Preskočiť navigáciu 
Úvodná stránka Verzia pre tlač 
Mapa stránky RSS 
English

Prepis audiozáznamu tlačovej konferencie po skončení kontrolného dňa na Ministerstve obrany SR


Tlačový tajomník
Vážené dámy, vážení páni,
dovoľte, aby som vás privítal na tlačovej konferencii, ktorá sa týka plnenia Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky v rezorte obrany.
Dovoľte, aby som dal slovo predsedovi vlády Slovenskej republiky.

Robert Fico, predseda vlády SR
Ďakujem pekne.
Vážené dámy a páni,
prajem vám všetkým dobrý deň.
Dovoľte mi na úvod krátku informáciu zo stretnutia, ktoré som absolvoval s pánom ministrom obrany, s pánom štátnym tajomníkom a s ďalšími vrcholovými predstaviteľmi ministerstva obrany.
Predovšetkým chcem poďakovať pánovi ministrovi za to, akým spôsobom mi dnes ministerstvo obrany odprezentovalo plnenie úloh, ktoré ministerstvo obrany má z Programového vyhlásenia vlády. Bolo to také typické vojenské, všetko namaľované a, myslím si, že to zodpovedá charakteru rezortu, kde sa momentálne nachádzame.
Dovoľte mi, aby som sa sústredil na štyri okruhy, kde by som chcel povedať niekoľko stanovísk.
Predovšetkým nikto z nás nebude pochybovať o tom, že vynikajúce meno robí Slovenskej republike účasť našich vojakov v zahraničných misiách, a tu sme dnes na túto tému s pánom ministrom a s ďalšími predstaviteľmi ministerstva obrany dlho hovorili. Chcem zopakovať podmienky, za ktorých vláda Slovenskej republiky, a ja som ich aj dnes povedal na stretnutí, je pripravená podporovať vysielanie ďalších vojakov do zahraničia. Prvá podmienka je, aby sme chránili našich vojakov a nevystavovali ich riziku, ktoré nezodpovedá ich výcviku a pripravenosti. Aj preto doteraz sme kládli dôraz predovšetkým na vysielanie vojakov, ktorí boli pripravení na ženijné práce, lekárov, zdravotný personál. Myslím si, že určitý ďalší pokrok v tomto môžeme urobiť v podobe strážnej služby, pretože je záujem na zahraničných misiách o vojakov, ktorí by si plnili povinnosti v tejto oblasti. Druhá podmienka je, že musí ísť o také vyslanie, ktoré je kryté medzinárodným právom alebo našimi záväzkami vo vzťahu k medzinárodným organizáciám, ktorých sme ako krajina členom. Čiže buď pôjde o aktivitu krytú Severoatlantickou alianciou a Európskou úniou, alebo pôjde o aktivitu, ktorá je krytá rozhodnutím Bezpečnostnej rady Organizácie spojených národov o použití vojenskej sily na zabezpečenie mieru a stability. Žiadne iné kroky nás neoprávňujú na vyslanie vojakov do zahraničia, a toto budeme dôsledne dodržiavať. Aj preto došlo k stiahnutiu vojakov z Iraku, pretože tam išlo o aktivitu, ktorá nemala ani jeden ani druhý atribút, ktorý som teraz spomenul. No a treťou podmienkou, samozrejme, je, že môžeme napĺňať predstavy zahraničných organizácií o našej účasti len v rozsahu, ktorý vieme finančne a personálne zvládnuť. Slovensko je malá krajina, má k dispozícii okolo 15.500 profesionálnych vojakov, a preto tomuto počtu, príprave a vybaveniu týchto vojakov musí zodpovedať aj počet vojakov, ktorých posielame do zahraničia.
Môžeme pred vami potvrdiť, že sa diskutuje o požiadavkách, ktoré sú na nás kladené najmä v súvislosti s aktivitou v Afganistane, pretože Afganistan je dnes vnímaný ako skúška úspešnosti a opodstatnenosti Severoatlantickej aliancie. Preto Slovensko ako členský štát Severoatlantickej aliancie má záujem prispievať do tejto skúšky tak, ako môžeme.
