Preskočiť navigáciu 
Úvodná stránka Verzia pre tlač 
Mapa stránky RSS 
English

Prepis audiozáznamu tlačovej konferencie po summite Európskej únie


Silvia Glendová, hovorkyňa vlády
Vážené dámy a páni, dovoľte, aby som vás privítala na tlačovej besede, ktorá sa koná po samite Európskej únie. Dovoľte, aby som privítala predsedu vlády Slovenskej republiky Roberta Fica a ministra zahraničných vecí Slovenskej republiky, pána Jána Kubiša. Dovoľte, aby som slovo ako prvému odovzdala predsedovi vlády. Pán premiér, nech sa páči.

Robert Fico, predseda vlády
Ďakujem. Vážené dámy a páni, pokúsim sa byť tak stručný, ako to je možné, pretože máme veľké meškanie a mám pomerne dôležitý program ešte dnes v Bratislave, preto mi dovoľte, aby som zosumarizoval závery Európskej rady. V prvom rade opätovne musím vysloviť veľké potešenie, že Slovensko je vnímané v Európskej únii ako stabilná krajina, ktorá v ťažkých časoch plní veľmi náročné maastrichtské kritériá, čo umožnilo rade rozhodnúť definitívne o tom, že Slovensko od 1. januára 2009 bude v eurozóne a staneme sa ďalšou krajinou, ktorá môže používať euro ako spoločnú menu. Euro vláda, ktorej som predsedom, považuje za záruku stability, ale euro považuje vláda, ktorej som predsedom, aj za známku kvality. Za známku kvality našim hospodárskym, finančným a sociálnym politikám, ktoré od roku 2006, ako sme nastúpili, postupne realizujeme. Druhá téma, ktorá ma osobitne zaujímala na rokovaní Európskej rady, boli závery, ktoré sa týkajú nárastu cien potravín a ropy. Predovšetkým chcem zopakovať slová viacerých premiérov, ktorí v diskusii vystúpili a konštatovali, že ide o bezprecedentnú cenovú krízu ropy a potravín v Európe a na celom svete. Ide o fenomén, ktorý mnohých prekvapil, a ako sa ukazuje, nie všetci sú schopní na tento fenomén rovnakým spôsobom reagovať, pretože sú krajiny, ako Slovensko, ktoré držia infláciu na primeranej úrovni, ale sú krajiny aj v rámci Európskej únie, ktoré majú dnes infláciu na úrovni 17, 18, možno aj 19 %. Dovoľte mi, aby som veľmi stručne charakterizoval môj prístup k tejto téme, ktorú som považoval na rokovaní okrem zavedenia eura na Slovensku za najpodstatnejšiu. Vo vystúpení, ktoré som mal dnes priamo na rade, som vyslovil rozčarovanie - a povedal som to veľmi otvorene - že rada sa opäť zaoberala viac inštitucionálnymi otázkami, to znamená ratifikáciou Lisabonskej zmluvy, ako sa zaoberala cenami potravín a ropy. My sme dlhé hodiny strávili včera do noci úplne zbytočnými diskusiami na tému Lisabonu, aj tak sme nič nevymysleli, bola prijatá všeobecná deklarácia, ktorá konštatuje, že sa pokračuje v ratifikácii Lisabonskej zmluvy a že niekedy v októbri sa vrátime k problematike Írska ako krajiny, ktorá stále ešte má a pravdepodobne aj bude mať problémy s ratifikáciou tohto dokumentu. Je smutné, že sme takúto energiu nevenovali cenám ropy a potravín a že sme radšej do jednej, do druhej do rána nehovorili o tomto ako o inštitucionálnych témach, ktoré absolútne nič ľuďom nehovoria. Dokonca aj včera som večer sa snažil prispieť do diskusie myšlienkami, že jediná vec, ako môžeme pomôcť Írsku, aby tento problém Írsko vyriešilo, je urobiť Európsku úniu atraktívnejšou pre ľudí. Pokiaľ ukážeme, že máme záujem o ľudí, že prijímame rozhodnutia, a keď sa nám niekedy aj nedarí, tie rozhodnutia nie vždy vyjdú, tak ľudia potom to vrátia a podporia často aj komplikované právne texty, akým napríklad je Lisabonská zmluva. V tomto ja vidím recept, ako pomôcť tým krajinám, ktoré ešte stále majú problém s ratifikáciou Lisabonskej zmluvy. Mňa tak celkom zabáva, keď si prečítam, že rok 2008 je v rámci Európskej únie rokom medzikultúrneho dialógu. Čo to je? Kto tomu rozumie? Keď sa spýtam voliča na Slovensku, že čo si o tom myslí, že rok 2008 je rokom medzikultúrneho dialógu, tak ako to priblíži Európsku úniu k radovému občanovi? Ja by som bol radšej, keby rok 2009 Európska únia vyhlásila za rok dobrých rozhodnutí pre ľudí alebo rozhodnutí, ktoré sú najbližšie k verejnosti - a v tomto duchu som