Preskočiť navigáciu 
Úvodná stránka Verzia pre tlač 
Mapa stránky RSS 
English

Prepis tlačovej besedy po kontrolnom dni na Ministerstve dopravy, pôšt a telekomunikácií SR


Robert Fico, predseda vlády
Vážené dámy a páni, predmetom dnešného stretnutia - ktoré už dostalo taký pracovný názov, že kontrolný deň – na ministerstve dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky, bola predovšetkým otázka infraštruktúry Slovenskej republiky. Ministerstvo dopravy je rezort, ktorý je svojím zameraním a svojím rozsahom jeden z najväčších, ak nie vôbec najväčší a my sme ani nemali záujem sa sústrediť na všetky aspekty práce tohto veľkého rezortu a ja som nastavil v rozhovore niekoľko tém, ktorým sme venovali prioritnú pozornosť, preto mi dovoľte, aby som k nim zaujal nasledujúce stanoviská: Kvalitnú infraštruktúru a možnosti prepravy ľudí na Slovensku – vždy som považoval a budem považovať za jeden zo základných predpokladov naplnenia sociálneho štátu - ale to neberte prosím ako frázu. My podľa Ústavy Slovenskej republiky, podľa článku 55, dávame Slovenskej republike charakter sociálneho štátu presne tak, ako to hovorí ústava, ale musíme veľkú pozornosť venovať tomu, či infraštruktúra a možnosti prepravy ľudí zodpovedajú tým črtám sociálneho štátu, aké ich my vidíme a aké by sme ich aj chceli mať. Preto podstatná časť našej diskusie dnes sa venovala výstavbe rýchlostných komunikácií a diaľnic. Tu by som oddelil dve veci – oddeľujem programové vyhlásenie vlády, ktoré uložilo povinnosť vytvoriť podmienky a vystavať 100 km diaľnic a rýchlostných komunikácií. Dnes môžem povedať, že táto úloha bude naplnená bez akýchkoľvek ťažkostí, dokonca je predpoklad, že tým štandardným spôsobom, teda financovaním zo štátneho rozpočtu alebo z iných verejných zdrojov my ukončíme v tomto volebnom období okolo 130 až 135 km diaľnic a rýchlostných komunikácií, toto nie je problém. My sme si však dali úlohu naviac, nad rámec programového vyhlásenia, keď sme si dali vlastný záväzok, že chceme maximálne urýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií a v tomto duchu sme prijali aj celý rad rozhodnutí, niektoré rozhodnutia dokonca vyvolávali aj veľmi širokú diskusiu, napríklad pokiaľ ide o spôsob vyvlastňovania pozemkov, ktoré sú nevyhnutné pod takýmito diaľnicami a R-cestami alebo rýchlostnými komunikáciami. Vzhľadom na tento záväzok navyše – prosím oddeľujte ho od programového vyhlásenia vlády, veľmi striktne ho oddeľujte od programového vyhlásenia vlády – som dnes nemohol vyjadriť spokojnosť s tým, ako plníme uznesenia a úlohy, ktoré sme si v tomto duchu postavili. Teraz nechcem hľadať dôvody, pretože boli to dôvody aj objektívne, ďalej musíme byť opatrní, pretože ide o PPP projekty, ktoré sú mimoriadne náročné, musíme dávať pozor na to, aby sme tlakom na rýchlosť netlačili súčasne aj na to, že cena, ktorá bude ponúknutá, bude príliš vysoká, až tak vysoká, že by povedzme mohla ohroziť zmysel celého tohto projektu. Napriek tomu som dnes pánovi ministrovi povedal a aj ho žiadam, že celé ministerstvo, energia všetkých ľudí, ktorí sú k dispozícii musí byť venovaná tomu, aby sme urýchlili výstavbu diaľnic. Teraz tu nejde o nejaké preteky, ale Slovensko tie diaľnice a rýchlostné komunikácie jednoducho životne potrebuje. Kľudne môžete do médií povedať, že programové vyhlásenie vlády – vybavené bez problémov – 130 – 135 km diaľnic, ale my nechceme takto formálne pristupovať k plneniu našich záväzkov, ktoré sme si dali. Chceme to ešte viacej urýchliť a preto som dnes pánovi ministrovi povedal, že má k dispozícii všetky nástroje, ktoré by od nás potreboval z hľadiska vlády. Ak potrebuje zákony v skrátenom legislatívnom konaní - bude ich mať, ak potrebuje minister nejaké úľavy, pokiaľ ide o šetrenie pracovníkov – bude ich mať. Ak teda minister mi povie, že potrebuje si ponechať ľudí, pretože PPP projekty sú náročné – a oni sú veľmi náročné, ja by som to v žiadnom prípade nespochybňoval, tak takúto úľavu dostane. Ak bude potrebovať