Druhý okruh, o ktorom sme pomerne veľa hovorili, bol okruh, ktorý sa týkal rozpočtu. Nie je opäť žiadne tajomstvo, že rozpočet ministerstva obrany bol navýšený v roku 2008 v porovnaní s rokom 2007 a je tu určitá predstava ministerstva obrany aj na rok 2009. Chcel by som však podčiarknuť a potvrdiť, že to bude vážna diskusia, pretože armáda je síce veľmi dôležitá súčasť života aj krajiny, ale predsa len sú aj iné priority. Preto ja by som určite neočakával nejaké ďalšie navyšovanie rozpočtu ministerstva obrany v nasledujúcom období.
Požiadal som pána ministra vzhľadom na situáciu, ktorá vznikla v rezorte obrany, aby venoval maximálnu pozornosť dobrému menu rezortu tu na Slovensku. Pretože jedna vec je, ako sme reprezentovaní v zahraničí, druhá vec je, nakoľko určité aféry, ktoré sa našťastie nenaplnili do konca, poškodili obraz rezortu obrany a slovenskej armády na území Slovenskej republiky. Jednoducho je potrebné držať aj krok s medzinárodným imidžom slovenskej armády a v tomto duchu som pánovi ministrovi povedal, že ak by sa niečo podobné opakovalo, čo sa opakovalo, po čom musel odísť pán minister Kašický, tak tie personálne dôsledky by boli katastrofálnejšie pre ministerstvo obrany. Jednoducho rozhodnutia personálneho charakteru by išli podstatne hlbšie, ako by sa to týkalo iba ministra ako takého, hoci minister vždy nesie za to plnú politickú zodpovednosť.
Posledná oblasť, kde sme hovorili s pánom ministrom a s jeho ľuďmi, bola oblasť ďalšieho zefektívnenia činnosti slovenskej armády. Ako som uviedol, máme dnes približne 15.500 profesionálnych vojakov a máme k tomu približne 8600 civilných zamestnancov. Tento pomer je pomerne zvláštny a pripúšťajú aj predstavitelia ministerstva, že pomer civilných zamestnancov a profesionálnych vojakov je príliš veľký, a preto som požiadal pána ministra o ďalšie zefektívňovanie činnosti rezortu bez toho, aby sa zužovali úlohy a povinnosti rezortu a slovenskej armády. Čiže nechceme škrtať povinnosti, záväzky, ale chceme škrtať ľudí, a možno na tých, čo zostanú, preniesť viacej zodpovednosti a viacej povinností.
Rezort obrany nenaplnil 20 %-nú požiadavku znižovania stavu pracovníkov. Pracujú na tom však veľmi intenzívne a pán minister mi dnes prisľúbil, že v tomto duchu pripravujú novú stratégiu, a verím, že bude úspešná, pretože v modernej dobe, v akej sa dnes nachádzame, nie je rozhodujúce, koľko máte ľudí v armáde, záleží na technike, výzbroji, a tu Slovenská republika nemá žiadne veľké ambície. My máme svoje priority, pokiaľ ide o armádu, a týchto priorít sa, myslím, dôsledne rezort obrany drží.
Pán minister obrany nastúpil do funkcie nie v roku 2006 ako zostávajúca časť vlády, ale po afére, ktorá vypukla na ministerstve obrany. Vyšiel z pozície štátneho tajomníka, teda bola zachovaná kontinuita, a ja mu chcem poďakovať za kroky, ktoré urobil. Má, samozrejme, moju plnú dôveru. Ale to, čo som povedal, na tom trvám, keby došlo k obdobnej situácii, tak tie personálne dopady budú podstatne, podstatne razantnejšie pre celý rezort obrany, ako tomu bolo v prípade odchodu pána ministra Kašického.
Z mojej strany je to všetko.
Som pripravený odpovedať na vaše prípadné otázky.

