Preskočiť navigáciu 
Úvodná stránka Verzia pre tlač 
Mapa stránky RSS 
English

Prepis audiozáznamu tlačovej konferencie po skončení kontrolného dňa na Ministerstve financií SR


tlačový tajomník
...(prerušený záznam, pozn. prep.)... ministerstvo financií. Na tlačovej konferencii vítam Roberta Fica, predsedu vlády Slovenskej republiky a Jána Počiatka, ministra financií. O úvodné slovo poprosím Roberta Fica, predsedu vlády.

Robert Fico, predseda vlády
Ďakujem pekne, vážený pán minister, vážené dámy a páni, chcel by som na úvod tejto tlačovej konferencie poďakovať ministerstvu financií za politiku, ktorú vykonávalo za posledné dva roky a ktorej výsledkom je splnenie všetkých kritérií, ktoré od nás požadujú európske inštitúcie pre zavedenie eura k januáru 2009. Zavedenie eura je určite úspechom pre celú krajinu a ministerstvo financií v rámci dosiahnutia tohto úspechu urobilo kus nenahraditeľnej práce, a preto aj som využil príležitosť, ktorou dnešné pracovné stretnutie určite bolo, aby som nielen pánovi ministrovi, ale aj jeho kolegom, ktorí sa podieľali na tomto výsledku, poďakoval. Chcel by som však podobne, ako som to urobil aj na ministerstve zahraničných vecí, povedať, že splnením dlhodobého cieľa nekončia aktivity a význam tohto ministerstva. Tak, ako som na ministerstve zahraničných vecí konštatoval, že mi začína chýbať určitá dynamika zahraničnej politiky po naplnení všetkých podstatných zahraničnopolitických cieľov, dnes som na stretnutí s pánom ministrom hovoril o úplne novej kvalite, do ktorej sa dostáva ministerstvo financií po rozhodnutí zaviesť euro. Vláda, ktorej som predsedom a v ktorej je pán minister Počiatek ministrom financií, je vláda, ktorá chce a bude dôsledne presadzovať vo svojej politike myšlienky, ktoré sú zakotvené v článku 55 Ústavy Slovenskej republiky, teda myšlienky sociálneho štátu. Tak, ako sme sa venovali sociálnemu štátu v rámci možností, ktoré nám dávali maastrichtské kritériá, sa mienime venovať aj v nasledujúcich dvoch rokoch. Preto po naplnení cieľa zaviesť euro sa prioritnou úlohou pre ministerstvo financií stáva zabezpečovanie takého finančného rámca, ktorý umožní plnenie myšlienok sociálneho štátu, ktorý je založený na výkonnom hospodárstve a stabilných financiách. Vláda Slovenskej republiky opätovne potvrdila, že aj keď má program orientovaný od stredu doľava, neznamená to okamžite deštrukciu verejných financií alebo rozhadzovanie verejných zdrojov. Sme presvedčení, že sociálny štát sa dá budovať aj tak, že budú naďalej stabilné financie. Financie, ktoré budú garantovať kontrolu inflácie, financie, ktoré budú garantovať deficit, ktorý sa bude postupne približovať k nule, teda k vyrovnanému rozpočtu, ako sme si vždy aj zaumienili, financie, ktoré budú veľmi rozumne vynakladané tam, kde to je absolútne potrebné. Pod sociálnym štátom, ktorý je založený na výkonnom hospodárstve a stabilných financiách vo vláde rozumieme prostredie, v ktorom ľudia budú nielen dôstojne existovať, ale najmä prostredie, v ktorom budú mať presvedčenie a budú veriť, že profitujú z toho, že ekonomike sa na Slovensku darí a že Slovensko ako také je nasmerované na dobrú cestu. Po tejto absolútnej priorite, ktorá stojí pred ministerstvom financií, sme