očakával, že rada bude intenzívnejšie rokovať o cenách ropy a potravín. Pokiaľ ide o závery, ktoré boli dnes prijaté k tejto problematike, nie sú žiadne rozpory, pokiaľ ide o stredno- a dlhodobé plány. Ale koho dnes zaujíma na Slovensku, že čo bude o 6 rokov alebo o 15 rokov? Každého zaujíma, ako chce Európska únia reagovať v tomto okamihu na európskom priestore na tému, ktorú každý cíti v peňaženke a ktorú každý vidí pri tankovaní alebo pri nákupe v potravinách. Preto vo vystúpení, ktoré som mal, som sa sústredil len na problematiku krátkodobých opatrení, ale aj tu som jasne oddelil krátkodobé opatrenia, ktoré môže urobiť vláda doma, a na to nepotrebujeme Európsku radu, veď predsa ak potrebujeme niekoho kompenzovať, no tak budeme kompenzovať, je to len vec finančných zdrojov - od opatrení krátkodobého charakteru, ktoré môže urobiť len Európska komisia a ktoré môže urobiť len Európska únia. Pripomenul som, že nárast cien potravín a ropy, hoci je absolútne dominujúci na celom svete a je to celosvetová kríza, to si doteraz iba pán Mikloš nevšimol, že to teda je svetová kríza, je na Slovensku o to citlivejší, že priemerná rodina na Slovensku vynakladá 30 % zo svojich príjmov na výdavky, ktoré sú spojené s potravinami, kým v iných krajinách západnej Európy to predstavuje iba 10, 11 alebo 12 %. Nehovoriac už o cenách pohonných hmôt, kde platíme tie isté ceny za pohonné hmoty, ako platia v ostatných krajinách Európskej únie, ale tie platy sú stále východné v porovnaní s tými platmi západnými. Čiže pre nás je táto téma ešte dominantnejšia ako možno pre niektoré iné štáty a očakával som, že v tomto duchu sa k problematike postaví aj Rada. Pokiaľ ide o krátkodobé opatrenia, tu by som predovšetkým chcel zdôrazniť, že vítame rozhodnutie, ktoré bolo urobené na základe aj správy Európskej komisie, že musíme pristúpiť k podstatne dôslednejšiemu monitorovaniu cenového vývoja potravín a ropy, predovšetkým s cieľom zamedziť špekulatívnym transakciám. Nie je možné, aj to som povedal dnes, aby dodávatelia ropy prakticky jednohlasne konštatovali, že nie je problém s ropou, že ropy je dosť a že vcelku ani nechápu, ako dochádza k takýmto obrovským nárastom cien ropy, akými my sme dnes svedkami. Britský premiér, ktorý v podstate bude reprezentovať názory Európskej únie na stretnutí v Saudskej Arábii informoval, že dôjde k nárastu ťažby ropy v niektorých krajinách, vrátane Saudskej Arábie, preto očakávame od komisie, že bude sledovať, či tento nárast pri v podstate reálnom dostatku ropy bude dostatočne tlmiť rôzne špekulatívne pokusy zvyšovať ceny alebo či napriek nárastu ťažby ropy opäť tie ceny budú na tejto vysokej úrovni, dokonca budú ešte rásť, čo len potvrdí, že za tým nie je objektívny faktor dopytu a ponuky, ale že je za tým faktor špekulantov, ktorí ťahajú ceny do nebeských výšok. Preto toto považujem za najpodstatnejšiu úlohu pre Európsku úniu a jej orgány, aby z pozície krajiny, ktorá je, alebo z pozície územného celku a z pozície toho, že prikrýva veľký počet európskych krajín, veľmi dôsledne tlačila na dialóg s dodávateľmi ropy a predovšetkým sledovala, že či ide alebo nejde o objektívny problém alebo ide o problém, ktorý subjektívne vyvolávajú rôzni špekulanti. Ďalej by som chcel povedať, že som navrhol Európskej komisii, aby uvažovala, aké ponuky môžeme dať v rámci Európskej únie prebytku kapitálu, ktorý dnes je. Dnes rôzne penzijné fondy, keď zistili, aká je neistota na realitných trhoch, začali investovať prebytok svojich investícií do komodít, do potravín a do ropy. Akonáhle sa zvyšuje objem peňazí v tomto segmente, tak sa zvyšuje aj cena týchto produktov, a preto by bolo veľmi vhodné, keby sme odklonili toky peňazí od komoditného trhu a tieto peniaze by išli predovšetkým do takých projektov, ako je infraštruktúra, výstavba energetických zariadení, jednoducho musia dostať tí, čo majú prebytok peňazí, najmä penzijné fondy a ďalší investori, reálne šance investovať aj niekde inde ako len do potravín a ropy, čo spôsobilo takisto určité navýšenie