Preskočiť navigáciu 
Úvodná stránka Verzia pre tlač 
Mapa stránky RSS 
English

Prepis audiozáznamu tlačovej konferencie po skončení 89. schôdze vlády SR


tlačová tajomníčka
Vítam vás na dnešnej tlačovej konferencii, ktorá sa uskutoční prerokovaním bodov z 89. schôdze vlády Slovenskej republiky a vítam medzi nami podpredsedu vlády Slovenskej republiky Dušana Čaploviča a podpredsedu vlády a ministra školstva, pána Mikolaja. Odovzdávam slovo Dušanovi Čaplovičovi, nech sa páči.

Dušan Čaplovič, podpredseda vlády
Ctené dámy, vážení páni, skutočne, pokiaľ ide o informáciu, boli štyri body, ktoré som predkladal, ale považujem za najdôležitejšie to úvodné slovo urobiť ku strednodobej koncepcii postavenia a rozvoja rómskej národnostnej menšiny v Slovenskej republike. Prepáčte, že ja užívam stále ten pojem národnostná menšina, pretože považujem za veľkú chybu, neustále že sa opakuje komunita rómska a kdekoľvek idem na zahraničné fóra, informujem, že na Slovensku máme od roku 1992 uznanú rómsku národnostnú menšinu, ale to sú ešte také, by som povedal, zvyšky z predchádzajúceho volebného obdobia. Materiál, ktorý sme schvaľovali, bol predtým prerokovaný v zmysle pripravovanej koncepcie v Rade vlády pre verejnú správu a v Rade vlády pre národnostné menšiny a etnické skupiny, kde bol odobrený tento materiál a bol samozrejme automaticky posunutý na rokovanie vlády Slovenskej republiky. Tento materiál, treba priznať, sa pripravoval dosť dlho a mnohí už boli veľmi nervózni, že materiál nie je predložený vo vláde, predovšetkým rôzne mimovládne organizácie nás urgovali, a tento materiál sa pripravoval skutočne tak, aby bol viazaný aj na finančné možnosti a finančné danosti, ktoré môžeme zabezpečiť v rámci tejto koncepcie v tých rokoch, ako bolo stanovené, v rokoch 2008 až 2013. Materiál sa predovšetkým dotýkal a vychádzal z tej možnosti, ktoré sa nám skýtajú v súvislosti s horizontálnou prioritou marginalizovaných rómskych komunít v rámci národného strategického referenčného rámca v rokoch 2007 – 2013 až v roku 2015, samozrejme v rámci rómskej dekády, ktorú plníme, v rokoch 2005 – 2015 a prirodzene aj s možnosťami ďalších verejných zdrojov, ktoré máme k dispozícii v spolupráci s regionálnymi samosprávami, samosprávnymi krajmi a obcami a mestami. Celý tento koncept je rozložený do jednotlivých častí, od toho, čo ja považujem za najpodstatnejšie – nie každý to považuje – najpodstatnejšia je otázka vzdelávania, otázka formovania identity rómskej, teda formovania rómskeho jazyka a jeho nielen už kodifikácie, ktorú máme, ale aj jeho využívania v oblasti vzdelávania, či už na vysokých školách a prípravy pedagógov. Samozrejme sa to dotýka aj oblasti bývania, ktoré je veľmi dôležité, a predovšetkým tá koncepcia je postavená tak, aby tie zdroje, ktoré pôjdu do oblasti bývania, boli nielen kontrolované, ale aby boli maximálne využité. Samozrejme je tá oblasť zdravotníckej výchovy a zdravotnej prevencie v rámci formovaní nových komunitných centier, zamestnanosti v spolupráci s ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny, využívania toho známeho Európskeho sociálneho fondu s väzbou na budovanie, respektíve formovanie sociálnych podnikov v jednotlivých regiónoch a prirodzene aj ďalších aktivít, ktoré sa dotýkajú rozvoja rómskej národnostnej menšiny. Chcel by som podčiarknuť veľmi dôležitú vec, že hľadáme samozrejme aj ďalšie zdroje a postupne sa nám ponúkajú aj zo zahraničia mnohé projekty, ktoré nielenže pýtajú od nás peniaze na realizáciu týchto programov, ale sami chcú finančne prispieť, a myslím si, že aj v rámci Európskej únie, ktorá si začína uvedomovať, že postavenie rómskej národnostnej menšiny je nielen problémom jednotlivých národných štátov, ale celej Európskej únie. Vplýva na to, že získavame čoraz viacej zdrojov na to, aby prevažná väčšina týchto zdrojov oproti minulosti išla na konkrétne projekty a potom takýmto spôsobom aj tá koncepcia je postavená, aby nešla cez rôzne mimovládne organizácie, kde sa nám strácalo okolo 40 %, ale aby išli tieto prostriedky v budúcnosti priamo na samosprávy, či už regionálnu samosprávu, ale najmä na obecnú a miestnu samosprávu, a tá si bude uzavierať dohody pri týchto jednotlivých projektoch aj s mimovládnymi organizáciami, ktoré budú realizovať tieto projekty, bude tu lepšia kontrola, kontrolovateľnosť, bude to na každodennom svetle toho starostu, respektíve toho obecného zastupiteľstva. Vieme si jasne predstaviť aj tú kontrolu a myslím si, že aj konečne dosiahneme v tom najbližšom období aj ten daný stav, že tie peniaze budú ďaleko lepšie zužitkované a prinesú isté konkrétne výsledky. Chcel by som podčiarknuť, že výsledkom tejto koncepcie by mali byť akčné plány a konkrétne finančné projekty, ktoré budú predložené do konca prvého polroku, to znamená do 30. júna 2008 na rokovanie vlády, kde každý rezort bude samozrejme pod koordinačnou gesciou pani vládnej splnomocnenkyne pre rómske komunity - tak to nazývam, ako sa to doteraz ešte oficiálne nazýva – pani - pod Mgr. Botošovou, a tieto projekty budú predložené na rokovanie vlády do 30. 6. ako znie - aj vychádzame z materiálu a ako bolo aj odporučené vo vláde, aby sme týmto konkrétnym transparentným spôsobom zabezpečili, aby tie zdroje, ktoré prichádzajú k nám z Európskej únie, ktoré dostávame z iných krajín, ktoré prichádzajú z verejných zdrojov, aby boli transparentne využité a slúžili by konečne lepším podmienkam a zmenám v rámci rómskej národnostnej menšiny na území Slovenskej republiky. Ďakujem vám za pozornosť.

Ján Mikolaj, podpredseda vlády a minister školstva
Takže dobrý deň, pokiaľ ide o ministerstvo školstva, dnes sme predložili a boli nám schválené tri materiály, je to návrh zákona o organizácii a podpore športu, ďalej návrh zákona o podpore práce s mládežou a návrh politiky vo vzťahu k deťom a mládeži. Pokiaľ ide o zákon o organizácii a podpore športu, chcel by som hneď na úvod povedať, že tento zákon nerieši celú oblasť telesnej kultúry, pôvodný zákon č. 288/1997 ostáva v platnosti, ale sme tú časť, ktorá sa týka športu, vyčlenili a rozpracovali ju do nového zákona, ktorý, dovolím si povedať, zodpovedá požiadavkám alebo zodpovedá požiadavkám doby. Zákon rieši v podstate päť takých okruhových problémov a to je otázka štátnej podpory vrcholového a výkonnostného športu, ďalej starostlivosť o športové talenty a športovanie mimo školského vyučovania, aby sa vytvoril systém podpory alebo výchovy vo vzťahu k športu od najmenších detí až po vrcholového športovca. Ďalej to je organizácia prípravy športovcov na reprezentáciu, ďalej sú to opatrenia v boji proti dopingu v športe a postavenie antidopingovej agentúry Slovenskej republiky ako novozriadenej príspevkovej organizácie, ďalej je to rozhodovanie sporov v športe a zriadenie a správa informačného systému verejnej správy o športe. Okrem nového zákona, ktorý definuje partnerov a systém riadenia športu, novelizujeme aj zákon č. 226/1994 o používaní a ochrane olympijskej symboliky a o Slovenskom olympijskom výbore, a to najmä zriadením športového arbitrážneho tribunálu a jeho kompetencie, definujeme jeho nové kompetencie a novelizujeme aj zákon č. 288/1997 o telesnej kultúre, najmä vo vzťahu k akreditačnej činnosti, vzdelávaniu odborníkov v školstve a upresňujú sa niektoré kompetencie samosprávnych krajov a obcí, najmä v oblasti masového športu v rámci telesnej kultúry. Chcel by som povedať, že pripravujeme aj nový zákon, ktorý sa každú chvíľu dostane do vlády, a to bude novela zákona č. 315/1992 o verejných telovýchovných športových a turistických podujatiach, ktorá bude upravovať najmä bezpečnosť na štadiónoch a zákon o obmedzení dostupnosti látok a metód s dopingovým účinkom. Pokiaľ ide o druhý zákon, to je zákon o podpore a práci s mládežou, ide najmä o to, aby sme definovali prácu s mládežou, aby bola kompatibilná aj s problematikou alebo s prácou s mládežou v rámci Európskej únie, čiže najprv definujeme, kto v rámci mládeže je a za čo je zodpovedný, ďalej transponujeme smernicu Rady z roku 2004, č. 114 o podmienkach prijatia príslušníkov tretích krajín a v rámci zákona definujeme aj pravidlá pre financovanie rôznych mládežníckych organizácií a definujeme aj, čo takéto organizácie alebo aké takéto organizácie môžu mať príjmy. Tretím dokumentom je koncepcia štátnej politiky, ale na vláde sme zmenili alebo upravili názov tohto dokumentu a bude sa po novom volať Návrh kľúčových oblastí a akčných plánov vo vzťahu k deťom a mládeži v Slovenskej republike, aby bolo úplne jasné, že materiál nadväzuje na zákon o podpore práce s mládežou a dáva podmienky a úlohy takmer všetkým ministrom vlády vo vzťahu k implementácii nového zákona o práci s mládežou.