Tlačový tajomník
... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ...

Jaroslav Baška, minister obrany SR
Ja len v krátkosti, ak dovolíte, pán predseda. Možno na začiatku troška úsmevnejšie. Celý rezort ministerstva obrany bol na nohách celý týždeň a verím, že niektorí hlavní funkcionári z rezortu ministerstva obrany boli na nohách a nespali celý víkend. Bol to taký dobrý budíček, naozaj hneď v pondelok ráno o ôsmej návšteva pána predsedu vlády.
Čo sa týka rozhovorov, ktoré sme mali...

Robert Fico, predseda vlády SR:
... pokiaľ prichádzam ohlásený, buď rád, pán minister, horšie bude, keď prídem neohlásený...

Jaroslav Baška, minister obrany SR
Čo sa týka rozhovorov, ktoré sme mali, dohodli sme sa na tom, že ministerstvo obrany, Ozbrojené sily Slovenskej republiky, Slovenská republika si naozaj plní svoje záväzky, ktoré im vyplývajú z členstva, či už je to v Severoatlantickej aliancii, v Európskej únii alebo v iných organizáciách, plní si ich veľmi dobre. Máme aj spätnú väzbu z jednotlivých misií, v ktorých sú naši vojaci zúčastnení, že týchto vojakov chvália.
Druhá vec, ktorá bola diskutovaná, a tú už spomínal aj pán predseda vlády, bolo určité upozornenie na to, aby sa neopakovali tie veci a takéto kauzy z minulosti, ktoré nerobia dobré meno rezortu ministerstva obrany tuná na Slovensku. Darmo môžete mať dobré meno v zahraničí, ale keď si to meno nedokážete ustáť a obhájiť pred samotnými občanmi Slovenskej republiky, tak je to naozaj veľmi zlé.
Už od môjho nástupu sme prijali niektoré opatrenia. Týkali sa hlavne teda organizácie a fungovania Ministerstva obrany Slovenskej republiky, prijali sme určité normy. Zmenili sme a doplnili sme smernicu o verejnom obstarávaní. Dokonca som vydal úlohy na redukciu počtov niektorých obstarávateľov v rámci rezortu ministerstva obrany. Čiže v tejto úlohe a v týchto veciach chceme aj naďalej pokračovať a zamedziť a úplne zminimalizovať tieto veci, ktoré by mohli smerovať k podobným udalostiam, ktoré sa tu stali prednedávnom. Je to veľmi ťažké, pretože tento rezort naozaj patrí medzi tie najväčšie rezorty, a preto sme sa aj rozhodli a vydal som aj úlohy, a to je vlastne tretia vec, ktorú spomínal aj pán predseda vlády. Chceli by sme zefektívniť niektoré procesy v rámci rezortu ministerstva obrany. Zefektívnenie neznamená len redukciu počtov zamestnancov, ale znamená to aj zefektívnenie jednotlivých činností, a hlavne tých „podvesov“, ktoré pod sebou máme, či je to školstvo, zdravotníctvo, vojenské podniky, výskumné ústavy a ďalšie zariadenia, ktoré máme v našej kompetencii. Je to veľmi veľká úloha, určite nie je to ľahká úloha, ale inak to nemôžeme urobiť. Potrebujeme nájsť aj finančné prostriedky na to, aby sme boli naďalej dôveryhodným partnerom, a, myslím si, že po pätnástich rokoch samostatnosti Slovenskej republiky a Ozbrojených síl Slovenskej republiky si títo vojaci naozaj zaslúžia mať aj dobrú, modernú výzbroj a výstroj, samozrejme, v rámci tých rozpočtových prostriedkov, ktoré nám budú v rámci štátneho rozpočtu pridelené. Nemáme vôbec žiadne veľké ambície, čo sa týka rozpočtu. Je to narátané – inflácia plus nejaké percento navyše, takže vôbec sa nebudeme držať dvoch percent z HDP. Nie sme jediná krajina, ktorá tieto dve percentá z HDP nespĺňa.
Toľko na úvod.

Tlačový tajomník:
... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ... Priestor na vaše otázky, nech sa páči.

Miroslav Kern, denník SME
Miro Kern, denník SME.
Ja by som sa chcel opýtať pána premiéra: pán minister pred pár dňami hovoril o tom, vlastne pripustil, že by sme do Afganistanu mohli do roku 2010 poslať nejaké špeciálne jednotky. Chcel som sa spýtať, čo si o tom myslíte, či niečo také pripúšťate a či ste s pánom ministrom na túto tému diskutovali, v prípade, samozrejme, že budú dostatočne vycvičení a budú mať dostatočnú výzbroj.

Robert Fico, predseda vlády SR
Zatiaľ vláda Slovenskej republiky bude postupovať podľa podmienok, ktoré som uviedol, a nemyslím si, že by sme boli už v tomto okamihu pripravení na to, aby sme vysielali do zahraničia pod medzinárodným mandátom aj iné jednotky, ako tie, ktoré dnes posielame. A narazilo by to aj vo vláde na odpor. Minister môže možno takýto návrh aj predložiť, ale, myslím si, že by to vo vláde neprešlo.

Redaktor:
A vy ste osobne proti tomu?