cien. Ďalej sme odporučili, aby vznikla pracovná skupina na preverenie obchodnej a cenovej politiky obchodných reťazcov, kde musí nastať nová kvalita spolupráce medzi komisiou a protimonopolnými úradmi v jednotlivých členských štátoch. Tu už Slovenská republika je veľmi aktívna a do určitej miery nám vyhovuje silná konkurencia, ktorá je medzi obchodnými reťazcami. Dokonca vítam aj vyjadrenie Zväzu obchodu, o ktorom som už hovoril, že by dva alebo tri dni po stanovení konverzného kurzu vyhlásili nejaké cenové moratórium, ak môžem trošku zjednodušiť ich vyjadrenie, ale za predpokladu, že nedôjde k nárastu cien, ktoré budú dodávatelia ponúkať tým, čo už priamo tovary predávajú. Ale cenová a obchodná politika obchodných reťazcov musí byť predmetom komisie, dnes bolo konštatované v diskusii, že ten jeden a ten istý výrobok má obrovské cenové rozdiely v rámci Európskej únie. Niekde to stojí povedzme 5 jednotiek a niekde ten istý výrobok môže stáť 11 jednotiek nejakých cenových, teraz to nechcem rozoberať na euro alebo na nejakú inú menu. Pokiaľ ide o komunikáciu Európskej únie, ktorá patrí k najväčším dovozcom a najdôležitejším partnerom z hľadiska ropy, tak navrhujeme, aby čo najrýchlejšie sa zvolal samit Európskej únie s krajinami produkujúcimi ropu, teda išlo by najmä o krajiny OPEC-u, Ruskú federáciu a Nórsko a treba naozaj len na seba vyvíjať primeraný tlak, pretože takto ďalej nemôže sa cenová hladina vyvíjať a spôsobuje to hlavybolenie každému jednému predsedovi vlády alebo prezidentovi, alebo šéfke vlády, ktorí dnes boli prítomní na rokovaní. Stredno- a dlhodobo sa domnievam, že Komisia predložila veľmi dobré návrhy, krátkodobo vidím trošku rezervy, myslel som si, že bude Komisia podstatne aktívnejšia, a preto okrem toho, čo som teraz povedal, čo sa týka Európskej komisie, sa budeme musieť spoľahnúť väčšinou na vlastné sily, pokiaľ ide o kompenzáciu tých najslabších, ak k takejto situácii by došlo. Ale tu Európska únia nestavia žiadne limity, pokiaľ ide o správanie sa jednotlivých krajín, pretože je to cesta, ktorá je voľná. Bola zaujímavá diskusia o daniach, ja to tu poviem, či už o spotrebných alebo o DPH, a prakticky všetci majú rovnaký názor, že ak znížime tieto sadzby, okamžite to bude znamenať nárast cien, pretože budú to vnímať špekulanti ako slabosť štátov. My sa skôr musíme baviť o tom, že či určitý nárast príjmov, ktoré štát môže mať z toho, že pri tých obrovských cenách daňové príjmy prichádzajú, by ten rozdiel nemal byť použitý na kompenzácie - ja sa k tomuto hlásim. Keď budem veľmi adresný – ak štát má navýšené príjmy, budem o tom hovoriť s ministrom financií, chcem vedieť, koľko to je, pretože ak ide cena hore, tak aj ten podiel je väčší, že ako to dostať naspäť k ľuďom cez princíp solidarity a cez veľmi adresné dávky. Toto je princíp, ktorý odporúča Európska únia každému jednému štátu. Pretože inak to budú považovať za prejav slabosti, ak pôjdeme do toho, že hneď pristúpime k nejakému znižovaniu, čo len bude viesť k ďalšiemu zdražovaniu - toto je spoločný názor. Toľko k rokovaniu Európskej rady, myslím si, že to bola veľmi dôležitá Rada, končí slovinské predsedníctvo, začína predsedníctvo francúzske, ktoré bude určite dynamickejšie, pretože to už aj od samotnej povahy lídra je úplne jasné a závisí to od toho, a verím, že prídu aj také nejaké nové vetry do rokovania Rady, pretože je to veľmi zdĺhavé, je to veľmi náročný mechanizmus a nie je vôbec dobré, ak dvadsaťsedem premiérov, prezidentov a ďalších sa niekoľko hodín zaoberá formuláciami, čiarkami, textami - toto, si myslím, malo byť dávno pripravené v lepšej kvalite a verím, že v tomto duchu bude francúzske predsedníctvo ešte podstatne úspešnejšie, ako to bolo v prípade iných predsedníctiev. Boli aj iné témy, ale myslím si, že tie sú tak vzdialené od reálneho života človeka ako sondy na Marse. Takže nech sa páči, pán minister, ak chcete niečo dodať a potom by sme išli na pár otázok a utekáme. Neutekáme pred novinármi, ale na letisko, pred novinármi sa neuteká.