Miro Ganáš, ČTK
Dobrý deň, dovolím si dve otázky na pána Čaploviča alebo možno pani Botošovú a dve otázky na pána Mikolaja – pán Čaplovič, dá sa v tejto chvíli povedať – aj keď ste teraz spomínali, že tie finančné plány prídu až neskôr – dá sa v tejto chvíli povedať, že koľko peňazí z Európskej únie by sme na pomoc Rómom mohli získať v tých nasledujúcich rokoch, kebyže to ide cez viacero kapitol? A špeciálne ma zaujíma, či už je v tejto chvíli nejako vyjasnené, že ako sa bude postupovať pri tom zámere budovať materské škôlky tam, kde chýbajú, pretože keď som sa na to pýtal opakovane pána ministra, tak školstvo do toho veľmi nechcelo ísť, čiže kto to bude vlastne financovať – tento zámer? A na pána Mikolaja mám dve otázky – chcem sa len uistiť, či sa nejako mení spôsob financovania športu vďaka tomuto novému zákonu – mne sa zdá, že veľmi nie, v minulosti sa uvažovalo, že sa siahne na tie výnosy z dotácií, ale sa mi zdá, že teraz sa to ponechalo v tej podobe, ako to je, a či môže povedať, že koľko peňazí tento rok vlastne cez ministerstvo školstva asi na ten šport pôjde. V minulosti to bola asi miliarda, neviem presne. A druhá otázka – predstavitelia maďarskej menšiny dnes opäť kritizovali proti školskému zákonu – či vás zaujíma, či už je nejako jasnejšie povedané, že ako to bude s tou slovenčinou a maďarčinou na tých školách s vyučovacím jazykom maďarským. Ďakujem.

Dušan Čaplovič, podpredseda vlády
Môžem odpovedať na tie prvé časti otázok – samozrejme, je tu pani Botošová, vládna splnomocnenkyňa, môže ma doplniť – vynegociovaných s jednotlivými ministerstvami v rámci Národného strategického referenčného rámca na roky 2007 – 2013 je 200 mil. eur na tieto projekty. Samozrejme nemáme ešte vynegociované finančné zdroje, ktoré by mohli tiecť z rezortu pôdohospodárstva, pretože ten ide mimo Národného strategického referenčného rámca, a pani Botošová dostala aj na mojej porade v pondelok úlohu, aby sme pristúpili ešte k tejto negociácii najmä tam, kde by sme mohli využiť tie finančné zdroje na formovanie teda rôznych biopalív, ochrany krajiny, využívania rekultivácie pôdy a podobne, kde by práve príslušníci rómskej národnostnej menšiny mohli dostať adekvátne zamestnanie, pretože vieme, že čo im najviac chýba, to je vzdelanie a keď robíme vzdelávacie aktivity, tak ich orientujeme už pre tú novšiu generáciu, ktorej by sme chceli pripraviť lepší život a lepšie prostredie. A znovu opakujem a budem to opakovať všade, tak som to povedal aj posledne v Rade Európy, kde bola predkladaná tá starostlivosť o menšiny vo vzťahu k Rómom – opakujem: na jednej strane sú tu práva, na druhej strane povinnosti, to znamená - ak ja podávam pomocnú ruku a tú ruku mi prijímajú príslušníci rómskej národnostnej menšiny, musia sa oni tejto podanej ruky zhostiť a musia si uvedomiť, že sú tu aj povinnosti, teda zodpovednosť, ako povedzme zapojiť sa do tohto procesu a ako vytvoriť predovšetkým podmienky pre to, aby ich deti pravidelne navštevovali školu, aby tá škola bola adekvátna ich vzdelávaniu a aby v tom rodinnom prostredí sa nikdy nenegovali tie výsledky, ktoré dosiahla škola potom v tom prostredí rómskej osady alebo rómskeho obydlia. Toto je cesta, ktorá jedine môže priniesť úspech, pevne verím pre budúcnosť, keď hovoríte o tých materských škôlkach, že – a to bola aj dohoda s pánom ministrom školstva, s pánom podpredsedom vlády – že ten proces tej povinnej zaškolenosti päťročných detí posúvame do rokov 2011 – 2013, ale už teraz vytvárame podmienky pre to, lebo sme prijali a od 1. apríla platí novela antidiskriminačného zákona, že môžeme aj v tejto oblasti, čo sa týka sociálnych podmienok, vytvárať isté dočasné vyrovnávacie opatrenia a pomáhať práve osobne týmto mladým ľuďom, ktorí pochádzajú z tohto prostredia, aby mohli navštevovať aj predškolské zariadenia, ale predovšetkým aby sa tvorivo zapojili a poctivo zapojili aj do vzdelávacích aktivít v rámci prvého a druhého stupňa v rámci základných škôl.

Ján Mikolaj, podpredseda vlády a minister školstva
Pokiaľ ide o ďalšie dve otázky – prvá sa týkala financovania športu – tam sú veľké zmeny, len treba si prečítať ten zákon aj trošku medzi riadkami. Prvá vec je tá, že my definujeme, že komu vlastne finančné prostriedky môžu ísť. Hovoríme, že môžu ísť Slovenskému olympijskému výboru, môžu ísť Paralympijskému výboru, národným športovým zväzom a športovým klubom. Definujeme v zákone, kto to je národný športový zväz a kto to je športový klub. Národný športový zväz musí uznať Slovenský olympijský výbor, musí uznať medzinárodná federácia, musí mať najmenej desať aktívnych športových klubov a najmenej dvesto športovcov, čiže je tu definícia a podľa tej definície veľa rôznych organizácií vypadne a nebude sa môcť dostať k štátnym prostriedkom. Ďalej definujeme, že národný športový zväz je občianske združenie. Ale občianske združenie samo osebe by nemalo alebo nesmie podnikať, ale môže založiť obchodnú spoločnosť a je opäť v zákone uvedené, že pokiaľ ide o športovú reprezentáciu, môže založiť obchodnú spoločnosť, ak je jej jediným spoločníkom alebo akcionárom a podiel na zisku v obchodnej spoločnosti po zdanení môže použiť len na plnenie úloh podľa §8, odsek 2, iba na športovú činnosť - to je veľmi podstatné sprísnenie. Športový klub takisto môže založiť obchodnú spoločnosť, ale sám osebe nemusí byť občianskym združením, ale môže byť rozpočtovou alebo príspevkovou organizáciou. Pokiaľ ide o množstvo finančných prostriedkov, návrh zákona o štátnom rozpočte, tuším je tam 1 mld. Sk, ale dôležité je aj to, že šport sa dostal do Lisabonskej zmluvy a to nám umožňuje, aby zhruba v priebehu dvoch rokov sme aj z európskych fondov mohli financovať samotný šport, v súčasnosti môžeme financovať vzdelávanie v športe. A pokiaľ ide o tú otázku národnostnú – zrejme to, čo sa pripravuje alebo sa chystá, vyplýva podľa môjho názoru aj z toho, že nie je dostatok informácií o tom, že čo to vlastne tá školská reforma je, pretože ak niekto trvá na tom, aby taký rozsah hodín vyučovania mal aj po reforme, ako má dnes, no tak nemôžeme rozprávať o reforme, pretože reforma hovorí o decentralizácii a zvýšenia zodpovednosti za školstvo aj na samotné školy, rodičov a zriaďovateľov. A ten prenos tých kompetencií smerom dole na školy sa dotkne všetkých, celého rozsahu. Dnes sa dosť často vyskytuje v médiách, keď sa povie – a je menej slovenčiny, je menej matematiky, je menej dejepisu, teraz je menej národnostného jazyka, no ale veď to je tá reforma, že všetkého musí byť menej. Keby sme to nechali všetko v takom rozsahu, celý ten koláč, aký je, no tak potom nehovorme o decentralizácii školstva. Čiže podľa mňa sa tu trošku míňa ten účinok, na druhej strane, keby sme to všetko nechali v pôvodnom stave, poviete, alebo teda povedia opoziční politici, pardon, že robíme kozmetické úpravy alebo že to nie je žiadna reforma. Tak buď tá reforma je a sa dotýka všetkého, alebo nie je.

redaktorka, Markíza
Dobrý deň, chcela by som sa vás, pán minister, spýtať jednak to, na základe čoho je definované, že mládežník je osoba, ktorá dovŕšila vek najviac 30 rokov – ten vek, že na základe čoho.

