Preskočiť navigáciu 
Úvodná stránka Verzia pre tlač 
Mapa stránky RSS 
English

Prepis tlačovej besedy po kontrolnom dni na Ministerstve spravodlivosti SR


Tlačový tajomník
Vážené dámy, vážení páni,
vítam vás na tlačovej konferencii premiéra Roberta Fica a ministra spravodlivosti Štefana Harabina, ktorá sa koná v súvislosti s kontrolným dňom pána premiéra na rezorte spravodlivosti.
Poprosím pána premiéra o úvodné slovo.

Robert Fico, predseda vlády SR
Prajem vám všetkým dobrý deň.
Dovoľte mi krátku informáciu o priebehu dnešného stretnutia s podpredsedom vlády a ministrom spravodlivosti, ako aj so štátnymi tajomníkmi a generálnymi riaditeľmi sekcií z ministerstva spravodlivosti.
Nebudem vás zaťažovať informáciami technického charakteru; prešli sme si plnenie uznesení, plnenie legislatívneho plánu práce ministerstva spravodlivosti, ako aj plnenie (formálne teraz mám na mysli) programového vyhlásenia vlády, kde nie je nič také, čo by vyžadovalo, aby som vzniesol kritickú pripomienku, pokiaľ ide o plnenie programového vyhlásenia vlády.
Pokiaľ ide o vzájomný náš vzťah, chcem poďakovať pánovi ministrovi a podpredsedovi vlády za jeho aktivity. Má absolútnu dôveru predsedu vlády a verím, že v tomto duchu budeme pokračovať aj v najbližšom období.
Napriek tomuto si dovolím naformulovať teraz niekoľko požiadaviek, ktoré som vzniesol na dnešnom stretnutí na rezort spravodlivosti v súvislosti s tým, že nás čakajú ešte dva roky tohto volebného obdobia.
Po prvé som vyslovene požiadal pána podpredsedu vlády a ministra spravodlivosti, aby spolu s jeho ľuďmi nasledujúce dva roky využil maximálne, ale naozaj maximálne na realizáciu a zabezpečenie práva ľudí na prístup k spravodlivosti. Oceňujem, čo už ministerstvo urobilo, ale naďalej musí ministerstvo pracovať s takými témami, ako je znižovanie súdnych poplatkov, naďalej musí pracovať ministerstvo s takými témami, ako je bezplatná právna pomoc. Naďalej musí ministerstvo pokračovať v návrhoch na prísne disciplinárne stíhanie tých predstaviteľov justície, ktorí zlyhali. Naďalej musí ministerstvo spravodlivosti ešte tvrdšie pristupovať, pokiaľ ide o exekútorov, pokiaľ ide o notárov. Rovnako zase ja garantujem pánovi podpredsedovi vlády, že bude mať podporu vo vláde Slovenskej republiky, pokiaľ ide o hľadanie prostriedkov na zabezpečenie činnosti slovenských súdov. Čiže hlavná úloha na rok 2009 – 2010 a polovicu roka 2008 je garantovať prístup k spravodlivosti ľuďom čo najjednoduchší, čo najspravodlivejší, tak, aby začal na Slovensku prevládať pocit, že sa prelomili ľady v systéme, ktorý je dlhodobo vnímaný nie práve najlepšie.
Druhá požiadavka na pána ministra spravodlivosti sa dotýkala legislatívy. Odmietam, aby sa naďalej hodnotila legislatíva podľa počtu predložených návrhov zákonov. Musí začať dominovať kvalita v predkladaní návrhov zákonov a najmä predkladanie návrhov zákonov, ktoré súvisia bezprostredne s programovým vyhlásením vlády. Tieto návrhy zákonov musia mať prioritu a keďže pán podpredseda vlády a minister spravodlivosti je súčasne na čele legislatívnej rady, výslovne som ho požiadal, aby brzdil tie iniciatívy, ktoré nie sú kvalitne pripravené a ktoré iba zbytočne zaťažujú prácu vlády a Národnej rady Slovenskej republiky. Sústredíme sa len na to, čo priamo vyplýva z programového vyhlásenia, a radšej pôjdeme na schôdzu Národnej rady Slovenskej republiky so štyrmi – piatimi dobre pripravenými návrhmi zákonov, ako viesť preteky o to, či vláda predložila 300, 400 alebo 500 návrhov zákonov. To sú nezmyselné preteky, ktoré sa v minulosti robili.