ešte niečo iné, tak to bude, pretože – opakujem – výstavba diaľnic a rýchlostných komunikácií, to nie je pre nás otázka nejakej sebaprezentácie, ale všetci, kto cestujete po Slovensku viete, aké je to mimoriadne dôležité. Takže je to téma, kde maximálne budem tlačiť, ja sa opäť zúčastním niekoľkých kontrolných dní priamo na pracoviskách, kde sa stavajú diaľnice a rýchlostné komunikácie. Som rád, že sme sa zhodli aspoň na tom, že napriek tomu, že tie uznesenia, ktoré sme si dali na urýchlenú výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií nejdú tak, ako som možno očakával, som veľmi rád, že tie beztunelové úseky do toho roku 2010 by mali byť zrealizované, teda tie, kde nie sú tunely. Ale veď to sme si povedali, že táto cesta cez tunely do roku 2010 nie je realistická, ale očakávam, že do konca roku 2010, ako bolo povedané, bude už veľmi viditeľný posun a že sa budeme blížiť k definitívnemu ukončeniu tej základnej diaľničnej siete, ako bola namaľovaná. V každom prípade očakávam, že do roku 2010 ľudia budú môcť nerušene po R1 prejsť z Nitry až do Banskej Bystrice, tam jednoducho na tom budeme trvať aj za cenu, že by sme mali robiť mimoriadne opatrenia, ale táto časť musí byť, pretože tunelový úsek pri Žiline je komplikovaný a chceme verejnosti ponúknuť nejakú alternatívu – mala by to byť alternatíva práve Bratislava – Trnava – Nitra - Banská Bystrica smerom potom na Donovaly a Ružomberok a potom tá východná časť diaľnic bude takisto veľmi dobre v roku 2010 už zrealizovaná okrem tunelových častí, takže určitá alternatíva pre verejnosť tu bude. Pokiaľ ide o cesty – práve som si to overoval u pána ministra financií a môžem to potvrdiť, a myslím si, že je to dobrý prejav, ako postupujeme, a ja to veľmi oceňujem a za toto musím pochváliť všetkých ministrov – minister financií predkladá na budúcu vládu návrh na vyviazanie, použijem taký možno nie práve najspisovnejší výraz, 300 mil. Sk zo služobných zahraničných a domácich ciest – už som o tejto téme hovoril – pretože celkový rozpočet je 1,2 mld. Sk pre všetky ústredné orgány štátnej správy, pre všetky ministerstvá – a chceme z týchto peňazí 300 mil. Sk ušetriť a priamo ich použijeme na výstavbu – teraz mi pomôž, pán minister – je to Stará Bystrica - no jednoducho je to prepojenie Oravy a Kysúc, aby sme použili tento výraz, je Oravská Lesná – Stará Bystrica – ďakujem za pomoc. Je to skrátenie prepojenia Oravy a Kysúc vo veľmi krásnom prostredí – takže tieto peniaze definitívne zagarantujú, že v tomto roku, na konci tohto roka, by táto cesta mala byť otvorená, čo významne skráti presun ľudí, a ja odporúčam každému, keď aj niekto pôjde na výlet, nech sa tam ide pozrieť na jeseň, to je nádherný kus prírody a myslím, že aj samotné spracovanie tohto projektu je fantastické, ja som mal možnosť ho navštíviť pred niekoľkými mesiacmi. Druhá téma, ktorej sme venovali veľkú pozornosť, bola téma využívania fondov. Pokiaľ ide o Operačný program Doprava, je to program, ktorý má hodnotu 3,2 mld. EUR, zo strany štátu by malo byť spolufinancovanie vo výške 0,6 mld. EUR, hovorili sme o tom, že je to operačný program, ktorý je obrovský, a požiadal som ministra, aby mu venoval takú istú pozornosť, akú musí venovať diaľniciam a rýchlostným komunikáciám, pretože je to objem neopakovateľných peňazí, ktorý môže významne pomôcť výstavbe rýchlostných komunikácií a diaľnic. Pokiaľ ide o letisko, tu som pod hrozbou personálnych zmien povedal, že už nemienim tolerovať akékoľvek odklady, pokiaľ ide o rekonštrukciu, respektíve výstavbu nového terminálu. Nový terminál musí byť postavený do roku 2010. Je to terminál, ktorý nám zvládne ten očakávaný nárast počtu cestujúcich. My sme si v januári schválili vo vláde Slovenskej republiky filozofiu, že nejdeme cestou ani spoločných podnikov so zahraničnými partnermi, nejdeme ani cestou privatizácie, veď my sme privatizáciu letiska zastavili, ale ideme cestou vlastného rozvoja bratislavského letiska. A ten čas plynie, samozrejme dnes