hovorili aj o niektorých nástrojoch, ktoré treba využívať, aby Slovensko bolo sociálnym štátom, ktorý bude rešpektovať stabilné financie a ktorý bude vychádzať z výkonnej ekonomiky. Predovšetkým sme sa zhodli s pánom ministrom financií na tom, že nechceme a nikdy nepôjdeme cestou ukladania nejakých ďalších povinností na občanov. Teda my nechceme ísť cestou zvyšovania daní, zvyšovania poplatkov. Práve naopak, tam, kde je to možné, udržiavame všetky poplatky existujúce na tej istej úrovni, ja som už niekoľkokrát uvádzal trebárs diaľničné poplatky. Ale aj v ostatných sférach sa pokúsime správať tak, aby to neboli ľudia, ktorí budú držať tento štát na nohách tým, že budú pravidelne platiť vyššie a vyššie peniaze z ich peňaženiek. Chceme, aby tento štát stál na silnej ekonomike a aby stál na dobrých verejných financiách. V tomto duchu, ak chceme mať ďalšie zdroje, ktoré chceme použiť na sociálny štát, musíme uvažovať predovšetkým o dvoch základných oblastiach. Prvou oblasťou je šetrenie - a tu, tak ako sme urobili určité škrty minulý rok, prevláda presvedčenie na ministerstve financií a ja ho zdieľam, že je stále ešte priestor aj vo verejných financiách nájsť priestor na ďalšie rozhodnutia, ktoré budú viesť k uvoľneniu zdrojov na sociálne programy. Možno takým ad hoc príkladom, ale ktorý čosi naznačuje, je to, čo dnes predkladá pán minister financií do vlády, kde škrtáme o 25 % výdavky na zahraničné služobné cesty a na domáce cesty, a táto úspora vo výške 300 mil. Sk bude veľmi cielene použitá na konkrétny projekt, v danom prípade na dobudovanie infraštruktúry medzi Oravou a Kysucami. To je možno ad hoc, je to nejaký model, ale toto je cesta, ktorou pôjdeme aj do budúcnosti – hľadať vnútorné rezervy za každú cenu a tieto rezervy potom používať na rozumné projekty. Opätovne sme dnes otvorili otázku centrálneho verejného obstarávania, kde vidíme veľké možnosti. Je veľmi ťažké dosiahnuť primeranú dohodu a pravdepodobne v tejto sfére bude treba použiť mocenské politické nástroje, aby sa dohoda o centrálnom verejnom obstarávaní dala v nejakom rozumnom čase aj dosiahnuť. Rovnako verím, že druhým takým nástrojom, kde sme schopní získať finančné zdroje bez toho, aby sme privatizovali, aby sme získavali peniaze z predaja najcennejšieho štátneho majetku, bez toho, aby sme zvyšovali poplatky a dane pre ľudí, je nová štruktúra výdavkov, pretože to, ako sú nastavené dnes ministerstvá, je už model, ktorý pretrváva na Slovensku dlhé roky. Musíme si povedať, čo sú priority a čo nie sú priority. Ak to nie je priorita, nebude to financované, aj keď sa to možno niektorým ministerstvám páčiť nebude. Myslím si, že som dostatočne objasnil našu predstavu o tom, ako má vyzerať Slovenská republika v nasledujúcich dvoch rokoch – ako stabilná krajina, krajina, ktorá nebude tlačiť na ľudí, pokiaľ ide o ich výdavky, krajina, ktorá sa bude naďalej opierať o výkonnú ekonomiku, pretože sa nám darí a chceme udržať najvyšší hospodársky rast v Európskej únii tak dlho, ako sa len dá, ďalej krajina, ktorá mieni šetriť, ale nie na ľuďoch, ale mieni šetriť na verejnej spotrebe a konkrétne príklady v poslednom období sa vám pokúšame dávať. Chcel by som ešte povedať, že ministerstvo financií bude naďalej