Robert Fico, predseda vlády SR
Áno, ja som proti tomu. Myslím si, že pokiaľ ide o účasť našich vojakov v zahraničí, navštívil som niektoré misie, či to bol Afganistan alebo to bol Irak a teraz som mal možnosť hovoriť aj s našimi vojakmi v Bosne a Hercegovine, robia svojou profesionalitou veľmi dobré meno Slovenskej republike v tom, čo robia. Napríklad neoceniteľné služby robili a robia naši ženisti, pokiaľ ide o rekonštrukčné práce na letiskách v zahraničí alebo iné typy rekonštrukčných prác. Ak je teraz požiadavka na zabezpečenie strážnej služby, to už je určitý posun povedzme od tých jednotiek, ktoré pracujú iba v zabezpečenom priestore. Ale vláda, a teraz hovorím aj sám za seba, najmä za seba, ja by som nesúhlasil, aby sme teraz posielali do zahraničia bojové jednotky, ktoré by vykonávali štandardné bojové činnosti, to znamená, išlo by o každodenné ohrozenie života a zdravia našich vojakov. To je moja pozícia a takúto pozíciu by som presadzoval aj vo vláde.

Tlačový tajomník
Ďakujem.
Ďalšie otázky?
... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ...

Redaktor
Na začiatku funkčného obdobia tejto vlády sa hovorilo o nákupe dopravných lietadiel pre Ozbrojené sily Slovenskej republiky. Chcem sa opýtať, či ste s pánom premiérom diskutovali o tejto otázke, či sa naplní táto vízia alebo tento zámer do konca funkčného obdobia.

Jaroslav Baška, minister obrany SR
V krátkosti sme diskutovali aj o tejto otázke. Táto otázka vyplynula z priorít, ktoré máme, teda jednu z tých priorít, a teda jedna z tých priorít je aj modernizácia ozbrojených síl. Ja som spomínal, že za tých 15 rokov samotnej existencie si naozaj Ozbrojené sily SR zaslúžia mať modernú techniku. Sme jediná z krajín V4, ktorá doteraz nekúpila nič nové, čo sa týka leteckej techniky. Čo sa týka projektu obstarávania taktických dopravných lietadiel, je vytvorená projektová rada z odborníkov zo Vzdušných síl, odborníkov rezortu ministerstva obrany, ktorí sedia a pripravujú takticko-technické parametre, požiadavky. Sme transparentní, dokonca pôjde aj materiál do vlády, ktorý bude hovoriť o postupných krokoch. Pripravuje sa to a, dúfam, že sa v najbližšej dobe podarí celý tento prípravný proces ukončiť.

Redaktor:
Ak by som mohol pána premiéra poprosiť: má vláda predpoklad, že by mohla rozhodnúť o nákupe dopravných lietadiel?

Robert Fico, predseda vlády SR
Všetko závisí od toho, ako budú nastavené podmienky, pretože určite dnes vláda nemá peniaze na to, aby mohla okamžite a jednorazovo vydať nejakú veľkú sumu peňazí na nákup dopravných lietadiel. Našťastie to nie je diskusia na tému podzvukových stíhačiek alebo niečoho podobného, čo sme si už zažili na Slovensku, pretože takéto stroje Slovensko naozaj nepotrebuje, ale pokiaľ ide o dopravné(?), tak je to aj možnosť používania týchto strojov na komerčné účely, používania týchto strojov pre prepravu v rámci Severoatlantickej aliancie. Sú tu stanovené určité limity. Ja teraz nemám presné čísla o akých počet lietadiel by malo ísť, asi jedno, dve maximálne...

Jaroslav Baška, minister obrany SR
Pán predseda, sú rôzne varianty a určite bude vybraný ten najekonomickejší a ...

Robert Fico, predseda vlády SR
... takže treba, aby to prišlo do vlády. Nemám k tomu žiadne bližšie informácie, ale určite jednorazovo vláda nie je pripravená. Muselo by ísť o veľmi zaujímavý projekt, na dlhé roky. Musíme vidieť vo vláde, že tie lietadlá budú využívané na dobré účely a, samozrejme, v žiadnom prípade vláda nebude súhlasiť s nejakou letkou. To budú ojedinelé nákupy.

Tlačový tajomník
Ďakujem.
Denník Pravda.

Redaktor, denník Pravda
Dobrý deň! ... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ...
Ja by som sa chcel opýtať: pán premiér, vy ste v podstate naznačili, že budúci rok sa nedá asi čakať pre ministerstvo obrany nejaké navýšenie prostriedkov oproti súčasnému stavu. Ja sa chcem opýtať: budete tlačiť ministerstvo obrany do väčšej efektivity, lebo ministerstvo potrebuje, resp. armáda potrebuje v roku 2009 investovať... ... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ..., tak moja otázka je, keď sa nebude navyšovať, tak z čoho sa teda bude modernizovať?