Ďalej som požiadal pána ministra, aby rezort spravodlivosti zvážil mechanizmus systematickej prípravy pracovníkov legislatívy na všetkých ministerstvách, pretože dnes je súkromná sféra veľmi atraktívna pre právnikov a je veľký problém pripraviť najmä legislatívca, pretože legislatívec sa nenarodí, trvá to dlhé roky, kým je schopný formulovať kvalitne právne normy. Verím, že ministerstvo príde s nejakým návrhom, ako zabezpečiť, že budú môcť absolvovať pracovníci legislatívnych odborov, sekcií na konkrétnych ministerstvách špeciálne školenia, ktoré zagarantujú ich vyššiu kvalitu.
Tretia téma, ktorej sme venovali pozornosť, bola téma týkajúca sa zavedenia eura. Viete, že ministerstvo spravodlivosti je garantom, pokiaľ ide o prípravu návrhu zákona, ktorého úlohou bude postihovať tých, ktorí budú úmyselne zneužívať prechod z koruny na euro a budú zdražovať. Pán minister ma informoval, že návrh zákona má určitú podobu, požiadal som ho, aby to bol kvalitne pripravený zákon, zákon, ktorý bude v praxi aplikovateľný, aby to nebola iba nejaká forma akéhosi zastrašovania, ale aby to bol naozaj zákon, ktorý v prípade, že situácia predvídaná v zákone nastane, mohol byť aplikovaný, aby verejnosť videla, že táto vláda prijíma všetky, aj krajné prostriedky, ktoré budú viesť proti tým snažiacim sa zneužívať prechod z koruny na euro.
Posledné dve veci: Vítam informáciu, a tá je naozaj veľmi podstatná, že rezort spravodlivosti zabezpečil najvyššiu mieru zamestnanosti osôb, ktoré sa nachádzajú vo výkone trestu odňatia slobody, prakticky v histórii, čo je to sledované. Táto miera zamestnanosti v roku 2007 bola 74 %, čo je naozaj obdivuhodné, pretože posledné roky bol problém so zamestnávaním osôb, ktoré vykonávajú trest odňatia slobody.
Vítam aj to, že rezort prostredníctvom odsúdených osôb je schopný zabezpečovať produkciu, ktorá sa dokáže využiť v samotnom rezorte, a ako som bol informovaný, je to najmä výroba nábytku, ktorý sa používa v zariadeniach, ako sú súdy, aj v ďalších zariadeniach, ktoré patria pod ministerstvo. Pán minister predloží ponukový list všetkým ministerstvám a všetkým štátnym orgánom, pokiaľ ide o určitú produkciu, ktorá pochádza z tohto prostredia, ktorá je lacnejšia a najmä zabezpečuje rezortu, aby mohli zabezpečiť prácu pre čo najväčší počet odsúdených. Ja to plne podporujem, dokonca podporujem aj myšlienku, aby sa časť z peňazí, ktoré získajú väznice z predaja takejto produkcie, vracala naspäť do týchto ústavov, čo by zabezpečilo pre ústavy možnosť nákupu nejakého technického zariadenia, surovín, aby jednoducho tento kolobeh bol primeraným spôsobom zabezpečený.
No a na záver to isté ako v prípade aj ministerstva zahraničných vecí, som pána ministra požiadal o maximálne úspory, pokiaľ ide o ústredie, teda o ministerstvo, pretože na súdoch je to trošku komplikovanejšie; keď zoberiete administratívu, tak prestane fungovať súd, pretože bez zapisovateliek a pracovníčok alebo pracovníkov v kanceláriách súdy nemôžu fungovať.
A rovnako som oznámil pánovi ministrovi, že ešte v tomto roku mienim siahnuť prostredníctvom rozpočtového opatrenia na celkový rozpočet, ktorý je vyčlenený pre zahraničné a domáce služobné cesty pre všetky štátne orgány a pre všetky ministerstvá. Ten rozpočet je na úrovni 1,2 mld. korún pre celý štát, mám teraz na mysli ústredné orgány a ministerstvá. Je už predstava, s ktorou pôjdem za ministrom financií, a informoval som preto pána ministra, že proporcionálne sa tento posun bude dotýkať aj ministerstva spravodlivosti.
Konštatujem, že rokovanie bolo veľmi konštruktívne a opäť bolo rozdelené do dvoch častí, do politickej časti a do obsahovej časti. Pokiaľ ide o konkrétne veci, jasne som zadefinoval ako predseda vlády, čo očakávam politicky od rezortu spravodlivosti, a potom sme si prešli konkrétne veci, o ktorých som teraz hovoril.
Z mojej strany je to všetko.
Ďakujem pánovi podpredsedovi vlády a ministrovi spravodlivosti za toto stretnutie.

