Preskočiť navigáciu 
Úvodná stránka Verzia pre tlač 
Mapa stránky RSS 
English

Prepis audiozáznamu tlačovej konferencie po skončení 91. schôdze vlády SR


Silvia Glendová, hovorkyňa vlády
Vážené dámy a páni, dobrý deň, dovoľte, aby som vás privítala na tlačovej besede, ktorá sa koná po 91. zasadnutí vlády Slovenskej republiky, dovoľte, aby som privítala predsedu vlády Slovenskej republiky, pána Roberta Fica, a ministra financií, pána Jána Počiatka, ktorí vás budú informovať o priebehu dnešného rokovania. Pán premiér, nech sa páči.

Robert Fico, predseda vlády
Ďakujem pekne, vážené dámy a páni, prajem vám dobrý deň a dovoľte mi v krátkosti informovať o priebehu zasadnutia vlády Slovenskej republiky. Z najvýznamnejších bodov som na účely dnešnej tlačovej konferencie vybral predovšetkým materiál, ktorý predkladal na rokovaní vlády pán minister financií, Návrh východísk rozpočtu verejnej správy na roky 2009 až 2011, potom vás chcem informovať veľmi stručne, že sme okrem iných bodov sa zaoberali aj pravidlami a postupom implementácie programu švajčiarsko-slovenskej spolupráce, veľmi dôležitým dokumentom, na ktorý sa poukazuje už pomerne dlhé obdobie - správou o riešení, ako odpojiť minimálnu mzdu ako referenčnú veličinu v príslušných právnych predpisoch, ja potom k tomu pár slov poviem a len tak pre zaujímavosť vás ešte chcem informovať, že vláda dnes odsúhlasila aj prevod majetku štátneho, ide o objekt kasární v Liptovskom Mikuláši na mesto, to je iba príklad toho, ako sa snažíme s prebytočným majetkom nakladať, teda nikto s tým nešpekuluje, ale tam, kde o to prejaví záujem mesto, bezodplatným prevodom sa pokúšame samosprávam vyhovieť. Dovoľte mi pár krátkych poznámok k jednotlivým dokumentom, potom k tomu najpodstatnejšiemu by som požiadal pána ministra financií. Pokiaľ ide o Návrh východísk rozpočtu verejnej správy na roky 2009 až 2011, ja sa obmedzím iba na štyri alebo päť čísiel. Predovšetkým sme schválili, že deficit rozpočtu verejnej správy v roku 2009 sa bude pohybovať na úrovni 1,7 %, v roku 2010 na úrovni 0,8 % a už v roku 2011 predpokladáme vyrovnaný štátny rozpočet. Všetky tieto čísla, ktoré uvádzam, 1,7; 0,8 zahŕňajú v sebe aj deficit Sociálnej poisťovne, ktorý vznikol tým, že sú odklonené zdroje zo Sociálnej poisťovne do druhého dôchodkového piliera. Je tu však jedna informácia, ktorá potvrdzuje to, že vláda Slovenskej republiky je dobrý hospodár, a to je správa, ako sme skončili za rok 2007. Vážené dámy a páni, za rok 2007 sme skončili so schodkom rozpočtu verejnej správy vo výške 2,16 % napriek tomu, že plánovaný schodok bol 2,89, teda môžeme to zaokrúhliť na 2,9 %. Teda došlo k významnému zníženiu deficitu oproti plánovanému schodku, ale tu chcem ešte dodať, že z tých 2,16 % 1,26 % predstavuje deficit Sociálnej poisťovni spôsobený aj druhým pilierom. Čiže keby sme odrátali od 2,16 1,26 tak, ak dobre rátam, sme na úrovni 0,90, teda 0,9 % bol reálny schodok minuloročný za rok 2007, pretože v minulosti, ako dobre viete sa schodok alebo deficit, ktorý bol spôsobený Sociálnou poisťovňou, nezarátaval do celkového deficitu. Toto len potvrdzuje, že vláda Slovenskej republiky veľmi zodpovedne narába s verejnými financiami, ale hlavne významným spôsobom ďalej konsolidujeme verejné financie, čo má vplyv aj na našu ambíciu zaviesť euro v januári v roku 2009, ale k ďalším číslam, k celkovým príjmom, výdavkom bude hovoriť pán minister. Pokiaľ ide o druhý materiál, o ktorom som hovoril, to je implementácia programu švajčiarsko-slovenskej spolupráce - som veľmi rád, že sa nám podarilo minulý rok dotiahnuť v decembri dohodu so Švajčiarskom a Švajčiarsko, ktoré prispieva za to, že má určité výhody vo vzťahu k Európskej únii, nejakou sumou na nové členské štáty, prispeje sumou, ktorá je približne, myslím, 1,2 mld. Sk, presne to je, ja teraz neviem naspamäť kurz švajčiarskeho franku voči korune, ale presne to je 66,8 mil. švajčiarskych frankov, ktoré budú môcť použiť obce, vyššie územné celky a ďalší predovšetkým na odstraňovanie regionálnych rozdielov. My sme schválili tento implementačný program, je to veľmi dobré, pretože budú môcť sa tieto entity, o ktorých som hovoril, uchádzať o príspevok z tohto slovensko-švajčiarskeho alebo švajčiarsko-slovenského finančného mechanizmu. Pokiaľ ide o minimálnu mzdu, veľakrát boli niektoré právne úpravy kritizované pre to, že minimálna mzda bola rozhodujúcim ukazovateľom pre výpočet iných veličín, a tak to napríklad je pri živnostníkoch aj pri iných skupinách, a preto došlo k rozhodnutiu, že nebudeme používať v budúcnosti minimálnu mzdu ako referenčnú veličinu a bola uložená úloha všetkým príslušným ministerstvám, aby v určitom termíne spracovali návrhy novelizácie zákonov, a to tak, že už sa nebude odkazovať napríklad pri výpočte mzdy niekoho iného alebo pri výpočte odvodov na minimálnu mzdu, ale budú sa používať také veličiny, ako je životné minimum alebo sa bude používať jednoducho iné kritérium, ktoré sa bežne vyskytuje vo finančno-právnom prostredí. No a ešte som spomínal ten prevod ako zaujímavosť, ale k tomu sa netreba vracať, iba ako ukážka, že sa snažíme s prebytočným štátnym majetkom nakladať maximálne zodpovedne. Toľko k rokovaniu vlády, kým odovzdám slovo pánovi ministrovi financií, chcem povedať aj to, že sme prerušili rokovanie o návrhu novelizácie Trestného zákona a o návrhu novelizácie Trestného poriadku. Dôvodom je, že čakáme a chceme počkať na rozhodnutie Ústavného súdu, pokiaľ ide o podanie týkajúce sa ústavnosti alebo neústavnosti právnej úpravy Špeciálneho súdu, pretože od toho dosť závisí. Potom by úplne inak trestný poriadok vyzeral, ako je dnes navrhnutý, preto pán minister predložil jeden aj druhý návrh a došlo k rozhodnutiu, že prerušíme rokovanie a budeme sa zaoberať týmito dvoma novelizáciami v neskoršom termíne. Nech sa páči, pán minister, poprosím ťa k východiskám rozpočtu verejnej správy.