zohrávať významnú úlohu, pokiaľ ide o prípravu na zavedenie eura. Padlo rozhodnutie, že v septembri bude samostatné rokovanie vlády len k euru bez toho, aby sme sa zaoberali akýmikoľvek inými bodmi a predmetom tohto rokovania bude analýza zavedenia eura, to je dokument, ku ktorému sme sa zaviazali v súvislosti s programovým vyhlásením vlády. V septembri už budeme vedieť viac o tom, ako zaberá kampaň vo vzťahu k verejnosti, budeme vedieť viac aj o názoroch verejnosti, budeme mať dôslednejšie pripravené veci, pokiaľ ide o skúsenosti zo zahraničia – krajiny, ktoré zaviedli euro k 1. januáru 2008. A takéto rokovanie samostatné, kde nebudeme vyrušovaní inými témami, nám umožní, aby sme prijali celý rad – ak to bude potrebné, samozrejme, pretože dnes je situácia taká, sme si to povedali aj s pánom splnomocnencom, aj s pánom ministrom financií, že nie je potrebné prijímať žiadne radikálne opatrenia, veci idú presne podľa plánu, ako bolo všetko pripravené a nastavené. Opäť som požiadal pána ministra financií, aby väčšiu pozornosť venoval zákonu o cenách s tým, že zákon o cenách obsahuje niektoré nástroje, ktoré štát môže efektívne využiť v prípade, že by sa niektoré ceny vymkli spod kontroly, napríklad z dôvodu špekulantov, ako sa zdá, je to aj v prípade potravín a ropy, teraz hovorím o európskych a svetových trendoch, nehovorím o trendoch na Slovensku, a ukazuje sa, že tento zákon nie je dostatočne aplikovaný preto, lebo nie sú vytvorené implementačné predpoklady. Málo ľudí, malá znalosť o tomto zákone, preto zákon o cenách bude predmetom veľmi rozsiahlej diskusie práve na zasadnutí vlády v septembri, kde si povieme, že či nám postačuje na prípadné opatrenia, ak ich budeme potrebovať, alebo potrebujeme ešte prijať niečo naviac, čo je v tomto zákone uvedené. Ministerstvo financií bude zohrávať mimoriadne dôležitú úlohu aj pokiaľ ide o kontrolu oprávnenosti výdavkov pri využívaní fondov Európskej únie, pretože ministerstvo financií je orgánom certifikácie a auditu. Tu očakávame od ministerstva veľmi dôsledný postup, pretože je to práve oprávnenosť výdavkov a iné veci, ktoré často sťažujú využívanie fondov Európskej únie, a toto tiež patrí medzi obrovské priority rezortu ministerstva financií v nasledujúcom období. Vážené dámy a páni, vzťah medzi Úradom vlády, aj môj osobný vzťah s pánom ministrom financií bol od samého začiatku veľmi korektný. Snažíme sa rozumieť si, pretože na jednej strane je minister financií, ktorý zodpovedá za konkrétne výsledky finančného charakteru, na druhej strane je predseda vlády, ktorý musí plniť programové vyhlásenie vlády a záväzky, ktoré máme voči verejnosti. Myslím si, že doteraz tá komunikácia bola veľmi efektívna, veľmi konštruktívna a takto v nej aj ďalej pokračujeme a my sme si dnes povedali, pokiaľ ide o novú kvalitu správania sa ministerstva financií, že naše doterajšie vzťahy neboli prekážkou, naopak, môžeme na nich stavať a verím, že to, čo som zadefinoval ako novú kvalitu práce ministerstva financií vo vzťahu k sociálnemu štátu, sa stane v nasledujúcich dvoch rokoch plnou realitou. Ešte raz ďakujem celému ministerstvu, minister financií má absolútnu dôveru predsedu vlády a takto budeme pokračovať až do roku 2010. Ďakujem pekne.