Tlačový tajomník
Ďakujem veľmi pekne p. premiérovi.
Nech sa páči, pán minister.

Štefan Harabin, podpredseda vlády SR a minister spravodlivosti SR
Ja, vážené dámy a páni, vítam vás na tejto tlačovej konferencii.
Takisto ako premiér, ja som veľmi rád a musím poďakovať pánu premiérovi ako renomovanému právnikovi s medzinárodnými skúsenosťami za pozitívne hodnotenie rezortu spravodlivosti.
Rezervy a podnety zo strany pána premiéra sú skutočne aktuálne a treba ich vnímať do budúcnosti ako veľmi pozitívne. Naša predstava a cieľ je jasný: Pokiaľ nespustíme justičné prostredie a súdne konania takým spôsobom, že občan sa domôže svojho práva na súde, keď ho mal porušené, v horizonte dvoch maximálne troch rokov, nemôžeme hovoriť o právnom štáte, v žiadnom prípade nemôžeme. Takisto treba súhlasiť s tým, že legislatíva musí byť na vysokej úrovni, čo do kvality, pretože práve legislatíva ako taká nám garantuje stabilitu právneho prostredia, takisto je nosným pilierom právnej istoty a má vplyv aj na samotnú dĺžku súdneho konania. My v smere zrýchlenia súdneho konania robíme všetko, čo sa dá, ale jednoducho tu je určité dedičstvo, ktoré sa nabaľovalo v podstate najmenej v posledných desiatich rokoch pred naším príchodom do tejto vlády. Je tu výrazný posun čo do kontrolných mechanizmov zo strany predsedov súdov, ministerstva spravodlivosti, elektronicky kontrolujeme súdy, pripravujeme aj ďalšiu legislatívu vo vzťahu k statusovým zákonom, ale aj vo vzťahu k zjednodušeniu a zefektívneniu najmä civilného konania, kde nás to najviac ťaží, a, samozrejme, aj trestného konania. Trestné konanie, viete, že je prerušené, pokiaľ ide o materiál vo vláde, čakáme na rozhodnutie Ústavného súdu, predpokladám, že do konca roka to rozhodnutie Ústavného súdu bude, keďže nedávno, možno pred týždňom, Ústavný súd prijal návrh skupiny poslancov na ďalšie konanie vo vzťahu k Špeciálnemu súdu, ktorý bol i dôvodom prerušenia konania trestných kódexov.
Osobitne predkladáme novelu trestného zákona a ja môžem skutočne len potvrdiť slová pána premiéra, že rozhodne táto úprava, pokiaľ ide o špekulatívne a podvodné konania v súvislosti s prechodom na euro, nebude iba obsolentnou normou, ale bude normou, ktorá bude uvedená do života, bude normou, ktorá reálne v praxi sa bude naplňovať, a jednoducho pre mňa sú neprijateľné tie pokriky, ktoré dopredu hovoria, že to bude mať iba odstrašujúci efekt a že sa tým zasiahne do cenovej..., že sa bude tu regulovať, čo je vstup do trhového mechanizmu. Nie, normu my pripravíme tak, že bude v súlade s európskymi štandardmi a pokryje tie špekulatívne a podvodné konania, ktoré by smerovali k nabaľovaniu sa alebo k obohacovaniu sa na úkor tých sociálne najslabších. Norma je v pripomienkovom konaní a my sme za tým účelom ustanovili osobitnú komisiu, aj všetky racionálne pripomienky my zapracujeme v tom smere, keď nám normu vylepšia. Nebránime sa žiadnym aktivitám ani podnetom zo strany skupín obchodníkov a podnikateľov.
Z mojej strany na úvod...

Tlačový tajomník:
Ďakujem p. ministrovi.
Nech sa páči, priestor pre vaše otázky.
Denník SME.

Veronika Šutková, denník SME
Dobrý deň!
Šutková.
Ja by som sa chcela najprv spýtať k tej kvalite legislatívnej práce ministerstiev, či by ste mohli byť teda konkrétny. Asi nie ste celkom spokojný teda s tými návrhmi, konkrétne teda, že... ... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ...