Robert Fico, predseda vlády SR
Musia šetriť.

Redaktor
Pán minister, ja sa pýtam teda to isté: kde budete šetriť?

Jaroslav Baška, minister obrany SR
Ja som povedal, že je tu veľmi veľa činností, ktoré sa dajú zefektívniť. Nielen teda počty zamestnancov, ale hlavne tie činnosti, ktoré sa týkajú jednotlivých podvesov. Je napríklad nepredstaviteľné dávať ďalšie finančné prostriedky do podnikov. Jediné navýšenie základného imania, ktoré bolo tento rok a ktoré sa plánuje počas tohto roka, je na odstraňovanie následkov havárie vo VOP Nováky. Nikde inde nepôjde ani koruna.

Robert Fico, predseda vlády SR
V roku 2008, aby ste mali presné čísla, sa rozpočet rezortu pohyboval na úrovni približne 31,2 mld. Sk, ale súčasne mal rezort aj určité povinnosti, pokiaľ išlo o príjmy, pretože sú nejaké prebytočné majetky, ktorých sa ministerstvo obrany postupne zbavuje. Napríklad teraz sa pripravuje odpredaj bytov do osobného vlastníctva, ktoré užívajú vojaci. Sú to rôzne ubytovne, ktoré sú v katastrofálnom stave a ktoré sa nedajú na nič použiť. Naviac, ako viete, rezort obrany už urobil niekoľko presunov bezplatných prevodov majetkov na mestá a obce. Na druhej strane je zaujímavá situácia, že niekedy sú mestá a obce pripravené za to aj zaplatiť, ale neexistuje právny mechanizmus, ako to celé upraviť, takže aj v tomto duchu uvažujeme. Keď som povedal, že bude diskusia o rozpočte, mal som na mysli, že tento rozpočet na úrovni 31,2 mld. Sk, ktorý bol na rok 2008, nedá sa predpokladať, že by bol súhlas na jeho ďalšie významné zvyšovanie. Lebo bolo tu zvýšenie z roku 2007 na rok 2008, v roku 2007 bol rozpočet 28,5 mld. Sk, v roku 2008 31,2 mld., čiže 2,7 mld. Opakujem, je tam viazanie na získanie určitých príjmov do štátneho rozpočtu, čiže ak sa to nepodarí ministerstvu naplniť, o to menej budú môcť čerpať z hľadiska štátneho rozpočtu. A ja predpokladám, že niekde na tejto úrovni sa budeme baviť aj v roku 2009, teda na tej úrovni, ktorá bola dosiahnutá v roku 2008.

Jaroslav Baška, minister obrany SR
Ešte doplním: aj ja by som bol rád, ak by sme o nejakú tú korunku dostali viac. Čo sa týka vlastných zdrojov alebo toho zefektívnenia v rámci rezortu, to čo spomínal predseda vlády, na jednej strane teda chceme tie príjmy, pretože ministerstvo obrany má veľmi veľa prebytočného majetku a chceme za tento prebytočný majetok naozaj zinkasovať finančné prostriedky do rozpočtu. Čiže to by bol tiež nielen príspevok pre nás na nákup výzbroje a výstroja, ale bol by to aj príspevok pre splnenie tých problematických vecí, ktoré nás budú čakať po zavedení eura. Čo sa týka zefektívňovania činností, od 1. septembra napríklad máme iba jednu akadémiu Ozbrojených síl, doteraz sme mali dve vysoké školy. Tam je tá úspora. Nedá sa očakávať táto úspora hneď, ale niekedy v roku 2009 – 2010 sa počíta, že tá úspora by mohla byť okolo 100 miliónov korún. Ďalšia vec, ktorú robíme, ide materiál informatívny do vlády, ktorý sa týka zdravotníckych zariadení a rekreačných zariadení. Ministerstvo obrany, a hlavne tieto obslužné činnosti, ktoré boli – zdravotníctvo, školstvo, podniky, boli napočítané na armádu okolo 46.000 vojakov profesionálnych. Teraz, keď máme niečo cez pätnásťtisíc profesionálnych vojakov, je to nepotrebné. Teraz sa tieto kroky nijakým spôsobom z úspor a zefektívňovania týchto činností nijakým spôsobom nediali. No a toto chceme urobiť aj v rámci rezortu ministerstva obrany. Čiže zdravotníctvo, podniky, samozrejme, aj výskumné ústavy.