Ján Mikolaj, podpredseda vlády a minister školstva
Na to som sa pýtal aj ja, pretože tých pojmov je tam viacero, ak ste si pozreli ten zákon, mládežník je osoba, mládež je skupina najmenej troch mládežníkov, mladý vedúci je osoba, ktorá dovŕšila najmenej 15 rokov, najviac 17 rokov, mládežnícky vedúci je osoba, takže to je dikcia, ktorá prichádza z Európskej únie a my sme sa snažili, aby preklady, ktoré sú z angličtiny, aby boli zhodné s tým, ako tie definície v rámci Európskej únie sú. Musí to tak byť, bolo to konzultované s Legislatívnou radou vlády, telefonovali sme na Slovenskú akadémiu vied, či tie pojmy sú správne - áno, správne sú.

redaktorka, Markíza
Pán minister, ešte jedna otázka – maďarské združenia vás dnes vyzvali, aby ste stiahli školský zákon z rokovania Národnej rady - by ma zaujímala vaša reakcia na túto výzvu. Vyhrážajú sa, že budú občiansky neposlušní, ak to nespravíte.

Ján Mikolaj, podpredseda vlády a minister školstva
Ale dôvody – ja som zatiaľ nepočul dôvody, pre ktoré by sa zákon mal stiahnuť. Podľa toho, čo som si stihol prečítať alebo som sa z vlády po ceste dopočul – to len kvôli tomu, že majú pocit, že je málo hodín jazyka národnostnej menšiny. Ale to, čo som povedal vo vzťahu k reforme – oni majú aj menej slovenčiny, aj menej matematiky, aj menej dejepisu, čiže – a my zvažujeme, aký bude pomer jednotlivých hodín vo vzťahu aj k ostatným predmetom, ale s tým, že minimálne o 20 až 30 % bude na školy samotné, aby si doplnili svoju profiláciu vrátane jazyka národnostnej menšiny, takže keď čítame štátny vzdelávací program a školský vzdelávací program, je viac hodín v tomto prípade maďarského jazyka, ako bolo v súčasnosti.

redaktorka, Markíza
Oni majú ten problém s tým, že sa sľúbilo, že bude status quo zachovaný v podstate ...(nekvalitný záznam, pozn. prep.)...

Ján Mikolaj, podpredseda vlády a minister školstva
Veď keď zabezpečíme, aby sa na školách mohlo vyučovať toľko hodín, ako sa vyučuje v súčasnosti, tak podľa mňa to status quo zachované je.

redaktorka, Markíza
Ešte jedna vec – čo hovoríte na tie vyhrážky, že budú protesty?

Ján Mikolaj, podpredseda vlády a minister školstva
Tak podľa mňa sú to hypotézy. Pokiaľ sa oboznámia – a ešte jedna vec je dôležitá – že v zákone nie je definovaný rozsah jednotlivých predmetov, v zákone je definované, že štátny vzdelávací program musí byť schválený ministerstvom školstva ako ústredného orgánu štátnej správy a súčasťou tohto štátneho vzdelávacieho programu sú všetky rozsahy aj náplň toho povinného štátneho minima, ktoré je nevyhnutné. S tým, že školy majú absolútnu voľnosť a ministerstvo školstva nezasahuje do školského programu v podstate ničím, len je tam vonkajšia kontrola zo strany Štátnej školskej inšpekcie vo vzťahu, či sa neučia niektoré veci, ktoré súvisia povedzme so sektami alebo s násilím.

redaktorka, Markíza
Oni majú problém s tou vetou, ktorá definuje, že toho slovenského jazyka a literatúry musí byť minimálne toľko ako materinského jazyka.

Ján Mikolaj, podpredseda vlády a minister školstva
Toto už raz schválila vláda v rámci svojej koncepcie, všetko, čo je v zákone, vychádza asi z ôsmich – deviatich materiálov, ktoré už vláda schválila, a po druhé, pre nás je dôležitá Európska charta. Európska charta presne v regionálnych a menšinových jazykoch, presne definuje, aké sú podmienky vyučovania či už v štátnom alebo v materinskom jazyku. Pokiaľ je to v rámci charty – a toto je v rámci charty - tak z tohto pohľadu je to nenapadnuteľné.

Dušan Čaplovič, podpredseda vlády
Pani redaktorka, ja by som si dovolil povedať, pretože sme to prerokovávali na Rade vlády pre národnostné menšiny a etnické skupiny, a znova opakujem to, čo povedal pán minister a pán podpredseda vlády: Európska charta v úvodnej preambule hovorí, že používanie menšinových jazykov alebo regionálnych jazykov, alebo aj nazvime to, materinského jazyka, alebo materského jazyka nemôže ísť na úkor oficiálneho jazyka. To je jasne v tej preambule zadefinované a ja som si to odkonzultovával aj v Rade Európy pri poslednom zasadnutí pri 10. výročí prijatia rámcového dohovoru a charty. Ale chcem znovu zopakovať: na tejto Rade vlády pre národnostné menšiny a pre etnické skupiny a sedeli tu zástupcovia aj maďarskej národnostnej menšiny, bol tu aj pán poslanec László Nagy, ktorý je prizývaný na túto Radu, ktorý je predsedom Výboru pre národnostné menšiny, ľudské práva a práva žien, sme o týchto veciach veľmi diskutovali a jednomyseľne takmer, až na tie ich rozpory, ktoré tu boli, všetci príslušníci národnostných menšín, ktorí tu boli, prijali tento návrh zákona, prijali tento status, to znamená - rovnaké navýšenie už len vyučovania slovenského jazyka vo vzťahu k materinskému jazyku, to je po prvé, a po druhé, ja som mal rokovanie – a to je to, že za maďarskú menšinu hovorí Strana maďarskej koalície – ja som mal rokovanie so Zväzom alebo Združením maďarských pedagógov, konkrétne pánom Pechom, ktorý dal také vyhlásenie, aké dal, a my sme mali skoro dvojhodinové sedenie, kde sme si mnohé veci vyjasnili, že v zákone, čo je povedané, tam mnohé veci, drobnosti sa dajú upraviť, ale to, o čom sa oni bavia, čo bude nasledovať po prijatí tohto zákona, to sú tie štandardy, ktoré sú prijaté, čo sa týka štátneho kurikula a čo sa týka školského kurikula. A je veľká chyba, ja považujem, že sú v poradných orgánoch často zástupcovia za SMK, teda konkrétne za politickú stranu a že nie sú tam profesionáli pedagógovia aj riaditelia maďarských škôl, ktorí majú celkom často iný názor, ako to hovoria politici.

redaktorka, Slovenský rozhlas
Pán minister ...(nekvalitný záznam, pozn. prep.)... maďarských pedagógov na Slovensku, kritizoval ten počet hodín slovenského jazyka a maďarského jazyka, hovoril aj o tom, že v zákone nie je stanovené, že inšpektori, ktorí prichádzajú do škôl s vyučovacím jazykom maďarským, sú povinní tento jazyk ovládať a takisto kritizoval tzv. monopol ministerstva na učebnice. Budú mať, keďže zákon stiahnuť nechcete, budú mať pozmeňovacie návrhy, ktoré nesporne predloží SMK v parlamente, nejakú šancu na úspech?

Ján Mikolaj, podpredseda vlády a minister školstva
Záleží, či budú k veci, alebo budú od veci.

redaktorka
Tak dajme tomu ...(nekvalitný záznam, pozn. prep.)...

Ján Mikolaj, podpredseda vlády a minister školstva
Ak budú – to, čo tu naznačil pán podpredseda vlády, politicky motivované a pôjdu v rozpore s chartou, no tak nemôžu byť akceptovateľné. Ak nájdu niektoré veci v zákone, ktoré sú v rozpore s chartou, tak ich opravíme. To vám môžem sľúbiť.

redaktorka
A čo tí inšpektori a učebnice?