Robert Fico, predseda vlády SR
Pani redaktorka, toto je dlhodobý problém Slovenskej republiky, aby sme zase nehovorili o dvoch rokoch, pretože súkromné prostredie vytvára pre právnikov podstatne lepšie zárobkové možnosti, ako to je v prípade štátnej správy. Nám dlhodobo chýba systematické vzdelávanie legislatívcov, a dobrý legislatívec to je nad zlato, keď ho má konkrétny minister k dispozícii. Nechceme už robiť preteky v návrhoch zákonov. Ja už počúvam také nezmyselné pripomienky, že vláda predkladá málo zákonov. A to je čo za argument?! Veď vláda nemôže byť hodnotená podľa toho, či predloží 300 alebo 500 zákonov, ale podľa toho, či ten zákon má svoju kvalitu a či je potrebný. Preto som dnes jasne požiadal ministra a podpredsedu vlády, ktorý má súčasne na starosti legislatívnu radu, prioritne podporovať a predkladať do vlády len tie zákony, ktoré sa týkajú programového vyhlásenia vlády, takú tú umeleckú tvorivosť ministrov posúvať nabok, keď nejaký minister chce prísť s nejakým vlastným iniciatívnym návrhom, ktorý je mimo programového vyhlásenia. Po ďalšie, dôsledne trvať na kvalitnej príprave návrhu zákona, radšej ho trikrát vrátiť z legislatívnej rady na ministerstvo, nech ho spracujú, aby potom zákon v parlamente už len bol predmetom diskusie politickej, teda, že či zákon áno alebo nie, a nie, že tam sa potom predkladá k zákonu sto, dvesto, tristo alebo štyristo pripomienok.
Legislatíva patrí každému rezortu, aby zase nevznikol obraz, že za legislatívu na Slovensku zodpovedá rezort spravodlivosti. Podpredseda vlády je len šéfom legislatívnej rady. Ale ja som za to, a poprosím pána podpredsedu vlády, aby pripravili mechanizmus systematického vzdelávania legislatívcov, potrebujeme to ako soľ, vidíme to. Ale to je bolesť, pani redaktorka, stará, veď dobre viete, ako to so zákonmi od roku 1990 na Slovensku bolo, a už sú dávno preč časy, keď bol prijatý a vydržal 30 rokov bez jednej pripomienky; aj také zákony boli. Dnes, bohužiaľ, tie zákony sú predmetom veľkého množstva novelizácií a zmien. Takže toto sú pohľady, jasné kritériá na legislatívu a na školenie legislatívnych pracovníkov. Toto bola jedna z mojich požiadaviek na pána podpredsedu vlády.

Tlačový tajomník
Ďakujem pekne.
Ďalšia otázka. TA3.

Redaktorka z TA3
... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ...

Robert Fico, predseda vlády Slovenskej republiky
Považoval by som za podozrivé, keby som mal vo vláde ministra, ktorého sa nepokúšajú odvolať. To možno znamená, že je aktívny, a nevidím v tom žiadny problém, že takéto návrhy sú. Veď je to legitímne právo opozície, aby prichádzala s takýmito iniciatívami, ak získajú na to 30 podpisov, môžu takýto návrh podať. Ale, pozrite sa na aktivity pána podpredsedu vlády spätne, na množstvo povedzme návrhov, ktoré viedli k zníženiu súdnych poplatkov, návrhy, ktoré sú veľmi jasne orientované proti exekútorom a notárom, ak si plnia svoje úlohy v rozpore so zákonom. Pozrite sa na novelizáciu – ochrana spotrebiteľa, pred dvoma týždňami významný návrh novelizácie Občianskeho súdneho poriadku. Ďalej sú to iné iniciatívy, ktoré v rámci rezortu rozbehol. Preto, kto robí, robí aj chyby, ale vážne prevláda spokojnosť s týmto rezortom. Ja by som povedal svoj názor, keby som mal iný názor. Ale súčasne som formuloval tie požiadavky, ktoré som formuloval.
Pani redaktorka, takou základnou bolesťou rezortu spravodlivosti vo všeobecnosti je, že verejnosť spája zodpovednosť rezortu spravodlivosti s činnosťou súdov. Ale minister spravodlivosti nemôže niesť zodpovednosť za to, že nejaký sudca rozhodne tak alebo onak. Úlohou ministerstva spravodlivosti je vytvárať dobré podmienky technické a personálne na činnosť súdnictva a, samozrejme, vyvodzovať podľa prístupných mechanizmov, ktoré má k dispozícii, prípadne zodpovednosť, ak sú príliš dlhé súdne prieťahy alebo sú iné povedzme porušenia, na ktoré ho potom oprávňuje zákon, aby konalo. Ak príde návrh alebo niekto by podal teraz návrh na odvolanie pána podpredsedu Harabina, tak tento návrh určite nezíska podporu, určite nezíska.