Katarína Korecká, Slovenská televízia
Pán premiér, ja by som teda mala otázku – spomínali ste, že nejdete cestou zvyšovania daní, poplatkov, môžeme teda čakať možno znižovanie daní a hovorí sa, že máme vysoké odvody neprimerane - môžeme čakať ...(nekvalitný záznam, pozn. prep.)... to by bola prvá otázka. A druhá otázka by sa týkala ...(nekvalitný záznam, pozn. prep.)... rokovania, teraz hovoríte, že nie je teda potrebné prijímať nejaké opatrenia. Aké opatrenia máte teda v prípade, že by bolo potrebné, aby – určite máte nejakú víziu ...(nekvalitný záznam, pozn. prep.)...

Robert Fico, predseda vlády
Napríklad mohlo by sa stať, že nám verejnosť bude avizovať, že ešte možno chýbajú také alebo onaké informácie. My sledujeme aj štruktúru informácií a pýtame sa verejnosti, tak by sme napríklad zintenzívnili niektorú časť kampane, ak by to bolo potrebné. Ďalej analýza niektorých právnych predpisov, ktorú robíme, by nás mohla viesť k tomu, že možno bude potrebné urobiť ešte na záver roka legislatívne úpravy. Mňa čaká v piatok rokovanie s predstaviteľmi bánk, kde určite budeme hovoriť o príprave a pripravenosti bankového sektora na veľmi komplikované finančné operácie začiatkom roka. Toto sú veľmi praktické otázky. Myslím si, že euro ako téma je za nami, pretože formálne bude rozhodnutie prijaté na Európskej rade teraz v Bruseli v júni a potom už je to iba otázka konverzného kurzu a potom je to už iba otázka, ako to všetko dobre spoločne zvládneme. K tej prvej vašej téme – dnes sú dane z príjmu na veľmi nízkej úrovni na Slovensku, daň z príjmu predstavuje iba 19 %. My sme dokonca nepristúpili ani k zavedeniu takých daní, ktoré by mohli byť vcelku typické pre vládu orientovanú od stredu doľava, napríklad ako je daň z dividend. Hovoril som však o rôznych poplatkoch a platbách, ktoré často tvoria významnú časť príjmov štátneho rozpočtu. Napríklad sa urobili úpravy, ja to veľmi oceňujem, pokiaľ ide o súdne poplatky, kde sa niektoré súdne poplatky znižovali, to teraz hovorím za rezort spravodlivosti. Nechceme ísť tak, že ide teraz schvaľovanie rozpočtu na rok 2009 a súčasťou tohto rozpočtu bude celý rad zvyšovania poplatkov, ako to niekedy bývalo v minulosti, veď sa na to pamätáme, išiel rozpočet, okamžite išli správne poplatky hore, to stálo viacej, to stálo viac. Jediné, na čo sa sústreďujeme, je daň z tabaku a z alkoholu, ale to je samozrejme daň z hlúposti, takže kto veľa pije a kto veľa fajčí, tak nech si to zaplatí, ja nemám absolútne žiadne problémy s tým, ak pri týchto komoditách daň pôjde hore. Ale tam, kde ide o reálne veci, sa budeme správať, ako som pred chvíľkou uviedol – žiadne zvyšovanie. Môžete kľudne použiť príklad s diaľničnými známkami. My sme od roku 2006 sa diaľničných známok pre fyzické osoby sa nedotkli a takto budeme postupovať aj na rok 2009, pretože pokiaľ nie je dokončená diaľničná sieť, nie je férové žiadať od ľudí platenie viac, ako momentálne za to platia. Takže filozofia je takáto – neprivatizovať, to znamená – nezískavať peniaze a míňať ich z predaja cenného štátneho majetku, najmä teda ide o privatizáciu strategických podnikov, tam kde zostali zostatky, nepristupovať k zvyšovaniu poplatkov a platieb od občanov, naopak šetriť a vytvárať podmienky pre dobrú ekonomiku, pre vysoký ekonomický rast – toto je naša cesta ako budovať sociálny štát.

Katarína Korecká, Slovenská televízia
Prepáčte – ešte tie odvody.

Robert Fico, predseda vlády
Odvody sú momentálne tak nastavené ako sú, ja si myslím, že zbytočne nevytvárajme nejaké ilúzie. My máme dnes tak napnutú situáciu pokiaľ ide o Sociálnu poisťovňu – veď sa nám tam vytvoril deficit viac ako 20 mld. Sk, ktorý vznikol cez súkromné dôchodkové správcovské spoločnosti. Pokiaľ ide o zdravotníctvo – to isté – ja nevidím teraz priestor na to, aby sme pristupovali k znižovaniu odvodov.

redaktor, denník Sme
Pán premiér, mám na vás tri stručné otázky, prvá je, že či ste s ministrom financií spokojný, či máte k nemu aj nejaké kritické výhrady – ak áno, tak aké? A druhá – rezorty sú pri zavádzaní centrálneho verejného obstarávania dosť rezistentné, nespolupracujú – použili ste termín, že použijete mocenské a politické nástroje – chcel by som vedieť aké. A takisto by ma zaujímalo – nedávno ste sa vyjadrili, že zavedenie eura – nemusí to byť len v súvislosti s eurom, ale môže to byť proste – potraviny, rastú ceny ropy – máte pripravený inflačný balíček, že čo je a z čoho sa skladá ten inflačný balíček alebo o čom to bude ten inflačný balíček by som chcel vedieť.