Ján Kubiš, minister zahraničných vecí
Vyslovene len pripomenúť, že včera sme ako ministri zahraničia odsúhlasili zrušenie sankcií voči Kube, chcem zdôrazniť, že to bolo jednomyseľné rozhodnutie všetkých ministrov zahraničných vecí, síce po dlhej diskusii, ale napriek tomu to znamená, že začíname uplatňovať politiku komplexného dialógu s Kubou. Aj s tým, že dúfame, že aj týmto pomôžeme zmenám, ale takisto rozvoju vzťahov. Ďakujem.

Lucia Havlíková, TA3
Dobrý deň, ospravedlňujem sa, ale na chvíľu odbočím k jednej aktuálnej téme ...(nekvalitný záznam, pozn. prep.)...

Robert Fico, predseda vlády
Veľmi by ste ma prekvapili, keby ste sa nespýtali, takže buďte kľudná.

Lucia Havlíková, TA3
...(nekvalitný záznam, pozn. prep.)... pána Počiatka.

Robert Fico, predseda vlády
Padol mi kameň zo srdca, takže som veľmi spokojný, že ste to tak vyvážili, 50 na 50, nech sa páči.

Lucia Havlíková, TA3
Takže k pánovi Počiatkovi – SDKÚ chce iniciovať odvolanie ministra financií a ten vám predloží funkciu. Budete súhlasiť s jeho odstupom?