Tlačový tajomník
Ďakujem. Nech sa páči, ešte raz denník SME.

Redaktorka, denník SME
Ešte sa chcem spýtať k tomu aktuálnemu návrhu, ktorý má byť vlastne... (nekvalitný záznam – pozn. prep.) proti tomu zdražovaniu pri prechode na euro.
Pán premiér, vy ste ten návrh videli; ste spokojný s tým, ako je navrhovaný, pretože ...(nekvalitný záznam – pozn. prep.)... regulovaných cien, kde veľmi k porušovaniu cenovej disciplíny nedochádza? Čiže vlastne tí malí spotrebitelia, resp. malí obchodníci nebudú môcť byť potrestaní. Čiže či ste spokojný.

Robert Fico, predseda vlády SR
Návrh zákona som zatiaľ ja nemal k dispozícii, pretože ja sa s návrhom vždy oboznamujem až vtedy, keď prichádza na rokovanie vlády, a určite sa budem o tento zákon veľmi intenzívne zaujímať, pretože chceme, aby sme mali aj takýto, použijem právnický výraz, ultima ratio prostriedok, tzv. krajný prostriedok, keď už všetky ostatné mechanizmy zlyhávajú. Budem podporovať pána podpredsedu vlády v tomto a počkajme si na diskusiu vo vláde, pretože nie je vždy dobré, keď komentujeme a hodnotíme návrhy zákonov, ktoré sú ešte len v štádiu rozpracovanosti. Počkajme si, akú bude mať podobu. Ale zákon získa podporu vo vláde, verím, že získa aj podporu potom ako návrh v Národnej rade Slovenskej republiky.

Štefan Harabin, podpredseda vlády SR a minister spravodlivosti SR
Keď môžem doplniť pána premiéra:
Keby sme išli trošku do odbornej roviny z pohľadu predloženého materiálu, o tom by sme mohli robiť konferenciu trestnoprávnu, aby som vám jednoducho vyvrátil to, čo tvrdí, že nepokryje malých a drobných obchodníkov. Veď na trestnú zodpovednosť stačí len pokus trestného činu, nemusí byť dokonaný trestný čin, a trestná sadzba je tá istá. Stačí, keďže sa tu utvoria určité ceny, ktoré budú mať základ podvodného konania, poškodiť iného, a nemusí dôjsť k samotnému predaju tovarov, ale je to v štádiu pokusu, ale hovorím, že môžeme viesť o tom debatu na odbornej úrovni, prečo by to nemalo pokryť. Ale počkajme na konečnú verziu, ktorá môže byť ešte obohatená aj o racionálnejšie podnety, ktoré nám normu nakoniec vylepšia.

Robert Fico, predseda vlády SR
Pán podpredseda, dúfam, že budeš súhlasiť, ale rád by som zdôraznil taký ten ultima ratio charakter tejto novelizácie, pretože my sa chceme spoliehať na iné mechanizmy, predovšetkým sa spoliehame na to, že tu budú predsa fungovať štátne kontrolné mechanizmy z oblasti takého skôr toho civilného práva, obchodného práva, kde bude môcť kontrolný orgán pristupovať formou ukladania pokút, to, čo dnes už má k dispozícii množstvo kontrolných orgánov.
Po ďalšie, ja verím, že ešte sa bude rozširovať okruh subjektov, ktoré budú pristupovať k spoločenskej dohode o zavedení eura, a po tom, čo túto dohodu podpísali sociálni partneri, dôchodcovia, VUC-ky, viem, že sa hlásia teraz univerzity, hlásia sa ďalšie združenia a my budeme ponúkať túto zmluvu aj rôznym združeniam predajcov, kde budeme od nich chcieť, aby sa zaviazali k etickému správaniu sa v čase, keď prejdeme z koruny na euro. Jednoducho som presvedčený, že to zvládneme, ale súčasťou tohto katalógu prostriedkov musí byť aj tento ultima ratio prostriedok, teda trestné právo, ak všetko ostatné zlyhá, a niekto bude taký vagabund, že napriek tomu bude pokračovať a bude špekulovať s cenami a zdražovať len preto, aby zbohatol na úkor niekoho iného, tak nastúpi trestné právo. Na to má štát legitímne právo, aby chránil svojich ľudí aj takýmito krajnými prostriedkami, aj povinnosť.