Ján Počiatek, minister financií
Ja tiež by som len stručne to okomentoval, samozrejme, že je to významný a základný a veľmi dôležitý fakt pre skladanie rozpočtu na ďalšie tri roky. Východiská rozpočtu vychádzajú z aktuálnej prognózy makroekonomického vývoja do roku 2011, ktorý potvrdzuje zdravý stav slovenskej ekonomiky a predpokladáme priemerný rast v najbližších troch rokoch, v priemere na úrovni 6 % v stálych cenách, infláciu, ktorá by sa mala pohybovať v rozmedzí 2,9 až 3,3 % a priemerná evidovaná miera nezamestnanosti by mala klesnúť pod 9 %. Ako už premiér spomínal, najdôležitejšie sú čísla, a to tie, že sa dostávame alebo plánujeme poskladať rozpočet tak, aby schodok bol na úrovni 1,7 % HDP v roku 2009, v roku 2010 roku na úrovni 0,8 % a dosiahnuť vyrovnaný rozpočet v roku 2011. Myslím si, že toto je potvrdenie snahy tejto vlády konsolidovať verejné financie maximálnou rýchlosťou, a je to súčasne aj reakcia na pripomienky Európskej komisie v súvislosti s konvergenčným programom Slovenska, taktiež s Paktom stability a rastu.