Ján Mikolaj, podpredseda vlády a minister školstva
Pokiaľ ide o inšpekciu, veď sú presné pravidlá, kto inšpektorom môže byť a kto byť nesmie. To sú odborné pravidlá. Musíte mať prax, musíte mať za sebou nejakú funkciu, musíte mať publikované nejaké veci, ja som zatiaľ - aj veľmi chránim, aby do inšpekcie politika nevstupovala. To je po prvýkrát, čo teraz počujem, že politika by mala ísť do nezávislej štátnej školskej inšpekcie. To je po prvýkrát.

redaktorka
Oni hovoria o ovládaní jazyka.

Ján Mikolaj, podpredseda vlády a minister školstva
Doteraz to bolo tabu, pretože išlo o apolitický, nezávislý orgán. Tak dúfam, že to tak aj ustrážime. A že politiku nepustíme do štátnej školskej inšpekcie. Už len to by nám chýbalo.

Dušan Čaplovič, podpredseda vlády
Pani redaktorka, to vám musím tiež dodať k tomu, pretože sa porušil status quo zo strany pána Pecha, pretože on bol u mňa aj s jedným riaditeľom základnej školy, ktorý je predsedom tohto združenia z Dunajskej Stredy, kde sme sa dohodli, že veci doriešime a vydiskutujeme, a znovu sa to otvorilo politicky cez médiá. My sme pred týždňom sedeli, bol tam prítomný generálny riaditeľ sekcie pre európsku politiku a vedomostnú spoločnosť, bola tam riaditeľka, pani Jančulová, pre národnostné menšiny, riaditeľka odboru na sekcii pre ľudské práva a menšiny a jasne sme sa dohodli. A sami povedali, a teraz to hovorím verejne, že si neželajú, aby SMK vstupovala do týchto problémov, aby sa diskutovalo profesionálne a odborne. A ja som túto ruku z ich strany prijal a takýmto spôsobom sme chceli rokovať. A znovu sa to spolitizováva, lebo začína sa to presadzovať cez politickú stranu, Stranu maďarskej koalície. Toto je vyslovene profesná, odborná vec, poďme o tom diskutovať odborne a oni ak chcú zachovať ten štandard, ktorý by tu mal byť, tak by mali dodržiavať isté dohody, ktoré sme uzavreli aj my, a potom samozrejme aj s pánom ministrom aby sa tie veci ešte odborne vydiskutovali a v druhom čítaní to nie je dôležité, či to predloží SMK alebo si to predložia naši poslanci, aby sa niektoré veci, ktoré by bolo možno cizelizovať, teda opravovať, že by sme mohli upraviť tak, aby to slúžilo predovšetkým občanom maďarskej národnostnej menšiny, aby sa dohovorili na celom území Slovenska, to je podstatné, aby ovládali oficiálny jazyk, a na druhej strane, aby to slúžilo aj vzdelávacím aktivitám v týchto národnostných školách, špeciálne v školách s maďarským vyučovacím jazykom.

pán Barborák, Slovenský rozhlas
Otázka na pána Čaploviča – aké budú kontrolné mechanizmy na využite tých europeňazí do rómskych projektov?

Dušan Čaplovič, podpredseda vlády
No, pán redaktor, musím povedať, že práve ten systém, ktorý – podrobnejšie sa môžete dozvedieť od pani vládnej splnomocnenkyne – ale ktorý sme nastavili a ktorý niekedy v podstate vyvoláva tie pnutia medzi neziskovými mimovládnymi organizáciami a pani vládnou splnomocnenkyňou je to, že my tie peniaze, ktoré implementujeme, a tie projekty, ktoré budú prijaté, pôjdu priamo na samosprávu. Nič lepšieho nemôže byť, ako že samospráva v tej konkrétnej dedine sa dohodne potom aj s mimovládnou organizáciou, jej dá tie zdroje na vykonanie v rámci verejného obstarávania, na vykonanie a riešenie tohto problému a tá samospráva – na tvári je najlepšie kontrolovať, či sa tie veci realizujú alebo nerealizujú. Toto, čo od nás vyžadovala Európska komisia, aby sme posunuli niektoré na nižšiu úroveň, na nižšie levely tie naše aktivity, to práve aj chcem v tomto programe a konkrétne v tom MRK-u, teda marginalizovanej rómskej komunite, tieto horizontálne priority chceme dosiahnuť. A kontrola – však Najvyšší kontrolný úrad, viete, v predchádzajúcom volebnom období, ako sme to museli ťažko schvaľovať, aby Najvyšší kontrolný úrad mohol kontrolovať samosprávy, bude kontrola zabezpečená a bude samozrejme kontrola zabezpečená aj prostredníctvom OLAF-u, ktorý pôsobí pri Úrade vlády a to je orgán, ktorý je tu decentralizovaný zo strany Európskej komisie, aby tieto finančné zdroje boli kontrolované.

Anna Botošová, splnomocnenkyňa vlády pre rómsku menšinu
Pán redaktor, ja by som vám len chcela povedať, že práve by som aj médiá vyzývala, ak budete mať záujem a budete chcieť o rómskej problematike čo najviac vedieť a programy budú na webovej stránke, choďte sa pozrieť, či tie programy sú živé a či tie programy sa realizujú. V predchádzajúcom období bol veľmi malý záujem a ja vám poviem konkrétne príklady: prišla som do jednej obce, kde mal byť program za 30 mil. Sk a tam nebolo nič. Čiže ja vás vyzývam: ak budete chcieť a budete mať eminentný záujem nielen tie šoty, ktoré idú v jednotlivých médiách, nechcem ich menovať, chcem zatiaľ – príďte k nám na Úrad vlády, pýtajte sa, budeme vám odpovedať a budeme veľmi transparentne tie programy implementovať naozaj tam, kde budú potrebné, a je nový prístup, komplexný prístup. Komplexný prístup znamená, že nebudem riešiť v danej lokalite napríklad len vzdelávanie, ale ruka v ruke musí ísť aj bývanie, musí ísť aj zamestnanosť, čiže to je ten komplexný prístup. Komplexný prístup, ktorý spracuje jednotlivý starosta alebo aj niekoľko starostov a budú to riešiť v regióne, nielen v jednej obci. Lebo tí ľudia bývajú, viete, v jednotlivých obciach, čiže, toto chcem povedať, ak budete mať záujem, budem veľmi rada, budem odpovedať a nech sa začne aj tento rómsky problém, nech je stredobodom pozornosti médií a veľmi rada vám alebo aj moji pracovníci vám odpovedia veľmi konzekventne a veľmi vecne. Ďakujem veľmi pekne.

redaktorka, TA3
Mám dve otázočky na pánov ministrov, členov vlády, jedna otázka by sa týkala materiálu, ktorý dnes vláda prerokovala, ale prerušila, jedná sa o program ochrany sexuálneho a reprodukčného zdravia, predpokladám, že pán minister nám to odborne vysvetlí, ja by som sa vás oboch chcela spýtať na politický postoj, keďže tento program kritizuje Konferencia biskupov Slovenska, podľa nej viac liberalizuje potraty - takže poprosila by som pána ministra za SNS, aby teda povedal možno postoj za túto stranu a pána Čaploviča za stranu Smer.

Dušan Čaplovič, podpredseda vlády
Môžem ja? Ja začnem, lebo naozaj nie som vo vláde preto, aby som tu ako podpredseda vlády - ja som teraz podpredsedom vlády pre všetkých občanov a nie za stranu Smer – to by som chcel predovšetkým zopakovať a ten postoj, ktorý som aj ja zaujal, bol len preto, aby sme si veci ešte niektoré vyčistili, ozrejmili a aby tá diskusia ešte tu zostala a aby sme vytvorili podmienky pre to, že takýto potrebný program aby sa vysvetlil aj Konferencii biskupov, aj evanjelickej cirkvi, aj ďalším cirkvám, že nejdeme proti nim, proti ich zásadám, ale chceme vytvoriť kvalitné podmienky pre to, aby sme upevňovali rodinu, aby sme socializovali toto prostredie a vytvárali všetky podmienky pre to, aby skutočne život narodeného dieťaťa až po úmrtie bol životom skutočne zmysluplným a kvalitným, ako to poznáme v iných vyspelých krajinách.