Robert Fico, predseda vlády
Pokiaľ ide o boj s infláciou, tu poprosím pána ministra financií, to je samozrejme jeho priestor, aby som nehovoril do odborných vecí zbytočne. Pokiaľ ide o kritické výhrady – predmetom týchto stretnutí, ku ktorým dochádza, nie je hľadať muchy, lebo je staré známe slovenské porekadlo – „kto hľadá, nájde“ a „kto chce psa biť, palicu si nájde.“ Toto nie je cieľom našich stretnutí, to by bolo asi smiešne, keby som ja teraz začal dávať dohromady celý Úrad vlády, aby som prišiel sem a vyčítal ministrovi, že o tri dni predložil nejaký materiál skôr alebo neskôr. Principiálne musím povedať, že ministerstvo financií splnilo všetky úlohy, ktoré sme si predsavzali v súvislosti s eurom. Veď tomu bolo podriadené úplne všetko – maastrichtské kritériá, kontrola inflácie, deficit, veľmi komplikovaná situácia je vo vzťahu k samospráve miestnej a regionálnej, ktorá disponuje obrovskými finančnými prostriedkami a štát v podstate nemá žiadny vplyv na tieto financie, ktoré často aj menia potom charakter záverečných čísiel. Preto ja som s prácou ministra financií absolútne spokojný najmä preto, že minister financií je veľmi pružný. Jednoducho sú príklady, kedy musíme často riešiť vec okamžite a on nie je typický konzervatívny predstaviteľ ministra financií, ktorý sedí na tej pokladnici a nemá žiadne riešenie – vždy tieto riešenia sa pokúša hľadať. Takže ja by som muchy v tomto prípade nekomentoval, ale komentujem principiálne stanovisko predsedu vlády k jednému zo svojich najvýznamnejších ministrov. Pokiaľ ide o centrálne verejné obstarávanie – pod tým, čo som povedal, som mal na mysli reagovanie na niektoré návrhy, ktoré môžu prísť povedzme v oblasti sociálnej. Ja si viem celkom predstaviť, že budú predkladané v týchto dvoch rokoch rôzne návrhy nielen v sociálnej oblasti, aj v iných oblastiach a ktoré môžu so sebou prinášať tlak na výdavky zo štátneho rozpočtu. Na to môže byť odpoveď – dobre, ak chceme toto a toto urobiť a stojí to toľkoto a toľkoto peňazí – momentálne na to nemáme, lebo máme iné priority, tak poďme hovoriť o centrálnom verejnom obstarávaní, ktoré by mohlo viesť k úsporám a potom tento projekt môžeme zrealizovať. Toto som mal na mysli, že – poďme používať štandardné politické nástroje, ak teda nie je vôľa ministrov pristúpiť k centrálnemu verejnému obstarávaniu, kde minister financií narazil a je to úplné nóvum, úplné nóvum, pretože o toto sa žiadna vláda doteraz nepokúsila, a my provokujeme postupne ministrov v tom dobrom slova zmysle ,a pripravujeme ich na to, že musí takéto rozhodnutie raz padnúť, pretože tam vidíme veľký priestor na šetrenie a budeme v tom nepochybne pokračovať aj ďalej. Toto je predstava.

redaktor, denník Sme
Čiže dalo by sa to chápať ako nejaký odkaz smerom k HZDS a k jeho rezortom? ...(nekvalitný záznam, pozn. prep.)...

Robert Fico, predseda vlády
Nie, veď my sme reagovali korektne na názory a postoje, ktoré HZDS odprezentovalo. Povedali sme, že pokiaľ ide o sociálny štát, ten štát, ktorý definuje Ústava Slovenskej republiky, sme pripravení s našimi koaličnými partnermi diskutovať kedykoľvek, a budeme určite už diskutovať na najbližších koaličných radách, ktoré budú. V tomto nemáme problém, ...(nekvalitný záznam, pozn. prep.)..., je to otázka len tie návrhy dostať do primeraného finančného rámca, aby sme neprichádzali s niečím, na čo momentálne štát nemá. A ako poznám mojich koaličných partnerov, pána Mečiara, aj pána Slotu, oni rešpektujú tento finančný rámec. Ibaže by došli ďalšie návrhy, potom si musíme povedať – dobre, ale poďme hľadať zdroje a jednou z ciest je napríklad toto. To je ten klasický mocenský politický nástroj – chcete? – ale poďme do tohto. Toto som mal presne na mysli pod tým, keď som použil tento výraz. Poprosím k tej inflácii ešte, pán minister.