pani Vojteková, TA3
Dobrý deň, ja sa chcem spýtať na tie materiály, ktoré boli prerokované aj schválené alebo vzaté na vedomie – tri otázky mám - v súvislosti s tým znižovaním deficitu, respektíve s dosiahnutím vyrovnaného rozpočtu v roku 2011, ak by ste mohli na konkrétnych opatreniach priblížiť, ako to chcete dosiahnuť, aj keď pán premiér už naznačil teda ten druhý pilier. A ďalšia vec sa týka návrhu spôsobu riešenia digitalizácie - tam sa navrhovalo teda, aby sa sedemdesiatimi piatimi percentami na financovaní digitalizácie podieľala verejnosť, respektíve malo by to ísť z verejných financií, či na to teda Slovensko má. Ďakujem. A ešte jedna vec - čo sa týka nájomného v reštituovaných bytoch, či sa plánuje toto nájomné ešte zvyšovať alebo znižovať, keďže prenajímatelia hovoria o tom, že je to málo, tých 15 %, a reštituenti zase, že je to veľa. Či sa plánuje ešte s tým nejako hýbať. Ďakujem.

Robert Fico, predseda vlády
Pokiaľ ide o nájomné, my sme sa venovali iba problému, ktorý vznikol, a to je problém nájomného v bytových domoch, ktoré získali vlastníci na základe rôznych osobitých zákonov najmä na začiatku 90. rokov. Nazvime teda tieto bytové domy ako bytové domy v rukách reštituentov. Vláda Slovenskej republiky povedala veľmi jasne, že nemôže nechať ľudí, ktorí bývajú v týchto bytoch, bez akejkoľvek ochrany a nemôže dovoliť, aby buď boli vyhodení na ulicu alebo aby niekto neúmerne zvýšil nájomné tak, že by došlo k neriešiteľnej sociálnej situácii pre daného človeka. Ak má niekto, ja som to hovoril už aj minule, 9000 Sk dôchodok mesačne, tak nemôže platiť 20 000 alebo 30 000 Sk nájomné, ako si to niekto predstavoval. Preto je dnes v medzirezortnom pripomienkovom konaní výnos ministerstva financií, ktorý naďalej zotrváva na regulácii nájomného s tým, že je tam aj návrh, aby v bytových domoch, ktoré sú vo vlastníctve reštituentov, došlo k navýšeniu tohto nájomného o 15 %. Ale upozorňujem - len v týchto bytových domoch – aby nedošlo k nejakému nedorozumeniu, pretože už tiež sme si všeličo prečítali – všade tam, kde ide o klasické nájomné byty, ktoré sú v rukách, vo vlastníctve obcí alebo jednoducho štandardné obecné byty, tak tam žiadne zvyšovanie nájomného nenastáva. Bavíme sa len o vzťahu ľudí, ktorí bývajú v bytoch vo vlastníctve reštituentov. Viete, nikdy nikto nebude spokojný. Ale myslím si, že je to krok dopredu, pretože musíme rešpektovať aj práva vlastníkov, ale táto vláda nemôže súhlasiť s úplným uvoľnením nájomného, ako si to predstavujú vlastníci a už vôbec si nemôžeme predstaviť, že by týchto ľudí niekto vyhnal na ulicu, pretože mnohí z nich sú potom v neriešiteľnej sociálnej situácii. Pokiaľ ide o vašu druhú otázku, my sme dnes na vláde rokovali, ten problém sa nás začne dotýkať, myslím, v roku 2012, ak si pamätám obsah toho materiálu, a vláda Slovenskej republiky je pripravená zabrať, ja ťažko teraz môžem povedať, kto v roku 2012 bude na Slovensku pri politickej vládnej moci, ale v tomto okamihu by určite vláda Slovenskej republiky hľadala možnosti, ako pomôcť ľuďom, pokiaľ budú mať nejaké výdavky spojené s prechodom na takúto formu vysielania. Ale to je ešte dosť hudba ďalekej budúcnosti, my dnes všetku energiu sústreďujeme predovšetkým na tému zavedenia eura, konsolidácie verejných financií, myslím si, že ani zďaleka sa nenaplnili predstavy, ktoré sa šírili v roku 2006 o tom, ako zdeštruujeme verejné financie, ako všetko rozdáme, zničíme. Ako vidíte, krajina ide ďalej ekonomicky, dokonca sme schopní aj postupne budovať sociálny štát, takže dva roky vládnutia tejto vlády ukazujú, že vieme byť aj napriek tomu, že máme myslenie iné ako iní, že vieme byť absolútne efektívni v hospodárení. Poprosím, pán minister, k tej prvej otázke ešte.