Ján Mikolaj, podpredseda vlády a minister školstva
Pokiaľ ide o ministerstvo školstva, ja som preto trval na tom a po dohode sme sa dohodli, že sa opäť k materiálu vrátime z toho dôvodu, že nebola akceptovaná jedna zásadná pripomienka ministerstva školstva, ktorá sa týka výchovy a vzdelávania v súčasnosti a ktorá bola vládou schválená. Aby nedošlo k rozporu, že nejaký iný materiál, ktorý príde povedzme z ministerstva zdravotníctva bude zakladať niečo iné, čo už má ministerstvo školstva schválené, čiže tam nám ešte treba rokovať, aby sme zosúladili tento názor, a tak, ako to má v súčasnosti ministerstvo školstva, je to v podstate po dohode aj s cirkvou a aj štylizácie, ktoré my používame k výchove k rodine atď., tak sú akceptované cirkvou, čiže treba ešte celý ten text precizovať.

redaktorka, TA3
Ak by som ešte mohla možno jednu otázočku v súvislosti so situáciou v Mlynkoch, keby ste možno mohli reagovať.

Dušan Čaplovič, podpredseda vlády
Ja som už niekoľkokrát počas veľkonočných sviatkov, však som bol stále bombardovaný a chcel by som sa chcel na tomto mieste aj poďakovať TA3, ktorá skutočne kvalitne monitorovala túto situáciu v Mlynkoch priamo so štábmi, priamo na tvári miesta, čo považujem za skutočne záslužný čin, ja znovu zopakujem a myslím si, môžeme zopakovať to, čo vám asi povedal pán predseda vlády: vláda prijala skutočne razantné stanovisko, pretože dedina, kde sa nachádza najväčší počet Slovákov žijúcich, okolo 55 % - je jej braný symbol. Je jej zobraný symbol slovenského domu len preto, že pán starosta chce mať väčšie kancelárie, tak to aj interpretoval, a chce mať reprezentačné miestnosti na prijímanie návštev v obci. Myslím si, že tam nikdy nebol problém v minulosti, teraz nejaký problém vznikol. Považujem to za veľký nedostatok a porušenie status quo, keď sa tu už oháňajú naši poslanci za SMK, že sa tu porušuje status quo, toto je výrazné porušenie status quo a keby sa takáto vec udiala čo len jedna a možnože v menšom na Slovensku, tak by Slovensko bolo riešené od Rady Európy cez Európsku komisiu, cez Európsky parlament, Organizáciu Spojených národov ako my porušujeme ľudské práva a práva menšín. V tomto prípade sa znovu dokazuje to, že na úrovni nižších, teda samospráv, Maďarská republika neakceptuje práva menšín a znovu sa potvrdzujú slová bývalého ombudsmana pre menšiny, ktorý to zopakoval aj nedávno v Štrasburgu za Maďarskú republiku, že Maďarská republika z veľkej časti zlikvidovala menšiny.

tlačová tajomníčka
Dovoľte mi ukončiť dnešnú tlačovú konferenciu a ďakujem vám za účasť.

...(prerušený záznam, pozn. prep.)...

tlačová tajomníčka
...(prerušený záznam, pozn. prep.)... ide o Správu o stave informatizácie v rezorte zdravotníctva, Národný program starostlivosti o deti a dorast v Slovenskej republike na roky 2008 až 2015, ďalej Národný program ochrany sexuálneho a reprodukčného zdravia a Národný transplantačný program. Dovoľte, aby som vám predstavila účastníkov dnešného brífingu, minister zdravotníctva Ivan Valentovič, ďalej pani doktorka Hana Rajkovičová, spracovateľ Národného programu starostlivosti o deti a dorast v Slovenskej republike, a pán docent Filip Danninger, hlavný odborník ministerstva zdravotníctva pre orgánové transplantácie. Požiadala by som pána ministra zdravotníctva o úvodné slovo.

Ivan Valentovič, minister zdravotníctva
Ďakujem veľmi pekne, dobrý deň prajem, vážené dámy, vážení páni, dovoľte mi, aby som vás stručne informoval o štyroch z piatich materiálov, ktoré boli dnes prerokované na vláde. O tom piatom sa nebudem zmieňovať, nakoľko išlo o nariadenie vlády o kozmetických výrobkoch, kde sa zapracovávala smernica Európskej únie a niektoré prílohy sa menili ohľadom niektorých látok, ktoré nemôžu byť používané v kozmetickom priemysle. Hovorili sme o štyroch materiáloch, prvý materiál bol ten, ktorý bol preložený z rokovania 12. 3., išlo o Správu o stave informatizácie v rezorte zdravotníctva. Medzi dvoma rokovaniami vlády sa uskutočnilo rokovanie expertnej skupiny za účasti ministerstva financií, Úradu vlády a ministerstva zdravotníctva, na ktorom sme si vyjasnili stanoviská k tomuto materiálu. Materiál prešiel v podstate bez pripomienok na dnešnej vláde, bol som zaviazaný, aby som do 30. júna predložil vláde materiál Strategické ciele eHealth – kľúčový nástroj informatizácie verejnej správy v oblasti zdravotníctva na Slovensku. V tomto materiáli, ktorý budem predkladať, budú riešené aj otázky financovania, čiže finančného zabezpečenia, to, čo je samozrejme vždy kameňom úrazu, odkiaľ zobrať peniaze na takú veľkú investíciu, ktorú sa chystáme v podstate v zdravotníctve a v informatizácii spraviť. Správa, ktorá dnes bola schválená, v podstate len sumarizuje stav informatizácie, v akom sa dneska rezort nachádza. To je asi všetko k tomuto materiálu. Ďalší materiál, ktorý bol prerokovaný, bol materiál Národný program starostlivosti o deti a dorast, materiál bol v podstate schválený bez akýchkoľvek pripomienok, cieľom tohto programu je vytvorenie podmienok pre či už rezortné alebo mimorezortné aktivity, očakávame od realizácie tohto programu samozrejme kvalitnejšiu starostlivosť, či už o tehotné ženy, deti v perinatálnom, postnatálnom vývojom období, lepšiu starostlivosť o novorodencov s patologickým vývinom. Máme ambíciu zriadiť na Slovensku štyri traumacentrá pre deti, pretože vieme, že je to vážny problém, určite zachytíte aj aktivity, ktoré každoročne robia niektoré mimovládne organizácie z pohľadu úrazovosti detí, čiže myslím si, že je to téma, ktorú je potrebné rozpracovať a rezort sa jej musí veľmi vážne venovať. Samozrejme tento materiál a ako každý národný program alebo každý program je určitá kuchárka, ktorá naznačuje smery, ktorými sa rezort chce uberať. Nevenuje sa len týmto otázkam, tento materiál samozrejme hovorí niečo aj o výžive, o nadváhe a obezite, s ktorou sa máme možnosť stretávať už teda u detí v malom veku alebo teda vo veku dorastovom. Samozrejme, všetko to súvisí s civilizáciou, zníženou fyzickou aktivitou atď. atď. Čiže je tu celé spektrum smerov, ktorými sa bude musieť ministerstvo zdravotníctva vydať, a teda nielen ministerstvo zdravotníctva, ale v podstate všetky rezorty. Sociálna pediatria, myslím si, že je tiež problematika, ktorej treba venovať neustále veľkú pozornosť, podpora komunitných pracovníkov v oblasti zdravotnej výchovy, myslím si, že je otázkou dňa, pretože ak chceme skutočne aj z pohľadu na iné programy, ktoré sme si dnes otvorili, chceme uspieť možno u marginalizovaných skupín obyvateľstva, tak tá sociálna pediatria má skutočne rozhodujúci význam. Tretím materiálom, ktorý bol na dnešnej vláde prerokovaný, a rozprava o tomto materiáli bola prerušená, bol návrh programu ochrany sexuálneho a reprodukčného zdravia. Vy sami ste priniesli niektoré informácie o tom, že mimovládne organizácie a niektorí predstavitelia cirkví majú iný názor na tento materiál, pri tejto príležitosti chcem povedať len jedno - a v podstate zaznelo to aj z vystúpení pána podpredsedu vlády Čaploviča, aj pána podpredsedu vlády Mikolaja – materiál bude schválený vo vláde, myslím si, že všetci svorne konštatovali, že takýto materiál je pre Slovensko potrebný a je len teda otázkou, koľko priestoru ešte vytvoriť na to, aby sme dokázali vysvetliť možno aj zástupcom mimovládnych organizácií, aj zástupcom cirkví, že nejdeme nad žiadny rámec legislatívy, ktorá je v súčasnosti platná, že všetky tie úvahy o tom, že niečo umožňujeme v širšej miere atď. - vôbec nie je pravda, pokiaľ si ten materiál skutočne veľmi podrobne prečítate, uznáte, že nič nad rámec teda tých zvyklostí alebo tej legislatívy, ktorá už dnes na Slovensku funguje, tam nie je. Samozrejme, je pre nás z pohľadu zdravotníctva nezanedbateľné aj sexuálne zdravie, aj reprodukčné zdravie, pretože všetko to prináša samozrejme problémy medzi ľuďmi, môže to prinášať problémy medzi ľuďmi, s ktorými sa zdravotníctvo bude musieť vysporiadať. Chcem jednoznačne uviesť, že zlepšenie kvality a dostupnosti zdravotníckych služieb v oblasti sexuálneho a reprodukčného zdravia pre všetky vrstvy obyvateľstva z môjho pohľadu môže priniesť zníženie počtu interrupcií, nie tak, ako sa hovorí, že teraz tu ideme uvoľniť interrupcie. Ja som osobne presvedčený, že tie kroky, ktoré sú tu naznačené, a zase hovorím - sú to rámce, ktorými sa chceme pohnúť, tie môžu skutočne priniesť a zlepšiť tú situáciu. Aj keď teda pokrok sa obrovský spravil, pokiaľ ste čítali ten materiál, sami ste sa dočítali, že počet interrupcií od tých 80. rokov do dnešného obdobia vlastne klesol až o 76 %. Myslíme si, že je pre nás, pre všetkých, ktorí bývame na Slovensku, a pre všetkých, ktorých sa to týka, aj bezpečné vykonávanie interrupcií určitým krokom dopredu. Samozrejme, materiál nehovorí len o týchto veciach, materiál hovorí o bezpečnom materstve, o možnosti asistovanej reprodukcie, materiál hovorí o monitorovaní a kontrole pohlavných prenosných infekcií, materiál hovorí o prevencii onkologických ochorení a materiál sa aj venuje zabezpečeniu prevencie domáceho násilia a sexuálneho zneužívania. Ja osobne som presvedčený, že takýto materiál je dobrý materiál, samozrejme, môžeme diskutovať, tak ako povedal aj pán podpredseda Mikolaj, niektoré tie veci. Myslím si, že je to len komunikácia, aby sme si vysvetlili, že my nežiadame, aby robil zásadné zmeny v materiáloch, ktoré sú prijaté, my takisto sme za rodinu ako základ a v žiadnom prípade tento materiál podľa mňa do týchto oblastí nevstupuje. Ale ak dovolíte, bližšie o tomto materiáli budeme informovať po tom, až ten materiál bude schválený vo vláde. Štvrtým materiálom, ktorý sme prerokovali, je Národný transplantačný program, myslím si, že zas netreba nikoho presviedčať, že tento program je potrebný, Slovensko potrebuje mať dobre rozvinutý transplantačný program, myslím si, že akákoľvek transplantácia, pokiaľ je úspešná, a ja každopádne potom využijem prítomnosť pána docenta Danningera, ktorý je hlavným odborníkom ministerstva zdravotníctva pre tranplantácie, ak by ste mali naňho nejaké otázky a jednoznačne, určite potvrdí, že každá úspešne vykonaná transplantácia výrazným spôsobom ovplyvňuje a zlepšuje kvalitu života tých pacientov, ktorí boli transplantovaní. Celý ten transplantačný program tak, ako ste mali možnosť ho vidieť, vlastne hovorí o organizačnej stránke, pretože skutočne za posledné roky sú to vážne problémy v organizácii a chceme rozvinúť transplantácie orgánov aj takých, ktoré sa doteraz na Slovensku nerobili, a hlavne orgánov, ktoré sme síce transplantovali, ale transplantovali sme ich v zahraničí za ďaleko viac finančných prostriedkov, ako keby sme ich transplantovali u nás. Na úvod by to bolo asi všetko, ďakujem.