letisko dokáže spracovávať počty cestujúcich, takto to bude, myslím, až do roku 2009, v roku 2010 nabieha nový terminál, ktorý zase bude zvládať nárast počtu cestujúcich až do roku 2013, ak som bol dobre informovaný. Je to projekt v hodnote do 3 mld. Sk, 2,8 až 3 mld. Sk, ale ja sa chystám na kontrolný deň na letisko v krátkom čase - opakujem a povedal som to aj prítomným z manažmentu bratislavského letiska, že pod hrozbou personálnych zmien musí byť všetko zrealizované tak, že tender musí byť otvorený v júli, v novembri by mal byť už známy víťaz tohto tendra a okamžite by mala začať výstavba nového terminálu. Opakujeme - hovoríme, o novom termináli, ktorý má zabezpečiť kapacity letiska v rokoch, o ktorých som hovoril veľmi konkrétne. Z ďalších tém, ktoré sme spoločne preberali s pánom ministrom – hovorili sme o špecializovanej štátnej správe na úseku dopravy - a tu je opäť dohoda, že pán minister predloží, myslím si, už v najbližších dňoch na Úrad vlády informáciu, ako postupovať, pretože existuje osem krajských úradov cestnej dopravy a máme aj obvodné úrady a je tu cieľ, ktorý opakujem pri každom stretnutí s ministrami - zaviesť dvojstupňový systém riadenia štátu, ústredné orgány a potom na území obvodov. Tu narážame na trošku právne komplikácie, že kto bude rozhodovať o komplikovaných dopravných prostriedkoch, ale chceme sa na to pozrieť, hoci opäť - toto nie je predmetom programového vyhlásenia vlády, len chceme zjednodušiť systém riadenia štátu a chceme novej vláde v roku 2010 odovzdať len dva stupne, ak to bude možné, čiže zaoberali sme sa aj touto problematikou. Pokiaľ ide o železničnú dopravu, tu som bol informovaný o situácii na Cargu, ako aj o tom, ako sa harmonizuje osobná doprava autobusová so železničnou. Tu je trošku problém v tom, že kým kontrolu nad autobusovou dopravou prevzali vyššie územné celky, pokiaľ ide o regionálne trate, tu k dohode s vyššími územnými celkami nedošlo, preto je to taká pomerne komplikovaná komunikácia medzi štátom a vyššími územnými celkami, kde to musí pokračovať ďalej, ale to nemôže fungovať tak, myslím, že správny príklad použil pán minister, že o 14.00 odchádza prázdny vlak a o 14.05 odchádza prázdny autobus, a tak na vlaky aj na autobusy dáva štát pomerne veľké peniaze – cez VÚC-ky dávame peniaze na autobusovú dopravu a priamo dávame železniciam peniaze na podporu osobnej železničnej dopravy, to sú tzv. výkony vo verejnom záujme. S pánom ministrom budeme v najbližších dňoch hovoriť o aktivitách investičných v oblasti bratislavského letiska, teraz nemám na mysli osobnú dopravu leteckú, teraz mám na mysli konkrétne návrhy od veľkých investorov, ktorí majú záujem pôsobiť na bratislavskom letisku, či už v oblasti nákladnej leteckej dopravy, alebo v oblasti možno opravárenskej, ako sú opravy lietadiel, ale o tom budeme informovať, až keď budú konkrétne veci na stole. Vážené dámy a páni, opakujem – ministerstvo dopravy je naozaj ministerstvo, ktoré má obrovský záber, ja som sa sústredil iba na tieto veci, na tieto posolstvá a tieto požiadavky. Napriek tomu, čo som povedal, že tlačím na pána ministra, tlačím na ministerstvo dopravy systematicky, pokiaľ ide o diaľnice a rýchlostnú komunikáciu, tak ministerstvo prijalo množstvo veľmi vážnych rozhodnutí, veď sme prijali špeciálne právne predpisy na vyvlastňovanie. Aj samotné rozhodnutie o PPP projektoch bolo historické na Slovensku, lebo na Slovensku sa zatiaľ nerealizoval žiadny PPP projekt - sú nejakým laboratóriom a z ich skúseností budú čerpať aj ďalšie rezorty pri PPP projektoch. Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií je minister, ktorý má veľký akčný záber, má moju podporu, ja ho maximálne podporujem, ale to neznamená, že nepoviem kritické výhrady, pokiaľ ide o tie časti, kde si myslím, že je treba ešte viacej zabrať. Toľko k dnešnému stretnutiu, ak pán minister niečo chce doplniť, samozrejme môže, ale myslím si, že som bol dostatočne presný, o čom bol dnešný rozhovor a dnešný kontrolný deň.