Robert Fico, predseda vlády
Vidím, že mám dokonca preteky, takže si môžem vybrať. Pani redaktorka, môžete to použiť kľudne, ale páni poslanci z SDKÚ a KDH môžu tak navrhnúť odvolať akurát sami seba za všetky tie rozkrádačky, ktoré boli za osem rokov na Slovensku zorganizované, a za to, ako rozobrali krajinu ako domček z lega. Poznáte môj názor na opozíciu v tomto duchu, podľa mňa tam neexistuje žiadne morálne právo podávať akékoľvek návrhy - a mali by byť radi, že sedia v opozícii, že majú imunitu a že sa majú tak, ako sa majú. Pokiaľ ide o vec, na ktorú sa ma pýtate, dostal som už aj ja informáciu, že minister Počiatek mi ponúkol jeho funkciu, a pre mňa je opäť samozrejme pomerne ťažké zaujať k tomu za dve sekundy stanovisko, ale určite sa k tomu postavím čelom a v krátkom čase budem vás informovať, či túto jeho demisiu prijímam alebo či mám na vec iný názor. Musím však teraz naozaj povedať principiálne rozlíšenie. Nikdy nebudem uvažovať nad odvolaním alebo prijatím demisie ministra financií preto, čo si na neho navymýšľal pán Mikloš, pokiaľ ide o centrálnu paritu - sú to úplné nezmysly. Jediný dôvod, ktorý budem brať, je jeho neetické a nemorálne správanie, ku ktorému došlo a ktoré som už opakovane odsúdil. Fakt je ale aj ten, že po včerajšom a dnešnom rokovaní Európskej rady by sme skôr mali Jána Počiatka nosiť na rukách a ďakovať za to, ako udržal finančnú stabilitu a čo všetko urobil preto, aby Slovensko sa stalo členom eurozóny, čo je obrovský úspech. Môžeme to hocako vnímať, ale ja vnímam aj tieto aktivity pána Mikloša a ďalších ako aktivity, ktoré sú prejavom žiarlivosti. Za každú cenu zakryť úspechy, ktoré sú tu. Zoberte si dokumenty, ktoré hovoria o veľkom úspechu Slovenska, veľkom medzinárodnom úspechu Slovenska, dokumenty, ktoré potvrdili, že sme v najťažších časoch, aké kedy boli v Európskej únii, dokázali splniť prísne maastrichtské kritériá, a k tomu nepochybne prispel aj minister financií Ján Počiatek. Čiže oddeľte to, prosím, ak sa budem zaoberať Jánom Počiatkom, tak len kvôli nemorálnemu a neetickému správaniu, ktoré mal účasťou na nesprávnom mieste a v nesprávnom čase, ale odmietam akékoľvek bludy, ktoré tu rozpráva pán Mikloš na adresu centrálnej parity, pretože sa nezakladajú absolútne na žiadnej pravde, ale absolútne na žiadnej pravde. Naviac, na rozdiel od neho, keď napáchal škodu tomuto štátu v miliardových sumách, nebola spôsobená žiadna škoda. Aká škoda bola spôsobená? O čom to tu vlastne rozprávame? Že finančné skupiny obchodujú? No to je presne tak, ako ryba pláva v rybníku, no čo majú robiť? Jednoducho obchodujú, je to ich poslanie. Bolo by veľmi zlé, keby samozrejme niekto zneužil informácie v obchodnom styku, to je trestný čin, na to sú orgány činné v trestnom konaní, ale to, čo hovorí pán Mikloš, sú obyčajné bludy. Preto ja sa touto vecou vôbec nebudem zaoberať a bez ohľadu na to, ako sa postavím k ponuke pána Počiatka, dnes mu musím poďakovať za príspevok, ktorý urobil k zavedeniu spoločnej európskej meny, pretože urobil naozaj v tomto duchu veľmi veľa. To, čo robí pán Dzurinda, pán Mikloš a pán Hrušovský je prejav žiarlivosti a okrem toho som už aj povedal, čo si o nich myslím, že – viete, toto by som ja nikdy neurobil, ani to nikdy neurobím. Nikdy neurobím to, že odídem z vlády, lebo ma voliči vyženú, potom si sadnem do parlamentu a budem podávať ako opozičný poslanec návrhy, ktoré som ako predseda vlády mohol zrealizovať. Nikdy sa nebudem správať ako pani Radičová, ktorá bola ministerka a mohla presadiť, akýkoľvek návrh chcela. A teraz prichádza ako najmúdrejšia na svete s návrhmi, keď je v opozícii, už ani nehovorím o ďalších pánoch poslancoch, toto ja nikdy neurobím. Pretože ja ani nechcem tak skončiť, že keď voliči sa rozhodnú inak, že sa vrátim naspäť a budem vykrikovať z opozičnej lavice ako najmúdrejší, najkrajší a najspravodlivejší. Takže kľudne tieto slová môžete použiť, ja si prácu Jána Počiatka vážim. Nevážim si však to, čo urobil. To, čo som mu povedal, si za klobúk nedal, a naozaj je to len otázka jedného malého zlyhania a bol by býval okamžite odišiel, len teraz mi uľahčil situáciu, pretože môžem sa slobodne rozhodnúť, ako by som sa rozhodol aj predtým, čo urobím, pretože túto funkciu mi ponúkol. Počul som to pred desiatimi minútami, ešte ako som išiel na tlačovú konferenciu, som si to overoval, to znamená - ja sa rozhodnem v krátkom čase, ako sa k tomu postavím. Ale prosím, bude to len za jeho nemorálne, neetické správanie. Odmietam bludy pána Mikloša, lebo sú nerelevantné. A skôr očakávam od pána Mikloša, ako sa bude správať, keď sa to potvrdí aj oficiálne, že čo potom povie, keď takýmto hrubým spôsobom niekoho na Slovensku obviní.