Tlačový tajomník
Ďakujem.
Posledné dve otázky, nech sa páči.

Redaktor
Pán premiér, v Severoatlantickej aliancii máme takú zaujímavú funkciu, sme kontaktným veľvyslanectvom na Ukrajine, veľvyslanectvom NATO ... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ... Ako vnímate túto pozíciu? A, myslím, že koncom roka sa končí náš mandát, či nepožiadame o predĺženie tejto práce na Ukrajine.

Robert Fico, predseda vlády SR
Keďže sme krajina, ktorá rozumie našim susedom, bolo celkom pochopiteľné, že ako členský štát NATO sme boli požiadaní o takúto funkciu alebo sme prevzali sami na seba takýto záväzok v Kyjeve. Či to bude pokračovať aj v roku 2009, to vám v tomto okamihu neviem odpovedať, to je skôr otázka pre rezort zahraničných vecí a rezort obrany. A tak či tak my môžeme plniť len informatívnu úlohu, poskytujeme informácie, komunikujeme, ale je na občanoch Ukrajiny, či chcú alebo nechcú vstúpiť do tejto medzinárodnej organizácie. Myslím si, že našou úlohou nie je robiť nejakú propagandu. Našou úlohou je poskytovať relevantné informácie, pokiaľ o takéto informácie Ukrajina má záujem. Nechajme to na občanov Ukrajiny, nech sa rozhodnú, čo chcú.

Tlačový tajomník
Posledná otázka. Denník Pravda.

Redaktor
Prepáčte, mám len doplňujúcu otázku k tomu predaju majetku, chcem sa opýtať: Vy ste povedali, že ministerstvo obrany má príliš veľa prebytočného majetku, ktorý chce predať, z toho chce financovať výzbroj, techniku atď., ale podľa súčasnej platnej legislatívny je to tak, že vlastne pri predaji je to príjem štátneho rozpočtu, veľkého štátneho rozpočtu. Teda rozumiem tomu správne, že sa bude meniť legislatíva, aby to bol príjem rozpočtovej kapitoly ministerstva obrany?

Jaroslav Baška, minister obrany SR
Všetky príjmy vlastne sú príjmami štátneho rozpočtu. Tam sa to nemusí meniť. Záleží potom na zmenách, ktoré môže ministerstvo financií urobiť počas roka, a na to nemusí potrebovať žiadne legislatívne...

Robert Fico, predseda vlády SR
Na to nemusíme meniť zákon. To je natoľko pružné, že to vieme urobiť, a je naozaj viazaná pomerne významná suma, pokiaľ ide o čerpanie výdavkov alebo tých peňazí zo štátneho rozpočtu na predaj prebytočného majetku. Ale ide naozaj o majetok, aby nemal niekto predstavu, že sa idú teraz predávať lietadlá alebo niečo podobné. Ide o majetok takéhoto nehnuteľného charakteru. Veď viete, v akom stave sa tie kasárne často nachádzajú, a tento majetok dokážu mestá a obce lepšie zužitkovať. Jediný taký okruh, ktorý nás teraz zaujíma, je, že ako možno od tých miest a obcí prevziať zdroje, pokiaľ ich ponúkajú. Mali sme niekoľko prípadov, kde na jednej strane ten majetok prešiel bezplatne do miest a obcí alebo na mestá a obce, a ony boli samotné pripravené za to niečo dať, ale momentálne tá štruktúra vzťahov a právna regulácia takéto kroky neumožňuje. Možnože sa na to pozrieme, hoci nechceme poškodzovať samosprávu. Samospráva má dosť svojich vlastných ťažkostí a pokiaľ vieme previesť majetok bezplatne, tak sa to urobí. Veď sme previedli niekoľkokrát z rezortu obrany, bolo to aj vo vláde a mestá a obce si to veľmi pochvaľujú, pretože získajú aj priestor na podnikateľské činnosti. Robia tam často rôzne parky, myslím teraz priemyselné parky, alebo na iné účely využívajú takýto nehnuteľný majetok, ktorý je zväčša pomerne rozsiahly, pokiaľ ide o kasárne a priľahlé pozemky.
Ďakujem veľmi pekne.

Tlačový tajomník
Ďakujem pekne za účasť.
prehrať audio Prehrať audio