozprával o tom, že Slovensku sa dnes ekonomicky darí a že chceme ľuďom nejakým spôsobom pomôcť. Toto je to, čo my zazlievame slovenskej opozícii, a preto máme k nej aj taký vzťah, aký máme. Nikdy sa nebudem v opozícii tak správať (ak niekedy v opozícii vôbec budem, pretože ja mám iné plány so svojím životom), ako sa správajú dnes títo páni vo vzťahu k nám.

Tlačový tajomník
Nech sa páči.
... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ...

Redaktor, televízia Markíza
... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ... televízia Markíza.
Chcem sa spýtať: Pán premiér, vy ste ešte ako opozičný politik v máji 2006 tesne pred voľbami hovorili, že ako prvý krok vlády bude zníženie spotrebnej dane. Chcem sa spýtať, prečo ste tak za dva roky neurobili.
A druhá otázka: ... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ... ekonomického rastu je aj kvalitné podnikateľské prostredie. Napríklad Štatistický úrad, ktorý meria indikátor ... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ..., že podnikateľské prostredie za dva roky vašej vlády ide dolu vodou. Podnikatelia, ale aj obyvatelia sú nespokojní. ... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ... za posledný rok obyvateľstva stúplo o 13 %. ... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ... Je to Štatistický úrad, je to oficiálne ... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ... štátnej agentúry. Chcem sa spýtať, aký je váš pohľad na činnosť pána ministra, ... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ... podnikatelia aj obyvatelia cítia, že sa(?) nemajú dobre.
A tretia otázka na pána ministra: ... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ... Hovorili ste pred rokom o spojení ... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ... s Ukrajinou a dovoz lacných energií z Ukrajiny. Prečo sa tak dodnes nestalo a prečo ste tú myšlienku neopustili(?).
Ďakujem.

Robert Fico, predseda vlády SR
Pán redaktor, začnem..., než sa vrátim k tej spotrebnej dani, ja sa vrátim aj k iným témam, ale pokiaľ ide o tú otázku, ktorú ste postavili... Vy ste asi z iného sveta, ja musím začať týmto, pretože my sme nikdy nehovorili o dvojnásobných platoch a nikdy sme nehovorili o zázrakoch. Ale fakt je ten, že dnes má Slovenská republika najvyšší hospodársky rast v Európskej únii. Má alebo nemá? Má. Dnes má Slovenská republika infláciu pod kontrolou, naplnili sme prísne maastrichtské kritérium v čase, keď niektoré krajiny majú 17- - 18-%-nú infláciu. Naplnili alebo nenaplnili? Naplnili. V júni 2006, keď sme nastupovali, bola koruna voči euru približne 39 korún za jedno euro. Dnes sme na úrovni okolo 30 korún. Rastie nám zamestnanosť? Rastie nám zamestnanosť. Ja už neviem, aké iné ukazovatele máme používať na to, aby sme povedali, že Slovensko ide dobrým smerom. A čo teraz? Samozrejme, že podnikatelia vždy budú niečo vymýšľať, veď to tak aj bolo. Táto vláda nie je vláda pre podnikateľov, táto vláda je pre ľudí, pre všetkých, a ak je tu nejaká skupina ľudí, ktorá je nespokojná, nech svoju nespokojnosť vyjadruje, ale to akože teraz chcete čo? – vytvoriť obraz, že sa stala katastrofa, že Slovensko ide zle? Povedzte mi jeden reálny údaj, reálny údaj, nie mieru nespokojnosti podnikateľov – kde je Slovensko na tom horšie, ako bolo v roku 2006? Povedzte mi ho. Aby sme sa naozaj konfrontovali. Teraz ste vytvorili obraz, že koniec sveta, Slovensko končí. Povedzte mi jeden údaj, kde sme na tom horšie ako v roku 2006, keď sme preberali vládu! Povedzte mi ho. Investičné stimuly som vám ukázal, zamestnanosť, keď hovoríte o štatistike, funguje, pokiaľ ide o mieru nezamestnanosti, je tam pokles. Ani ja nie som priateľ štatistiky, ale keď vy idete so štatistikami, idem so štatistikami aj ja. Hospodársky rast – najvyšší v Európskej únii. Inflácia pod kontrolou. Ceny energií držíme. Pokiaľ ide o plyn, plyn nešiel hore od roku 2006. Vyjednávame teraz o cenách energie. Povedzte mi, keď ste takýto obraz vytvorili, v čom sme horší? Povedzte.