Tlačový tajomník
Ďakujem.
Agentúra SITA.

Redaktor, SITA
Pán minister, mňa by zaujímalo: Stoja pred vami úlohy, pán premiér ich vytýčil. V súvislosti s vami sa vždy hovorí aj s odchodom do talára, vy sám hovoríte, že ste sudca, nie politik. Zotrváte na ministerskej stoličke ešte tie dva roky aj kvôli tým úlohám, ktoré vám dnes pán premiér dal?

Štefan Harabin, podpredseda vlády SR a minister spravodlivosti SR
Ako vidíte, začali sa tu odohrávať určité politické hry. Ja si myslím, že ja nie som ten, aby som ja riešil vnútorné problémy v rámci KDH, alebo... (Redaktor, SITA: ... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ... rekonštrukcie KDH, alebo návrat skupiny štyroch. Ja som človek, ktorý neuteká pred úlohami. Keď niečo poviem a chcem to realizovať, tak to jednoducho platí. Takže nechajme tieto úvahy.

Robert Fico, predseda vlády SR
Ani ja to ešte neviem. Takže buďte pokojný.

Štefan Harabin, podpredseda vlády SR a minister spravodlivosti SR
Ani ja to nehovorím ako osobne.

Tlačový tajomník
Ďakujem.
Priestor pre posledné dve otázky.
TA3, nech sa páči.

Redaktorka, TA3
... (nekvalitný záznam, pozn. prep.) ...

Štefan Harabin, podpredseda vlády SR a minister spravodlivosti SR
Pozrite sa, ja práve vďaka premiérovi som presadil navýšenie počtu sudcov, čo bolo nevyhnutné vzhľadom na to, aby sme odbúrali veľké bremená starých vecí v každom senáte. My sme registrovali v priemere na senát dvesto – tristo starých vecí, a my jednoducho pri bežnom týždennom, mesačnom nápade sme nemohli s tým dovtedajším počtom sudcov tieto veci odbúravať. Keď je bežný mesačný nápad, sudca má tiež určitú kapacitu, jednoducho končí 20 – 30 vecí, a tých tristo vecí sa vždy posúva dozadu, a to jednoducho nabaľuje ďalšie roky, aj peniaze v Štrasburgu. My sme navýšili počet sudcov, my sme práve hovorili s premiérom aj o racionalizácii v rámci administratívy a my predpokladáme, že ešte z vnútorných rezerv súdov utvorí v rámci kraja každý krajský súd určité sudcovské miesta tým, že zníži počet administratívy, aby nedošlo už k zaťažovaniu štátneho rozpočtu. A práve týmito opatreniami, kontrolným mechanizmami zo strany predsedov súdov, ministerstva, elektronickou kontrolou sme výrazne znížili už počet starých vecí aj vďaka navýšeniu počtu súdov. My sa toho nebojíme, že by sme mali v určitom časovom horizonte veľa sudcov a už nebudeme mať staré veci. No jednoducho nebudeme prijímať sudcov a prirodzeným odchodom do dôchodku sa dostaneme na pôvodný stav. Ale túto situáciu riešili takto aj vo Francúzsku, že jednorazovo navýšili počet sudcov, pretože ináč to znamená ťažké dopady na štátnu kasu v Štrasburgu, resp. aj na Ústavnom súde, kde musíme platiť.

Tlačový tajomník
Ďakujem.
Posledná otázka.
Pán premiér, chcete k tomuto reagovať?

Robert Fico, predseda vlády SR
Nie. Ďakujem pekne.

Tlačový tajomník
Posledná otázka.