Lucia Maková, TV Joj
Pán minister, ešte k tej sexuálnej výchove a k týmto veciam – hovoríte teda, že teda bude tá dohoda, ako to vidíte časovo reálne, že by k tej dohode mohlo dospieť medzi všetkými tými stranami, ktoré prezentovali teda svoje výhrady, a či máte pocit, že teda môže tam dôjsť k nejakému takému konsenzu, ktorý naozaj bude prijateľný pre všetky strany, a naozaj ten časový horizont – lebo nie je to prvýkrát teda, čo bol problém, že sa to nedorokovalo, a potom k tým transplantáciám ešte.

Ivan Valentovič, minister zdravotníctva
Tak to bolo len veľmi krátko – premiér jednoznačne povedal, že sa tomu budeme venovať na budúcej schôdzi vlády, ja teda predpokladám, že dovtedy by sa mal vytvoriť dostatočný časový priestor, aby sa teda tie malé zmeny porobili, ktoré navrhujú niektorí kolegovia. Myslím si, že sme otvorení a pripravení samozrejme, pokiaľ nás požiadajú o diskusiu mimovládne organizácie, prípadne predstavitelia cirkví, si sadnúť s nimi, vydiskutovať si tie body, ktoré ich teda najviac trápia, a ja teda pevne verím, že budúci týždeň to na vláde bude.

Lucia Maková, TV Joj
...(nekvalitný záznam, pozn. prep.)... status quo alebo ten základ myšlienky ako takej, to, čo je ten najväčší problém, meniť nechcete, len možno tú formuláciu - že neprichádza do úvahy to, aby to prípadne vypadlo kvôli tomu, že tam sú tie výhrady z tej strany, z ktorej sú.

Ivan Valentovič, minister zdravotníctva
Ja teda neviem, priznám sa, neviem o konkrétnych výhradách, viete, my sme mali aj pri príprave tohto materiálu rozporové konanie s predstaviteľmi mimovládnych organizácií a ja teda som nepociťoval ani také, že - konkrétne k tomuto výhrada, k tomuto bodu výhrada, všeobecná výhrada bola. Čiže ja by som skutočne od nich privítal, keby prišli a povedali – toto sa nám nepáči, toto by sme radi preformulovali takto a takto a toto by sme radi zmenili takto a takto. Pretože viete, v tej všeobecnej rovine asi k tej dohode nepríde, pretože ten materiál, ako som už povedal, všetci, celá vláda chápe ako jeden potrebný materiál a určite ten materiál bude schválený.

Lucia Maková, TV Joj
Dobre, a ešte keď môžem – krátko k tým transplantáciám – spomenuli ste teda, že malo by sa posunúť aj robenie transplantácií, ktoré sa nerobili. Viem, že čo často bolo aj zo strany lekárov, ktorí tvrdia, že nie je problém ani na strane, že by sme to nevedeli. Napríklad pečeň, ak sa nemýlim, tak sa robila hlavne v Českej republike atď., čiže dá sa povedať, že by sa to mohlo konečne aj v tomto smere u nás posunúť, aby naozaj nemuseli tí ľudia chodiť napríklad do Čiech?

Ivan Valentovič, minister zdravotníctva
Ak dovolíte, poprosím pána docenta Danningera, že by odpovedal na túto otázku.

Filip Danninger, hlavný odborník ministerstva zdravotníctva pre orgánové transplantácie
Čo sa týka transplantácie pečene, transplantácie pečene sa na Slovensku začali robiť v roku 2001 na Kramároch v Bratislave, bolo spravených 11 transplantácií, potom z rôznych dôvodov tento program pred dvomi rokmi zamrzol, naposledy bola v 2005 spravená posledná transplantácia. Cieľom vlastne tohto predkladaného programu, ktorý, ako pán minister povedal, je vlastne takou rámcovou kuchárkou, ale nie je to len na zlepšenie programu transplantácií pečene, ale vôbec ako celej transplantačnej problematiky na Slovensku, je vypracovať určité také štandardy, smernice a vypracovať určitý systém, ktorý doteraz absentoval, a vlastne vniesť systém do odberov orgánov, do organizácie teda odberov od rôznych darcov a systém do samotnej transplantačnej problematiky. Treba povedať, že aj keď sa na Slovensku momentálne netransplantovala pečeň, tak predovšetkým pacienti, ktorí vyžadovali akútnu transplantáciu, napríklad otravy muchotrávkou alebo nejaké iné fatálne zlyhania, mali možnosť byť transplantovaní a boli transplantovaní v zahraničí. Takým partnerským pracoviskom pre týchto pacientov je pre nás AKH vo Viedni, ktorá nám transplantovala pacientov s akútnym hepatálnym zlyhaním, a takisto druhou alternatívou bola transplantácia v Brne, kde sme mali tiež niekoľko pacientov, ktorí mali toto akútne hepatálne zlyhanie.

Ivan Valentovič, minister zdravotníctva
Ak môžem doplniť, ako ste si všimli v tom materiáli je jednoznačne zadefinované dobudovanie hepatobiliárnych centier, my to nechápeme teda len samotné chirurgické oddelenie, ktoré vykoná, alebo teda chirurgovia, ktorí vykonajú tú transplantáciu, ale v podstate nám ide o to, aby sme vybudovali centrum, ktoré perfektne diagnostikuje toho pacienta, ktorého teda transplantuje, a následne zabezpečia aj jeho potransplantačnú starostlivosť. Pretože tá transplantácia, to nie je len o tom – vybrať pečeň a našiť pečeň, ale určite je to aj tá predstarostlivosť a hlavne postarostlivosť.

redaktorka, TA3
Dobrý deň, pán minister, ja by som sa vrátila ešte k tomu programu ochrany sexuálneho zdravia – vláda vlastne vám dala teraz priestor ešte odkomunikovať isté veci, či už s mimovládkami alebo aj so zástupcami cirkví, práve cirkev hovorí o tom, že podľa nej sa teda liberalizujú potraty, skúste možno naznačiť, ako im vysvetlíte, že v podstate nemajú pravdu.