Ján Počiatek, minister financií
Čiže otázka bola, že akými opatreniami konkrétne – tak po prvé, celý ten rozpočet je postavený, ako som už hovoril, na báze prognóz, ktoré máme, ktoré kvantifikujú všetky parametre, ktoré očakávame, taktiež aj zásadné časti výdavkov na strane jednotlivých rozpočtových kapitol, berúc do úvahy všetky povinné valorizácie, ktoré je nevyhnutné vykonať, taktiež základné priority, vyplývajúce z programového vyhlásenia a aké konkrétne ďalšie opatrenia – samozrejme, že budeme stále pracovať na tom, aby štát najmä na výdavkovej strane bol čo najefektívnejší, čiže stále tu rezonuje téma centralizácie najmä verejného obstarávania, taktiež neustále, kontinuálne nastalo znižovanie počtu zamestnancov, ale taktiež budeme sa snažiť v budúcich rokoch naozaj vyvolať veľmi dôkladnú a detailnú diskusiu na tému už existujúcich výdavkov jednotlivých kapitol a ich, by som povedal, dôslednej obhajoby zo strany jednotlivých rozpočtových kapitol.

pani Vojteková, TA3
Ešte ak sa môžem opýtať potom na tú digitalizáciu tiež, ako to vidíte vy s tými 75 % na financovaní.

Ján Počiatek, minister financií
Ja by som to videl ešte o jeden rebríček vyššie a to tak, že v každom prípade je tu určitá skupina obyvateľstva, ktorá by mohla mať problém s nadobudnutím tých zariadení, ktoré by im ten príjem umožňovali. Nie je to však už dnes technologicky nejako zásadne finančne náročná súčiastka alebo komponent, čiže myslím si – ak bude presne identifikovaná skupina tých, ktorých by sa to najviac dotklo a postihlo ich to, že štát na to bude mať, aby to vykryl. No nebavíme sa o nejakých sumách, ktoré siahajú do miliárd, sú to naozaj...

redaktorka
...(nekvalitný záznam, pozn. prep.)...

Ján Počiatek, minister financií
Maximálne, ako ja to vidím ešte aj menej, rádovo okolo 300-400 mil., takže myslím si, že tým, že to je rozložené na viac rokov, toto pre štát problém nebude.

Robert Fico, predseda vlády
O našom prístupe svedčí aj to, že sme to prebrali ako samostatnú tému, že to nebolo súčasťou diskusie o prechode na digitálne vysielanie, ale po tomto rozhodnutí prišiel samostatný materiál, ktorého úlohou je reagovať na to, ako je štát pripravený. Sú odhady okolo 600 mil. Sk, ale ako povedal pán minister, bude to možno ešte menej, ako je tento odhad – čo vieme zvládnuť, keby bolo potrebné.

pán Onofer
Ja by som sa chcel spýtať pána premiéra, že čo hovoríte ako právnik na to, že by sa mali niektoré tresty – že niektorí odsúdení by mohli po polovici odsedenia si trestu byť prepustení podmienečne na slobodu? V súčasnosti to tak nie je.