Redaktor
... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ...

Robert Fico, predseda vlády SR
Pán redaktor, ale vy teraz...

Redaktor
... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ...

Robert Fico, predseda vlády SR
Pán redaktor, ak dovolíte, vy ste nás obvinili pred chvíľočkou vo svojej otázke, vytvorili ste obraz, že na Slovensku je úplná katastrofa. Ja som vám na to odpovedal, že Slovensko ide dobrým smerom. Ja som nikdy neviedol súťaž o to, kto čo kedy ako. Ja vám odpovedám stále rovnako: Poďakujte ľuďom, čo vonku robia za pár korún. Toto je hlavný dôvod, prečo dnes Slovensko funguje. Toto, že ľudia nemajú problém ráno vstať, o piatej ísť na autobus a za 12-, 13-, niekedy 14-tisíc korún v hrubom robiť osem hodín tvrdo niekde pri páse. Toto je zázrak. A nie je zázrak to, že či sa niekto hral s DPH alebo že aké iné veci ... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ..., aké reformy. To bola reforma, že sa pustili súkromné spoločnosti do zdravotného poistenia a že z toho šklbali ako zo zabitej husi na ceste? Toto je pre vás reforma?! Pre vás je reforma, keď niekto zavádza 20-korunové poplatky? Toto ja odmietam. Ľudia za to môžu, že Slovensko dnes dobre napreduje. Neviem, prečo vytvárate takýto obraz. Ja nehovorím o zázrakoch, hovorím o tom, že krok za krokom ideme ďalej. Ale na otázku, ktorú som vám postavil, ste neodpovedali. Najprv ste povedali, že Slovensko je katastrofálne, v katastrofálnom stave, všetci sú nespokojní, a keď som sa vás pýtal, povedzte konkrétne jednu vec, kde sme na tom horšie ako v roku 2006, tak mi poviete, že za všetko môže Dzurinda. Tak takáto diskusia nikam nevedie.
Pokiaľ ide o spotrebné dane: Dnes stojí jeden barel ropy 135 – 136 amerických dolárov. Keby stál barel ropy 60 – 70 dolárov, ako to bolo v časoch, keď sme sa bavili o spotrebnej dani, poďme sa baviť o spotrebnej dani, som za. Pri týchto vysokých cenách ropy som toho názoru, že zníženie spotrebnej dane nič neprinesie, nebude mať žiadny efekt, a my musíme ísť cestou kompenzácie ľudí, o ktorej som hovoril, a zdaňovania, osobitného zdaňovania energetických monopolov. Toto je aj názor Európskej rady. To som nevymyslel ja. Taká je zhoda celej Európskej rady. Poprosím vás, keď to budete dávať..., lebo už vidím tie vaše titulky dnešné, toto je názor Európskej rady. Zoberte si závery z Európskej rady. Aby to nebolo zase, že som niečo vymyslel tu na rokovaní. Keď som zodpovedný za všetko, tak ešte skúsim niečo povedať.

Ľubomír Jahnátek, minister hospodárstva SR
... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ... Čo sa týka tej ceny teda elektriny z Ukrajiny, pán redaktor, ja neviem, odkiaľ máte tieto informácie, ale ony sú nesprávne. Čiže ja nemám na čo odpovedať. S Ukrajinou sa pracuje a s Ukrajinou sa počíta. Len vy máte mylnú informáciu.

Redaktor
... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ...