Ivan Valentovič, minister zdravotníctva
No, každopádne pokiaľ budú mať záujem o diskusiu, tak budem od nich žiadať, nech mi ukážu v tom materiáli, ktorý bod vlastne liberalizuje podľa nich, ktorá tá úloha, ktorú sme si dali pred seba, je podľa nich tá, ktorá ich teda oprávňuje byť neistý v tom, že či tento národný program je skutočne liberalizácia. Ja si osobne myslím, že celý ten materiál v podstate aj v zložke či už zdravotnej výchovy, osvetovej výchovy, práce či už zdravotníckych pracovníkov alebo možno aj laických pracovníkov, výchova detí atď. - rozhodne bude viesť k znižovaniu, o tom som presvedčený - a to je vlastne naším cieľom.

redaktorka, TA3
Práve, ak dovolíte, s tou výchovou súvisí asi aj to, čo naznačoval pán minister školstva, otázka sexuálnej výchovy, tam teda minister, ako sme ho počuli, má veľmi jasné stanovisko – čo to vlastne bude pre vás znamenať, aký kompromis dokážete si vy predstaviť, aby bol v tom materiáli, aký spôsob výchovy na školách sexuálnej?

Ivan Valentovič, minister zdravotníctva
Ja teda neviem konkrétne, pretože som nemal ešte priestor diskutovať s pánom podpredsedom Mikolajom o tom, čo vlastne namieta v rámci tej sexuálnej výchovy. Určite aj dnes existujú určité prvky sexuálnej výchovy, či už v predmete, myslím, že aj etike alebo v biológii atď.. Každopádne možno budeme diskutovať o tom, čo je v tých učebných osnovách týchto jednotlivých predmetov, či je to z ich pohľadu dostačujúce, z nášho pohľadu či je to dostačujúce a budeme o tom diskutovať, naši odborníci určite povedia svoj názor na to, že či treba, ja neviem, inú formu tej výchovy alebo rozšíriť rozsah toho vzdelávania. Čiže je to skutočne len na tom, aby sme sa dohodli, do akej miery tie učebné osnovy, ktoré dneska hovoria o sexuálnej výchove, či sú dostatočné, alebo nie sú dostatočné.

pani Šprochová, Markíza
Dobrý deň, pán minister, ja mám dve otázočky, jedna sa týka anorexie a bulímie, v tom Národnom programe starostlivosti o deti a dorast nie je toto zahrnuté a keďže bol schválený už dávnejšie Národný program v boji proti obezite, chcem sa spýtať, či ministerstvo neuvažuje o nejakom komplexnejšom, či už nejakom osvetovom projekte alebo v tomto zmysle práve zameranom na anorexiu a bulímiu. V Taliansku je teraz takáto iniciatíva, kde na to vyčlenili 1 mil. eur, čiže to je jedna otázočka. A druhú otázku, ktorú na vás mám – ešte za bývalej vlády, teda za ministrovania pána Zajaca boli prenajaté rôzne zdravotnícke zariadenia alebo skôr oblasti ako laboratóriá, patologické oddelenia súkromným inštitúciám na 10 – 15 rokov a zisťuje sa teraz, sa ukazuje, že tie zariadenia zarábajú v podstate omnoho viac, ako získava štát na nájomnom - či si myslíte, že je toto efektívne. Ďakujem.

Ivan Valentovič, minister zdravotníctva
K tej prvej otázke, ak dovolíte, poprosím pani doktorku, ktorá robila projekt – nie je to tam jasne napísané, že anorexia a bulímia, ale pani doktorka vám vysvetlí, kde to je.

Hana Rajkovičová, spracovateľka Národného programu starostlivosti o deti a dorast v Slovenskej republike
Je to tam riešené v kapitole o výžive, kde je úloha pre ministerstvo zdravotníctva, že vypracuje metodický pokyn, v ktorom bude zakoncipované, že pre ambulantnú starostlivosť budú pokyny na to, ako pravidelne kontrolovať u detí a dorastu ...(nekvalitný záznam, pozn. prep.)... a obvod pásu, to znamená, že vlastne aby sa pohybovali deti v správnej hmotnostnej kategórii a keď dôjde k pohybu smerom hore – nadváhe alebo zasa k zníženiu, k podvýžive alebo k anorexii, takže tým to bude vlastne ošetrené a potom v otázke psychickej, ktorá s týmito ochoreniami súvisí, tak tam, v tej poslednej kapitole siedmej – duševného zdravia je venované v edukácii, v oblasti zdravého životného štýlu a rozšíreniu psychologických služieb pre deti a dorast.

Ivan Valentovič, minister zdravotníctva
Stačí? Čo sa týka tej druhej veci, myslím si, že sme sa netajili hneď od začiatku, že sa nám nepáči alebo nepáčilo to, čo sa udialo so zdravotníckymi zariadeniami, jednoznačne sme povedali, že sa sprivatizovali všetky lukratívne časti zdravotníckeho zariadenia, čiže tie zariadenia alebo tie časti zariadenia, ktoré v podstate mohli prinášať zisky zdravotníckym zariadeniam, tie prešli do privátnych rúk. Žiaľ, situácia je taká, aká je, máte úplnú pravdu, sú to väčšinou či už biochemické laboratóriá, hematologické, mikrobiologické, röntgenologické pracoviská, či už CT-čka, magnetické rezonancie, ale žiaľ, situácia je taká, aká je. Každopádne som presvedčený, že veľa zdravotníckych zariadení, pokiaľ budú mať finančné prostriedky, tak určite budú hľadať možnosti, ako si vybudovať takéto pracoviská. Myslím si, že takým príkladom je aj Národný onkologický ústav na Klenovej, kde najprv odišlo laboratórium a teraz sa tam v podstate to laboratórium zriadilo. Otázka je, či tie zariadenia alebo tie priestory sú prenajaté na 10, 15, 20, koľko rokov, pokiaľ viem, bolo to dosť individuálne, niektoré boli na 10 rokov, niektoré boli na 5 rokov atď., každopádne, budeme sa tomu venovať a budeme zvažovať teda všetky možnosti, ako prinavrátiť zdravotníckym zariadeniam tieto činnosti. Takže skutočne na to zdravotnícke zariadenia doplatili. Je len málo zdravotníckych zariadení na Slovensku, ktoré nepodľahli tomu tlaku a priznávam, sú aj také, ktoré si tieto dnes lukratívne alebo výnosné oddelenia zachovali.

redaktorka
Je nejaká možnosť, že by ministerstvo tie zmluvy zrušilo alebo je nejaká možnosť akok teda tie zariadenia vrátiť späť?

Ivan Valentovič, minister zdravotníctva
No, v podstate všetko záleží od toho, aká zmluva je podpísaná, pokiaľ je tam zmluva na dobu určitú, tak ťažko možno nejako do toho vstupovať. Určite tie zmluvy sú dobre poistené, zatiaľ som sa nestretol s tým, že by ani, myslím si, že tak v krátkej dobe sa nestretnem s tým, aby ministerstvo zdravotníctva začalo hľadať nejaké super legislatívne riešenia na to, ako teda tieto zmluvy vypovedať. Podľa mňa sa tie zmluvy ani vypovedať nedajú.

redaktor, aktualne.sk
Dobrý deň, prosím vás, chcel som sa spýtať, že či uvažujete teda v tom materiáli, týkajúcom sa sexuálneho zdravia aj o - v rámci toho zvýšenia dostupnosti antikoncepcie - vlastne o znížení ceny tej antikoncepcie. A v prípade, že áno, ako to chcete docieliť. Prípadne budete nejako tie antikoncepčné pilulky nejako dotovať, respektíve budú to poisťovne nejako preplácať alebo čiastočne uhrádzať?