Robert Fico, predseda vlády
My sme prerušili rokovanie o návrhu novelizácie trestného zákona aj trestného poriadku a vy si asi pamätáte, pán redaktor, že toto bola prax v minulosti, kedy bežne po polovičke trestu bolo možné podmienečné prepustenie a u recidivistov to bolo po dvoch tretinách. Potom došlo k sprísneniu tejto hranice a je to treba prediskutovať, ale bude na to dostatok času, pretože ako som uviedol, čakáme na rozhodnutie Ústavného súdu. Na druhej strane treba zvážiť aj to, že či je správne za nejaké malé porušenia zákona ukladať také drakonické tresty v súvislosti so zásadou tri krát a dosť, pretože sa vyskytujú prípady, kedy za malé krádeže alebo nejaké trestné činy, ktoré patria do tejto kategórie, a po tom, čo sa to stane dvakrát alebo trikrát neuveriteľne narastie trest a nezodpovedá to pojmu modernej spravodlivosti. Ale to sú témy, pán redaktor, ktoré vláda bude ešte veľmi intenzívne prerokovávať. My sme sa vôbec nepustili dnes do diskusie o návrhu zákona, my sme nechali pána ministra iba predložiť návrh aj trestného zákona aj trestného poriadku a začneme sa baviť konkrétnymi ustanoveniami vtedy, keď bude mať logiku tento návrh predložiť do parlamentu. Momentálne čakáme na nález Ústavného súdu, ale do detailov sme dnes vôbec nešli, preto ja som len povedal môj názor, že treba zvážiť, že či právna úprava, ktorá bola donedávna, bola efektívnejšia ako tá právna úprava, ktorá bola za predchádzajúcej vlády zavedená. To je vec prístupu, ale to je skôr odborná vec ako politická vec, ja by som do tohto politiku neťahal, ani by som nerobil okolo toho také tie búrlivé výlevy, ktoré dnes vidíme zo strany niektorých opozičných politikov, pretože ukladanie trestov, výkon trestov, to je mimoriadne sofistikovaná vec, kde nestačí byť poslancom Národnej rady na to, aby bol automaticky niekto expert na výkon trestu alebo na ukladanie – systém trestov ako taký. Bol by som veľmi zdržanlivý preto vo vyjadreniach, skôr by som čakal na rady expertov a na pomerne širokú diskusiu. Myslím, že v parlamente tieto novelizácie vyvolajú veľkú diskusiu a budeme sa o tom normálne baviť. Toto nie je politická vec, verte mi, do tohto nebude vnášať politiku, to by bolo príliš zlé, keby politika o tom rozhodovala. Politika rozhodla v zásadných – pri niektorých iných novelizáciách v minulosti, ale tu už nemá čo robiť. Keď sa začne politizovať trestné právo – to je koniec.

pán Jančík, denník Sme
Dobrý deň, ja mám jednu takú technickú otázku na pána premiéra – ak som správne pochopil, tak v súvislosti s tou minimálnou mzdou by sa malo zrušiť naviazanie zdravotných aj sociálnych odvodov živnostníkov na minimálnu mzdu – nastala teda zmena oproti tomu, čo bolo v materiáli? Uvažuje vláda, že vlastne zruší toto naviazanie pre živnostníkov a nahradí – čo ja viem – priemernou mzdou alebo ...(nekvalitný záznam, pozn. prep.)...

Robert Fico, predseda vlády
Tých previazaní, pán redaktor, pokiaľ je dobrá informácia, je viac ako štyridsať. My sme reagovali na prvé, ktoré sú také najviditeľnejšie, ale áno, je záujem vlády Slovenskej republiky aj o to, aby v prípade živnostníkov to nebola minimálna mzda, ktorá by rozhodovala o ich určitých platbách alebo o ich určitých odvodoch. Veď si to pamätáme – na každé zvyšovanie minimálnej mzdy reagujú živnostníci niekedy pomerne nervózne, lebo im to spôsobuje ťažkosti, pokiaľ ide o určité odvody. Preto my tu nevidíme žiadnu logiku, žiadny súvis. Minimálna mzda si musí žiť svojím vlastným životom a nesmie ovplyvňovať život niekoho iného. Preto aj toto patrí do tejto kategórie, ja verím, že to bude v termíne, v akom sú stanovené aj ostatné návrhy, zrealizované. Máme na tom záujem.

pani Maková, TV Joj
Dobrý, ja mám otázky dve na pána premiéra – nie celkom možno k rokovaniu vlády, pán premiér, čo sa týka možno nejakého skôr záujmu alebo otázky – s pánom Kaliňákom či ste nehovorili – posledný príklad extrémizmu, možno tá napadnutá basketbalistka z Košíc – či ste nežiadali možno nejakú informáciu a či ste spokojný so stavom, akým sa riešia prípadne takéto prípady u nás. A druhá vec – naozaj čisto možno len perspektívna – debatuje sa už pár týždňov ohľadne toho Národného programu sexuálneho zdravia – pani Belousovová včera sa vyjadrila v tom zmysle, že ten návrh nebude schválený – je teda niečo predrokované v rámci koaličnej rady alebo v rámci koalície, že teda prípadne ten návrh stiahnete vy alebo na váš popud stiahne pán minister?