Ľubomír Jahnátek, minister hospodárstva SR
Žiaden pán Igor Galo(?) nechodí na žiadne rokovania s ukrajinskou stranou, ani v mojej prítomnosti, ani na úrovni vedenia SEPS-u, a pokiaľ ja viem, ja viem presne, aké kapacity sa plánujú doviezť, viem presne, ktorými koridormi sa plánujú preniesť. Zatiaľ tieto informácie nepúšťame von, lebo je to zmes elektriny, ktorá príde aj z iných koridorov, ale zatiaľ nevidíme dôvod, dokiaľ nie sú ukončené obchodné zmluvy, aby sme o tom informovali. Ale, myslím si, že máte aj vy aj pán Galo(?) chybné informácie.

Redaktor
... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ... Mám dve otázky, položím ich postupne. Nadviažem na to, čo ste, pán premiér, hovorili v súvislosti s mimoriadnou schôdzou.
Vy ste sa včera vyjadrili, že ste si preverovali isté veci ... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ..., ktoré súviseli s návštevou jachty pána Počiatku v Monaku. Chcem sa spýtať, či ste sa zaujímali o to, ako dlho tam bol, kde bol ubytovaný, ako tam letel, prípadne či si to zaplatil, ako to zaplatil. To je prvá otázka.
... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ... či má nejaké doklady, aby nevzniklo nejaké podozrenie. Či ste sa zaujímali aj o to ... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ...

Robert Fico, predseda vlády SR
Predmetom preverovania bolo to, čo ste písali, pretože sa to valilo zo všetkých strán a ja som chcel mať istotu, že rozhodnem správne. Nezistil som za tie dni, ktoré od stredy uplynuli, nič také, čo by mohlo zmeniť môj názor, keď som povedal ministrovi Počiatkovi, že jeho správanie je odsúdeniahodné, a len za obyčajnú návštevu jachty nevidím dôvod na odvolanie ministra, a to som povedal, myslím, veľmi presne.
A pokiaľ ide o obvinenia, ktoré sa týkajú konverzného kurzu, tam tieto obvinenia nemajú žiadny základ. Skôr očakávam od opozície, ako sa k týmto obvineniam postaví potom.

Redaktor
... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ...

Robert Fico, predseda vlády SR
Ale veď odpovedal som presne na vašu otázku. Ja som preveroval informácie, ktoré sa objavovali v novinách.

Redaktor
... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ...

Robert Fico, predseda vlády SR
... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ..., ale v každom prípade píšte opatrne, lebo už som videl nejaké ospravedlnenia, ktoré v mene vašich článkov sa museli uverejniť v novinách.

Redaktor
... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ...

Robert Fico, predseda vlády SR
Ja som videl rozhodnutie. Buďte taký dobrý, prosím vás, pán redaktor, ja vás poprosím...

Redaktor
... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ...

Robert Fico, predseda vlády SR
Ja vás poprosím, pán redaktor, ja si, po prvé, vyprosím spôsob nekomentovať a podobne. Ja som tu v pozícii predsedu vlády a zaujímam svoje pozície, takže vážte troška slová. Ja nikdy nebudem vaším služobníkom. Po druhé, chcem vám povedať, že to bolo rozhodnutie súdu. Tak buďte taký láskavý, pokiaľ ide o ospravedlnenia, ktoré sú uverejnené, ja ctím(?) zákon, že buďte opatrný, čo píšete, lebo čím ďalej, tým viacej opráv sa objavuje v denníkoch. Nič viacej som nepovedal. Tak nech vás to zbytočne neznervózňuje. Nič iné som nepovedal.

Tlačový tajomník
... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ...

Redaktor
... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ...

Robert Fico, predseda vlády SR
Ja som včera na to odpovedal na tlačovej komisii. Pokiaľ nebudem vidieť porušenie zákona, netransparentnosť, porušovanie iných právnych predpisov, nevidím dôvod, prečo by som sa mal zaoberať každou jednou personálnou otázkou. Ak tu bude niečo, čo je v rozpore s mojimi predstavami o morálke, etike, budem konať. No momentálne nevidím absolútne žiadny dôvod, aby som vyvodzoval inú zodpovednosť, ako som vyvodil.
To je všetko.

Tlačový tajomník
Ďakujem vám. Máte ešte nejaké otázky?
Ďakujem vám pekne za účasť.

Robert Fico, predseda vlády SR
Ďakujem pekne.
prehrať audio Prehrať audio