Ján Počiatek, minister financií
Samozrejme, že hlavnou prioritou – a to bola tiež jedna z nosných tém – v súvislosti so zavedením eura alebo so vstupom do eurozóny je udržateľnosť inflácie, tak veľa diskutovaná téma, ktorá bola jednou z kľúčových tém vôbec pri schvaľovacom procese. Čiže inflácia – vláda si veľmi dobre uvedomuje, že to je kritická vec z pohľadu občana a samozrejme pre celé fungovanie ekonomiky, jedna z fundamentálnych vecí, ktorá musí byť naplnená v tých rozumných limitoch. Samozrejme, že boj s infláciou je ťažký súboj, obzvlášť dnes v súvislosti s globálnym nárastom cien potravín a taktiež pohybmi na trhoch s ropou, kde je to globálny celosvetový fakt a iste viete, že tá situácia je naozaj v niektorých krajinách už dosť vážna a všetky krajiny aj Európskej únie bojujú dnes s infláciou. Čiže samozrejme, že neexistuje na to jedno jednoduché opatrenie, lebo je to sada opatrení a nedá sa ani teraz povedať, že ako je presne namiešaný ten balík, bude sa to aj meniť v čase, ale vláda vyvinie akúkoľvek potrebnú aktivitu na to, aby efektívnym spôsobom v rámci legálnych možností, ktoré má, bojovala s infláciou.

redaktor
Dali by sa spomenúť nejaké dva – tri krátke príklady, že ktoré opatrenia?

Ján Počiatek, minister financií
No tak samozrejme bude v prvom rade určite pokračovať kontinuálny tlak na monopolné podniky v zmysle udržiavania zmysluplných marží, aby sa nepohybovali mimo tento priestor. Ďalej to určite bude monitoring cien na vybrané tovary prísnejší, nejaká forma sankcií – otázka až ako ďaleko. Určite budeme sa hlavne snažiť vybudiť verejnú mienku, pretože v tomto je nakoniec pre bežného spotrebiteľa, aj tak je kľúčový ten bežný spotrebiteľ a zákazník – aby niekto alebo slovenský minister financií hovorím - volil svojou nohou, čiže keď ten tovar je preňho drahý, tak si ho nemusí kupovať. Ale samozrejme tam je potom kľúčom, aby trh fungoval tak, ako má a nezlyhávala konkurencia. Čiže určite budeme, akokoľvek sme schopní byť nápomocní Protimonopolnému úradu, inšpekcii, aby naozaj vykonávali prax – a myslím tým – nápomocní v tom zmysle, že ak sú poddimenzovaní a potrebujú viac personálu alebo viac ľudí na výkon tých svojich aktivít, tak budeme ochotní uvažovať určite nad tým, že budeme dotovať tieto organizácie štedrejšie - v tom zmysle, aby naozaj ten monitoring celého toho trhu a kvality toho trhového prostredia – bol čo najdokonalejší. Tak samozrejme, to je sama osebe téma, ale ešte raz hovorím – všeobecne vzhľadom aj na krátkosť času určite použijeme akýkoľvek nástroj dostupný na to, aby sme s tou infláciou bojovali – a myslím to úplne vážne.

Robert Fico, predseda vlády
Môžem potvrdiť, že prebiehajú veľmi vážne rozhovory, pokiaľ ide o ceny energií, pretože tie významne ovplyvňujú infláciu, ale chcel by som povedať, že aj náš postoj pokiaľ išlo o žiadosť o zmenu centrálnej parity, čosi naznačuje. Pokiaľ ide o zmenu centrálnej parity, tá bola dosiahnutá na úrovni 30,126 Sk a napriek tomu, že stanovenie konverzného kurzu je inou procedúrou, je predmetom ďalších vyjednávaní a nikto z nás teraz nemá právo o konverznom kurze hovoriť ani nebudeme hovoriť, tak už len náš postoj k centrálnej parite potvrdil, že uprednostňujeme myšlienku silného kurzu, pretože všetci rešpektujú, že silný kurz je veľmi významný protiinflačný faktor.