Robert Fico, predseda vlády
Pravdepodobne Slovensku sa veľmi darí hospodársky a sociálne, keď sa témou diskusie stáva sex, čo je nakoniec dobré. Ide o materiál, ktorý bol opäť predložený do vlády Slovenskej republiky alebo teda bol predložený do vlády Slovenskej republiky a prerušili sme o ňom rokovanie, len chcem vám to povedať tak, ako to cítim, že – hovorím teraz za seba a za stranu, ktorej som predsedom - Smer – sociálna demokracia je sociálnodemokratická politická strana a sú určité hodnoty, ktoré budeme chcieť presadzovať v reálnej politike. Viete, máme dve možnosti: buď budeme rešpektovať alebo brať na vedomie, že sa významným spôsobom posunul vek mladých ľudí, pokiaľ ide o to, čo sa v tejto správe píše, a budeme sa tomu vážne venovať, zaoberať sa tým, hovoriť o tom, prijímať konkrétne moderné, normálne opatrenia tak, ako sa prijímajú v iných krajinách alebo zatvoríme oči a budeme sa tváriť, že to tak nie je, hoci to tak je. My uprednostňujeme prvý prístup – hovoriť o tom, pomenúvať veci správnymi slovami, a preto tento materiál musí byť predmetom rokovania vlády Slovenskej republiky. Možnože nájdeme iné pomenovania na niektoré veci, ktoré dnes niekoho vyrušujú, ale principiálne by bolo zlé, keby Smer – sociálna demokracia ustupoval od moderného ponímania a moderných pohľadov na sexuálnu výchovu a na veci, ktoré sú okolo nás. Takže môžete naozaj od nás očakávať, že pokiaľ sa nám v krátkom čase podarí zmeniť možno terminológiu, tak obsahovo v tom materiáli nič nie je, myslím z hľadiska nejakých posunov proti existujúcemu právnemu stavu. Veď keby niekto do tohto materiálu dal novú právnu úpravu umelého prerušenia tehotenstva, ktorá by išla povedzme niekde inde, že by bola ešte liberálnejšia, ako je dnes právne upravená, tak chápem protesty a chápem aj nejaké nervózne reakcie, ale tam nič také nie je. My jednoducho hovoríme o tom, že dnes na Slovensku nám reálne, prepáčte za výraz, 14-, 15-ročné deti sexujú a že sa tomu treba venovať. Alebo teda sa budeme tváriť, že to tak nie je? No - pán minister, sa usmievaš, ale je to tak.

Ján Počiatek, minister financií
Nejaké asociácie ma napadli, ale neadvekvátne komentovať.

Robert Fico, predseda vlády
Takže v tom som za to, aby sme túto problematiku brali ako veľmi vážnu a zodpovedá hodnotovej orientácii strany Smer – sociálna demokracia. Veď nebuďme tmári! Netvárme sa, že to tak nie je. Pokiaľ ide o prvú otázku vašu, pán minister vnútra a podpredseda vlády, pán Kaliňák, má moju absolútnu podporu. A viem, že vo všetkých prípadoch, kedy bolo čo len podozrenie, že za konkrétnym trestným činom boli pohnútky spojené s extrémizmom alebo nejakou nenávisťou voči inej rase, alebo všetkými tými vecami, ktoré sú tak veľmi správne sledované, tak samotný policajný zbor, samotný rezort vnútra vždy veľmi razantne konal. My sme si prehodili pár slov o tomto prípade, ale nevenovali sme sa tomu ani na vláde, pretože je to veľmi nepríjemné a ja verím, že tak, ako to bolo v iných prípadoch, aj v tomto prípade polícia zaberie a že napadnutá osoba, že sa jej dostane všetko to, čo jej patrí: primeraná ochrana, podpora, vysvetlenie práv, veď tak by to nakoniec aj malo byť. A v tomto máme jednotný názor vo vláde – my takéto útoky absolútne odsudzujeme, veď je to úplne smiešne, takto si vybavovať s niekým účty.

Silvia Glendová, hovorkyňa vlády
Ak nie sú ďalšie otázky, tak ďakujeme za účasť.

Robert Fico, predseda vlády
Ďakujem pekne.