Lucia Havlíková, TA3
Ešte jedna otázka k samitu – ako by v praxi mali vyzerať opatrenia, o ktorých chcete možno hovoriť alebo ako by sme mohli riešiť teda vysoké ceny ropy, potravín v praxi? Bude sa znižovať sadzba spotrebných daní?

Robert Fico, predseda vlády
Pred chvíľkou ste boli asi sústredená na otázku Počiatka, celkom tomu rozumiem, ale ešte raz: bola veľmi intenzívna diskusia na tému daní. A Európska únia je toho názoru, že keby sa pristúpilo k celoeurópskemu znižovaniu daní, automaticky by to znamenalo zvýšenie cien, pretože špekulanti a ďalší by to vnímali ako prejav slabosti. Skôr sa diskutuje na tému, ako určitý nadpríjem, ktorý prichádza do štátneho rozpočtu, použiť na kompenzácie tých najslabších - toto je cesta. A pokiaľ ide o ďalšie opatrenia, som o nich hovoril, Európska únia sa musí ako celok postaviť voči dodávateľom ropy, Európska únia musí veľmi dôsledne kontrolovať správanie sa predajcov potravín, tu vidíme priestor. Inak, pokiaľ ide o krátkodobé opatrenia, tam bude najmä úloha samotných štátov veľmi aktívna, ja som aj vo svojom vystúpení odlíšil, že predsa nebudem teraz hovoriť o kompenzáciách, tie si vieme urobiť sami - bavme sa o tom, načo potrebujeme Komisiu a načo potrebujeme Európsku úniu ako takú.

redaktorka, Markíza
Pán premiér, dve otázky v súvislosti s cenami potravín a ropy – keď hovoríte, že budete uvažovať o tom, aby sa isté nadpríjmy prerozdelili pre sociálne slabšie skupiny povedzme alebo do sociálnej sféry, máte na mysli DPH príjmy alebo povedzme viete si predstaviť aj ...(nekvalitný záznam, pozn. prep.)...

Robert Fico, predseda vlády
Pani redaktorka...

redaktorka, Markíza
...(nekvalitný záznam, pozn. prep.)... lebo Barroso navrhoval aj to alebo teda dal na výber aj to, aby sa neočakávané zisky jednotlivých spoločností alebo ropných spoločností zdanili a vlastne tento zisk sa prerozdelil do sociálnej oblasti. Čiže o čom konkrétne vy hovoríte alebo uvažujete a plus ešte teda či podľa vás už nastal čas, aby sme teda kompenzovali nejakým spôsobom na Slovensku sociálne najzraniteľnejšie skupiny ...(nekvalitný záznam, pozn. prep.)...

