Preskočiť navigáciu 
Úvodná stránka Verzia pre tlač 
Mapa stránky RSS 
English

Prepis audiozáznamu tlačovej konferencie po skončení oficiálnej návštevy Helénskej republike


redaktor
Prvá otázka k pánu Karamanlisovi – mali ste stretnutie s generálnym sekretárom NATO - aká bola jeho reakcia na vaše otázky a ako napreduje Skopje? Chcel by som sa spýtať pána premiéra Fica - vy tu hovoríte o nebezpečí v súvislosti s vyhlásením nezávislosti Kosova – nazdávate sa, že je to nebezpečie len pre túto oblasť alebo aj pre ďalšie krajiny?

Kostas Karamanlis, predseda vlády Helénskej republiky
Ako sme povedali, ale sme to aj prakticky dokázali, že hľadáme vzájomne prijateľné riešenie v rámci rozhodnutí Bezpečnostnej rady a ide nám o európske riešenie. Urobili sme v tomto smere veľký krok a je prirodzené a logické, že očakávame od Firom, že urobia to isté, že prejavia rovnakú ochotu, aby sa dosiahlo vzájomne prijateľné riešenie, vzájomne prijateľná dohoda. Ako najstarší člen aj NATO, aj Európskej únie máme záujem o stabilitu na Balkáne a dokazujeme to činne svojou účasťou v týchto zoskupeniach, ale chcem povedať, aby to bolo jasné - stabilita v tejto oblasti závisí hlavne od dobrých susedských vzťahov. Dobré susedské vzťahy sú základným kritériom, ktoré ukladá aj NATO pre krajiny, ktoré sú kandidátmi na vstup do Európskej únie a do NATO. A ide tu aj o partnerské vzťahy v rámci NATO. Takže Grécko nemôže v tejto chvíli pokladať, že sa tieto vzťahy dodržiavajú, pretože je tu čisté odmietnutie a provokácie. A keďže tento štát zotrváva na svojich neoblomných postojoch, hovoríme - nie je riešenie, tak nebude ani pozvanie do NATO.

Robert Fico, predseda vlády Slovenskej republiky
Pokiaľ ide o tému Kosova, veľmi stručne – nepoznáme vo svete obdobný prípad, kedy jedno etnikum má svoje dva vlastné štáty, dokonca susediace. Takéto, podľa nás, porušenie medzinárodného práva môže povzbudzovať nestabilitu v iných krajinách, kde spolunažívajú štátotvorné národy, teda národy, ktoré tvoria štát, s príslušníkmi národnostných menšín. Na tomto nič nemení fakt, že všetci sa snažia prípad Kosova označovať za prípad sui generis. Ak niečo na papieri označím, že je zelené, v praxi to zelené nemusí byť. Áno, obávame sa, že to, čo sa udialo v Kosove, čo je úplne elementárny príklad odobratia územia suverénnemu štátu, Srbsku, môže vyvolať reťazové reakcie aj v iných krajinách.

Dana Jancová, SITA
Dobrý deň, pán premiér, mohli by ste, prosím vás, povedať presnejšie, aké máte na mysli investície do cestovného ruchu, čo ste hovorili, že vláda je teda ochotná poskytnúť štátnu pomoc a investície do cestovného ruchu? A ako by mala vyzerať tá spolupráca v obrane alebo v zbrojnom priemysle? A potom ešte – kedy si myslíte teda, že slovenský parlament bude hlasovať za Lisabonskú zmluvu? A vášho gréckeho partnera sa chcem spýtať, z akých podmienok Grécko uzná Kosovo. Ďakujem.

Robert Fico, predseda vlády Slovenskej republiky
Začnem Lisabonskou zmluvou – ja predpokladám, že by sme mohli urobiť úspešný pokus, pokiaľ ide o ratifikáciu na marcovej schôdzi slovenského parlamentu. K prvej otázke – informoval som môjho partnera, že máme zákonnú úpravu na Slovensku, ktorá umožňuje štátnu pomoc aj v tejto oblasti, čo nie je celkom typické možno pre štátnu pomoc. A keďže chceme zvýšiť podiel investícií z Helénskej republiky na Slovensku, ponúkame oblasť, kde táto krajina má obrovské skúsenosti. Zo Slovenska prišlo sem do tejto krajiny na dovolenku v roku 2006 105 000 Slovákov. Dokonca Helénska republika predbehla Chorvátsko ako najpopulárnejšiu destináciu pre dovolenkárov. Ale z Helénskej republiky prišlo na Slovensko iba 3000 ľudí. Čiže máme záujem obrovské skúsenosti tejto krajiny v oblasti cestovného ruchu využívať. Pokiaľ ide o druhú otázku, myslím si, že nie je žiadne tajomstvo, že vláda Helénskej republiky spolupracuje aj s Ruskom v niektorých oblastiach. A keďže vláda Slovenskej republiky má rovnaký záujem o spoluprácu s touto významnou krajinou, naznačil som, že by sa mohol vytvoriť aj akýsi trojuholník, kde by Slovenská republika využila svoje skúsenosti, pokiaľ ide o vzťahy s Ruskou federáciou, kde by sme využili naše obrovské kapacity, ktoré máme na modernizáciu a na najmä opravy vojenskej techniky, a preto som požiadal pána premiéra o urýchlené podpísanie memoranda, o ktorom som už hovoril, ktoré by mohlo byť základom takéhoto trojuholníka spolupráce do budúcnosti medzi troma štátmi. Verím, že podstatne viac prispeje k tomuto návšteva pána premiéra na Slovensku, pretože my nesmieme a nemôžeme podceňovať bilaterálny charakter kontaktov. Niekedy sa nám zdá, že sa stretneme v Bruseli dvadsiati siedmi a že tam sa všetko vyrieši a multilaterálny charakter rozhovorov potláča bilaterálne vzťahy, ktorým ja dávam veľký význam a veľkú podporu.

Kostas Karamanlis, predseda vlády Helénskej republiky
Pozrite, pokiaľ ide o Kosovo, sú známe naše pozície, náš postoj je známy tak rovnako, ako je známe aj to, že teraz čelíme novej skutočnosti. To, čo teraz má prednosť - a Grécko je v obidvoch veciach na prvých miestach – je potrebné, aby sa zabezpečila prítomnosť medzinárodných mierových síl a síl Európskej únie, pretože prvé, čo nás zaujíma, je mier a stabilita v oblasti, ktorá je veľmi citlivá na destabilizáciu. Kompromisné spoločné riešenie, ktoré sa našlo v Európskej únii, tomu zodpovedá. Druhé, čo sa musí zabezpečiť, je európska perspektíva všeobecnejšie v tejto oblasti, ale konkrétnejšie - srbská záležitosť, ktorú podporujeme veľmi činne, a pracujeme na tom. Pokiaľ ide o ďalšiu časť vašej otázky, Grécko nepociťuje žiaden tlak, je to člen európskej rodiny a každý člen má právo vybrať si svoje riešenie, svoj postoj k tejto otázke nezávislosti. My sa rozhodneme, zvážiac všetky podmienky, všetky záležitosti a samozrejme aj s kritériom nášho národného záujmu.