Redaktorka:
Ja mám tiež otázku a tá sa týka vlastne notárov a advokátov, ktorí by vlastne mali mať podľa novely Občianskeho zákonníka istú exluzivitu na zmluvy o prevode nehnuteľností... (nekvalitný záznam – pozn. prep.)..., či to v parlamente prejde, alebo sa očakávajú ešte nejaké zmeny.
A ešte na pána ministra v súvislosti s exekútormi, či ste zasiahli voči viacerým, máte informácie o tom, či už bolo nejaké konanie, či už niekto z tých exekútorov, voči ktorým ste zasiahli, bol aj... (nekvalitný záznam – pozn. prep.)...

Robert Fico, predseda vlády SR
Vo vláde tento návrh prešiel po pomerne živej diskusii a ide do parlamentu. A nerád by som v takejto odbornej veci, lebo ide o odbornú vec, vytváral politický tlak na kluby, že musia za čosi hlasovať. Myslím, že ešte o tom budeme diskutovať na pôde parlamentu, pretože myšlienka za týmto návrhom zákona je veľmi dobrá, aby sme zabránili rôznym podvodom a poškodzovaniu ľudí, ku ktorým dochádza veľmi často pri podpisovaní nekvalitných a nekvalifikovaných zmlúv o prevode nehnuteľností. Čiže myšlienka je dobrá. Teraz sa musia ešte stotožniť poslanci Národnej rady, či navrhnutá cesta, ako tomu zabraňovať, je alebo nie je dobrá. Toto je už na poslancoch Národnej rady. My sme niečo ponúkli do Národnej rady, nechajme to teraz na poslancoch, aby rozhodli, ale nebudeme tlačiť, pani redaktorka, politicky na nominantov politických strán, ktorí sedia v parlamente, že „musíte za toto teraz hlasovať. Diskutujte o tom, hľadajte riešenie, ponúkajte...,“ veď aj poslanci nám môžu niekedy pomôcť. Ale ja oceňujem dobrú vôľu zo strany pána ministra, ktorý došiel s takýmto návrhom.

Tlačový tajomník
Ďakujem.
Pán minister.

Štefan Harabin, podpredseda vlády SR a minister spravodlivosti SR
Ja len na doplnenie toho, čo povedal pán premiér.
My sa jednoducho nemôžeme stavať pasívne k tomu, že tu sa robia dennodenne podvody s bytmi. Idete na dovolenku, prídete z dovolenky, a nemáte byt. Alebo zoberiete si pôžičku 3 – 4 milióny korún, od notára vám niekto urobí zmluvu, akože len overí podpis, a vy za tri dni zistíte, že ste kúpili neexistujúcu nehnuteľnosť alebo päťkrát predanú, nemáte ani nehnuteľnosť, nemáte ani peniaze, ale máte päť miliónov na krku. A náš model, ktorý ponúkame, je ten, že advokát a notár bude zodpovedať za zmluvu, a jednoducho, keď nezistí všetky okolnosti, aby zabránil dopredu podvodu, zodpovedá, a keď nemá majetok, bude zodpovedať poisťovňou. A jednoducho bude musieť byť poistený. Čiže chránime koho? Aby stará babka, ktorá príde z nemocnice domov, aby mala kam prísť, aby neprišla o byt. A tu sa vytvárajú také mafiánske skupiny, kde teda si zisťujú dlhodobý pobyt starších ľudí v nemocniciach a už predávajú ich nehnuteľnosti. Čiže my v tomto smere, keby sme toto tak nechali, tak potom môžeme odísť, načo sme tu?! Načo sme tu?! Aby sme akceptovali deravé zákony na podvody s nehnuteľnosťami a vyrábali chudáčikov?! A navyše zaťažovali aj trestné konanie, pretože potom sú z toho trestné oznámenia, a ťažko dokazovateľné, lebo byt je prevedený na druhého, tretieho, štvrtého a piateho majiteľa.
Pokiaľ ide o exekútorov, my sme podali celý rad návrhov. Musím vám otvorene povedať: Disciplinárne konania bežia, a bežia pomaly, s čím som nespokojný, kde vidím určitú solidaritu, solidaritu exekútorov, ktorí sú v exekútorských disciplinárnych komisiách. Preto pripravujeme novelu Exekučného poriadku, kde sprísnime režim disciplinárnych stíhaní, dokonca tak, aby tam neboli iba sami exekútori, ale kvalita disciplinárnych senátov bude oveľa, oveľa vyššia a vylúčime moment solidarity.

Tlačový tajomník
Ďakujem veľmi pekne.
Dámy a páni, ďakujem vám za účasť na tlačovej konferencii.
Prajem príjemný deň!
prehrať audio Prehrať audio