Rado Tomek, Bloomberg
Pán premiér, aj vzhľadom na tie rastúce ceny energií - nebolo by možno z dlhodobého hľadiska užitočnejšie pripraviť občanov na to, že jednoducho tie energie budú drahé? Či už teda doma plyn alebo teda benzín a sústrediť sa skôr na opatrenia, ktoré by mohli podporovať šetrenie energiami, nejaké - ja neviem - zatepľovacie a takéto, ako taký ten tvrdý tlak na tie ceny? A myslíte si, že naozaj tí výrobcovia majú ešte priestor na to, aby taký obrovský, myslím - alebo energetické firmy - aby aj tie obrovské nárasty cien komodít dokázali nejakým spôsobom niekde utopiť v tom svojom hospodárstve? Ďakujem.

Robert Fico, predseda vlády
Pán redaktor, ak mám byť úprimný, ja by som najradšej reprivatizoval aj SPP, aj Slovenské elektrárne, aj všetky monopoly, pretože – pozrite sa na investície, koľko teda to slávne SPP v rukách Nemcov a Francúzov zainvestovalo? Pozrite sa na to, pozrite sa na ich zisky. Ja odmietam prístup, že dnes sa bude niekto vyhovárať iba na vysoké ceny energií, hoci je to tak, vytvára to obrovský tlak. Ale my vidíme priestor na rokovanie aj vzhľadom na to, ako to získali, akú majú nad tým kontrolu, aké majú zisky a čo investujú do týchto strategických podnikov. Verejnosti treba hovoriť pravdu, aj keď - pričom zvyčajne nezakrývame, že potraviny a ropa sú vážny európsky problém. Keby to tak nebolo, tak Európska rada sa nezaoberá touto témou ako samostatným bodom v Bruseli. Čiže to už je dôkaz nad dôkazy, že tu nejde o domácu internú slovenskú situáciu, ale ide o situáciu, ktorá má celoeurópsky rozmer. Naviac treba podľa mňa oceňovať tieto kroky vlády, pretože ak sa dnes nachádzame na inflácii niekde okolo 4 %, to je ťažko teraz povedať, ale – koľko?

účastník tlačovej konferencie
4,6.

Robert Fico, predseda vlády
Dobre, ale hovorím o mesačnom teraz – o aktuálnej inflácii hovoríte o mesačnej, ale zoberte si, že niektoré napríklad baltské štáty - 17, 18 % inflácia a ak sa aj porovnáme s okolitými štátmi, s Poľskom, s Českou republikou v nejakých trendoch, tak Slovenská republika, si myslím, je stále na tom veľmi dobre. Čiže je našou povinnosťou bojovať s týmito monopolmi a budeme bojovať ďalej, je to podstata našej politiky a našej filozofie, tu, myslím si, že by nebolo korektné túto pozíciu opustiť. Keby bolo možné vykúpiť naspäť akcie SPP a akcie Slovenských elektrární, tak by sme to určite radi urobili.

redaktorka, Markíza
...(nekvalitný záznam, pozn. prep.)... druhú polovicu volebného obdobia, pán premiér, hovorili ste, že prioritou bude teraz ďalej sa sústrediť na nejaké sociálne opatrenia - mohli by ste to konkretizovať? Prípadne niektoré tie veci ...(nekvalitný záznam, pozn. prep.)...