Robert Fico, predseda vlády
Ide mi predovšetkým o nadpríjmy, ktoré majú naozaj energetické monopoly, ale tu treba sa pozrieť, ako sa vyvíja zisk týchto monopolov, či je možnosť nejakého dodatočného zdanenia týchto monopolov a pokiaľ ide o nadpríjmy, ktoré sú spôsobené spotrebnou daňou alebo DPH, my ich nevieme vyčísliť, pretože súčasne mohlo dôjsť aj k poklesu spotreby týchto pohonných hmôt - to musím ministra financií požiadať o presnú analýzu, ale mal som na mysli najmä obrovské príjmy, ktoré majú energetické monopoly z tohto nárastu cien. Poprosím vás ešte raz o pochopenie, a to nie je vyviňovanie sa, ja sa staviam k problémom čelom a nie chrbtom - takáto kríza v cenách potravín a ropy tu ešte v Európe nebola, ako je v týchto rokoch - a všetci to takto vnímame. Pripadá mi to potom veľmi také zvláštne, že príde nejaký poslanec a povie, že nárast cien potravín a pohonných hmôt je výsledkom vládnutia Roberta Fica a tejto vlády. To sa mi zdá byť naozaj, tu by som čakal, hoci viem, že nepatríme medzi vašich favoritov, ale tak aspoň teda povedať - však teda nehnevajte sa, pán Mikloš, však čo ste spadli z duba alebo odkadiaľ? Však sa teda pozrite do Rakúska, do Nemecka alebo neviem kde všade a zistíte, že to je obrovský problém, inak by sa tým dneska Európska únia asi nezaoberala. Európskej únii by bolo úplne jedno, čo sa robí na Slovensku, ale zdá sa, že celá Európa ako taká má obrovský problém - čiže ide len o tento postup. A pozrime sa, že či ak nedošlo k poklesu spotreby a naozaj sú tam nejaké nadpríjmy, tak my ich tak či tak chceme cez kompenzácie použiť, veď sme oznámili, že chceme na budúci rok nejaké ďalšie sociálne produkty predstaviť.

redaktorka
...(nekvalitný záznam, pozn. prep.)... či nastal čas už na tú kompenzáciu ...(nekvalitný záznam, pozn. prep.)...

Robert Fico, predseda vlády
Ak napríklad vyplácame vianočný dôchodok dôchodcom, tak už to je určitá miera kompenzácie. Čiže ten čas určite je pre niektoré skupiny, pre mladé rodiny a pre dôchodcov, pre dôchodcov sme to riešili cez vianočný príspevok, pokiaľ ide o mladé rodiny, tak príspevok pri narodení prvého dieťaťa išiel päťkrát hore, z 5000 na 25 000 Sk, išlo dole DPH pri liekoch, pri učebniciach, pri knihách. Pokúsime sa nastaviť ďalšie produkty, ale v mojom vystúpení, ktoré som mal pri príležitosti zavedenia eura, som konštatoval, že Slovensko musí ďalej pokračovať pomerne významne v stabilizovanej finančnej politike. Môže byť každý kľudný, každý kľudný - táto vláda, hoci je silne orientovaná na sociálnodemokratický program, nebude rozhadzovať nad svoje pomery. Budeme sa správať zodpovedne a racionálne.

redaktorka
Ešte jedna otázka pre vás, pán minister – tým, že ste zrušili sankcie na Kubu, máte pocit, že Európska únia má v rukách dostatočné nástroje na to, aby povedzme sa zlepšila situácia vo väzniciach alebo prepustenie politických väzňov? Čo vlastne Únii zostáva dnes v rukách v dôsledku týchto nových udalostí?