Ľubomír Vážny, minister dopravy, pôšt a telekomunikácií
Ďakujem, ja si myslím, že pán predseda zhrnul celý výsledok dnešného rokovania, myslím, že neopomenul nič z tých rozhodujúcich problémov, ktoré nás ešte len čakajú, takže v zásade, aby som sa nerozširoval do tých iných oblastí rezortu, tak nechal by som priestor na diskusiu.

redaktor, Rádiožurnál Slovenského rozhlasu
Chcem sa opýtať – mýto tu nezaznelo – či ste hovorili teda aj o mýte, či ste teda spokojný, ako sa to vyvíja.

Robert Fico, predseda vlády
Momentálne – hovorili sme samozrejme aj o mýte, ale sme to dali do veľmi jednoduchej skratky - momentálne rozhoduje o mýte SMK. Uvidíme, ako opozičné SMK rozhodne, pretože - dostanem to do ľudskej reči teraz - dnes je celý problém elektronického mýta na Úrade pre verejné obstarávanie. Vzhľadom na to, že boli podané námietky a sa to celé preveruje, Úrad pre verejné obstarávanie je absolútne pod kontrolou Strany maďarskej koalície, šéfom Úradu pre verejné obstarávanie je vysoký politický predstaviteľ tejto opozičnej strany, takže už lepšiu kontrolu nemôžeme mať. Nech to preveria všetko, nech preveria všetky pripomienky, nech preveria všetko, čo treba preveriť, aby neboli pochybnosti o tom, že tento tender bol v poriadku. Ja budem rešpektovať akékoľvek rozhodnutie Úradu pre verejné obstarávanie a budem ho musieť rešpektovať. My nemáme už teraz čo ďalej robiť - bolo – prebehla súťaž, všetky tie ponuky sú na Úrade pre verejné obstarávanie. Opakujem – Úrad pre verejné obstarávanie táto vládna koalícia nekontroluje, je plne v rukách opozície.

redaktor, agentúra SITA
Pán minister, môžete sa vyjadriť k tomu, že či bude teda dodržaný termín spustenia mýta v januári 2009 a či je vôbec možné, aby bol len čiastočne spustený ...(nekvalitný záznam, pozn. prep.)...