Ivan Valentovič, minister zdravotníctva
Momentálne sa pracuje na rôznych variantách, akým spôsobom naplniť teda tú jednu z úloh, ktorú sme si tam v podstate dali. Nemyslím si, že pôjdem za výrobcami a budem im kázať, aby znížili ceny, pretože viete veľmi dobre, že sú to preparáty, ktoré v podstate nie sú ani platené zo zdravotného poistenia, sú to preparáty, ktoré sú síce na lekársky predpis, ale sú plne hradené teda užívateľom týchto preparátov. Každopádne sa ich budem pýtať, do akej miery môžu alebo chcú, alebo sú ochotní znížiť ceny, pretože viete, niekedy sa ukáže, že lepšie je predať 20 preparátov za 80 Sk, to hovorím ako príklad, ako 5 za 100 Sk. Čiže určite nebudeme diktovať, ale každopádne ako jedna z myšlienok to bude. Skôr by som iné povedal: my predtým, ako k tejto úlohe možno prikročíme alebo skôr ako sa dopracujeme ku konkrétnym výsledkom, skôr tam vidím tú prvú časť, vôbec presvedčiť alebo zdravotne vychovať tých budúcich užívateľov, aby vôbec o takéto preparáty mali záujem. Ak hovoríme o marginalizovaných skupinách obyvateľstva atď. Čiže tam vidím väčšiu a ťažšiu prácu tých terénnych pracovníkov, ako teda pripraviť tú skupinu obyvateľov na to, že začne rozmýšľať nad tým, že možno by bolo dobré používať nejakú antikoncepciu, možno by bolo dobré rozmýšľať o plánovanom rodičovstve atď. atď.

redaktor, aktualne.sk
Tou marginalizovanou časťou máte na mysli rómske obyvateľstvo alebo?

Ivan Valentovič, minister zdravotníctva
No sú, všetci vieme veľmi dobre, že aj rómske obyvateľstvo je marginalizovaná skupina, sú aj samozrejme rôzne sociálne slabšie skupiny, ktoré takisto by v tomto prípade mali mať o to záujem.

pani Urbanová, SITA
Páni, ja by som mala dve otázky, prvá by sa týkala tej informatizácie, vy ste pred dvomi týždňami po tom prerušení spomínali, že potrebujete minimálne 100 mil. euro, by ma zaujímalo, že či po tých rokovaniach s ministerstvom financií a Úradom vlády je tá suma reálna, že ju ministerstvo aj získa. A druhá by sa týkala toho Národného transplantačného programu – vy tam uvádzate ako jeden z hlavných problémov podfinancovanie tých pracovísk transplantačných, tomu sa zdravotné poisťovne viac-menej bráni a oponujú, že podľa nich je hlavný problém v tom, že chýba nejaký konkrétny subjekt, ktorý by zastrešoval celý ten systém. Takže by som poprosila nejakú reakciu na toto, ďakujem.

Ivan Valentovič, minister zdravotníctva
Čo sa týka tej finančnej požiadavky na zdroje, môžem povedať, že po tých rokovaniach sa veľmi blížime k tomu, čo by sme potrebovali ako také, ani nepoviem, že optimálne, skôr poviem, koľko by sme potrebovali ako minimálne na to, aby sme skutočne vedeli celoplošne informatizovať zdravotníctvo. Viete, ono niekedy tá prvotná investícia sa nám zdá ako obrovská, ale sú jasné dôkazy aj analýzy spravené o tom, že možno tá veľká investícia, ak hovoríme o 100 mil. euro, čo v podstate je možno cez 3 mld. Sk, ak to dobre rátam, áno, tak možno prinesie úsporu možno 15, možno 20 miliárd. Ale môžem povedať, že po tých rokovaniach teda, čo sme ten čas využili, sa blížime k tomu, že by sme sa k tým 100 mil. mali dopracovať. Čo sa týka tých transplantácií, poviem len toľko – materiál jednoznačne hovorí o tom, že treba posilniť kompetencie a vôbec celú tú organizačnú štruktúru, počnúc Slovenským centrom orgánových transplantácií cez transplantačné centrá atď., čiže my tu práve naznačujeme tú, by som povedal, lepšiu organizáciu celého toho procesu, čo vlastne môže v konečnom dôsledku priniesť to, že tie transplantácie sa reálne budú vykonávať. Viete, aj pre zdravotné poisťovne samozrejme bude zaujímavé, že na Slovensku dám možno, a teraz to hovorím ako príklad, 2 milióny za transplantáciu a dnes dáva za tú transplantáciu 5, 6, 8 miliónov v zahraničí. Čiže my aj v materiáli uvádzame, že pracovná komisia, tá transplantačná komisia na ministerstve zdravotníctva bude samozrejme rokovať so zdravotnými poisťovňami, aby sme nastavili to financovanie prostredníctvom zdravotných poisťovní tak, aby sa teda zvýšila odberová kapacita, aby tie odberové tímy mali záujem na tom, odoberať teda tie orgány, aby transplantačné centrá mali záujem robiť tie transplantácie, aby sa nestalo, že vykoná transplantáciu v podstate, ktorú mu buď nikto nezaplatí, alebo mu z nej zaplatí polovicu. Čiže chceme skutočne, aby tie reálne náklady boli reálne vyfinancované.

Michal Piško, denník Sme
Dobrý deň, ja som sa chcel ešte opýtať aj k tomu programu ochrany sexuálneho zdravia – hovorili ste, že na budúci týždeň by sa tým opäť mala zaoberať vláda, týždeň nie je veľmi dlhá doba, tak sa chcem opýtať, že čo za ten týždeň by ste konkrétne teda mali spraviť, či budete rokovať s KBS alebo s ministerstvom školstva, čo za ten týždeň v tejto veci sa dá spraviť, a že či teda si viete predstaviť, že aj v tých veciach, ktoré mimovládne organizácie kritizovali, ako je teda, ľudovo povedané, potratová tabletka alebo sexuálna výchova na školách, či si viete predstaviť teda, že by ste z týchto výhrad ustúpili. Ďakujem.

Ivan Valentovič, minister zdravotníctva
Ja si myslím, že ten týždeň je dostatočný čas na to rokovanie s ministerstvom školstva, nie je problém, to sa môže uskutočniť aj dnes poobede alebo zajtra, myslím si, že na obidvoch stranách sú dostatočne kompetentní ľudia, ktorí vedia, čo teda zo strany ministerstva školstva je, vedia, čo je zo strany ministerstva zdravotníctva alebo aká je požiadavka, čiže tam nevidím problém. Čo sa týka tých vecí, ktoré kritizujú tie mimovládne organizácie, viete, ono, ja som to už povedal, tá kritika je skôr taká, by som povedal, všekritika. Kritika sexuálnej výchovy – ale veď ona beží na tých školách. Veď práve sme o tom hovorili, ona reálne aj dnes beží. Je len otázka teda, či bude viac tej sexuálnej výchovy, či bude inak organizovaná tá sexuálna výchova, ale to ja dohodnem s pánom podpredsedom vlády Mikolajom, takže tam ja skutočne - viete, to je presne to, čo som povedal, ja skutočne nechápem, aké obavy, z čoho obavy - že tej sexuálnej výchovy bude viac? Toho sa boja? Alebo čoho, keď ona reálne beží, hovorím, na hodinách etiky beží sexuálna výchova, v biológii beží sexuálna výchova. Skutočne nerozumiem tomu, a preto by som od nich očakával, nech prídu a nech to vysvetlia, viete, len také vysvetlenie – nesúhlasíme – no, to je ťažko prijateľný argument - my to nechceme, my s tým nesúhlasíme. Ale nepovedia, prečo s tým nesúhlasia, z čoho majú obavy, proste, viete, to je presne to, ako keď niekto povie, a už tu padla tá otázka – bude liberalizovaná interrupcia. Ale veď to vôbec nie je pravda, skutočne to nie je pravda. Nič sa v legislatíve nemení, tá legislatíva presne zostáva taká, aká je. Tak ako by sme ju mohli liberalizovať?

redaktor, ČTK
Dobrý deň, pán minister, ešte kratučko k tomu sexuálnemu, leba jedna z tých výhrad bola údajne aj tá, že tento materiál bude nútiť nemocnice, ktoré sú v zriaďovateľskej pôsobnosti štátu a samospráv k tomu, aby nemohli odmietnuť vykonať interrupciu, hoci by tam povedzme bol lekár, ktorý s tým má problémy. A ďalšie dve otázky si dovolím k tým sociálnym, k tej podpore vlastne tých marginalizovaných skupín – jeden projekt aj bežal – 30 rómskych pracovníkov, asistentov, pracovalo v osadách, ale od začiatku roka nepracujú, lebo nie sú peniaze – či náhodou, viem, že je to veľmi z voleja, či náhodou neviete, že prečo to vypadlo, financuje to ministerstvo zdravotníctva alebo teda ak by to malo pokračovať, že prečo bol ten výpadok. A posledná vec – k tým lukratívnym činnostiam, ktoré vykonávali nemocnice a už ich nevykonávajú – je to vec, ktorá sa tak ťahá dva roky - sú ešte aj ďalej tie činnosti lukratívne, keďže zdravotné poisťovne majú možnosť vlastne zaplatiť tým zariadeniam toľk