Robert Fico, predseda vlády
Nevnímajme pod sociálnym štátom len to, že, ja neviem, sa zvýši nejaká dávka alebo sa zvýši nejaký dôchodok, alebo niečo iné. Pod sociálnym štátom rozumieme vyššiu kvalitu života vo všetkých sférach. To znamená, pre nás aj väčšie výdavky na výstavbu infraštruktúry štátu sú budovaním sociálneho štátu. Lebo okamžite nám cesty a diaľnice zmenšujú regionálne rozdiely a vytvárajú nám nové pracovné príležitosti. Jednoducho hovoríme o tom, že musíme sa maximálne sústrediť na to, aby sme čo najviac peňazí dostali do rozvoja štátu a ľudí a nie do vládnej, tej štandardnej vládnej spotreby. Ale za splnenia podmienok, o ktorých som hovoril: neprivatizovať – to sme ani nerobili, ani nerobíme – a nezaťažovať ľudí. Lebo ľudia sú tak či tak už dostatočne zaťažení rôznymi poplatkami, ale šetriť, robiť novú štruktúru výdavkov v rámci ministerstiev a najmä podporovať ekonomický rast. Toto je naša filozofia, na tomto my staviame našu politiku. Predchádzajúca vláda predávala, privatizovala ostošesť, predchádzajúca vláda všetko zvyšovala, všetky poplatky, ktoré existovali, aké len bolo možné, a vôbec neprijímala šetriace opatrenia v oblasti výdavkov. V tomto je rozdiel a vidíte, zrazu hovoríme o vláde pravicovej a hovoríme o vláde, ktorá je sociálnodemokratická, my sa správame úplne inak v tejto oblasti, ako by možno niekto od nás očakával, ale je to dobrá cesta, lebo len stabilita verejných financií, len vtedy, ak tu bude dobrá ekonomika, toto je dobrý rast pre Slovensko do budúcnosti. Nemalo by dnes význam predať niečo, ľahko by sme predali ďalšie akcie v SPP alebo v Slovenských elektrárňach a tie peniaze by sa hodili niekde do spotreby, ako to robila predchádzajúca vláda. Toto nie je jednoducho naša filozofia, ktorú my rešpektovať nebudeme. Pokiaľ sa pýtate na konkrétne opatrenia, samozrejme, že máme nejaké predstavy, čo by bolo treba v ktorých oblastiach pridať, veď to netreba ani nejako okolo toho chodiť, tých oblastí je nie tak veľa, ale to už bude na našu diskusiu, ako nastavíme priority na rozpočet v roku 2009, pokiaľ ide teda o úlohu, ktorá prišla pre ministerstvo financií, že v rámci novej kvality politiky pripravovať čo najviac zdrojov pre túto oblasť aj za cenu, že budeme škrtať nejaké ďalšie výdavky v štátnom rozpočte, pokiaľ ide o verejnú spotrebu. Toto je naša cesta.

Peter Laca, Reuters
Nemôžete komentovať ten konverzný kurz, spýtam sa na nominálne posilnenie slovenskej koruny od začiatku leta aj po zmene centrálnej parity. A druhá otázka na pána ministra – máte urobenú nejakú analýzu, ako by toto posilnenie mohlo ovplyvniť ekonomický rast v tomto roku v porovnaní s prognózami, na ktorých bol nastavený štátny rozpočet a následne aj príjmy štátneho rozpočtu? Ďakujem pekne.

Ján Počiatek, minister financií
Nie sú ešte ...(nekvalitný záznam, pozn. prep.)... analýzy hotové, máme, ale predbežne samozrejme zmapované, ako by ten vývoj vyzeral, ale ešte chceme počkať chvíľku, kým sa aj dohádame s Národnou bankou o presných detailoch, že aký to bude mať vplyv na tento a budúce roky.

Robert Fico, predseda vlády
V každom prípade veríme, že ekonomický rast bude mať ešte vyššiu dynamiku, ako bolo predpokladané, a prvý štvrťrok to naznačil. Ak by to potvrdil aj druhý štvrťrok, a potom si zoberieme záver roka, kde väčšinou dochádza k tzv. predzásobeniu, tak by sme mohli opäť byť excelentní z hľadiska Európskej únie. Ale udržiavame si zatiaľ stále najvyšší hospodársky rast spomedzi krajín Európskej únie, čo je veľmi dobré pre Slovensko.

tlačový tajomník
Ďakujem, na záver sa chcem poďakovať Robertovi Ficovi, predsedovi vlády Slovenskej republiky a Jánovi Počiatkovi, ministrovi financií, ako aj vám všetkým.

Robert Fico, predseda vlády
Ďakujem, dovidenia.
prehrať audio Prehrať audio