Ľubomír Vážny, minister dopravy, pôšt a telekomunikácií
Keď budú ukončené revízne postupy a prispejeme k podpisu zmluvy koncesnej, tak vám poviem – v zásade stále platí, že v prípade, že bude podpísaná zmluva s koncesionárom, ktorý má naprojektovať a zrealizovať elektronické mýto na Slovensku, keď bude podpísaná v júli 2008, tak je reálne, aby sa mýto spustilo. V prípade, že bude neskôr, už prichádzame do nejakých nereálnych termínov z hľadiska termínu 1. 1. 2009, v zásade ale nespôsobuje nám ani to vážne problémy. My sme sa zaviazali v programovom vyhlásení vlády, že zabezpečíme elektronické mýto, dali sme si termín 1. 1. 2009, fakt je ten, že je to veľmi náročný tender a tie revízne postupy nás trošku brzdia. Cez to všetko máme pripravený režim tzv. nejakej takej neúplnej prevádzky s tým, že je tam nejaký generálny pardon na prvý kvartál 2009 z hľadiska enforcementu, to znamená, že bolo by mýto, čo sa týka softvéru, urobené, bolo by mýto, čo sa týka palubných jednotiek, urobené, ale ten enforcement, to vynucovanie práva je podstatne zložitejšie a na tento enforcement by bol generálny pardon na prvý kvartál 2009.

Robert Fico, predseda vlády
Pán redaktor, ak dovolíte, pán minister, aby nedošlo k nejakému nedorozumeniu, lebo mňa sa už na to veľakrát pýtali ľudia, že čo to vlastne znamená, to elektronické mýto, že či teda budú nejaké mýtnice, využívam priestor, že ste tu médiá, tak elektronické mýto sa bude týkať iba nákladnej dopravy, nemá to nič spoločné s osobnou dopravou. Tu by som chcel pripomenúť - a s takýmto návrhom prídem aj pri schvaľovaní rozpočtu na rok 2009 – aby sme ani v roku 2009 nepristupovali k zvyšovaniu cien diaľničných známok pre osobnú dopravu. Pretože od roku 2006 držíme túto cenu, my sme ani raz nezdvihli ceny diaľničných známok, ani raz, a hlavný argument je ten, že pokiaľ nebude dokončená v nejakej podobe diaľničná sieť, pohodlné cestovanie po Slovensku, tak nie je príliš férové a korektné neustále zvyšovať, ako to bolo v predchádzajúcich rokoch, cenu diaľničných známok. S týmto návrhom pôjdem do zostavovania štátneho rozpočtu, ale opakujem – elektronické mýto neznamená žiadne mýtnice, žiadne mýta, neznamená žiadne otravovanie vodičov, ktorí budú chodiť na svojich osobných automobiloch.

Marek Zgalinovič, Slovenská televízia
Hovorili ste o tom, že programové vyhlásenie vlády bolo dodržané, že sa postaví možno až 130 km diaľnic a rýchlostných komunikácií, ak sme dnes v polčase, tak sa chcem spýtať, že koľko sa doteraz postavilo, a teda ako prebieha tá príprava tých ďalších úsekov. A pána ministra – čo hovorí na tie slová premiéra, že nemôže byť spokojný s tým, ako sa dodržiavajú uznesenia o tých termínoch a že sa teda niektoré veci dostávajú do sklzu.