Ján Kubiš, minister zahraničných vecí
V prvom rade myslím si, že tri štvrtiny toho rozhodnutia o zrušení sankcií hovoria o politickej situácii, o situácii, pokiaľ ide o politických väzňov - očakávania. Je to aj posolstvo, ktoré povzbudzuje k ďalším liberalizačným opatreniam, no a nástroje trebárs v tom, že situáciu Európska únia posúdi o rok a môže rozhodnúť o pokračovaní takéhoto komplexného dialógu v prípade, že dôjde k pozitívnym posunom. Čiže nie je to rozhodnutie, ktoré je s otvoreným koncom, o rok dôjde k posúdeniu a o rok sa môže kľudne stať, že keď nebude žiadny posun, tak že prevládnu hlasy, ktoré zase budú hovoriť o zavedení určitých opatrení. Ďakujem.

redaktorka
...(nekvalitný záznam, pozn. prep.)... tiež otázku na pána ministra - ako sa posunula téma Kosova? Mali ste hovoriť aj o tom, aký vývoj ďalej očakávate, jednak čo sa týka pozície Európskej únie a aj pozície Slovenska.

Ján Kubiš, minister zahraničných vecí
Pokiaľ ide o pozíciu Slovenska, tam k žiadnemu posunu nedošlo a Európska únia, myslím si, že to odznelo vlastne v mnohých vystúpeniach, či už na úrovni predsedov štátov a vlád alebo aj na úrovni ministrov zahraničných vecí, privítala návrhy generálneho tajomníka OSN na rekonfiguráciu misie UNMIK, ktorá umožňuje aj to, aby operácia Európskej únie efektívne začala konať na celom území Kosova. Ďakujem.

pani Miháliková
Dobrý deň, pán premiér, chcem sa spýtať, či máte nejakú predstavu bližšiu kvôli tým sociálne najslabším skupinám alebo by to mali byť len tie mladé rodiny a dôchodcovia, o ktorých ste hovorili.

Robert Fico, predseda vlády
Áno, oddeľme to, ak môžem. Naozaj my nechceme ísť cestou, že, ja neviem, by sa teraz vytypovali nejakí ľudia a by sa im dali nejaké peniaze v podobe nesystémových rôznych dávok, ale chceme ísť cez napríklad navyšovanie príspevku pri narodení prvého dieťaťa, naozaj hovoríme o zvýšení vianočného príspevku. Čiže uvažujte alebo berte, keď hovoríme o kompenzovaní, tak máme na mysli už zabehnuté mechanizmy, ktoré máme v našom právnom poriadku a ktoré len budeme napĺňať väčším obsahom, ak nám to finančná situácia umožní. Nemyslím si, že by sa nejaké nové formy hľadali, napríklad hovoríme o trinástom dôchodku. Ale tak či tak trinásty dôchodok môže byť len transformácia vianočného príspevku na trinásty dôchodok. Hovoríme o ďalšom príspevku pri narodení dieťaťa, že teda nebude to iba prvé dieťa, ale uvažuje sa aj o niečom inom, ale to je všetko, všetko na diskusiu. My teraz, ako sme oznámili na koaličnej rade, budeme mať do konca júna stretnutie o finančnom rámci, ktorý máme k dispozícii.

redaktorka
A ešte jedna otázka, ak môžem mať k tej zmluve - že či ste spokojný teda s tými závermi, ktoré sa prijali a o ktorých sa toľko rokovalo.

Robert Fico, predseda vlády
My sme ale nič neprijali.

redaktorka
No, hovorili...

Robert Fico, predseda vlády
Prijalo sa päť záverov alebo päť bodov, kde sa teda konštatuje, že sa bude pokračovať v ratifikácii – čo je teda povedzme dobrá správa – a že v októbri sa vrátime k situácii pokiaľ ide o Írsko. A ešte si Česká republika vymohla pod čiarou poznámku, že u nich je návrh na ústavnom súde, takže ďalšia ratifikácia záleží od toho, či ústavný súd pozitívne rozhodne o súlade Lisabonskej zmluvy s konkrétnymi predpismi. Takže ak to môžem skonštatovať – neprijalo sa nič špeciálne, nič, ale teda – dve hodiny. Ďakujeme vám pekne.

Silvia Glendová, hovorkyňa vlády
Ďakujeme vám za účasť, dovidenia.
prehrať audio Prehrať audio