Robert Fico, predseda vlády
Pokiaľ ide o to odovzdanie, tak informáciu, ktorú som si teda overoval, 65 km diaľnic bolo odovzdaných a predpokladá sa odovzdanie ešte rovnakého počtu do konca volebného obdobia 2010 s tým ale, opakujem, že to ide tie projekty, ktoré sú financované štandardne, nie cez PPP projekty - toto je záväzok je záväzok vlády, tento bude splnený bez problémov. My sme išli ďalej a povedali sme, že chceme viac – chceme viac, ale to je naše vnútorné rozhodnutie. Prijali sme k tomu určité rozhodnutia vo vláde a nedarí sa nám tieto uznesenia, ako sme ich nastavili, dôsledne dodržiavať. Takže v tomto bola tá moja nespokojnosť, ale pokiaľ ide o plnenie programového vyhlásenia vlády, tam je všetko v absolútnom poriadku.

Ľubomír Vážny, minister dopravy, pôšt a telekomunikácií
Čo sa týka tej nespokojnosti, samozrejme, ja ju prijímam a môžem úprimne povedať, že nespokojný som aj ja. Len naozaj je to veľký komplex problémov, ako tu pán predseda vlády povedal, je to prvý PPP projekt na Slovensku a naozaj s tým súvisí veľa – veľa problémov. Museli sme doriešiť legislatívny rámec, museli sme doriešiť súťažné podklady, respektíve náležitosti ponúk, to je asi 650 strán veľmi hutného materiálu, ktorý obsahuje obchodné náležitosti, technické náležitosti, finančný model, to sú naozaj také vážne témy, s ktorými sme sa na Slovensku ešte nestretli, a naozaj to nie je jednoduché a takisto momentálne prebieha ten koncesný dialóg s tými uchádzačmi a uvidíme, čo z toho koncesného dialógu ešte vzíde. A je to naozaj vážny projekt, je ten projekt veľkého rozsahu, my sme si predsavzali, že ten projekt naplníme, a tak ako nám niektoré svetové organizácie v podtexte vytýkajú, že ideme strašne rýchlo, tak si myslím, že ideme naozaj strašne rýchlo, ale uznám, že z pohľadu predsedu vlády sa mu v niektorých veciach zdá ten scenár pomalší, len nechceme to tak uponáhľať, aby sme zničili celý projekt. Takže ja by som to naozaj chcel, aby sme podpísali zajtra koncesnú zmluvu, ale jednoducho tie procesy sú také, ktoré musíme naplniť, pretože by sme dospeli k neúspešnému výsledku.

Marek Zgalinovič, Slovenská televízia
Ak sa môžem ešte jednu vec spýtať – ak sa rokuje o železničnej doprave a o tom, že s VÚC-kami ste sa zatiaľ nedohodli o presune tých regionálnych vlakov, že či to znamená, že už sa ani nebudete dohadovať a zostáva to pod štátom alebo sa to povedzme odkladá na tie ďalšie roky, ten presun kompetencií v regionálnych vlakoch na VÚC-ky.

Ľubomír Vážny, minister dopravy, pôšt a telekomunikácií
Nejde o dohadovanie sa, ale v zásade máme pripravený scenár, ako ďalej pokračovať. Samozrejme, musíme doriešiť určité kompetencie tak, aby sme dospeli k harmonizácii dopravy nejakým zodpovednejším spôsobom tak, ako je to doteraz. Tieto kompetencie budú premietnuté, čo ešte teda hodnotíme, lebo je to všetko čerstvé, do možno nejakých zákonných úprav, ale uvidíme, ako dopadnú do konca júna. Sme sa dohodli na báze dobrovoľnosti, že sa pokúsime harmonizovať s vyššími územnými celkami túto dopravu, ak tá báza dobrovoľnosti nedopadne tak, ako očakávame, tak vtedy budeme musieť riešiť nejaký iný spôsob, aby sa nám nestávalo to, že platíme za vzduch aj v autobusoch, aj vo vlakoch regionálnej železničnej dopravy, čo je základným problémom tohto, ale máme už niektoré riešenia načrtnuté a v krátkej dobe ich budeme prezentovať.

redaktor, agentúra SITA
...(nekvalitný záznam, pozn. prep.)...

Robert Fico, predseda vlády
Podobnú otázku som dostal aj včera na ministerstve školstva. Nerobím to, pretože nechcem vyberať z celkového hodnotenia vlády jednotlivé ministerstvá, mojou úlohou je podporovať tých ministrov, u ktorých viem, že majú záujem, chcú a už aj kus roboty urobili. Zopakujem to, čo je pre mňa najpodstatnejšie: V roku 2006 všetci kričali, že rozbijeme ekonomiku a tento štát zruinujeme. Dnes sme v roku 2008, po dvoch rokoch už nikto nemôže odkazovať iba na minulosť, máme najvyšší hospodársky rast v Európskej únii, držíme pod kontrolou infláciu, klesá nám nezamestnanosť. Zvládli sme napriek vydieraniu opozície Lisabon, zvládli sme napriek tomu, že sme boli na vyhodenie zo Schengenu, Schengen, zvládame aj euro a budeme jednoducho schopní určite zvládnuť aj ďalšie veci. Máme stabilnú vládu - vláda, ktorá vyvoláva aj v Európe už dnes presvedčenie, že sú tu ľudia, ktorí, presne ako by povedal Marek Maďarič, vedia nielen písať a čítať, ale vedia jesť aj príborom, keď porovnával teda našu vládu s tou predchádzajúcou, pretože naozaj páni z opozície si myslia, že majú jediní patent na rozum. Ak teda sme v takomto stave po dvoch rokoch: stabilná vláda, plné medzinárodné uznanie, dobré ekonomické výsledky a myslím si, že aj podpora verejnosti k týmto procesom tu je, tak ja nemám dôvod teraz rozprávať, že som nespokojný alebo že to - samozrejme, že sa dali veci urobiť mnohé inak. Máme na ministrov rozdielny meter - veď, jedna vec je, čo im poviem medzi štyrmi očami, a druhá vec, aký slovník použijem pri stretnutiach s vami – veď aj včera som povedal pani redaktorke - neviem už, z akého média, myslím, že zo Slovenského rozhlasu - že niekedy nezachytávate to, čo poviem. Ak som napríklad povedal na ministerstve zahraničných vecí niečo, tak som niečo povedal a ste s tým málo pracovali, ale ja musím stáť za mojimi ministrami. Keby som nestál za mojimi ministrami, no tak ich vymením. Je tu režim na Slovensku, ktorý mi umožňuje podať návrh na odvolanie člena vlády a prezident takýmto návrhom vyhovuje, lebo je tu určitá ústavná prax. Čiže ja nie som viazaný na nejaké široké politické konzultácie alebo na niečo podobné. Ak nie som spokojný s ministrom, tak ho vymením, ale celková spokojnosť, pokiaľ ide o vládnutie za dva roky, tu je, pretože krajina podľa môjho názoru ide dobrým smerom. Mohlo by to ísť aj rýchlejšie, ale ide dobrým smerom a verím, že budeme postupne skracovať obdobie, v rámci ktorého sa priblížime k priemernej životnej úrovni krajín Európskej únie. Ale to nebude za rok, to nebude za dva. Veď sme definovali tieto ciele na dlhé obdobia, ale to, čo sa udialo v poslednom období - nová centrálna parita, posilňovanie slovenskej koruny, toto sú konkrétne výsledky, ktoré nemožno dnes už nejakým spôsobom ignorovať, veď to by sme potom tu nemuseli byť. Tak sme si mali v roku 2006 všetci vybrať dovolenky a nechať to tak a všetko by asi takto fungovalo. Nie je to tak, vláda robí, robí tvrdo, robíme aj chyby, ale po dvoch rokoch musím konštatovať určité uspokojenie z toho, čo sa momentálne deje. Ale známkovať ministrov určite nebudem. Ďakujeme vám veľmi pekne.

tlačový tajomník
Ďakujeme za pozornosť.
prehrať audio Prehrať audio